Lars vilks(danska artisten som ritade av muhammed) blir attackerad i Sverige

Permalänk

Lars vilks(danska artisten som ritade av muhammed) blir attackerad i Sverige

http://www.youtube.com/watch?v=JdyKmzEdHws&feature=player_emb...

Sjukt tråkigt att se sånt här i Sverige, bakrundsljuden är ju som från ogrish-videos där amerikanska soldater blir halshuggna.

De ger muslimer dåligt ryke utan tvekan. Jag tror att Svensson lär se på det där och känna förrakt mot vilka slags människor som släpps in här i landet. Eller vad säger ni?

Jag tycker på något sätt att "riktiga" muslimers synsätt på världen är inkompatibelt med en fungerande demokrati. Ovanstående är ett bra exempel på detta. För jävla lättstötta.

Om jag ska skita i att vara PK, så vill vi verkligen ha in sånna där personer i Sverige, med ett sådant synsätt på yttrandefrihet och demokrati?

Skönt att se att polisen gjorde en snabb insats i alla fall.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

är väll ingen hemlighet att muslimerna är 800år efter i religonen, de beter sig som de kristna för 800år sedan.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Kul med bruden som skriker "allahu uh akbar" som en stucken gris...

Efteråt då de ska utrymma lokalen. Sjukt moget att spotta på någon som säger till dem att lugna ner sig.

notis:
20 maj är "Everybody Draw Muhammad Day!"

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Vad fan kan man förvänta sig av ett folkslag som består till större delen av fanatiker? Jag är från ett land där jag har själv fått uppleva hur det är att vara omkring denna sorters människor, och jag kan enkelt påstå att till och med en invandrare som jag kan bli invandrarfientlig när jag ser folk bete sig på detta sätt, jag tycker väl den meningen talar för sig själv, kan inte bli ärligare än så.

//Stavfel

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Man kan ju tro att det är ett skämt när man ser videon. Synd att poliserna inte var mer hårdhänta.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Släng ut drägget! Folk som kommer hit och inte sköter sig har enligt mig förlorat alla chanser att få vara kvar. Om de är födda i Sverige så släng in dom i fängelset. Ute i samhället hör de i varje fall inte hemma.

För övrigt är Lars Vilks en av de största fjantar Sverige har skådat. Oerhört respektlös.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

inte acceptabelt beteende...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Expressens berättelse om attacken.
Lars Vilks överfallen under föreläsning - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Jag som antisocial nihilist med en stor släng av drapetomani ser det stora problemet med att folk i världen har så skilda uppfattning om vad som är rätt eller fel. Det finns saker som upprör oss svenskar (denna händelse är en sådan), men även annat som bara kan vara något som någon säger.

Tar vi de muslimska extremesterna så är de alldeles för lättretade och jag är starkt fundersam på vad Draw Muhammad Day kan leda till, nej jag tror inte det händer så mycket den dagen mer än att vissa blir arga. (det kan hända grövre saker) Men på lång sikt så borde det bli lite inflation på Mohammed karikatyrer, vilket kanske kan få dem att bli mindre upprörda när de får se en ny.

Dock om nya Mohammed karikatyrer görs för att provocera såklart de kan reagera. Ta peka finger som exempel, jag vet inte exakt vad det betyder och jag bryr mig inte så mycket om det, men gör någon det mot mig så sänder den ut en signal att den vill provocera/slåss. Detsamma gäller såklart om någon går runt med en t-shirt med Mohammed karikatyrer på, så köper inte jag argumentet att den inte är ute efter att slåss. Liksom det är typ att peka finger åt dem, en muslim som egentligen inte bryr sig så mycket om detta ser en person gå runt och provocera.

