Protoss-tråden, tips tricks och övrig diskussion

Permalänk
Medlem

Protoss-tråden, tips tricks och övrig diskussion

Som topic lyder!

Kan börja med att posta min standard build:
9 Pylon
10 köa upp 3st probes och chronoboosta dom två ggr på raken
13 gateway
14 gas
16 pylon
18 gas

Sen fortsätter det hur det nu utspelar sig.
En sak jag har problem med är reaper rushes, någon som har någon fin build för det jobbiga moment?

PS: Lånade din tråd titel Insanity92

Permalänk
Skrivet av Moranic:

Som topic lyder!

Kan börja med att posta min standard build:
9 Pylon
10 köa upp 3st probes och chronoboosta dom två ggr på raken
13 gateway
14 gas
16 pylon
18 gas

Sen fortsätter det hur det nu utspelar sig.
En sak jag har problem med är reaper rushes, någon som har någon fin build för det jobbiga moment?

PS: Lånade din tråd titel Insanity92

Spelar själv inte protoss men om motståndaren går reapers så skaffar man en stalker direkt. Det vill säga om du scoutar och ser att han skaffar en barack med tech så chronoboostar du ut din stalker så snabbt som möjligt. Om du har spelat rätt så bör du ha din stalker när hans reaper når din bas och skadan är minimal. Alternativt kan du skaffa kanoner vid mineralerna, men det är en sämre lösning enligt mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan_banan655:

Spelar själv inte protoss men om motståndaren går reapers så skaffar man en stalker direkt. Det vill säga om du scoutar och ser att han skaffar en barack med tech så chronoboostar du ut din stalker så snabbt som möjligt. Om du har spelat rätt så bör du ha din stalker när hans reaper når din bas och skadan är minimal. Alternativt kan du skaffa kanoner vid mineralerna, men det är en sämre lösning enligt mig.

Får försöka!
Zealot känns värdelös för den kan dom kita runt hur mycket dom vill.

Permalänk
Medlem

Det jag har svårt med är när Terran kommer nära ens bas och har tanks + anti air med sig. Vanligtvis har jag en flotta av Void Rays då men det skulle vara bra med en taktik som kan bryta detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

En sak jag har problem med är reaper rushes, någon som har någon fin build för det jobbiga moment?

Jag brukar walla av runt mineralerna med byggnader och skaffa stalker så snart som möjligt.
här ser min bas ut på Blistering Sands efter ca 3 min. Funkar för mig.

Permalänk
Skrivet av Moranic:

Som topic lyder!
Kan börja med att posta min standard build:
9 Pylon
10 köa upp 3st probes och chronoboosta dom två ggr på raken
13 gateway
14 gas
16 pylon
18 gas
Sen fortsätter det hur det nu utspelar sig.
En sak jag har problem med är reaper rushes, någon som har någon fin build för det jobbiga moment?

PS: Lånade din tråd titel Insanity92

Fått din BO av Husky?
När jag kör mot Terran så förbereder jag jämt för Reaper rushes eftersom det är så populärt nu för tiden, och så katastrofalt om det lyckas. Upp med Cybernetics Core och chronoboosta din Stalker direkt. Om det är 2-player map behöver du möjligen sätta upp Gatewayen på tidigare supply än 13 om han kör proxy Barracks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StillRooney:

Fått din BO av Husky?
När jag kör mot Terran så förbereder jag jämt för Reaper rushes eftersom det är så populärt nu för tiden, och så katastrofalt om det lyckas. Upp med Cybernetics Core och chronoboosta din Stalker direkt. Om det är 2-player map behöver du möjligen sätta upp Gatewayen på tidigare supply än 13 om han kör proxy Barracks.

Japp, Husky!

Proxy barracks innebär när han gömmer den eller?

Permalänk
Skrivet av Moranic:

Japp, Husky!

Proxy barracks innebär när han gömmer den eller?

Proxy är när man bygger byggnader långt utanför sin bas, ofta vid motståndarens bas, för att minska springavstånd (eller cannonrusha).

Permalänk
Avstängd

min build imot reapers är.
9pylon.
10 gateway eller kanske 11 beror på.
12 gas
13 pylon.
när gateway är klar en cyber
efter det en pylon
sen chrono boostar jag upp 2 stalkers.
efter det byger jag nästa gas.
Dock jag är ganska noobig men har kollat på videos. Detta är vad jag tycker är bäst iaf. Om du möter någon som är riktig snabb på att få upp en reaper hinner den kanske vara i din bas några sekunder. men inte precis länge.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

svart_smurfs build är den rätta mot snabb reaper. Efter det så kan du även direkt gå till stargate (dock göra det diskret så att den inte blir scoutad) och pumpa ut 2-3 voidrays för att antingen kontra terrans MMG rush som brukar följa upp reapern. Ghosts är grymt effektiva mot protoss med sin EMP.

