Passa på när butiker skrivit ut fel pris

Permalänk
Medlem

Passa på när butiker skrivit ut fel pris

Tjena

Jag såg det här HP UPS R5500 - UPS - 6000 VA / AF416A#0D1 / HP UPS R5500 / HP / UPS / UPS, strmfrsrjning / Hem / Complete Solutions AB

Det är samma pris när man lägger den i kundvagnen, är de bara o passa på, eller kan de hända att dom skickar en faktura med "rätt" pris sedan?

Med frakt ca 400kr
Billigaste stället annars ca 24.000kr

Permalänk
Medlem

Står ju beställningsvara, så dem lär ju märka prismisstaget när dem beställer in en...

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att de kan skicka en faktura i efterhand, men de lär makulera ordern redan innan den går iväg.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det kommer inte fungera.
Dom garderar sig mot felskrivningar, brukar oftast finnas en text längst ner på sidan. Kunde dock inte hitta någon där men du kommer i alla fall inte få den för det priset i och med att det är uppenbart fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2takt:

Det kommer inte fungera.
Dom garderar sig mot felskrivningar, brukar oftast finnas en text längst ner på sidan. Kunde dock inte hitta någon där men du kommer i alla fall inte få den för det priset i och med att det är uppenbart fel.

Sånt här har hänt tidigare, då företagen ibland har skickat iväg en leverans. (har för mig de va här nånstans på SweC jag läst om såndant.) Good will från företagen eller miss.

Dock så har den inte handlat om priser i 20k klassen,

Permalänk
Medlem

Avtalslagen
32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

"Om ett avtal har fått en annan innebörd än vad som var meningen, exempelvis genom felskrivning, kan också förklaras ogiltiga om den som ingick avtalet insåg eller borde ha insett det. Ett avtal om att köpa en ny och värdefull Mercedes där säljaren av misstag missar en nolla i priset, kan förklaras ogiltigt om köparen borde ha förstått att priset i avtalet var för lågt."

Så dom kan helt enkelt häva köpet och kräva varan tillbaka. Om dom gör det beror givetvis på hur mycket pengar det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Avtalslagen
32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

"Om ett avtal har fått en annan innebörd än vad som var meningen, exempelvis genom felskrivning, kan också förklaras ogiltiga om den som ingick avtalet insåg eller borde ha insett det. Ett avtal om att köpa en ny och värdefull Mercedes där säljaren av misstag missar en nolla i priset, kan förklaras ogiltigt om köparen borde ha förstått att priset i avtalet var för lågt."

Så dom kan helt enkelt häva köpet och kräva varan tillbaka. Om dom gör det beror givetvis på hur mycket pengar det handlar om.

Ok, men de verkar vara ett rimligt pris på den här varan:P 0,01kr för en UPS

Permalänk

Ett tips: håll sån här information för sig djälv. Jag har faktiskt lyckats få hem en hårddisk på 500GB för 11 kr för några år sedan. Hade jag gått ut med nyheten på ett stort forum så hade de fått in några hundra extra beställningar, och då hade ingen fått någon disk. Nu vet jag inte om de var schyssta eller om de helt enkelt inte upptäckte missen,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mathiasss:

Ett tips: håll sån här information för sig djälv. Jag har faktiskt lyckats få hem en hårddisk på 500GB för 11 kr för några år sedan. Hade jag gått ut med nyheten på ett stort forum så hade de fått in några hundra extra beställningar, och då hade ingen fått någon disk. Nu vet jag inte om de var schyssta eller om de helt enkelt inte upptäckte missen,

Agree: det sämsta man kan göra är att basunera ut det på ett forum.:P Svenskar generellt har också en förmåga att "köpa bara för att det är billigt" inte för att de verkligen *behöver* saken ifråga...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Agree: det sämsta man kan göra är att basunera ut det på ett forum.:P Svenskar generellt har också en förmåga att "köpa bara för att det är billigt" inte för att de verkligen *behöver* saken ifråga...:P

Sant. nu är jag egentligen inte intresserad av den här varan i sig, (visst en ups kan va bra men behöver ingen i 25k klassen.) men var mest intresserad av vad de skulle kunna innebära om man la en order.
Ifall det hade vart så att dom skickar den med en faktura på resterande belopp att betala osv.
Visst man kan skicka tillbaka men isf är det smidigare att inte beställa.

Men nästa gång jag ser nått jag vill ha till ett orimligt lågt pris så lägger jag en beställning och hoppas på good will från Företagen. (eller miss).

Permalänk
Avstängd

märkligt, priset är fortfarande sådant - fem dagar efter att du startade tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

märkligt, priset är fortfarande sådant - fem dagar efter att du startade tråden.

Det fanns ett antal produkter på deras sida för 0,01 kr. dock inget intressant för mig.
Men lägg en beställning på ups:en, får du den för de priset kan du slänga ut den på annons och tjäna en slant.

HP ProLiant DL380 G5 Storage Server SAN Storage Model - NAS-server / AG771B#0D1 / NAS-server/server-lagring / Backup/datalagring / Produkter / Complete Solutions AB
HP StorageWorks Enterprise File Services DL380G5-WSS Clustered Gateway - NAS-server / AG515B#0D1 / NAS-server/server-lagring / Backup/datalagring / Produkter / Complete Solutions AB