Nvidia: "Allt är under kontroll"

Permalänk

Allt är inte under kontroll. Dagens GF100 krets är allt för stora för tillverkningen, de mindre 40nm kretsar GT218 som nVIDIA har pumpat ut i stora kvantiteter sedan hösten 2009 tyder inte ha samma tillverkningsproblem.

Det är större risk att AMD trycks undan av nVIDIA än nVIDIA går under. Det finns många exempel som skulle kunna indikera ett sådant scenario. För det gäller inte ha den snabbaste produkten utan det är förmågan att sälja det som efterfrågas av en stor marknad samt i stor kvantitet. Intel är ett exempel och senast nVIDIA med deras budget 40nm kretsar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Det är större risk att AMD trycks undan av nVIDIA än nVIDIA går under. Det finns många exempel som skulle kunna indikera ett sådant scenario.

Bidra gärna med ett eller flera exempel.

Skrivet av DataNusse:

För det gäller inte ha den snabbaste produkten utan det är förmågan att sälja det som efterfrågas av en stor marknad samt i stor kvantitet.

Hmm, detta påminner mig lite om ett par väldigt lyckade serier den senaste tiden. AMD's 48xx-serie och 57xx/58xx-serie alltså. Nu råkade iofs AMD även ha det snabbaste kortet pga 4870x2 och 5970 också men om man räknar bort dem så stämmer det. Hög efterfrågan av många och stor kvantitet iaf. Jag kan knappast se att GTX4xx-serien lyckats speciellt bra i det avseendet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Det hade gjort min dag om SweC hade skrivit "Nvidia: Allt är under ctrl"
För mig var inte fermi en flopp, det presterade ju vettigt och kan bli bättre.

Fermi har väll aldrig varit en "flopp". Priset samt värmeutvecklingen är en flopp.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Fermi har väll aldrig varit en "flopp". Priset samt värmeutvecklingen är en flopp.

Om priset är en flopp är produkten en flopp. Hur kan man annars mäta prestanda om man inte tar hänsyn till pris?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Bidra gärna med ett eller flera exempel.

AMD slås på två fronter, mot Intel och nVIDIA. nVIDIA har stadigt växt, både ekonomiskt och marknadsmässigt sedan 6-serien. nVIDIA har slagit in sig på nya marknader och användnings områden med Tesla, CUDA och Tegra. Det med mjukvara, hårdvara och support. De sattsar på en större och breddare konsumentgrupper än bara gaming som AMD gör. På CPU sidan är AMD in målad i ett hörn av Intel.

Bara en bredd översyn från mitt perspektiv.

Skrivet av m3tr0:

Hmm, detta påminner mig lite om ett par väldigt lyckade serier den senaste tiden. AMD's 48xx-serie och 57xx/58xx-serie alltså. Nu råkade iofs AMD även ha det snabbaste kortet pga 4870x2 och 5970 också men om man räknar bort dem så stämmer det. Hög efterfrågan av många och stor kvantitet iaf. Jag kan knappast se att GTX4xx-serien lyckats speciellt bra i det avseendet.

Dessa serier var inte lyckade. I denna bemärkelse att de inte har tagit stor antal marknadsandelar eller givit stor vinst. I denna mening så var dessa serier inte alls lyckade. Och det är just så man ska bestämma om en serie, en produkt, var lyckad eller inte med dokumentation och kvartal/årsrapporter. Inte på personlig nivå som så många gör, detta är helt irrelevant och partiskt.

HD4xxx/HD5xxx- serien gick ok, det vill säga med några små ändringar i andel marknadsandelar (+/-). Men lyckade var de knappast. En lyckad serie var nVIDIA’s G80. Den tog många procent tal i marknadsandelar och levererade en massiv vinst.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Håhå, nu var rv770 inte lyckad. Mycket ska mm hinna höra innan man dör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Dessa serier var inte lyckade. I denna bemärkelse att de inte har tagit stor antal marknadsandelar eller givit stor vinst. I denna mening så var dessa serier inte alls lyckade. Och det är just så man ska bestämma om en serie, en produkt, var lyckad eller inte med dokumentation och kvartal/årsrapporter. Inte på personlig nivå som så många gör, detta är helt irrelevant och partiskt.

HD4xxx/HD5xxx- serien gick ok, det vill säga med några små ändringar i andel marknadsandelar (+/-). Men lyckade var de knappast. En lyckad serie var nVIDIA’s G80. Den tog många procent tal i marknadsandelar och levererade en massiv vinst.

