Uppgradering budget aM2+ 3669 kr - snabbt svar uppskattas :-)

Permalänk
Medlem

Uppgradering budget aM2+ 3669 kr - snabbt svar uppskattas :-)

Hejsan,

gått och lurat på att uppgradera grafikkortet, sen tänkte jag att jag kanske skulle uppgradera processor och moderkort också.
Tittade först på en build med AM3 moderkort men tyckte det blev lite mycket pengar när jag var tvungen att köpa nya minnen också. Så kom jag att tänka på AM2+ moderkort där jag kan använda mina gamla minnen.
Så jag satte ihop ett sådant här på paket från misco och tänkte höra om någon vänlig datavän vill säga bra eller inte bra om detta paket och hemskt gärna då också med en liten motivering så jag vet varför:

XFX HD5770 1GB GDDR5 (850Mhz), 2xDVI, DisplayPort, HDMI, DX11, 16x PCIe
ASUS M4A78-E - moderkort - ATX - AMD 790GX
AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz, Quad Core, 8MB, 125W, Socket AM3, Black Edition

totalt blev detta 3669 kr
Moderkortet ska visst vara klockvänligt och har stöd för crossfire för ett till 5770 lite längre fram om jag skaffar större monitor (lirar 1680*1050 idag)
Kan ta en x4 965 BE istället om det är stor idé, gillar ju att klocka och vet inte om de är ännu bättre för det än 955BE?
Förlorar jag mycket på att inte kunna ha ddr3 och på att crossfire kör i *8 istället för *16?

Jättetacksam för svar!

bästa hälsningar Petter aka Mubarak

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

965BE är lite bättre klockad från start, förmodligen når man högre med en sådan än men 955BE (i snitt då, ingen garanti att det för just ditt exemplar tex blir så). Generellt ganska liten skillnad dock.

DRR3 är inte någon jättvinst direkt på dagens AM3, men ser dock ingen anledning till att köpa ett nytt icke DDR3-Moderkort idag. Tänker på framtida uppgraderingar osv. Har du det systemet som står i sign? Jag rekommenderar minst 4GB ram till din nya dator (du har bara 2GB i sign). Kanske lika bra att antingen spara moderkort, minne och cpu helt eller byta alla 3? Alternativt leta upp ett par lika begagnade stickor någonstans och behålla moderkort och cpu.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

965BE är lite bättre klockad från start, förmodligen når man högre med en sådan än men 955BE (i snitt då, ingen garanti att det för just ditt exemplar tex blir så). Generellt ganska liten skillnad dock.

DRR3 är inte någon jättvinst direkt på dagens AM3, men ser dock ingen anledning till att köpa ett nytt icke DDR3-Moderkort idag. Tänker på framtida uppgraderingar osv. Har du det systemet som står i sign? Jag rekommenderar minst 4GB ram till din nya dator (du har bara 2GB i sign). Kanske lika bra att antingen spara moderkort, minne och cpu helt eller byta alla 3? Alternativt leta upp ett par lika begagnade stickor någonstans och behålla moderkort och cpu.

ok, stort tack för input!

yep, systemet i sign är det som gäller idag. klart tänkvärt! funderar en runda till en innan köp-knappen

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Det fick bli bara grafikkortet så länge. Bra pris på misco, 1368 inkl. frakt för xfx 5770 1gb! Så skall jag se hur man tar bort tråden också...

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.