Angående händelsen så tyckte jag det liknande ett hönshus, det kacklade utav bara tusan så det var svårt att höra vad som sades. Och det är skrämmande att folk kan fly till sin religion och ha den som ursäkt för sitt beteende.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Muslimerna får bli hur arga dom vill, men när det går över till våld så får helt enkelt rättsväsendet ta över. Det är inte mer med det. Att blanda in känslor och trams när det gäller våld & religion är att sjunka till fanatikernas nivå. Jag tycker poliserna skötte det relativt snyggt ändå, det hade kunnat blivit mycket värre det där.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Kristna hundarna får bli hur arga de vill, men när det går över till baptism så får helt enkelt rättsväsendet ta över. Det är inte mer med det. Att blanda in kristet trams när det gäller samhälle & religion är att sjunka till otrogna hundarnas nivå. Jag tycker milisen skötte det relativt snyggt ändå, det hade kunnat blivit mycket värre än hängning det där.

Andras brister > Egna brister
Brister = 1/Tro
√Tro = ∑konformitet

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Brister = 1/Tro

Jag trodde du visste att man inte kunde dividera med noll.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag trodde du visste att man inte kunde dividera med noll.

Guds vägar äro outgrundliga..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Guds vägar äro outgrundliga..

Amen!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad många gjorde där när de ändå inte ville se på det. Gnäll, gnäll och gnäll om att de blir kränkta. Tycker de inte om yttrandefrihet vet de var landets gränser finns

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Vilks är nog lite för skön för att det ska vara sant

YouTube - Lars Vilks: "Al Qaeda Won't Stop Me"

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Man kan ju undra vad många gjorde där när vi ändå inte ville höra på det. Gnäll, gnäll och gnäll om att vi blir kränkta. Tycker vi inte om yttrandefrihet vet vi var landets gränser finns

Å fjärde sidan, som nämnts över niotusen gånger, så är det helt jätteonödigt att provocera fram något bara för att provocera fram något. Skulle man bjuda en vegan på fläsk bara för att man tycker det är fel med veganism eller skulle man låta veganisten vara tills veganisten dog av undernäring?

Vilket får mig att phundera, vad var det för typ av konferens och vad gjorde IQ fiskmås där och varför var polis närvarande?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Å fjärde sidan, som nämnts över niotusen gånger, så är det helt jätteonödigt att provocera fram något bara för att provocera fram något. Skulle man bjuda en vegan på fläsk bara för att man tycker det är fel med veganism eller skulle man låta veganisten vara tills veganisten dog av undernäring?

Varesig det är nödvändigt att provocera eller inte är fullständigt irrelevant. Det som är relevant är att yttrandefrihet gäller, och man ska kunna säga och rita vad man vill. Lars Vilks IQ spelar heller ingen roll. Ett dagisbarn kunde lika gärna ha ritat Muhammad som en rondellhund.

Islam förtrycker kvinnor och baseras på okunskap och trams, som alla andra religioner. Om man försöker kritisera islam, så dör man. Se bara på Theo van Gogh. Det handlar inte om att provocera för ingen anledning, utan att uppmärksamma folk att det inte är acceptabelt att Islam, eller någon annan religion för den delen, ska vara immunt mot kritik.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Å fjärde sidan, som nämnts över niotusen gånger, så är det helt jätteonödigt att provocera fram något bara för att provocera fram något. Skulle man bjuda en vegan på fläsk bara för att man tycker det är fel med veganism eller skulle man låta veganisten vara tills veganisten dog av undernäring?

Vilket får mig att phundera, vad var det för typ av konferens och vad gjorde IQ fiskmås där och varför var polis närvarande?

Jag skulle låta veganen dö av näringsbrist, ändå hans eller hennes aktiva val att bli vegan (antagligen). Angående föreläsningen handlade den om yttrandefrihet och dess gränser (har dock inga specifika detaljer) och det var känt i förväg att Vilks skulle hålla i den. Om man inte har bott under en sten den senaste tiden borde man veta vad som skulle kunna presenteras på föreläsningen vilket får mig att tro (så många kan ju knappas leva under en sten) att många gick dit och visste mycket väl vad som skulle kunna presenteras, med andra ord gjorde de ett aktivt val. Självklart gällde det nog inte alla och det kan nog inte ha varit så kul för dem. Det fanns ju en del som även "bet ihop" och höll för ögonen för att inte se den filmen som Vilks presenterade, vilket i min mening är helt rätt väg att gå om det är något man inte vill se.

