Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlyingFinn
Blev onödigt dyrt då jag tog dendär flaskan med på samma gång, var väl runt £30 om jag minns rätt :-/ hittar inte mailet nu.

Okej synd att den låg på så mycket

Permalänk

Senaste inköpet, första försöket. Få se när man hittar passlig dag att provsmaka. Känns inte som att sprit skulle smaka efter den blöta påskhelgen...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Senaste inköpet, första försöket. Få se när man hittar passlig dag att provsmaka. Känns inte som att sprit skulle smaka efter den blöta påskhelgen...

http://img13.imageshack.us/img13/2697/bowmore15.jpg

Vad fick du ge för den? Antar att du köpte den på någon resa? Skulle vilja få tag på deras "Travel Retail" sortiment utan att behöva flänga runt, Mariner, Surf och deras 17 åring vill jag ha. En till Engima vore inte heller fel, jäkla fin!

Annars saknar jag bara 25 åringen och Legend bland de vanliga sortimentet. Någon som har koll på billigaste sättet att komma över deras Travel Retails? Och gärna så man kan köpa alla samtidigt.

Permalänk
Medlem

Min far fyller 61 på onsdag, tänkte köpa en flaska. Någon som kan rekommendera en flaska för kanske 300 spänn?

Vet att han har haft en del Grants och Famous så helst inte någon av dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Vad fick du ge för den? Antar att du köpte den på någon resa? Skulle vilja få tag på deras "Travel Retail" sortiment utan att behöva flänga runt, Mariner, Surf och deras 17 åring vill jag ha. En till Engima vore inte heller fel, jäkla fin!

Annars saknar jag bara 25 åringen och Legend bland de vanliga sortimentet. Någon som har koll på billigaste sättet att komma över deras Travel Retails? Och gärna så man kan köpa alla samtidigt.

Jag tror det var runt 40€ på Riga Flygfält. Köpte annat smått och gott samtidigt och lustigt nog fick man inget kvitto, bara totalsumman som drogs från Visa. Hmpf.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Har hört att det är lika illa att "vattna" någon annans whiskey i Skottland som att stöta på denne mans fru! kanske inte helt sant men det låter kul i alla fall.

Vissa pubar brukar ha speciela vattenkranar för Whiskey..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Blev en speyburn till farsan, ingen aning om vad det är. Hoppas det smakar

Permalänk
Medlem

favoriten här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
favoriten här.

Det va ingen dålig förvaringslåda det där!

Permalänk
Medlem

Var idag och inhandlade en Highland park 12yo och en Johny walker black label

skall nog fira lanseringen av 5.0 med en liten virre av HP'n hoppas den smakar så bra som de säger

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Sedan senaste besöket i tråden har jag hunnit provsmaka både Bowmore 15 och Laphroaig Quarter Cask.

Laphroaigen är gudomligt god!
Bowmoren måste jag växa in mig i men inte är den dålig för det. Rätt kraftig smak, men eftersmaken är underbar.

Borde ta mig i kragen och köpa ordentliga whiskeyglas dock, just nu kör jag med Iittalas Ultima Thule:

I brist på annat så.

Funderar på att dra iväg en beställning på Glencairn-glas:

Åsikter om sådana?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Mina favoriter bland single malts är nog:
Highland Park
Glenngoyne

Sedan finns det ju en hel del goda blends också t ex:
Talisman
Bells

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Sedan senaste besöket i tråden har jag hunnit provsmaka både Bowmore 15 och Laphroaig Quarter Cask.

Laphroaigen är gudomligt god!
Bowmoren måste jag växa in mig i men inte är den dålig för det. Rätt kraftig smak, men eftersmaken är underbar.

Borde ta mig i kragen och köpa ordentliga whiskeyglas dock, just nu kör jag med Iittalas Ultima Thule:
http://www.iittala.fi/web/Iittalaweb.nsf/file/tuotteet_juomin...

I brist på annat så.

Funderar på att dra iväg en beställning på Glencairn-glas:
http://www.mamut.net/whiskyglas/glen.jpg

Åsikter om sådana?

Bra hemmaglas. Mindre bra som seriösa provningsglas.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mart:

Bra hemmaglas. Mindre bra som seriösa provningsglas.

Låter perfekt för mig då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Har tre olika typer av whiskyglas i varierande antal:

Glencairn (till vänster) är bra för whiskyprovning, men jag tycker att glaset är för tjockt. Om jag ska försöka mig på att känna så många smaker och dofter som möjligt tar jag oftast glaset i mitten, som i mitt tycke är bättre utformat för detta syfte. Om jag bara ska hälla upp en skvätt att sippa på blir det dock oftast så att jag tar det högra glaset, det ligger perfekt i handen och har riktigt tunt glas.

