Åsikter om uppgradering, DDR2 eller DDR3?

Permalänk

Åsikter om uppgradering, DDR2 eller DDR3?

Hej, går i tankarna att uppgradera datorn och vill helst komma ganska billigt undan. Hade tänkt köpa Processor, mobo, ev. minnen och sen ett 5770.

Processorn hade jag tänkt mig är en Athlon II X4 630, kostar 940kr på Inet, känns som det mest prisvärda alternativet i den prisklassen(?) En hyfsad quad för under tusenlappen känns som rätt bra bang for the buck. Andra förslag?

Sen när det kommer till minnen och moderkort är jag lite osäker, jag har två Corsair XMS2 1GB DDR2 667MHz som jag kan använda och hade då tänkt köpa ett AM2+ mobo, det jag hade i åtanke var då Gigabyte GA-MA770-UD3, har inte så bra koll på moderkort men detta verkar vara en populär standardmodell? Ett bra val? Jag ska inte klocka eller så.

Eller så ska jag köpa nya DDR3-minnen och ett AM3 mobo. Jag är osäker, jag skulle som sagt vilja komma så billigt undan som möjligt så att behålla mina minnen hade jag ju sparat en del pengar på och vad jag förstått så är det inte så stor prestandaskillnad? Dock är ju mina DDR2 ganska slöa men ändå. Sen om man tänker på framtiden, är det stora fördelar med ett DDR3-system? DDR2 lär ju finnas ett tag till så att jag kan köpa till mer minne senare. (2GB kanske är lite snålt)

Ja, kom gärna med tips och synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja har det moderkortet och det funkar bra, fint med klockning och så man kan låsa upp extra kärnor om man köper en processor som tillåter det. om jag var du skulle ja köpa phenom x2 550 BE, och hålla tummarna för att låsa upp en kärna eller två. angående minnerna kommer du inte märka någon skillnad så kör på ddr2

5770 är ett bra kort men det är liknande prestanda som 4850/4870, och om du vill komma billigt undan kan det vara värt att snegla på förra generationen

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

DDR2-667 är hopplöst långsamma med dagens standard, och en del moderkort vägrar starta på dem. Nåja, hopplöst är kanske att ta i. Verifiera att det moderkort du slutligen väljer faktiskt är möjligt att köra på dina minnen. (Jag har tittat efter, och GA-MA770-UD3 accepterar DDR2 667. Just dina minnen finns inte i listan, tror jag, men det är mindre betydelsefullt.)
Jag vet inte hur vanligt det här är som problem på AMD plattformen men jag har råkat ut för det på Intels plattform, där det gett mig en del konstiga symptom även om burken faktiskt varit startbar.
Däremot är det märkligt nog sant att du inte kommer märka någon större skillnad i totalprestanda om burken bara fungerar med minnena. Typiskt nog gör 20%'ish prestanda skillnad på minnena 2-5% skillnad på total prestanda, beroende på vad man gör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för svar
pontusd:
Phenom II X2 550 BE kostar ju ungefär lika mycket som Athlon II X2 630 och 630:n är ju en quad medans 550:n blir ju lite av en chansning. Dock är ju 550:n lite snabbare men jag är ändå skeptisk.

4870 är väl slut överallt vid det här laget? Och 5770 tror jag nog får vara värt dem extrapengarna mot 4850

-=MR_B=-:
Det där lät ju lite jobbigt, men stödjer det 667MHz så ska det inte vara några problem eller? Känns ju lite ovärt att lägga massa pengar på nya minnen när det knappt ger någon prestandavinst. Det enda jag är lite tveksam till är att 2GB är lite snålt men hade jag tänkt köpa till kankse ytterligare 2GB senare om jag tycker det behövs.

Fler tips och åsikter uppskattas. Är mitt val av processor och mobo bra? Är det dumsnålt på nåt annat vis att köra på mina gamla minnen?