Nu tyckte jag iofs rv770/rv870 var lyckade på ett mer tekniskt plan. Hög prestanda/mm^2 vilket leder till ännu högre prestanda/tillverkningskostnad (endast kostnaden att göra kretsen tänker jag på då). rv870 har väldigt hög prestanda/watt dessutom (sänker också kostnaden då man inte behöver lägga så mycket på kylaren). En effektiv, elegant design helt enkelt. Det är väl sånt jag gillar som tekniknörd.

Jag har dock ingen aning om hur mycket vinst enskilda kretsar har gjort. Var ser man det nånstans? Länka gärna om du vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Håhå, nu var rv770 inte lyckad. Mycket ska mm hinna höra innan man dör.

Precis. Här nedan har vi Anand's analys:

The RV770 Story: Documenting ATI's Road to Success - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Varför glömmer alla så jäkla fort på det här forumet? Hur lätt va det att få tag på ett 5870 när det kom? Jag fick mail i morse om att mitt 480 är på väg, det är fan inte länge sen det släpptes. Fick inte tag på ett enda 5870 när det släpptes.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att Fermi anses vara en flopp beror väl mest på hur pass hypad den var innan lanseringen.
Det blev ingen ATI krossare, men det är ändå en bra början.
nu gäller det för Nvidia att få ner strömförbrukningen så kan vi börja få till något bra sen.

Kan bli svårt för ATI att hänga med i svängarna framöver om dom inte bygger något nytt.

Nu är det dock nvidia som ligger ganska långt efter. De kom ett halv år senare med dx11 och hypade korten att de skulle bli ati-dödare. Sanningen var dock att de presterade likvärdigt till ett betydligt högre pris samt högre ström-förbrukning. Visst, fermi är en helt ny och modernare arkitektur än atis hd58xx, men ändå betydligt ineffektivare.

Vad jag hört har ati redan en helt ny arkitektur i princip färdig, medans fermi måste finputsas enormt.

Nu vet man ju inte hur bra atis nya arkitektur presterar, men na kan ju anta att den är ganska mycket bättre än atis nuvarande, detta medans nvidias splitter nya akritektur presterar likvärdigt som atis gamla. Nvidia måste effektivisera fermi enormt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Så klart ATI har en ljusare framtid än nvidia. Detta enbart för att det är AMD som äger ATI. Jag undrar hur det skulle se ut om det var Intel som ägde ATI istället. Eller åt andra hållet, om Intel ägde nvidia istället. Fy fan vad de skulle sopa mattan med ATI då.

Är atis framtid ljusare än nvdiias bara för att amd äger ati?:S Skulle snarare säga att ati har en ljusare framtid eftersom de släpper både bättre och billigare produkter än nvidia. Okej visst att ati har en framtid som inbyggt grafikchip i processorn (Som intel i3/i5, fast förmodligen betydligt vassare), vilket inte nvidia har eftersom de inte gör processorer.

Sen vad spelar det för roll om intel ägde nvidia? Fortfarande lika dåliga produkter. Fast iof, intel har ju egenskapen att de kan sälja både betydligt dyrare och sämre produkter än sina konsumenter och ändå sälja mer (p4 vs athlon 64), inte helt olik nvidia dock:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Varför glömmer alla så jäkla fort på det här forumet? Hur lätt va det att få tag på ett 5870 när det kom? Jag fick mail i morse om att mitt 480 är på väg, det är fan inte länge sen det släpptes. Fick inte tag på ett enda 5870 när det släpptes.

Det fanns fler hd5870 vid lansering än vad det finns gtx480

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Håhå, nu var rv770 inte lyckad. Mycket ska mm hinna höra innan man dör.

Jag sade att HD4xxx/5xxx-serienvar inte lyckade. Jag sade inget om kretsen och arkitekturen. Det är skillnad om du inte förstår det. För den ena är en produkt, och det andra är en komponent i en produkt. En lyckad komponent är inte synonymt med en lyckad produkt. Eller vad du bara selektiv i din läsning och tolkning av jag skrev?

Skrivet av m3tr0:

Nu tyckte jag iofs rv770/rv870 var lyckade på ett mer tekniskt plan. Hög prestanda/mm^2 vilket leder till ännu högre prestanda/tillverkningskostnad (endast kostnaden att göra kretsen tänker jag på då). rv870 har väldigt hög prestanda/watt dessutom (sänker också kostnaden då man inte behöver lägga så mycket på kylaren). En effektiv, elegant design helt enkelt. Det är väl sånt jag gillar som tekniknörd.

Jag har dock ingen aning om hur mycket vinst enskilda kretsar har gjort. Var ser man det nånstans? Länka gärna om du vet.