Senaste whiskyköp:

Rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Har också Glencairn-glasen, tycker om dom. De känns rätt rejäla, vilket är bra om man är lite klumpig
Den där Yamazakin ser fin ut! Har 12:an, som är god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Har också Glencairn-glasen, tycker om dom. De känns rätt rejäla, vilket är bra om man är lite klumpig
Den där Yamazakin ser fin ut! Har 12:an, som är god.

Jag trodde inte du använde glas efter våran Glenfiddich-marsch?

Måste nog också köpa ett par till riktiga glas, glömde få med mig mina bowmore-glas från götet. Jag tycker iofs att Glencairn är för små, var får man tag i sådana som Höken har längst till höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Måste nog också köpa ett par till riktiga glas, glömde få med mig mina bowmore-glas från götet. Jag tycker iofs att Glencairn är för små, var får man tag i sådana som Höken har längst till höger?

Fick dem i present, men det är i varje fall Orreforsglas.

Permalänk

Senaste tillskottet:

Få se om man smakar i helgen...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det här ska bli intressant!

"Pär Caldenby:
- Som Laphroaig - men mycket rökigare."

Han ska göra västkust-whisky - GT.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det här ska bli intressant!

"Pär Caldenby:
- Som Laphroaig - men mycket rökigare."

Han ska göra västkust-whisky - GT.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Ja det ska bli intressant! Men Laphroaig är rökig nog tycker jag.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Det här ska bli intressant!

"Pär Caldenby:
- Som Laphroaig - men mycket rökigare."

Han ska göra västkust-whisky - GT.se - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Skit coolt och som västkust patriot så kan det inte bli bättre Ska lätt köpa en flarra när den kommer ut:)

Permalänk
Medlem

Jag brukar variera lite mellan mina glas men favoriten är det stora glaset näst längst till vänster. Härlig tyngd i glaset som ökar på exklusiviteten hos en god whisky.

Jag gillar rökiga Whiskysorter och en av de godaste enligt mitt tycke är denna:

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Avstängd

Den bästa whiskyn jag smakat är nog Aberlour A'bunadh. Den är grym. Cask strength. Annars brukar jag gilla Laphroaig, men som nån sa - det är mest rök men inte så mycket annat. Abunadhen är inte rök, men bara grym. Rekommenderas!

Permalänk

Köpte min första och absolut inte sista whiskyflaska på min 20 års dag Slog på Bowmore 12 årig single malt, eftersom jag hade smakat på den hemma hos en arbetskamrat och tyckte den var god. De andra på jobbet rekommenderade den också, så jag gick och köpte den helt enkelt.

Smaken är fyllig, rökig, men ack så god! Eftersmaken tycker jag är lite söt, len och rökig

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Enigma! En av favoriterna här faktiskt, väldigt prisvärd whisky. Tycker den är snäppet bättre än "vanliga" 12 åringen som inte bör förväxlas även om den har en snarlik flaska. Så vill du ha mer är det tyvärr inte bolaget du ska vända dig till då denna är en så kallad Travel Retail som bara säljs på flygplatser, båtresor och liknande. Men vad menar du med "så jag gick och köpte den" ?? Och är du säker på att det var Enigma du smakade och inte den 12 åriga som säljs på bolaget? Röret är det samma, förutom 700ml och att färgerna är inverterade.

Nästa steg ner i Bowmore-träsket är 15 åriga Darkest, underbar whisky. Själv ska jag nog hälla upp en liten Bowmore Mariner såhär på kvällen

Permalänk
Medlem

Liten trevlig vertikal Bowmore hemma hos mig. Vinnare (för mig) blev 18yo. Kvällens positiva överraskning blev Legend.

Hoppas det vattnas i gommen!

Lite mer virre-porr:

En annan provning tidigare i år hemma hos undertecknad. En av mina absoluta favoritdestillerier. 12yo saknas på bilden.
15yo, Duthies, Signatory 91, 18yo, 21yo, 25yo + Hjärta.
Vinnaren (för mig) är 25yo, men annars är 18yo helt underbar (för sitt pris).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Min pappa fick en whisky som var 12 år när den köptes, och den har sparats i över 20 år. Så den är 32+ år gammal.

Kan ta en bild på den om någon är intresserad, vet inte vad det är för någon.

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booot:

Min pappa fick en whisky som var 12 år när den köptes, och den har sparats i över 20 år. Så den är 32+ år gammal.

Kan ta en bild på den om någon är intresserad, vet inte vad det är för någon.

Tyvärr funkar det inte så. Är den lagrad 12 år när den tappas på flaska fortsätter den vara 12-årig tills den dricks upp.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av kode:

Tyvärr funkar det inte så. Är den lagrad 12 år när den tappas på flaska fortsätter den vara 12-årig tills den dricks upp.

Jag tror jag googlade på det där förra veckan när jag läste det du kommenterade och jag tror jag hittade att det inte är sant, men nu hittar jag det inte heller, förutom något som står på flashb.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)