Permalänk
Medlem

å va jag är teknik rädd - det va bättre förr köp gammalt

jag har lite svårt att förstå varför man så ofta blir rekommenderad att köpa ddr2 minnen och då gärna ett AM2+ moderkort

ni som rekommenderar DDR2 och dylikt varför har ni köpt dessa minnen när ni kunnat köra med gamla DDR eller kalla dom DDR1 om ni vill
när man köper nya saker så vill man väll försöka att få det senaste och hoppas på att det klarar framtiden lite bättre

här kommer mina tankar och åsikter .....själv så skulle jag ju kunna tänka mig att ett DDR3 minne kan överleva kanske AM4 om det nu kommer någon sådan.
men har jag då köpt ett DDR2 så kanske inte det fungerar i AM4 moderkortet
så när jag köper nått nytt vill jag ju inte tro att det är slut när nästa typ kommer.

nu har ju DDR2 passat till både AM2/AM2+/AM3 processorer och kanske så kommer det att fungera till AM3+ om det skulle komma nått med det namnet

nä skulle vi nöjja oss med gammal teknik så körde vi väll på intel p4 och amd 939 och all utveckling upphörde ...
jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en gammal modell av vad som helst bara för att den är nästan lika bra
och visst AM3 och DDR3 kanske är lite dyrare men det var väll DDR2 när bakåtsträvarna köpte dom också
nä nu ska jag nog ta och beställa ett gammalt grafikkort hmm jag köper nog ett 9800GTX för det är ju inte det senaste hmm nja nä jag tar nog ett 8800GTX eftersom 9800GTX är ju bara några procent snabbare och bättre eller kanske ska jag ta ett 8800GT för 8800GTX är ju bara lite snabbare än 8800GT....nää jag tar nog ett 5600GTS för dom är ju nästan gratis på blocket.se..

jag antar att ni fattar vad jag menar och jag skulle hoppas på att alla (det var bättre förr personer läste detta)

detta var inget illa menat utan jag var bara tvungen att skriva av mig lite om detta

trevlig helg alla sweklockare som flicka sa

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag såg på prisjakt att pixmania har riktigt bra pris på HD4890 http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=51068398

Det slår väl 5770 på fingrarna i det mesta Riktigt prisvärt!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade dessvärre försökt köra med något uppgraderingspaket, sparar runt 500-1000kr då
http://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-phe...
Finns inget som är så prisvärt som detta packet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hade dessvärre försökt köra med något uppgraderingspaket, sparar runt 500-1000kr då
http://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-phe...
Finns inget som är så prisvärt som detta packet!

Prova att lägga in varje enskild vara i paketet i korgen. Du sparar typ ingenting nästan. 215 kr sparar du, med fraktfritt från sweclockers.

E bara ett dåligt PR trick av inet i detta fallet tycker ja.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bryggarn:

*massa dum text*

Anledningen till att han ska köra på DDR2 minnen är för att han redan har DDR2 minnen liggandes, och han ville betala så lite som möjligt. Då är det bara dumt att lägga ut pengar på DDR3 minnen, eftersom prestandaökningen verkligen INTE är värd prisskillnaden.

Så dina jämförelser passar verkligen inte in här.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Prova att lägga in varje enskild vara i paketet i korgen. Du sparar typ ingenting nästan. 215 kr sparar du, med fraktfritt från sweclockers.

E bara ett dåligt PR trick av inet i detta fallet tycker ja.

Dåligt PR trick tycker jag verkligen inte, tänk vad lätt det är för dom som inte kan bygga ihop egna paket att bara köra på det uppgraderingspaketet, då vet man att allt passar och att man slipper krångel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Så dina jämförelser passar verkligen inte in här.

l.

jag förstod att någon skulle klaga men det var ju just åsikter som han ville ha angående DDR2 och DDR3
det står ju i hans rubrik eller hur!

och åsikter och mina tankar är ju just åsikter eller hur
så då undrar jag hur du kan och klaga på mina åsikter om DDR2-3
du borde ha kommit med egen åsikt om dessa minnen och inte en åsikt om min åsikt (är du med)
men du kanske har hamnat mera i klimakteriet än vad jag har så att du måste klaga på andras tyckande och tänkande.

en annan liten tanke jag får av att läsa det han skriver är ju att han inte är riktigt nöjd med sina lite trötta DDR2 minnen och går i tankar om att kanske köpa DDR3 minnen så jag förstår inte din kritik alls tyvärr

men du kommer väll ännu en gång skriva * massa onödig text*

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Anledningen till att han ska köra på DDR2 minnen är för att han redan har DDR2 minnen liggandes, och han ville betala så lite som möjligt. Då är det bara dumt att lägga ut pengar på DDR3 minnen, eftersom prestandaökningen verkligen INTE är värd prisskillnaden.