RV770/RV870 må va effektiva och lyckade i sin arkitektur men det gör det inte till en lyckad produkt. Som jag sade tidigare RV770/RV870 är en komponent i en produkt och HD4xxx/5xxx-serien är en produkt. En lyckad komponent är inte synonymt med en lyckad produkt. Mycket om inte allt hänger på hur man säljer och marknadsför sin produkt, inte hur effektiv arkitekturen är.

Det är förstårligt att man tar upp de tekniska aspekter som t ex krets och arkitektur i ett forum som detta. Men man glömmer, ignorerar eller bagatelliserar de ekonomiska och marknadsmässiga aspekten i diskussion som dessa om en produkt. För det vad grafikkort är, produkter. Du köper en produkt inte en komponent. Faktum är att HD4xxx/5xxx-serien var inte lyckade som produkter även om kretsen och arkitekturen var det. Tyvärr som kan inte många skilja åt dessa.

Kvartal/års rapporter kan man hitta på nVIDIA’s/AMD’s hemsida. Sedan kan man hitta samförande och jämförande statistik mellan företagen deras markandsandelar och vinst på olika sidor, bland annat Swec.

T ex
http://www.sweclockers.com/nyhet/11916-amd-och-nvidia-vaxer-p...
PS: nVIDIA växte mer än AMD trots att de hade HD5xxx-serien på marknaden i över fyra månader och nVIDIA hade inte lanserat GTX4xx-serien än

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Jag sade att HD4xxx/5xxx-serienvar inte lyckade. Jag sade inget om kretsen och arkitekturen. Det är skillnad om du inte förstår det. För den ena är en produkt, och det andra är en komponent i en produkt. En lyckad komponent är inte synonymt med en lyckad produkt. Eller vad du bara selektiv i din läsning och tolkning av jag skrev?

RV770/RV870 må va effektiva och lyckade i sin arkitektur men det gör det inte till en lyckad produkt. Som jag sade tidigare RV770/RV870 är en komponent i en produkt och HD4xxx/5xxx-serien är en produkt. En lyckad komponent är inte synonymt med en lyckad produkt. Mycket om inte allt hänger på hur man säljer och marknadsför sin produkt, inte hur effektiv arkitekturen är.

Det är förstårligt att man tar upp de tekniska aspekter som t ex krets och arkitektur i ett forum som detta. Men man glömmer, ignorerar eller bagatelliserar de ekonomiska och marknadsmässiga aspekten i diskussion som dessa om en produkt. För det vad grafikkort är, produkter. Du köper en produkt inte en komponent. Faktum är att HD4xxx/5xxx-serien var inte lyckade som produkter även om kretsen och arkitekturen var det. Tyvärr som kan inte många skilja åt dessa.

Kvartal/års rapporter kan man hitta på nVIDIA’s/AMD’s hemsida. Sedan kan man hitta samförande och jämförande statistik mellan företagen deras markandsandelar och vinst på olika sidor, bland annat Swec.

T ex
http://www.sweclockers.com/nyhet/11916-amd-och-nvidia-vaxer-p...
PS: nVIDIA växte mer än AMD trots att de hade HD5xxx-serien på marknaden i över fyra månader och nVIDIA hade inte lanserat GTX4xx-serien än

En lyckad produkt är, i mina ögon, en produkt som dragit in mer pengar än vad det kostat att utveckla och tillverka (eller?). Kan man verkligen se såna specifika saker i kvartals/års-rapporter? För det är ju en enskild produkt vi pratar om här och inte ett helt företag som antagligen säljer flera produkter och har en massa annat för sig. Marknadsandelar säger inte mycket det heller då det inbegriper alla produkter (både gamla och nya) och beror ju även på vad konkurrenterna har för produkter (de kanske får till en lika bra produkt också).

Jag kan inte tänka mig att hela rv770/rv790-projektet (48xx-serien) gått med förlust med tanke på hur billig den varit att tillverka och dess populäritet då det är det mest använda grafikkortsserien av alla steam-användare. De två grafikkortsserier som ökar med flest procentenheter (hade iofs varit roligare att se i procent) bland steam-användare är 57xx- och 58xx-serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om priset är en flopp är produkten en flopp. Hur kan man annars mäta prestanda om man inte tar hänsyn till pris?

Isåfall är 480 en flopp i Sverige men inte i USA, då priset på fermi ligger mellan 5870 och 5970.
Hur får du ihop det då? Tänk lite om jag får be.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Snafu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Hedersmedlem

Datanusse och m3tr0:

Datanusse, vad är så dåligt i 4 och 5000 serien om själva kretsen nu är bra? Är det minnena, är det bristfälliga komponenter mjukvara eller annat som gör att du anser dem vara dåliga?

