Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Fint test.

Blev dock lite spontant fundersam varför hexus tyckte att grafikkortet cappade vid 1680*1050 och att resultaten i FC2 därav blev liknande för alla processorer i testet (HEXUS.net - Review :: AMD Phenom II X6 1090T: hexa-core computing for the masses : Page - 9/12) när det i ert är en del skillnad.

En skillnad i testutrustning var att ni använde ett hd5870, de ett hd5850, hmm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

i5 750 är ju en riktig konkurrent till 1055T, det blir intressant! Jag saknade i7 860 i testet..

Jag saknade 1055T'an i testet. Den är ju ändå processorn som kommer sälja mest. Om den går att dra upp i 4GHz (vilket de få testexemplar som överklockats har gjort) så har man ju en ny prisvärdhetsvinnare.

4 GHz 6-core för 2000kr. Jag tycker AMD har en riktig vettig produkt här.

Noterar också att FSB (eller vad ni kallar det) ligger på nästan 205 MHz. Undrar om detta är det som den där biosen AMD/Asus snackade om i en tidigare artikel. Det är lite väl avvikande och testresultaten kan således vara 2,5% för höga än vad dem borde vara.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Att testa i högre upplösning hade varit helt ointressant. Ju lägre desto bättre då syftet är att utvärdera CPU prestanda och inte grafikkortsprestanda. Processorn arbetar lika mycket oavsett upplösning så det bästa hade varit att köra testen i ännu lägre upplösning för att vara helt säker på att grafikkortet inte flaskar och påverkar resultatet.

Skrivet av Artikeln:

Det är inte bara processorer som släpps idag utan AMD passar även på att lansera den nya prestanda-styrkretsen 890FX som tar över facklan från den åldrande 790FX. 890FX-plattformen består av dels den självbetitlade nordbryggan samt den nya sydbryggan SB850. Totalt 42 PCIe-banor finns att tillgå, varav 32 kan användas till grafikkort. Detta innebär att plattformen har ett rejält bandbreddsövertag när det kommer till flergrafiks-lösningar i jämförelse med exempelvis Intels P55.

Skulle ändå vara kul att se om uppgraderingen ger något resultat.
Blev lite snopen på att prestandan näst intill är sämre än Phenom II 965 fast för dubbla priset. Har och andra sidan inte varit någon större hype kring x6orna.

Skrivet av holmberg:

Enligt testet verkar ju turbo...inte fungera?

Skrivet av Artikel igår:

ASUS has started to distribute a new BIOS, 0602 – this actually provides degraded performance as well as issues with Turbo core. Please encourage press to use the 0505 BIOS that can be found on the FTP.

Frågan är om det stämmer, hur stor skillnaden då är eller om det är som på idol när någon säger att de har en förkylning, men kan mycket bättre :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test!
Blir en 4x för mig den här gången men det är kul att se att AMD fortfarande lever och sparkar.
Förresten kommer det ett mer utförligt test på Asus Crosshair IV Formula?
Mycket stilig bräda och högst intressant att kika närmare på inför ett kommande köp.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Hmmm, tänkte eventuellt uppgradera efter sommaren, hade hoppats på lite lite bättre resultat i spel fast inga av de spelen som testades är speciellt intressanta för mig Borde komma fler spel som använder fler kärnor nu när det finns billiga 6 kärnorsprocessorer. Har ju inte varit så stor mening med att göra spel som hanterar 6 kärnor bra eftersom "ingen" har fler än 4 (tills nu)

Permalänk
Medlem

Men då är ju frågan om det är värt att satsa på en 1055T istället för en i5 750?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet med i princip alla testerna är att jag starkt tvivlar på att dom nyttjar 6 kärniga processorer något vidare.

Ändå drar i7 980x iväg en aning när just flera trådar används eftersom den också är sexkärnig.

Däremot presterar den väldigt bra om man tar in priset i jämförelsen också, men ändå är jag lite besviken på testresultaten, hade väntat mig den lite lite högre upp ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

tack sweclockers för testet en x6 1055T är beställd till servern.