Oftast går en terran över direkt till att snabbt pumpa marauders vilket voidraysen kontrar utan problem och om han istället går tanks så kan du snipra dom med. Är du tillräckligt snabb så kan du ge dig på hans SCV:s och commandcenter för att sabba ekonomin medans du blockar din ramp med sentrys.

Medans du terroriserar hans ekonomi så kan du gå över till 4 gate och attackera med din överlägsna markstyrka mot hans utpumpade marines/vikings.

Denna taktik har jag vunnit 100% av mina PvT games på sedan jag började använda den och den är mer eller mindre en kopia på WhiteRa:s build mot terran i HDH-invitationals.

Är inte särskilt svår att uträtta om man har någorlunda APM. Men den är nog inget för nybörjare då den kräver att du är snabb, hindrar honom från att scouta stargaten, smyger in voidraysen medans du håller din egen ramp och hanterar dina voidrays MEDANS du övergår till 4gate push.

Om du bara semilyckas med taktiken så hinner du oftast göra tillräckligt med skada för att få ett ekonomiskt övertag. Utnyttja detta till att expandera och utproducera din motståndare till seger.

Edit:

Självklart MÅSTE du scouta din motståndare flitigt för att ha koll på om han går marauder eller inte. Scoutar HAN din build så kommer det finnas gott om turrets eller andra saker som lätt tar ner dina voidrays. Men eftersom du ändå har slösat mineraler och gas på att producera 2-3st så kan du lika gärna smyga runt med dom och attackera småsaker för att hindra honom från att expandera ut ur sin bas medans du själv tar din expansion och massar upp en arme.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Windestål:

svart_smurfs build är den rätta mot snabb reaper. Efter det så kan du även direkt gå till stargate (dock göra det diskret så att den inte blir scoutad) och pumpa ut 2-3 voidrays för att antingen kontra terrans MMG rush som brukar följa upp reapern. Ghosts är grymt effektiva mot protoss med sin EMP.

Jepp, smurfs BO är mitt i pricken mot reaper. Void Ray känns nästan standard mot Terran nu, tror folk kommer köra mer Marines än vad dom har nu i sina MM-klumpar ju mer tiden går (alternativt Starport Viking into Raven).

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips!

Det är väl bara att börja testa.

Permalänk
Medlem

Att stressa ut stalkers av rädsla för reaper rush är idioti. Så länge ni har okej micro klarar ni er utmärkt på två zealots, eller rentav en, tillsammans med en probe eller två som skär av vägen för reapern om det krävs. Klart att stalkers är att föredra, men ni bör inte låta motståndaren få övertaget med en sådan öppning och således tvinga in er i en viss "build order". Följaktligen är det lika mycket idioti att bygga in sig som protoss, av rädsla för reapers. En choke vid ramperna är istället att föredra - I synnerhet i 2v2.

Men men, detta är väl bara mina subjektiva åsikter.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Skrivet av FeeSpray:

Att stressa ut stalkers av rädsla för reaper rush är idioti. Så länge ni har okej micro klarar ni er utmärkt på två zealots, eller rentav en, tillsammans med en probe eller två som skär av vägen för reapern om det krävs. Klart att stalkers är att föredra, men ni bör inte låta motståndaren få övertaget med en sådan öppning och således tvinga in er i en viss "build order". Följaktligen är det lika mycket idioti att bygga in sig som protoss, av rädsla för reapers. En choke vid ramperna är istället att föredra - I synnerhet i 2v2.

Men men, detta är väl bara mina subjektiva åsikter.

Att ta lite ekonomisk skada från att förbereda sig för Reaper harass väger upp den potentiella skadan man tar om motståndaren lyckas med den, enligt min åsikt, men smaken är som baken Jag brukar inte jämt göra det mot Terran, dock kör jag det som standard på 2-playerkartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Att stressa ut stalkers av rädsla för reaper rush är idioti. Så länge ni har okej micro klarar ni er utmärkt på två zealots, eller rentav en, tillsammans med en probe eller två som skär av vägen för reapern om det krävs. Klart att stalkers är att föredra, men ni bör inte låta motståndaren få övertaget med en sådan öppning och således tvinga in er i en viss "build order". Följaktligen är det lika mycket idioti att bygga in sig som protoss, av rädsla för reapers. En choke vid ramperna är istället att föredra - I synnerhet i 2v2.

