Permalänk
Medlem

Köpråd ang. bärbar max 13"

Hej!

Köpte innan en GX640, men den fungerade ej så bra, så har skickat tillbaka.

Är nu inne på att köpa en alienware m11x. Innan jag köper den vill jag veta om det finns någon liknande med samma grafikprestanda fast bättre processor.

Det jag prioriterar är:

Batteritid (Pluggar mycket)
BRA grafikkort (lirar ganska mycket spel)
Portabel
Max 13"

Har budget på 12000 kr. Har tittat ganska mkt själv på datorer, men hittar ingen som passar mina behov. Kollade någon acer timeline men den hade fult batteri som stack ut.

Hjälp uppskattas!

/Fredric

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det dåliga var med gx640?

Som dom flesta redan sagt så är den bästa gx740 om vi pratar om 12k, annars ligger asus g73jh runt 16k fast kommer aldrig till europa.

Det är vad jag vet , kan hända att nån annan har bättre tips.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 48" C4 OLED @ 144 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem

tack, men är sugen på en 13" denna gång.

För att svara på din fråga; 50% av gångerna som jag startade datorn så fick jag ingen bild på skärmen. Var tvungen att "hålla inne powerknappen" och reboota. Inte så farligt, men tror inte det skulle vara bra för datorn i längden

/Fredric

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Köpte innan en GX640, men den fungerade ej så bra, så har skickat tillbaka.

Är nu inne på att köpa en alienware m11x. Innan jag köper den vill jag veta om det finns någon liknande med samma grafikprestanda fast bättre processor.

Det jag prioriterar är:

Batteritid (Pluggar mycket)
BRA grafikkort (lirar ganska mycket spel)
Portabel
Max 13"

Har budget på 12000 kr. Har tittat ganska mkt själv på datorer, men hittar ingen som passar mina behov. Kollade någon acer timeline men den hade fult batteri som stack ut.

Hjälp uppskattas!

/Fredric

Varför envisas du med 13" ?

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Troligtvis så ska ju inte datorn vara sådär, jag tror några andra snackade om att ändra något i bios för det skulle lösas, problemet var att datorn inte ville starta om man hade mus/tangentbord inkopplat. (kan ha fel) Var är thereal_twisted när man behöver han =P

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 48" C4 OLED @ 144 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av GM:

Varför envisas du med 13" ?

För att jag tar med mig datorn ofta till skolan/bekanta. Orkar inte bära runt på en 15"+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haku:

Troligtvis så ska ju inte datorn vara sådär, jag tror några andra snackade om att ändra något i bios för det skulle lösas, problemet var att datorn inte ville starta om man hade mus/tangentbord inkopplat. (kan ha fel) Var är thereal_twisted när man behöver han =P

nja, det är fel på grafikkortets drivrutiner i många fall. Det vanligaste felet är att skärmen inte startar efter att man har varit i vilo-läge. Det skulle enligt många lösas genom att man tankade de nyaste catalysm drivisarna. Men problemet var inte samma för mig som för många andra, det gick ej heller att lösa med nya drivrutiner. Därför lämnade jag tillbaka den. Köper en dator med mindre skärm pga. det brukar ha bättre batteri och de är lättare att bära

Permalänk

Kolla in Acer 3820TG, Ati HD5650 + Core i5 CPU som är betydligt kraftfullare än den i Alienware M11.

Acer 3820tg - sökning på Prisjakt ~9k

Den från komplett verkar ha 6 cell batteriet som inte sticker ut som den med 9 cell. Inte säkert förrän någon köpt datorn där ifrån dock. Men i produkt beskrivningen så står det 6-cell:
Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Produktjämförelse hos Prisjakt
Verkar som om acer timelinex är det enda som kan matcha den (förutom en sony på 25 000 kr). kika i tråden nedan för att kolla vad användarna tycker.

edit: F*n, sent ute