Visa signatur

Vi är alla nybörjare i början, glöm aldrig det.
1: Mozart TX - MSI Big bang-Xpower - i7 980x på vatten - GTX480 Sli - 12gb Dominator - 2x 128gb SSD raid0
2: Stacker 830 Nvidia - QX9650 (H20) - EVGA 780i - 9800GX2 (H20) - 8gb XMS2 - 150gb vraptor Raid0 + 5,2Tb

Permalänk
Medlem

Nu är den skickad från Inet! I'm so exited. Får se hur det blir med BIOSet bara.... :S

Tack för testet Swec!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ni skulle ha testat processorn under Linux också. Det är ju bevisat förut att AMD gör sig bättre där än under Windows med samma program

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna villja se hyr den presterar gentemot en i5-750 då jag sitter med en sådan i dagsläget och är sugen på att byta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Ändå drar i7 980x iväg en aning när just flera trådar används eftersom den också är sexkärnig.

Däremot presterar den väldigt bra om man tar in priset i jämförelsen också, men ändå är jag lite besviken på testresultaten, hade väntat mig den lite lite högre upp ändå.

Ja och mitt svar på det är att även 4 kärniga nehalem eller 2 kärniga skalade extremt bra i dom testen medans både 2, 4 och 6 kärniga Phenom 2 hamnade efter. Antigen favoriserar programmet Nehalem av en slump eller så är det mer optiemrat för dom processorerna.

Kollar man istället på skillnaderna mellan X2,X4 och X6 så verkar ju ju även Phenom 2 skala med antalet kärnor i dom mer flertrådade testerna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pa1983:

Ja och mitt svar på det är att även 4 kärniga nehalem eller 2 kärniga skalade extremt bra i dom testen medans både 2, 4 och 6 kärniga Phenom 2 hamnade efter. Antigen favoriserar programmet Nehalem av en slump eller så är det mer optiemrat för dom processorerna.

Kollar man istället på skillnaderna mellan X2,X4 och X6 så verkar ju ju även Phenom 2 skala med antalet kärnor i dom mer flertrådade testerna.

Gulftown har betydligt högre minnesbandbredd än X6, vilket är nyttigt med flera kärnor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Intel använder sig av hyperthreading, något som tex Cinebench utnyttjar rätt bra, så det är inte så konstigt. Programmen är inte optimerade för nehalem processorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InluZion:

Skulle gärna villja se hyr den presterar gentemot en i5-750 då jag sitter med en sådan i dagsläget och är sugen på att byta!

Kolla länken Kolsvart Katt länkade till, i5 750 är med där

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Här har du test med 3d rendering
Benchmark Results: Productivity : AMD Phenom II X6 1090T And 890FX Platform Review: Hello, Leo

Visar sig att den är aningen snabbare än 930 och märkbart snabbare än i5 750.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

För min typ av användning är detta ett perfekt köp som inte stressar plånboken.

Skrivet av Andreas D:

I vissa fall är syntetiska tester att föredra, särskilt i fallet 3D-rendering och videoredigering. Det existerar så många mystiska optimeringar som skruvar resultaten och enligt våra efterforskningar kan det skilja rejält mellan olika versioner (även subversioner).

Det beror ju helt på hur man ser det. De syntetiska testerna är helt förutsägbara. PCMark blir ju också en lite märklig soppa av texteditering, Windows Mail och Contacts, där vissa delar är helt meningslösa för några av oss. Är det någon som vet vad slag av texteditering Futuremark avser? Jag hade varit intresserad av prestanda i LaTeX hantering, och kan egentligen inte se någon annan vettig typ av texteditering som skulle komma upp i volymer att ett test är meningsfullt.

Vad gäller 3D-rendering finns det många variabler, men eftersom det direkt påverkar använder långt mer än hur snabbt en processor behandlar Windows Contacts, kan det ju faktiskt vara värt ansträngningen att t o m jämföra stabil version med nyare beta version. Å andra sidan såg jag härom månaden att Blender i vissa standard test hade 40% högre prestanda i Linux än i Windows, så visst kan resultaten ibland vara lite svårtolkade.

Phoronix kan vara ett bra komplement eftersom de separat testar olika typer av beräkningar. Än om testerna utförs på Linux plattformar ger det ju ändå en bra vink om vad processorn i sig presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Gulftown har betydligt högre minnesbandbredd än X6, vilket är nyttigt med flera kärnor.

Jo jag sitter på en i7 920 med 12Gb XMS3 1333Mhz själv så jag är fullt medveten om specifikationerna.

Skrivet av Deodot:

Intel använder sig av hyperthreading, något som tex Cinebench utnyttjar rätt bra, så det är inte så konstigt. Programmen är inte optimerade för nehalem processorna

HT kan ge bra vinst om du har många trådar som hela tiden måste springa ut till DRAM med andra ord du får en cach miss som kostar dig 200-300 cpu cyklar av inaktivitet.
Ett bra optimerat program där du har få cache missar så gynnas inte processorer med HT. Så med andra ord får du igen vinst med HT på ett ordentligt flertrådat program så har du få cache missar alternativt arbetar trådarna på samma data sett och då lider alla trådar av cache missen och HT fungerar inte igen.

