Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Hedersmedlem

Du ser alltså HD5870 som motsvarande GTX8800 prestandamässigt? Jisses... vilka exempel. Är isen hal? Klockorna smutsiga? Halmstråna svåra att hitta?

"Övervägde" att köpa 5870? Du beställde ju kort och ägnade sedan 6 månader över att gnälla på priset när du inte fick leverans i tid. Påstod att korten inte fanns i lager osv, när du endast var för snål, eller i själva verket inte ville ha korten. Ett exempel: #9889973

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag svarade ursprungligen på ett inlägg där det framstods som att Fermi suger häströv, vilket det verkligen inte gör. GTX 480 är det snabbaste singel-GPU kortet i världen, hur kan det då suga häströv? Det går inte riktigt ihop tycker jag.

Du tar upp ett enda spel som exempel? Jisses.. det finns ALLTID vissa spel där det blir knasiga resultat, det finns säkert något spel där 8800GTX utklassar GTX295, kanske inte ett klockrent exempel men du fattar poängen.

btw, jag är inte ett Nvidia fanboi, gör det mig automatiskt ett fanboi om jag äger ett GTX 480? Jag övervägde att köpa HD5870 crossfire under lång tid.

Fanboi är du nu för att du sitter och tjötar på gamla argument om hur 5870 blir "ägt" av ett kort som kostar 50% mera....

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du ser alltså HD5870 som motsvarande GTX8800 prestandamässigt? Jisses... vilka exempel. Är isen hal? Klockorna smutsiga? Halmstråna svåra att hitta?

Va? Nej det gör jag inte. Jag visste att nån skulle haka upp sig på det.
Jag skulle ha tagit ett exempel med ATI 9200 och HD5970 istället så att ni skulle ha fattat att jag bara tog nåt "exempel".
Vissa är bara så tröga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag nekar inte att gtx480 är en bit bättre än 5870 med jag tycker fortfaande att man bokstavligen är helt körd om man jämför kort i sådana olika prisklasser.

sen att du nämner att en i7 har svårt att hänga med 3st 480 är ju inget man blir förvånad över, korten kostar 5k och är nvidias bästa för tillfället, men jag är säker att på om du skulle trycka in flera 5970 i crossfire (som förövrigt ligger i samma prisklass men som folk vägrar att jämföra med) så skulle det prestera bättre i kraft, prestanda och ljudnivå än 480 (nu vet jag inte om de har bättre fläktar i de nyare 480 men det senaste jag hörde irl lät förjävligt).

Är ju inte alls säkert. Fermi skalade ju exceptionellt i princip allt från 70% till 100% per extra kort så 3x i vissa fall men sällan sämre än 80-90% extra per kort.
HD5000 serien har ju haft problem med just skalningen i CF. Så att säga att tex 2st HD5970 är bättre eller lika bra än 3st TX480 är ju inte alls säkert. GTX480 för entusiasten som vill ha 2-4 GPU:Er så kan fermi mycket väl ge bättre eller lika bra pris/prestanda i SLI som HD5000 serien ger i CF. Dessutom kommer GTX480 med 1.5Gb ram. Ett motsvarande HD5000 kort med 2Gb ram kostar minst lika mycket. Mer minne är bättre i CF/SLI men eftersom HD5790 och flesta ATi kort i dagsläget har 1Gb pär GPU så kommer det flaska först. Det som kräver mer minne är högre upplösning, större textures, AA. Precis det man drar upp i multi GPU lösningar. 2Gb ATI kort i dagsläget är både dyra å få och då menar jag 2Gb på GPU alltså 4Gb för HD5970.

Alla häger upp sig på dom negativa sidorna av fermi korten men fermi har minst lika många positiva sidor som bäst singel GPU prestanda, mer minne som standardutförande, bra GPGPU stöd med cuda och opencl, physx osv osv. Sedan förstår jag inte hur folk förväntar sig att ett snabbare kort ska kosta lika mycket eller mindre. Priskurvan har alltid varit exponentiell för en konstant prestanda ökning.