Men men, detta är väl bara mina subjektiva åsikter.

Spelet har bara funnits ett kort tag och allt måste testas! Med det sagt tror jag inte på Zealot + Probes för nybörjare iaf:

Movement

Reaper: 2.95
Stalker: 2.95
Probe: 2.81 (+ accelerationstid)
Zealot: 2.25

Permalänk

Det här är anledningen till mina mardrömmar: YouTube - Clani vs Koko [Reaper Proxy].wmv - inget man botar med en zealot och en probe.

Permalänk
Avstängd

haha visst. Vill gärna se dig använda 2 zealots och 1 probe imot reapers! ok om han är riktigt dålig på att kitea så kan jag tänka mig det funkar. Men annars så kan jag verkligen inte se det framför mig ^.-. Visa mig gärna en replay på det.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StillRooney:

Det här är anledningen till mina mardrömmar: YouTube - Clani vs Koko [Reaper Proxy].wmv - inget man botar med en zealot och en probe.

Tydligen inget man botar med tidiga stalkers heller enligt ditt exempel med videon ovan.
Både du och jag vet varför Protoss-spelaren förlorade den där matchen; Grabben som lirar protoss har en gateway. Han chronoboostar inte sin zealot (faktum är att han inväntar cybernetics core innan han ens börjar producera sin första enhet). Grabben scoutar inte, och har därtill noll micro. Klart han får pisk.

Mot en riktigt duktig terran skulle jag inte heller enbart förlita mig på "en zealot och en probe". Dock kan jag konstatera att det gott och väl räcker mot majoriteten av lobotomerade terran-spelare.

EDIT:

Skrivet av svart_smurf:

Vill gärna se dig använda 2 zealots och 1 probe imot reapers!

Vem talar om reapers?
Om motståndaren massar reapers bör du som protoss ha mer än 2 zealots och 1 probe att sätta emot när väl två stycken dyker upp i din bas.

Jag försöker inte låta präktig med mina resonemang, däremot anser jag att reaper-rush är överskattat. Av alla platinumspel jag lirat har jag aldrig varit med om en reaper-rush som explicit vunnit motståndaren matchen (kanske har jag haft tur, vad vet jag?).

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av powerlol:

Spelet har bara funnits ett kort tag och allt måste testas! Med det sagt tror jag inte på Zealot + Probes för nybörjare iaf:

Movement

Reaper: 2.95
Stalker: 2.95
Probe: 2.81 (+ accelerationstid)
Zealot: 2.25

Finns det några bra sidor som du kan tipsa om med sådan information om enheterna? Hitpoints, armor, movementspeed etc?

Permalänk
Skrivet av zAjben:

Finns det några bra sidor som du kan tipsa om med sådan information om enheterna? Hitpoints, armor, movementspeed etc?

Units - Liquipedia Starcraft 2 Wiki

Skrivet av FeeSpray:

Tydligen inget man botar med tidiga stalkers heller enligt ditt exempel med videon ovan.
Både du och jag vet varför Protoss-spelaren förlorade den där matchen; Grabben som lirar protoss har en gateway. Han chronoboostar inte sin zealot (faktum är att han inväntar cybernetics core innan han ens börjar producera sin första enhet). Grabben scoutar inte, och har därtill noll micro. Klart han får pisk.

Mot en riktigt duktig terran skulle jag inte heller enbart förlita mig på "en zealot och en probe". Dock kan jag konstatera att det gott och väl räcker mot majoriteten av lobotomerade terran-spelare.

EDIT:
Vem talar om reapers?
Om motståndaren massar reapers bör du som protoss ha mer än 2 zealots och 1 probe att sätta emot när väl två stycken dyker upp i din bas.

Jag försöker inte låta präktig med mina resonemang, däremot anser jag att reaper-rush är överskattat. Av alla platinumspel jag lirat har jag aldrig varit med om en reaper-rush som explicit vunnit motståndaren matchen (kanske har jag haft tur, vad vet jag?).

Jag vinner nästan jämnt mot toss på blistering sands, steps of war och incineration zone med reaperrush (1on1, medelbra plat, rating 1200, rank 7). Losade inatt en match av kanske 10 mot toss på dessa kartor och då misslyckades jag totalt med min micro.

I 2on2 vinner man ännu lättare (med en proxy, annars tar det för lång tid på dessa stora kartor) för där kan folk inte försvara sig för fem öre. Ens allies gör dock ofta usla reaperrusher som är alldeles för sena och misslyckas, typ 11 rax i basen med "snabb" gas, väntar på flera reapers innan attack osv. Kanske är det sådana reapers du möter?