Så skalar ett program 50-60% med HT vilket intel hävdar i extremfall så tyder det på att varje tråd får cache missar allt som oftast och går till DRAM regelbundet.

Kör med HT på med min i7 själv men man får aldrig dessa siffror i annat än teoretiska tester eller i extrema fall på servers etc. Mäst extrema siffror jag sett är ca 25% vinst i mer krävande former av 3D rendering etc.
Mätt upp 19% vinst vid ett tillfälle själv i praktiken.

Som sagt det jag kollar på är hur X6 skalar mot X4 i sådan tester eftersom det ändå blir totalt irrelevant att jämföra med Nehalem då den gynnas av oika facktorer. Bättre kolla på procentuela gapet mellan olika Phenom 2 modelerna och kolla skalnigen den vägen. Ända dom testerna visar är att Hehalem är bättre än Phenom 2 i dom testerna men jag är extremt skepptisk till syntetiska tester som sätter Poäng på egenskaper. Menar hur värderar du olika aspekter för att ge en rättvis poängsättning?

Bättre med rena prestandasiffror som man kan tolka själv.

Permalänk
Medlem

ja tyckte det såg rätt så bra ut, man kan ju inte förvänta sig att den ska konkurrera med i7 980x som kostar nästan 4ggr så mycket. Sedan får man ju se till det faktum att inte alla spel/program utnyttjar 6 kärnor. Detta liknar ju det som hände när de första 4kärniga processorna lanserades, dubbelkärnorna presterade bättre vid lansering men nu när i princip alla spel/program utnyttjar 4kärnor så är ju 4kärniga processorer det överlägset smartaste valet. Tror vi kommer få se en liknande händelseutveckling nu med de 6kärniga processorerna.

Permalänk

Lyssna inte på dom som frågar varför ni tog med 980X.
Intels enda 6 kärniga(samband?). Jeeez!

För övrigt vart jag lite besviken på prestandan men kom sen på att med det priset är den egentligen riktad emot intels s1156 vilket den kämpar emot bra... Grymt bra strömförbrukning!
Kunde varit bättre i spel. Eftersom jag sitter på 960BE kommer jag nog stanna kvar med den.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag i tankarna att köpa en 1090t och undrar vad jag skall köpa för prisvärt minne? Jag vill ju inte lägga ner hur mycket pengar som helst på ett snabbt minne så jag då hade kunnat lägga de pengarna på en i7:a
Så lagom är bäst
/Andreas

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt. Väntar dock med spänning på 960T. Vet någon när den släpps?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

1600Mhz DDR3 är ju rät prisvärt i dag. I bland samma pris som 1600Mhz DDR3. verkar ge nån Gb/sek till mer i banbred i dom test jag tittat på mot 1333Mhz. ca 12.8Gb/sek med 1333Mhz och 13.8Gb/sek med 1600Mhz DDR3.

Klart hålla sig till 2st stickor då med om du vill ha maximal banbred enklare så.

Permalänk
Avstängd

Hmm 6 kärnor och presterar så där dåligt? jösses amailia......

Permalänk
Medlem

Detta är ett test av AMD's nya turbo funktion. Känns inte som att allt ligger rätt till atm...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biffen_OC:

Vilken del av testet läste du?

Permalänk
Avstängd

Hela testet?

950 930 spöar ju deras 6 kärniga vad av testet läste du?

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Detta är ett test av AMD's nya turbo funktion. Känns inte som att allt ligger rätt till atm...
http://media.bestofmicro.com/E/3/245451/original/Crysis%20GTX...

Även om inte 920'n är med på bilden så känner jag mig trygg nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vilken del av testet läste du?

Han läste mellan raderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Man bör jämföra produkter inom samma segment objektiv utifrån hur de presterar ja, men det är bra att ha lite koll på tillverkarnas möjligheter också. AMD har totalt 10400 anställda enligt wik, medan Intel har 83500.
Intels totala tillgånger (i USD) : 53 miljarder, AMDs 9. Hur rättvisa är dessa jämförelser? Vet inte, men de ger nog en 'fingervisning' då jag misstänker att företagens olika avdelningar inte är helt isolerade från varandra.

Jag tycker AMD gör det bra som konkurrerar så bra som de gör. Hur hade Nail'em sett ut utan AMD?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)