Dessutom drog 2st GTX480 inte mer än 3st 8800GTX eller ultra kort gjorde för sin tid i testen när dom mätte effekten. Så till prestandan det gav vilket är i toppklass så får man ändå valuta för det.

Säger inte att fermi är för alla. Själv kör jag 2st GTX260 55nm 216 sp och skulle jag köpa fermi lär jag vänta på nästa revision av kärnan. Gjorde så både med 8800GTS och GTX260 och hade jag köpt ATI hade jag nog väntat på en senare revision med. Bättre och billigare.
men för dom som vill ha det bästa nu så är GTX480 absolut inget dåligt kort eller direkt dyrt egentligen med tanke på specifikationerna.

Permalänk
Hjälpsam

Ser att det är några som skaffat Fermi här på SweC, intressant att se hur kortet utvecklar sig efter ett tag.
Själv väntar jag nog till ATI:s nästa.
[Off Topic]
Vilka sköna uttryck man lär sig här, suger häströv måste jag komma i håg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur förklarar ni grönögda människor med bristande objektivitet, detta resultatet: Apples to Apples Comparisons - Just Cause 2 Gameplay Performance and Image Quality | [H]ard|OCP i ett TWIMTBP-spel dessutom. Ok, man kan få lite bättre bildkvalitet med nVidia, men GF100 blir slagna rejält på hemmaplan, med samma inställningar och det gäller även min-FPS, som är så älskat plötsligt.

Och det här resultatet NVIDIA GeForce GTX 480 Review - Page 15 måste svida rejält i dina mörkröda ögon. Ati:s helsponsrade spel där dom är rejält akterseglade . Nu tycker jag att det är väldigt löjligt att dra en slutsats av bara ett spel,men kunde inte låta bli när du håller på att trolla så där.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tEan:

Och det här resultatet NVIDIA GeForce GTX 480 Review - Page 15 måste svida rejält i dina mörkröda ögon. Ati:s helsponsrade spel där dom är rejält akterseglade . Nu tycker jag att det är väldigt löjligt att dra en slutsats av bara ett spel,men kunde inte låta bli när du håller på att trolla så där.

Hade du orkat läsa inläggen så hade du sett att mitt inlägg var en reaktion på Blackbirds inlägg att GTX480 alltid är bättre än HD5870.
Jag pekade dessutom inte ut någon speciell person som havandes gröna ögon, utan gjorde ett generellt uttalande att en del fanboys har svårt med objektiviteten. Du däremot påstår att jag har mörkröda ögon, vilket är så fel något kan bli. Jag älskar nVidias teknik, men ogillar deras företagsledning. Mitt senaste nVidia-kort var ett GTX8800 som jag tyckte var alldeles utmärkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hade du orkat läsa inläggen så hade du sett att mitt inlägg var en reaktion på Blackbirds inlägg att GTX480 alltid är bättre än HD5870.
Jag pekade dessutom inte ut någon speciell person som havandes gröna ögon, utan gjorde ett generellt uttalande att en del fanboys har svårt med objektiviteten. Du däremot påstår att jag har mörkröda ögon, vilket är så fel något kan bli. Jag älskar nVidias teknik, men ogillar deras företagsledning. Mitt senaste nVidia-kort var ett GTX8800 som jag tyckte var alldeles utmärkt.

Jag har aldrig sagt att 480 är ALLTID bättre än 5870. Jag sa tvärtom att det finns ALLTID undantag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig sagt att 480 är ALLTID bättre än 5870. Jag sa tvärtom att det finns ALLTID undantag.

Ja det kostar mer än 5870, men det gör ju inte att Fermi (GTX 480) presterar sämre, eller hur? Pris är en sak, prestanda är en annan sak.
Jag snackade om GTX 480, visste du inte att 480 presterar bättre än 5870? Speciellt i minimum fps. Gå och läs vilket test som helst så ska du se.