Så dina jämförelser passar verkligen inte in här.

Dåligt PR trick tycker jag verkligen inte, tänk vad lätt det är för dom som inte kan bygga ihop egna paket att bara köra på det uppgraderingspaketet, då vet man att allt passar och att man slipper krångel.

Nja. Vet inte riktigt om ja kan hålla med. Är man tillräckligt duktig så man kan sätta ihop delarna i uppgraderingspaketet, så är man tillräckligt duktig för för att plocka ihop dom själv, eller iaf läsa på lite för att veta vad som passar och inte. Om Inet gör ett paketerbjudande så borde det iaf enl min mening vara lite mer förmånligt än att köpa varje del för sig, om inte annat på grund av att man ju i det fallet köper flera delar samtidigt. Dessutom är det väl bättre att köpa 1600mhz minnen än 1333 som ingår i paketet, särskilt med tanke på att det inte skiljer nått i pris. Kanske borde det ingå längre garanti på uppgraderingspaket, då skulle iaf jag nappa.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av bryggarn:

Your words, not mine --> * massa onödig text*

Det är liksom inga värstingdelar han har valt i övrigt, så jag tror faktiskt att dem minnena han har räcker, alternativt att han köper ett paket till.

Det har inte sagts vad han ska ha datorn till, men jag antar att det inte är något jättekrävande då det är en väldigt tight budget, och då behöver man inte ha värstingminnen.

Sen att du går till personangrepp så fort nån säger att du har fel, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Det du skrev var bara en massa överdrifter som inte alls har med trådens ämne att göra.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nja. Vet inte riktigt om ja kan hålla med. Är man tillräckligt duktig så man kan sätta ihop delarna i uppgraderingspaketet, så är man tillräckligt duktig för för att plocka ihop dom själv, eller iaf läsa på lite för att veta vad som passar och inte. Om Inet gör ett paketerbjudande så borde det iaf enl min mening vara lite mer förmånligt än att köpa varje del för sig, om inte annat på grund av att man ju i det fallet köper flera delar samtidigt. Dessutom är det väl bättre att köpa 1600mhz minnen än 1333 som ingår i paketet, särskilt med tanke på att det inte skiljer nått i pris. Kanske borde det ingå längre garanti på uppgraderingspaket, då skulle iaf jag nappa.

Aja, jag vet inte. Letar man efter datorkomponenter istället för en färdig dator, så är man nog tillräckligt kapabel för att kunna ta reda på om det är lönt att köpa uppgraderingspaketet eller inte, så jag tror ju inte att det är så många som "luras" av det. Vill man ha just de delar som finns i paketet, så sparar man väll några hundralappar på att köra på det. Sen kanske Inet erbjuder, som du säger, någon extra garanti på att detta paket ska fungera perfekt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag såg på prisjakt att pixmania har riktigt bra pris på HD4890 http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=51068398

Det slår väl 5770 på fingrarna i det mesta Riktigt prisvärt!

Tack för tipset men hade tänkt handla allt på samma ställe och vet inte om jag har lust att handla av dem.

Skrivet av Mimematis:

Hade dessvärre försökt köra med något uppgraderingspaket, sparar runt 500-1000kr då
http://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-phe...
Finns inget som är så prisvärt som detta packet!

Prisvärda grejer helt klart, men lite över min prisklass tror jag.

Jag har faktiskt börjat fundera mer och mer på att köpa ett DDR3-system. Kan tillägga att datorn ska användas till en del spelande av nyare spel och lite allmänt surfande, photoshop, film och sånt, och jag hade tänkt köra Windows 7. Hur är 2GB till det? Jag tänker om jag ändå behöver 2GB till så kanske jag lika gärna kan köpa 4GB DDR3 direkt.

I så fall vilket AM3-moderkort rekommenderas? Är PCI-e 2.0 man bör tänka på att ha? Vilka hastigheter i DDR3 är mest värda? Hade som sagt inte tänkt klocka heller.