Näe, Nu glömmer vi nog något viktigt i argumentationen här va. Marknadsföringen.

m3tr0, man kan tillverka väldens bästa komponent och även skapa världens bästa produkt utan att denna drar in någon vinst oberoende av prissättning.
Marknadsförs en produkt eller framförallt ett företagsnamn väldigt "rätt" så kan denna dra in bra mycket mer pengar än vad den kostade att utveckla (fast häri ryms en gtor stor portion med andra faktorer också såklart). Kan man kalla en ej vinstgivande produkt (eller komponent för den delen) dålig om marknadsföringen inte slagit igenom som väntat, eller är det kanske just marknadsföringen och inte produkten som är boven i dramat då?

Mmmm. Tål att tänkas på ;).

Jag tror inte att man kan dra raka linjer från varken börsnoteringar, kvartalsrapporter eller invest/outcome till hur lyckad en produkt är rakt av. Fast det vet jag i och för sig att ni inte tror heller.

Det ligger ju samtidigt en del i vad båda säger och man kan utläsa en hel del från det båda pratar om.

Min personliga åsikt är dock att både 4000 och 5000-serien från ATI för icke integrerade kretsar varit lyckad på alla plan jag kan tänka mig. För det är väl bara dem vi diskuterar nu eller har jag missförstått?

De medförde ordentlig prestandaförbättring till bra priser och fick ett ordentligt genomslag på marknaden samtidigt som produkterna stått sig bra mot konkurrensen. Huruvida dessa kort faktiskt genererat pengar till ATI eller ej vet jag inte för det har jag inte några siffror på och dessa är ganska svåra att få tag på då statistik om detta som faktiskt ger bra siffror för rätt segment. Antar dock att det inte direkt varit en dålig affär för företaget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Datanusse och m3tr0:

Datanusse, vad är så dåligt i 4 och 5000 serien om själva kretsen nu är bra? Är det minnena, är det bristfälliga komponenter mjukvara eller annat som gör att du anser dem vara dåliga?

Näe, Nu glömmer vi nog något viktigt i argumentationen här va. Marknadsföringen.

m3tr0, man kan tillverka väldens bästa komponent och även skapa världens bästa produkt utan att denna drar in någon vinst oberoende av prissättning.
Marknadsförs en produkt eller framförallt ett företagsnamn väldigt "rätt" så kan denna dra in bra mycket mer pengar än vad den kostade att utveckla (fast häri ryms en gtor stor portion med andra faktorer också såklart). Kan man kalla en ej vinstgivande produkt (eller komponent för den delen) dålig om marknadsföringen inte slagit igenom som väntat, eller är det kanske just marknadsföringen och inte produkten som är boven i dramat då?

Mmmm. Tål att tänkas på .

Jag tror inte att man kan dra raka linjer från varken börsnoteringar, kvartalsrapporter eller invest/outcome till hur lyckad en produkt är rakt av. Fast det vet jag i och för sig att ni inte tror heller.

Det ligger ju samtidigt en del i vad båda säger och man kan utläsa en hel del från det båda pratar om.

Min personliga åsikt är dock att både 4000 och 5000-serien från ATI för icke integrerade kretsar varit lyckad på alla plan jag kan tänka mig. För det är väl bara dem vi diskuterar nu eller har jag missförstått?

De medförde ordentlig prestandaförbättring till bra priser och fick ett ordentligt genomslag på marknaden samtidigt som produkterna stått sig bra mot konkurrensen. Huruvida dessa kort faktiskt genererat pengar till ATI eller ej vet jag inte för det har jag inte några siffror på och dessa är ganska svåra att få tag på då statistik om detta som faktiskt ger bra siffror för rätt segment. Antar dock att det inte direkt varit en dålig affär för företaget.

Glömt och glömt. Jag tog inte upp det men nog är jag medveten om att marknadsföringen är viktig. Egentligen borde iofs folk bli mindre fästa vid märken, undvika generaliseringar av märken och istället leta upp detaljerad och objektiv information om produkterna (om det finns) men men... Nu är jag inte alltid så mycket bättre själv ibland men nåt att sträva emot iaf.