Jaså?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du verkar har problem med läsförståelsen

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Du verkar har problem med läsförståelsen

Förklara på vilket sätt jag har missförstått det Blackbird skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förklara på vilket sätt jag har missförstått det Blackbird skrivit.

Han säger att det presterar bättre än HD5870 vilket testerna kommer fram till.

Menar vinner du i 2 av 10 spel mot din polare vinner du då eller gör han? Sist jag kollade så var det den som van flest gånger som totalt sett van. Så man summerar resultatet.

Your logic is flawed som Tuwok hade sagt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Han säger att det presterar bättre än HD5870 vilket testerna kommer fram till...

Och jag länkar till ett helt nygjort test av ett TWIMTBP-spel som visar raka motsatsen. Var brister min läsförståelse?

Lägg ner tramset nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Och jag länkar till ett helt nygjort test av ett TWIMTBP-spel som visar raka motsatsen. Var brister min läsförståelse?

Här

Skrivet av pa1983:

Han säger att det presterar bättre än HD5870 vilket testerna kommer fram till.

Menar vinner du i 2 av 10 spel mot din polare vinner du då eller gör han? Sist jag kollade så var det den som van flest gånger som totalt sett van. Så man summerar resultatet.

Your logic is flawed som Tuwok hade sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg ner tramset nu.

Hum kan jag ju ta detta då ett ganska färskt test jag tyckte var mycket trevligt.
TechSweden.org: MSI N480GTX M2D15 mot XFX HD 5870 XXX i 22 benchmarks

Konstigt jag har nog läst dom flesta tester när kortet kom ut inklusive dom senaste och vad jag sett så är kortet snabbare och drar ifrån mer vid varje ny drivrutin som kommer ut.

Men det är kul hur du uppenbarligen då har handplockat ett test för att bevisa en statistisk abnormlitet istället för att studera flera tester. Och be mig lägga av? Vad fan har jag gjort dig? Haha be folk lägg a av? Jo visst lägg av själv då jag konstaterade att du inte kan resonera logiskt och därmed anklagar en annan medlem för att påstå saker han aldrig sagt

Jag försöker basera minna uppfattningar av hårdvaras prestanda på flera tester där jag kolla hur många som överensstämmer och dom som sedan sticker ut med antigen onormalt bra prestanda eller onormalt lågprestanda jämfört med majoriteten utesluter jag då resultatet troligen beror på någon recensent gjort fel. Det förkommer.

Permalänk

Jag tror många av dessa Fan-boy wars man tröttsamt ständigt ser beror på att en del folk köpte dessa DX11 ATI-kort för mer än ett halvår sen och nu måste de ge sig in och försvara dessa köp, kanske mest för sig själva..

Visst Fermi är varmt, men mina GTX 470 SLI är inte varmare än min förra uppsättning GTX 275 när de var lite överklockade, och man kan enkelt anpasssa fläktprofilen själv med Afterburner.

men jävla vilken prestanda skjuts det har gett med min nuvarande uppsättning..

och handen på hjärtat hur bra är egentligen ATI´s drivrutiner?

*väntar mig en attack nu*

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem

1. Jag har inget kort i 5000-serien öht och jag inget behov att försvara andras inköp. Jag har t o m skrivit tidigare att jag tycker om GTX480s teknik är intressant och det enda jag har emot det är värme/energiförbrukning. Skrev också att jag kunde tänka mig att köpa ett om jag minns rätt.

2. pa1983 påstår att jag anklagar andra medlemmar för saker de aldrig sagt, ändå har jag citaten samlade ovan. Där påstås det att GTX480 är snabbare: "visste du inte att 480 presterar bättre än 5870? Speciellt i minimum fps. Gå och läs vilket test som helst så ska du se."
Jag länkade till ett helt nytt speltest där både min, max och medel är sämre för GTX480. Att ni sedan börjar diskutera att det behövs statistiskt underlag hör inte hit. Speltestet är nytt och med ett TWIMTBP-spel.