Angående att provocera är det i många fall onödigt, speciellt när det är personligt. Dock tycker jag att det i detta fall inte var onödigt då det ändå framförde att det finns en del människor som inte respekterar de grundlagar vi har i Sverige och beter sig därför som dagisbarn. Kort sagt idiotiskt beteende, speciellt när man inkluderar "kränkning" och "diskriminering" i det (har ej läst så många snyftarhistorier om det här så vet inte om det har tagits upp). Lever man i ett land där det råder yttrandefrihet får man helt enkelt tåla lite skit, det gör jag själv nästintill dagligen.

Edit: Jag måste hålla med Cloudstone i inlägget ovan. Visst att folk får tro på vad de vill, det bryr jag mig inte om, men att bruka våld då kritik framförs (av just det de tror på och hur de beter sig) är ju bara idioti och hör helt enkelt inte hemma i ett civiliserat samhälle. Vill de bemöta kritiken får de göra det konstruktivt och på en mogen nivå.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

På tal om yttrandefrihet så tycker jag det generellt är väldigt mycket luften är fri argumentet, vilket även visade sig i ett simpson avsnitt.
Homer: [points to guard] Hey, look. You're one of those guards like at Buckingham Palace. I can do whatever I want, and you can't do anything.
[starts dancing and pulling stupid faces]
Guard: [punches Homer in the face] No, sir. United States Marine Corps, sir.
"The Simpsons" Bart vs. Australia (1995) - Memorable quotes

Alltså jag tycker folk missbrukar yttrandefriheten i syfte att få reta folk och sedan gömma sig bakom rättsväsendet. Är däremot syftet att kritisera, granska ja då är det en helt annan femma.

Tar vi extremist-muslimerna så är de som sagt för lättretade och en fråga jag ställer mig är om de har blivit lättare att reta på senare tid med allt som nu har hänt där nere. Frågan är dock hur man ska få dessa att ändra sig?
Men ändå det är inte svårt att reta folk, det är inte många dagar kvar till den Norges nationaldag 17 maj (vilket de till skillnad från oss riktigt firar). Och tillverkar man en tshirt, där det står något kränkande på svenska emot Norge på och vandrar där på kvällen så räkna med stryk. (T.ex. texten Norge suger Sveriges k-k)
Att då prata om yttrandefrihet, ja då har man inte riktigt förstått sig på vad syftet med denna är. Norrmän kan då använda argument som att personen med t-shirten är lite trögfattad, så det räcker inte med att dens sinnen hörsel och syn säger att den beter sig fel, de behöver även sända signaler till andra sinnen som känsel, för att den ska förstå och kunna dra en korrekt slutsats. (man ska inte underskatta sinnet känsel förmåga på att uppskatta att omgivningen inte tycker om ens agerande)

*edit*
Men som sagt extremist-muslimerna är för lättretade, men jag tror de flesta av dem även gör skillnad på vem som retar. Är det en liten unge som ritar Muhammed så tror jag knappast någon muslim i sverige bryr sig. Är det däremot en grabb i 20-30 års åldern som håller på att anstränga sig för att provocera så blir det en annan sak.

Alltså precis samma sak som om en 5årig unge pekar finger åt oss, det ska till en bra störd individ för att bli arg då. Är personen däremot över 20år så undrar iaf jag genast varför och vad den är ute efter? (nej jag är ingen idiot som slåss för sånt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Försöker någon grupp förtrycka någons yttrandefrihet tycker jag att det vore en väldigt passande reaktion för samhället att som principsak börja göra precis det form av yttrande som gruppen försöker förtrycka.
Det skulle visa att man inte kan styra ett demokratiskt samhälle bara för att man visat sig vara beredd att bruka våld.

Nu visar kanske inte Lars Vilks upp det allra mest sofistikerade exemplet på hur man kan göra detta, men det är ändå uppfriskande att se att vi inte alla är ynkryggar.
Ayaan Hirsi Alis film Submission och Southparks avsnitt 200 och 201 är kanske mer eleganta försök till provokation där provokation är på plats. Att Vilks inte är speciellt talangfull gör det dock inte mindre rätt.

Permalänk
Skrivet av Kazen:

Kul med bruden som skriker "allahu uh akbar" som en stucken gris...

