Permalänk

Ersätta stationär med bärbar

Jag har bestämt mig för att ersätta min gamla stationära och köpa en ny laptop i storleken 15". Laptopen kommer att användas till vardagliga saker, studier och även en del spelande (SC 2, WOW). Min budget ligger på ca 10000-12000.

Jag har under ett tag varit sugen på MSI GX640 MSI GX640-086NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer. Men efter att ha fått höra en hel del kritik om högt fläktljud och annat så har jag börjat tveka mer och mer. För er som äger den, går det att sitta i ett tyst klassrum med den och använda word utan att störa andra? Låter den betydligt mycket mer jämfört med exempelvis en Sony Vaio? Jag är medveten om lösningar som kylplatta och nedklockning av GPU men jag vill helst undvika detta.

Har ni några andra tips på laptops där kvalitén och fläktljudet är snäppet bättre? Jag är beredd att offra HD 5850 kortet till något sämre, inget allt för dåligt dock!

Tacksam för tips!

Permalänk

Det finns tyvärr inget alternativ i den prisklassen, går du ner ett snäpp till ett 5730m så tappar du väldigt mkt spelprestanda(5850/70 är dubbelt så snabbt på ett ungefär). Det finns ett fåtal datorer som fortfarande säljs med gtx260 och det ligger närmare 5850/70 i prestanda men är ett gammalt kort utan DX11 stöd, skulle inte råda dig att köpa nåt sånt.

(Jo jag vet att 5830 finns också men inte i någon vettig dator, dessutom är det kraftigt handikappat av gddr3 minnet)

Tänk på att fläktljudet inte är konstant högt på en gx640, utan det är i princip när du spelar som fläktarna drar igång ordentligt. När du inte belastar grafikkortet så är den inte mera högljudd än genomsnitts laptopen.

Så är du beredd att tappa så mkt spelprestanda så finns tex.

Egenskaper för Asus N61JA-JX005V

Permalänk
Avstängd

Tror 5850 endast har ddr3 i USA-versionen, hur som helst är det smartare att köra på gx740, den låter relativt mycket men det får man räkna med på laptopar som kan hantera spel. Har du bra hörlurar så märks inte ljudet ändå.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Japp här har vi lyckligtvis gddr5 på 5850 korten. Jag menade dock 5830 som finns i hp envy bland annat, samma gpu som 5850/70 men saknar stöd för gddr5, ger ca 8k i 3dmark06. Jämfört med 5850/70 som har exakt samma gpu fast gddr5 och ger ca 4k mer i 3dmark06.

Permalänk

Tack för era synpunkter!

Jag har blivit väldigt intresserad av Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-434G50Mn (LX.PTN02.176) pga av batteritiden, den smala designen och vikten. Jag har även tänkt över vad jag egentligen kommer spela i framtiden och det är främst WoW, SC 2, Diablo 3 och HoN. Alltså inte de mest krävande spelen, och jag undrar då ifall ni anser att denna räcker för det?