DELL XPS 16 eller Sony Vaio VPC-EB1S1E

Permalänk
Medlem

DELL XPS 16 eller Sony Vaio VPC-EB1S1E

Hej alla,

jag är ute efter en ny dator i lagom storlek och för mig är det ca 15 tum. Jag skall ha den som min enda dator för att surfa, kolla på film, lyssna på musik och kanske spela något spel då och då. Starcraft 2 är ett spel som jag definitivt kommer att spela, men är även sugen på senaste Battlefield. När det gäller priset så är det inte så kinkigt, jag har egen firma så när moms o skatt är dragen så blir det i princip halva priset. Generellt kan man säga att 8000-13000 känns rimligt.

För mig är det viktigt att datorn är relativt tyst när det gäller fläktar och så. Jag ser gärna att datorn är snygg. Macbook är ett exempel på snygg dator, likaså Sony Vaio och HPs Envy. Fula datorer är datorer som ser för plastiga ut eller för mkt "gaming". Stilrent är bra alltså. Först snöade jag in på Sony Vaio VPC-EB1S1E, men många verkar ha problem med fläktar och tjutande ljud. Nu har jag istället börjat titta på Dell XPS 16 med följande spec:

•STUDIO XPS 16 (N05X6702)

Intel Core™ i5 processor 520M(2,40 GHz, 3 MB cache)
Äkta Windows® 7 Professional 64 Bit - svenska
1 års begränsad garanti - hämta/lämna-service
Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
500GB (7,200rpm) Free Fall Sensor Hard Drive
1 GB ATI® Radeon™ HD 4670-grafikkort
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software
9-cells primärt litiumjonbatteri, 85 wattimmar
Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card (EUR)

Jag har följande frågor:

*Vilken av de två datorerna är mest prisvärd?
*Kan någon rekommendera denna Dell?
*Hur stor är skillnaden mellan Dells ATI Radeon™ HD 4670-grafikkort och Vaions Mobility Radeon HD 5650?
*Istället för Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card (EUR) så har Dell något som heter Dell Wireless 1520-minikort i halvstorlek (802.11n) . Vad är det?
*Är Dells Studio 15-serie generellt bättre eller sämre? Finns det någon annan Dell-serie som är bättre? Alienware går bort då den är ful
*Vad väger den, någon som vet?

Permalänk
Medlem

nya battlefield kommer du inte kunna spela med bra resultat på någon av dessa, ca 40 fps på lägsta inställningarna, sc2 kan du spela på medium med 60-70 fps iaf

jag har en xps 16 studio och kan rekommendera den iaf, bra support har de också, min nätadapter funkade inte som den skulle så ringde och de skickade en ny bättre version direkt helt gratis, många andra företag skulle inte göra de utan att först kolla efter fel på den gamla i 5 veckor innan de skickar en ny

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Vaions grafikkort Mobility Radeon HD 5650 var ett riktigt bra kort och att battlefield skulle flyta väldigt bra på den. Är du säker på att det inte kommer vara bra?!

Permalänk

Ta en titt på
MSI GX740 - 12,000kr (inkl moms)

då kmr du kunna lira bfbc2 bra x)

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Det tror jag säkert, men dels är den 17 tum sen är det egentligen inget nödvändigt att kunna spela Battlefield med bästa grafik. Det är mest att jag trodde det skulle gå bra även med VAIOn.

Permalänk

Det GÅR att köra bc2 på ett 5650 som vaion har, vaions grafikkort är dock nerklockat från fabrik men om du klockar upp det så får du samma prestanda som andra datorer med 5650. Med allt på medium@1366x768, HBAO off, 1xAA/AF så skall det snitta 42fps enligt notebookcheck, är dock inte säker på hur dom testat det. Det är knappast med 32 spelare i mp och full action.

5650 är absolut bättre än 4670, glöm 4670 skulle jag säga. Det är förvisso ett kompetent kort men tillhör förra generationen och saknar stöd för DX11.

Skillnaden på WLAN korten är mest fabrikatet, båda stöder N vilket är det viktiga.

I den prisklassen finns det mycket mera prisvärda alternativ, MSI gx640 är egentligen det mest prisvärda(eftersom du inte ville ha 17"). Det finns inte så många andra datorer för 10k som överträffar den vad gäller prestanda, på alla områden. Men i synnerhet då vad gäller spel, men den har ju inte världens mest diskreta design.

Ska ta en titt på prisjakt så återkommer jag, ngn annan kommer säkert med värdefulla tips också.

[edit]
Det enda vettiga jag hittar i den pris/storleks klassen är Asus N61JA, den har 5730 gpu vilket är lite snabbare än 5650. Men inte mkt snabbare än 5650, vi pratar kanske 5-10% snabbare. 5850/70 som finns i gx640/740 är 100% snabbare, så det är ett ganska stort kliv i spelprestanda.

Egenskaper för Asus N61JA-JX005V