Efteråt då de ska utrymma lokalen. Sjukt moget att spotta på någon som säger till dem att lugna ner sig.
wewLqjWSVZ8

notis:
20 maj är "Everybody Draw Muhammad Day!"

vilka idioter...... man blir så trött.......

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske partisk i egenskap av att vara skånsk, men nog tusan är Lars Vilks svensk (skånsk) och inte dansk?

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jodå han är svensk, född i helsingborg.

Som sagt, synd att polisen inte var mer hårdhänt skulle behövts där

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt. Det kanske är förbjudet att kränka Islam i andra länder, men här i Sverige är det faktiskt ok att göra. Om man kommer till ett annat land så får man faktiskt ändra på sitt beteende. De muslimer som är extrema, måste lära sig att i Sverige gör man inte så.

Det är lite lustigt, det står i Aftonbladet och Expressen att "Vilks rätt att kränka är okränkbar". Jasså? Om man verkligen alltid har rätt att kränka andra, så får väl de extrema muslimerna kränka Vilks rätt till att provocera? Mao, så är allting ok och extremisterna nyttjade bara sin rätt att kränka andra?
?Vilks har rätt att kränka? | Kultur | Aftonbladet
"Den svenska yttrandefriheten medger rätten att kränka. Att den därmed även innebär en skyldighet att kränka, är Vilks egen tolkning."

Personligen anser jag det vara korkat av Vilks att fortsätta provocera. Han har redan framfört sitt budskap, det räcker nu. Han behöver inte visa filmer på bögar utklädda till Muhammed i olika sex ställningar. Ren provokation, anser jag. Vad anser ni? Är det provokation han sysslar med och ute efter att väcka uppmärksamhet? Eller?

Permalänk

saddam, med kränkning menas inte misshandla, utan just kränka. Wiktionarys definition fungerar fint: "behandla (någon) nedsättande (genom att angripa den personliga hedern)".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

På något vis kan jag förstå att vissa muslimer agerar som dom gör i frågor likt denna.

För ett tag sedan lyssnade jag på ett föredrag från Sveriges Unga Muslimer:s(SUM) kongress. Föredraget handlade om vad som händer med "otrogna" respektive troende efter döden.
Lyssna här Föreläsning om döden - Aktiv Muslim

Hade någon börjat hjärntvätta mig med sådan information när jag var yngre så hade jag troligen suttit här med ett stort fint dynamitbälte och letat efter Vilks adress.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan man inte säga att de muslimer som va där på hans föreläsning och tar illa upp... borde inte ha varit där alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan man inte säga att de muslimer som va där på hans föreläsning och tar illa upp... borde inte ha varit där alls?

Tycker det är fantastiskt underhållande att dom sitter där och blir arga. Kan bara föreställa mig hur tankegången gick. Måste varit i något i stil med
"Fan den där jävla dansken sitter och ritar bilder på min favoritsuperhjälte OCH DET FÅR MAN INTE SÅ JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG ATT JAG BARA SKULLE KUNNA... nej men titta här. Lars Vilks ska ha en föreläsning! Det låter spännande. Dit ska jag gå. Bara han inte visar BILDER PÅ MIN HUVUDKARAKTÄREN I MIN FAVORITBOK FÖR DÅ BLIR JAG SÅ SATANS ARG" osv

Permalänk
Skrivet av brsk:

Tycker det är fantastiskt underhållande att dom sitter där och blir arga. Kan bara föreställa mig hur tankegången gick. Måste varit i något i stil med
"Fan den där jävla dansken sitter och ritar bilder på min favoritsuperhjälte OCH DET FÅR MAN INTE SÅ JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG ATT JAG BARA SKULLE KUNNA... nej men titta här. Lars Vilks ska ha en föreläsning! Det låter spännande. Dit ska jag gå. Bara han inte visar BILDER PÅ MIN HUVUDKARAKTÄREN I MIN FAVORITBOK FÖR DÅ BLIR JAG SÅ SATANS ARG" osv

Man kan skratta åt personers beteende sett från ens verklighetsuppfattning, men ska man förstå sig på varför någon beter sig på ett visst sätt, så måste man sätta sig in i personens verklighetsuppfattning/tolkning.