Jag är trött på att bli attackerad av nVidia-pöbeln så fort man skriver en sak som inte passar, även om man skriver är positiv till tekniken i övrigt. Varsågod att ha era feelgood-partyn. To each his own.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inse att den här diskussionen kan pågå i evighet om ni inte kommer överens om vad som är misslyckande och vad som inte är misslyckande.

Vad vet vi?
10% snabbare än konkurrenten i snitt
60% större area än konkurrenten
ca 50% varmare än konkurrenten (Värme - inte temperatur)
ca 50% dyrare (stämmer det?)
6-7 månader senare än konkurrenten

nVidia lyckades med komma ut med ett snabbt kort.
Att leverera en ny produkt som var konkurrenskraftigt på egen hand? Historien kommer nog att döma det som ett misslyckande.

Sen är det upp till var och en att bestämma sig för om de själva tycker att fermi är ett misslyckande eller inte.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pierretox:

Jag tror många av dessa Fan-boy wars man tröttsamt ständigt ser beror på att en del folk köpte dessa DX11 ATI-kort för mer än ett halvår sen och nu måste de ge sig in och försvara dessa köp, kanske mest för sig själva..

Samma sak kan sägas om Nvidia-köparna..
Du anser alltså att alla "Fan-boy wars" startas av Radeon-ägare alltså? Nu är ju Nvidia-ägarna också lika duktiga på detta.
Och för att bespara dig tid så gillar jag bägge fabrikat, så kom inte med fanboy.

Permalänk

Jag anser ingenting,
tänkte mest lite provokativt högt,
kul att se vilka som "hugger" :P......

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ja precis, jag sa aldrig att GTX 480 är ALLTID bättre än HD5870, vilket du visar på ett snyggt sätt genom att citera vad jag sa.
Snacka om att greppa efter halmstrån, du borde ha slutat innan du skämde ut dig, men det är försent nu.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pierretox:

---Text--
--Text--

Jäkligt bra, jag har inte haft några problem med dom under 5 års tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av pierretox:

skapligt dåliga, elr så är nvidias väldigt bra

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jäkligt bra, jag har inte haft några problem med dom under 5 års tid.

Jag tycker de är lite svåra att hitta i ibland men annars finns inget att klaga på. Jag har dock nästan aldrig problem med grafikdrivrutiner från något märke.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

skapligt dåliga, elr så är nvidias väldigt bra

Vad är det som är dåligt med atis drivrutiner?

deras kontrollpanel är väl lite oloigisk ibland men det krånglar ju aldrig. Där emot tycker jag nvidias drivrutiner är äckliga, men det är ju för att jag är van vid atis. Beror ju på vad man är van vid..
Fattar doch inte vad amd håller på med. Förut hade de riktigt go kontrollpanel, men sen ändrade de om den så att den blev helt ologisk helt plötsligt. Varför ändra något som är bra till något sämre??..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Devrer:

Fattar doch inte vad amd håller på med. Förut hade de riktigt go kontrollpanel, men sen ändrade de om den så att den blev helt ologisk helt plötsligt. Varför ändra något som är bra till något sämre??..

Oftopic men jag håller med dig. Kontrollpanelen har blivit betydligt knepigare att navigera. Nu behöver jag förvisso inte gå in i den så ofta (1-2ggr i månaden) så jag lär mig heller aldrig att navigera. Nvidias är klart bättre här, men då har de i stortsett kört samma system sedan Geforce 256 lanserades. SLI-hanteringen avskydde jag i Nvidias men i övrigt inga större problem där.