Bra skrivet förresten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Marknadsföring! Om man är någorlunda observant så vet man att AMD är, helt usel på att marknadsföra sig och sina produkter bortsätt från några spontana ryckningar (t ex HL2). Även om AMD (gamla ATI) är(var), förutom med några undantag som med CrossFire under barnåren, väldigt bra tekniskt lagda så har de alltid brustit när det kom till marknadsföring. Akilleshäl som jag personligen är rätt frustrerad över för den borde inte vara där överhuvudtaget i ett så stort företag som AMD och även dåvarande ATI. För om AMD’s marknadsföring var på en hållbar nivå så tvivlar jag inte på att företaget skulle vara mycket större och kraftigare, ekonomist och marknadsmässigt, än den är idag. För de har bra produkter med rätt pris, de lyckas bara inte göra det synligt till den stora massan.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataNusse:

Marknadsföring! Om man är någorlunda observant så vet man att AMD är, helt usel på att marknadsföra sig och sina produkter bortsätt från några spontana ryckningar (t ex HL2). Även om AMD (gamla ATI) är(var), förutom med några undantag som med CrossFire under barnåren, väldigt bra tekniskt lagda så har de alltid brustit när det kom till marknadsföring. Akilleshäl som jag personligen är rätt frustrerad över för den borde inte vara där överhuvudtaget i ett så stort företag som AMD och även dåvarande ATI. För om AMD’s marknadsföring var på en hållbar nivå så tvivlar jag inte på att företaget skulle vara mycket större och kraftigare, ekonomist och marknadsmässigt, än den är idag. För de har bra produkter med rätt pris, de lyckas bara inte göra det synligt till den stora massan.

Precis! AMD/ATI suger när det gäller marknadsföring helt klart!Där borde dom kolla på Nvidia som verkligen lägger ner energi på just att synas.Syns man inte så finns man inte.

Sen är det si och så med drivrutinerna,Tycker att Nvidia ligger före även där.I min värld kanske man ska fokusera på mindre modeller istället för 30 olika som man inte klarar av att göra mjukvara till förens ett halvår efter släpp.

Hårdvaran är ju däremot AMD/ATi duktiga på även fast dom har en budget som kan jämnföras med en knappnål mot Nvidias.

Rätt från början helt enkelt

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Marknadsföring! Om man är någorlunda observant så vet man att AMD är, helt usel på att marknadsföra sig och sina produkter bortsätt från några spontana ryckningar (t ex HL2). Även om AMD (gamla ATI) är(var), förutom med några undantag som med CrossFire under barnåren, väldigt bra tekniskt lagda så har de alltid brustit när det kom till marknadsföring. Akilleshäl som jag personligen är rätt frustrerad över för den borde inte vara där överhuvudtaget i ett så stort företag som AMD och även dåvarande ATI. För om AMD’s marknadsföring var på en hållbar nivå så tvivlar jag inte på att företaget skulle vara mycket större och kraftigare, ekonomist och marknadsmässigt, än den är idag. För de har bra produkter med rätt pris, de lyckas bara inte göra det synligt till den stora massan.

Jo, marknadsföringen är nog akilleshälen.

Om AMD satsat mer på marknadsföringen och mjukvaran skulle nVidia fått det mycket svårt idag då AMD skulle ha kunnat dominera på marknaden för diskreta kort (GPGPU/workstation/gaming/low-end/osv). De skulle ha kunnat slå ut Matrox helt från flerskärmsstödmarknaden om de velat. Intel skulle nog dock fortfarande ha sin marknadsandel på integrerade grafikkort (då det integreras med chipset eller processorn) såvida inte AMD utökar sin marknadsandel i processorer (vilket möjligen skulle kunna göras med bättre marknadsföring men vi får nog vänta till Bulldozer tills de blir riktigt konkurrenskraftiga här). Förutom Bulldozer (riktat mot servrar och desktops) så har ju AMD även den kommande Bobcat som antagligen är överlägsen Intel's Atom så med marknadsföring så skulle de nog kunna ta en stor del av netbook-marknaden (eller vad det nu heter) också. Iofs så ska väl inte en expansion på marknaden gå alltför snabbt för det kan bli väldigt kostsamt (kortsiktigt).

Å andra sidan gillar jag att AMD är mer teknikorienterat. Om AMD dominerar på marknaden för mycket så kan det hända att de blir lite latare och man får inte lika mycket för pengarna som nu. För oss konsumenter skulle det vara bättre med flera, ungefär lika stora, teknikorienterade, innovativa företag.

Nu är iofs 48xx/57xx/58xx-serien mycket populär ändå men det kanske beror på de köps av spelnördar som går mer på recensioner och forumsnack än ren marknadsföring (vi nördar vet ju nästan allt om nästa krets innan den ens har lanserats).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam

Hur Nvidia lyckats skapa en sånt starkt användarstöd förstår jag ändå inte riktigt, är det enbart marknadsföring?
Det var lite som om Nvidia var gud, när deras 8000 serie kom och det har gett dom mycket renomé kunnat använda länge.
Men jag tror att skutan börjat vända nu, det känns i mitt onda knä.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"