Ett exempel: Säg att eran flickväns X-pojkvän beslutar sig för att publicera nakenbilder på henne på internet, kanske även filmklipp där hon har sex. Skulle detta på något sätt uppröra er? Skulle ni även bli upprörda om denna filmklipp bara visades inför en liten skara, där ni inte behövde gå och kolla på filmklippet om ni inte ville?

Om ni blir upprörda, kan ni då ur ett antisocialt nihilistisk perspektiv förklara varför detta beteende var fel? Tar vi nakna människokroppar så ser de flesta av samma kön nästan helt identiska ut och har samma funktioner, vilket innebär att det informationen vi får av att se någon naken egentligen är irrelevant, då vi redan har en bra bild på hur den ser ut. Så man kan fråga sig varför folk är så nyfikna att se olika personer nakna, då vi alla av samma kön i princip ser identiska ut?

Min poäng var inte att jämföra händelserna då de flesta anser att det sista är grövre, utan att få fram att man måste sätta sig in i andras verklighetsuppfattning för att förstå varför de blir upprörda. Och sedan kan man agera där efter, t.ex. undvika att reta upp andra personer. Eller som i detta fallet, där många försöker få muslimer att ändra sin uppfattning kring avbildningar på Muhammed.

Tar vi då extremist muslimer så är deras religion deras allt, de kan offra sitt liv för att skydda vad de anser vara ett hot mot denna. Muhammed kan alltså inte på något sätt jämföra med någon favoritsuperhjälte, snarare betyder "han allt för dem". Om någon kränker Muhammed i ett rum som de ej behöver gå till, ja det är precis samma som med filmklippet ovanför där ni ej behöver se på den om ni inte vill. O.b.s. än en gång att sett ur de flestas verklighetsuppfattning är filmklippet mycket värre, men min poäng var att försöka förklara varför personer väljer att gå till sånt som upprör dem.

Jag själv har just inget problem mest just att de tolkar något som jag anser vara påhittat så högt, problemet jag dock har med religioner är att de oftast är sekter. Där vissa personer tillskansar sig höga positioner och hjärntvättar folk att lyda dem, likaså hjärntvättar dem såpass rejält så att de börjar uppfostra sina barn att dyrka dessa. Jag tycker generellt att denna hjärntvätt i låg ålder är sjukt, speciellt om vissa individer hjärntvättas där de ska acceptera att de är mindre värda än andra p.g.a. kön.
Nu behöver inte alltid personer som hjärntvättar få en hög position, men de flesta religioner brukar få folk att ge en eller flera gudar höga positioner och att folk ska knäbörja sig inför dessa. Vilket jag ungefär ser som samma sak, om man låter sig vara en undersåte till en riktig eller fiktiv person.

*edit*
Jag tycker just detta att folk inte anstränger sig för att sätta sig in en annan persons perspektiv är förklaring till många problem i världen. Tar vi islam och om vill ändra på det som vi anser vara extremt, ja då får vi sätta oss in hur dessa tänker för att försöka ändra dem.

*edit2*
Vi har åldergräns på sprit och you name it, vi borde nästan också ha det på religion. hehe Nu går det inte i praktiken, då hela folks verklighet byggs på religioner. Bara att jag inte gillar hjärntvätten på barn, vuxna personer får däremot göra vad de vil. Vill t.ex. mannen krypa i ett hundkoppel när hans fru är ute och rastar honom, så inte mig emot om han gör detta på fri vilja.

*edit3*
Självklart kan man diskutera vad hjärntvätt är då detta inte är självklart och vi bör uppfostra barn med någon slags moral. Men börjar man uppfostra barn att kvinnor är mindre värda, ja då har man enligt mig tagit ett rejält kliv över gränsen för vad som är acceptabelt. Sedan kan vi inte så lätt påverka folk i andra länder, men i sverige ska barn ej uppfostras så.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponti:

Vilks är nog lite för skön för att det ska vara sant

YouTube - Lars Vilks: "Al Qaeda Won't Stop Me"

Blir man förvånad att det svarta spöket Pratar bara sitt egna språk? Nej inte precis D:

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]