Permalänk

Om du ändå ska köra Windows 7 och nyare spel så känns det ju bara dumt att sitta kvar på gamla ram minnen bättre möjligen spara lite till och slå till på ett helt AM3 system då faktis + ddr3 då ddr3 kommer hålla ett tag framöver troligen.

Min åsikt

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Inget fel på ddr2, om du redan har minnen och sitter på tajt budget rekommenderar jag det. Annars ddr3

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Newklear;

Sen att du går till personangrepp så fort nån säger att du har fel, det säger mer om dig än vad det gör om mig. Det du skrev var bara en massa överdrifter som inte alls har med trådens ämne att göra.
.[/QUOTE]

det är inte menat som något person angrepp
jag påpekade väll bara att han ville ha åsikter och jag gav honom mina åsikter
men som sedan du tyckte var felaktiga

du får ha dina egna åsikter om dessa minnes typer , jag har inte sagt emot dina åsikter om minnena alls för det är ju dina åsikter och dom får du ha utan att jag lägger någon negativ vikt i det

men när det sedan kommer till mina åsikter om minnena och mitt tänk om hur jag vill köpa saker då har du åsikter om det
borde inte allas åsikter vara lika värda utan att typ du ska försöka ändra på vad jag tycker och säga att det är fel.

hade han frågat om hur han kunnat få så mycket prestanda eller nått liknande för pengarna han har som möjligt så har det säkert blivit andra svar men nu frågade han bara om åsikter, och som jag skrivit är vad jag tycker men kanske inte vad som är bäst för stunden åt han

och jag är inte sur på nått vis jag tycker bara att det var kul att du va tvungen att kritisera någons egna åsikter för det var ungefär vad jag hade väntat mig
för det brukar alltid vara någon i varje tråd som ska lägga sig i vad någon annan tycker .

tankar/åsikter/och dylikt behöver inte alltid vara det mest intelligenta eller bästa för det blir ju sällan som man tänkt eller hur

men kör på du bara jag ska inte klaga på dina åsikter om minnena bara på att du försöker trycka ner mina åsikter (en diktator låter inte andra ha egna åsikter utan bara dennes egna är dom rätta)

ja vet att jag borde hjälpa trådskaparen mer så tobbe_x90 förlåt att jag inte gjort det så mycket
och ja vet jag skriver samma sak om och om igen
kände mig bara lite tvungen att tjafsa lite
trevlig afton på er alla
tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk

Någon som kan rekommendera något AM3-moderkort?

Har tittat lite på dessa
http://www.inet.se/artikel/1901794/asus-m4n68t - Detta var väldigt billigt, något att ha?

http://www.inet.se/artikel/1900989/asus-m4a77td-pro-ddr3 - Lite dyrare, vad är skillnaden?

http://www.inet.se/artikel/1901019/gigabyte-ga-790xt-usb3atx-... - Detta var ännu lite dyrare, men har ju Crossfire och USB 3. Ett bra kort?

Och vad är skillnaden mellan de olika chipseten? Vilket är att rekommendera?

Vad det gäller minnen har jag tittat på dessa
http://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-se...
Var det billigaste 2*2GB kitet och Corsair brukar ju va bra grejer.

Edit: Såg det här också, såg rätt bra ut?
http://www.inet.se/artikel/1901791/asus-m4a77td-pro-u3s6

Permalänk
Medlem

tobbe_x90: SATA3 och USB3 skulle nog vara smart att ha om du tänker behålla moderkortet länge. SB850 kan vara en fördel om du vill köra SSD senare också (pga dess prestanda alltså men också för att den stödjer SATA3). Nordbryggan spelar mindre roll såvida inte du måste ha integrerad grafik (G/GX-modellerna) eller fler PCIE-portar/kanaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

SB850 kan vara en fördel om du vill köra SSD senare också (pga dess prestanda alltså men också för att den stödjer SATA3).

På vilket sätt är SB850 så mycket bättre om man tänkt sig att köra med SSD?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

På vilket sätt är SB850 så mycket bättre om man tänkt sig att köra med SSD?

Mest pga SATA3 alltså men även om dess inbyggda SATA-kontroller inte har övertygat helt och hållet så verkar det finnas lite potential i den.

6Gbps SATA Performance: AMD 890GX vs. Intel X58/P55 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W