Permalänk
Medlem

Fermi är mer eller mindre ett misslyckande, och hela tråden är fortfarande full av mindre vetande medlemmar som ska hylla nVidia för allt eller inget utan att förstå varför, alternativt gruppera sig mot andra som inte tycker att Fermi är lika bra som en del drömmer om. Den negativa faktan är så tydlig att man faktiskt kan göra en skämtfilm om kortet på allvar som denna, bara att läsa undertexten:

YouTube - Hitler's reaction on GTX480

Förutom dess bra prestanda i Tesselering, vilket är lätt att ordna till 7 månader efter konkurrentens release hos en GPU med över 3 miljarder transistorer hos en processor så är kortet misslyckat.

* För att det skulle bli kraftfullt nog att precis slå HD5870 var nVidia tvugna att göra GF100 såpass stor iom dess ineffektiva arkitektur som kräver som sagt 3+ miljarder transistorer

* Det är väldigt dyrt att tillverka iom dess kärnstorlek och en ren förlustaffär för nVidia

* Prestanda/kr/w och ljudnivå inräknad är totalt värdelöst.

* Det är utan att överdriva extremt strömhungrigt och går extremt varmt trots sin högpresterande kylning och låter väldigt mycket

* Inget stöd för 3st skärmar från ett kort.

Ni andra fånar kanske köper en V8 på 10 liters slagvolym med förgasare som dricker 5 liter milen istället för att köpa en modern motor på 2.5 liters slagvolym som är överladdad och lämnar liknande effekt? I detta exempel hade det tom vart mer acceptabelt då det definitivt kan vara en smaksak i större grad om vad man vill ha under huven. Sen om det står ATI eller nVidia bakom ett datorchassi, det är rätt irrelevant sålänge man väljer den produkt som är bäst på några/dom punkter nämnda ovan.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Fermi är mer eller mindre ett misslyckande, och hela tråden är fortfarande full av mindre vetande medlemmar som ska hylla nVidia för allt eller inget utan att förstå varför, alternativt gruppera sig mot andra som inte tycker att Fermi är lika bra som en del drömmer om. Den negativa faktan är så tydlig att man faktiskt kan göra en skämtfilm om kortet på allvar som denna, bara att läsa undertexten:

YouTube - Hitler's reaction on GTX480

Förutom dess bra prestanda i Tesselering, vilket är lätt att ordna till 7 månader efter konkurrentens release hos en GPU med över 3 miljarder transistorer hos en processor så är kortet misslyckat.

* För att det skulle bli kraftfullt nog att precis slå HD5870 var nVidia tvugna att göra GF100 såpass stor iom dess ineffektiva arkitektur som kräver som sagt 3+ miljarder transistorer

* Det är väldigt dyrt att tillverka iom dess kärnstorlek och en ren förlustaffär för nVidia

* Prestanda/kr/w och ljudnivå inräknad är totalt värdelöst.

* Det är utan att överdriva extremt strömhungrigt och går extremt varmt trots sin högpresterande kylning och låter väldigt mycket

* Inget stöd för 3st skärmar från ett kort.

Ni andra fånar kanske köper en V8 på 10 liters slagvolym med förgasare som dricker 5 liter milen istället för att köpa en modern motor på 2.5 liters slagvolym som är överladdad och lämnar liknande effekt? I detta exempel hade det tom vart mer acceptabelt då det definitivt kan vara en smaksak i större grad om vad man vill ha under huven. Sen om det står ATI eller nVidia bakom ett datorchassi, det är rätt irrelevant sålänge man väljer den produkt som är bäst på några/dom punkter nämnda ovan.

Varsågod och ställ dig i ledet mindre vetande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Varsågod och ställ dig i ledet mindre vetande.

Du står ju först och blockerar.:lol:

Jag bad dig sluta med tramset tidigare men uppenbart är du oförmögen till det. Inte förvånande egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du står ju först och blockerar.:lol:

Jag bad dig sluta med tramset tidigare men uppenbart är du oförmögen till det. Inte förvånande egentligen.

Tycker snarare det gäller dej

Visa signatur