Försvara sig gör man förslagsvis genom att vara pseudoaggressiv (växla mellan att attackera och att dra sig tillbaka när reapern flyr) med en mindre grupp prober och en zealot medan man väntar på den förlösande första stalkern. Kommer ingen stalker nöter man ner tossen med förstärkande reapers. När den andra reapern anländer börjar det bli lätt att plocka zealots/probes eftersom man kan sprida sina reapers och backa dem var för sig om protossen är överaggresiv (attackerar med massa probes) alternativt kita som vanligt fast med dubbel dödlighet (om han jagar med zealots). Om inte den första stalkern kommer snart i det här läget är det kört.

Permalänk
Medlem

Det bästa i början mot en terran är att köra photoncannons vid nexus, då slipper du bli rushad innan du fått upp din stalker

Räcker egentligen med 1 så har du en stark start Sedan gäller det att man har scoutat och ser vad terranen tänker gå för build

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Det bästa i början mot en terran är att köra photoncannons vid nexus, då slipper du bli rushad innan du fått upp din stalker

Räcker egentligen med 1 så har du en stark start Sedan gäller det att man har scoutat och ser vad terranen tänker gå för build

Jag tycker det är bättre att ha enheter i början istället för en cannon.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag har haft lite problem på senaste tiden med andra protoss spelare som massar voidrays mot mig, tips?

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag tycker det är bättre att ha enheter i början istället för en cannon.

Helt klart. Om du lägger upp en kanon tidigt istället för enheter varje game så skjuter man sig själv i foten, då det betyder att motståndaren kan lägga 150 mineraler extra på arbetare, så du ger honom en fördel i macrogamet.

Skrivet av Jo4Cim:

Jag har haft lite problem på senaste tiden med andra protoss spelare som massar voidrays mot mig, tips?

Scouta scouta scouta så du vet så tidigt som möjligt när han slänger upp sin Stargate. Blink Stalkers är grymma mot Void Rays.

Permalänk
Medlem

när man 'kitar' med sina reapers, är det helt enkelt att man kör ett move-kommando (högerklicka på backen alltså) lite bakåt? Eller använder man något annat?

Har testat lite med det, verkar fungera men kräver lite övning och ihärdighet tror jag

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

när man 'kitar' med sina reapers, är det helt enkelt att man kör ett move-kommando (högerklicka på backen alltså) lite bakåt? Eller använder man något annat?

Har testat lite med det, verkar fungera men kräver lite övning och ihärdighet tror jag

Tryck på A + hållet du är på väg mot (alltså det motsatta hållet från fienden). Sen precis när enheten börjar sin attackanimation, högerklicka framför reapern igen. Reapern kommer vända sig om, skjuta, och sen direkt fortsätta åka igen.

Permalänk
Medlem

Tackar. Testade nyss genom att använda H för att stanna och skjuta och sedan spamma högerklick-move åt det hållet jag var på väg.
Spelade mot en protoss som kom med zealots och slog ut min bas (förutom typ en barrack som jag lyfte upp). Under tiden var jag i hans bas och slog ut hans probes och sedan lyckades jag ta ner 3 av 5 zealots som han hade skickat iväg. Stor framgång, men långt ifrån "bra". Det tåls att övas.

Nåja, nu gäller tråden protoss och inte terran, ursäkta min off topic

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni när Z går mutas? Jag brukar försöka mig på massor av stalkers + slå ut deras expansioner osv så mycket som möjligt. helt enkelt försöka macra sig till vinsten.
finns det något bättre sätt att bemöta dessa flygande djävlar? När de har fått upp tillräckligt många är de hur köttiga som helst :(.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Vad gör ni när Z går mutas? Jag brukar försöka mig på massor av stalkers + slå ut deras expansioner osv så mycket som möjligt. helt enkelt försöka macra sig till vinsten.
finns det något bättre sätt att bemöta dessa flygande djävlar? När de har fått upp tillräckligt många är de hur köttiga som helst :(.

Jag hatar att möta phoenixs då jag kör mutas, eftersom dem är snabba och äckliga Om du micrar dem bra så kommer du inte ha några problem då phoenix har längre range än en mutalisk. Sen så kan de även skjuta medan dem rör sig.

edit: Om du ska gå ett steg längre så försök att ha ett gäng stalkers också som kan blinka efter och göra slut på dem stackars mutaliskerna

Permalänk
Medlem

Stalkers med blink är lungt bäst mot mutas sedan lite photoncanons i basen om man attakerar