Fick min bredbands tjänst (XXL) från comhem i förrgår, först funkade den inte alls eftersom något annat hus hade fått våran tjänst. Men efter kontakt med comhem så fixade dom det och vi fick våran tjänst. Till en början funkade allt perfekt och jag fick ut ~93/11 mbt.
Problemet är att vi tappar kontakten periodvis, Internet stängs av och sätts på lite hur som helst. Ibland funkar det i en halvtimme och sedan tappar det kontakten i kanske 10 min, ibland stängs det bara av och på hela tiden. Det brukar helt enkelt variera.
Vad kan det här felet bero på? Har snackat med comhem och de lyckades inte fixa det under den timme vi talades vid i telefon. Finns det något jag kan testa innan jag hör något från dom igen? Då tänker jag på inställningar i modemet osv, har f.ö Netgear CG 3100 modemet. Har ännu inte riktigt förstått hur man fixar inställningarna i modemet.
När Internet inte funkar och jag ska reparera Internet står det att det inte går att kommunicera med primär DNS-server.
Är väldigt tacksam för hjälp
Vilken ort bor du på? Om det är stockholm, före detta upc eller vanligt comhem-hushåll? Har du testa att slå av NAT på modemet? NAT borde inte orsaka nått fel men kanske i kombination med din egen utrustning. Om det bryts sådär tätt kan man tro att det sitter i nätet men efter ett 1h samtal med supporten BORDE de ju sett något. Supporten kan ju se signalen osv. Kolla också i menyn på modemet så du fått v20 av mjukvaran för de tidigare mjukvarorna var ju tveksamma.
Det värst som kan hända med Netgear är att du inte lyckas få v20 eller att modemet inte bondar vilket du också bör se i nån undermeny. Signalen stör alla typer av modem. Bondar inte modemet MINST 6 kanaler blir det oftast rejäla problem. Både kapacietsmässigt och att det kan brytas. comhem kör allt mellan 6 till 9 kanaler beroende på område. Bondingproblem kan vara både lokalt så tekniker måste åka till dig eller centralt för endel av orten. Iofs fick du över 90mbit ned vid ett test och det är helt omöjligt om modemet inte bondar, det säger dock inte att modemet har problem med bondingen från och till.
Dooh!