Permalänk
Medlem
Skrivet av ogaren:

Fick min bredbands tjänst (XXL) från comhem i förrgår, först funkade den inte alls eftersom något annat hus hade fått våran tjänst. Men efter kontakt med comhem så fixade dom det och vi fick våran tjänst. Till en början funkade allt perfekt och jag fick ut ~93/11 mbt.

Problemet är att vi tappar kontakten periodvis, Internet stängs av och sätts på lite hur som helst. Ibland funkar det i en halvtimme och sedan tappar det kontakten i kanske 10 min, ibland stängs det bara av och på hela tiden. Det brukar helt enkelt variera.

Vad kan det här felet bero på? Har snackat med comhem och de lyckades inte fixa det under den timme vi talades vid i telefon. Finns det något jag kan testa innan jag hör något från dom igen? Då tänker jag på inställningar i modemet osv, har f.ö Netgear CG 3100 modemet. Har ännu inte riktigt förstått hur man fixar inställningarna i modemet.

När Internet inte funkar och jag ska reparera Internet står det att det inte går att kommunicera med primär DNS-server.

Är väldigt tacksam för hjälp

Vilken ort bor du på? Om det är stockholm, före detta upc eller vanligt comhem-hushåll? Har du testa att slå av NAT på modemet? NAT borde inte orsaka nått fel men kanske i kombination med din egen utrustning. Om det bryts sådär tätt kan man tro att det sitter i nätet men efter ett 1h samtal med supporten BORDE de ju sett något. Supporten kan ju se signalen osv. Kolla också i menyn på modemet så du fått v20 av mjukvaran för de tidigare mjukvarorna var ju tveksamma.

Det värst som kan hända med Netgear är att du inte lyckas få v20 eller att modemet inte bondar vilket du också bör se i nån undermeny. Signalen stör alla typer av modem. Bondar inte modemet MINST 6 kanaler blir det oftast rejäla problem. Både kapacietsmässigt och att det kan brytas. comhem kör allt mellan 6 till 9 kanaler beroende på område. Bondingproblem kan vara både lokalt så tekniker måste åka till dig eller centralt för endel av orten. Iofs fick du över 90mbit ned vid ett test och det är helt omöjligt om modemet inte bondar, det säger dock inte att modemet har problem med bondingen från och till.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Igår som först fick jag v20 firmware installerat på mitt Netgear modem.
Notera att jag själv försökt få det installerat genom att starta om modemet alternativt stänga av det i typ 10 min sen slå på det igen minst 4-5ggr sedan 5:e Maj när jag läste att den skulle komma ut.

Detta gjorde jag då jag hade vissa problem som andra nämnt med hastigheter. Dock har jag inte hat några downtimes alls så allt har fungerat utmärkt.

Sen igår när jag fick v20 firmare (behöver inte vara därför men faller bra in med när jag fick den) så har nätet kopplats ner 5 gånger. Två gånger igår och tre gånger i dag.
Modemet startar inte om sig utan anslutningen dör och kollar jag "Connection" i modemet så ser jag att "Connectivity State" säger "Access Denied". Kommer inte ihåg exakt vad det står men har för mig att det står så. Sen kommer det igång igen efter någon/några minuter.
Som längst tog det drygt 5-7 minuter innan det gick igång.

Någon som kan tänkas veta vad det beror på eller om jag kan göra något åt det med någon inställning eller så.

Om ni undrar varför jag inte ringt ComHem redan beror detta på att det började igår så jag låter det va just nu och ser om de går över eller så.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Enligt comhem själva så funkar ju inget annat modem än deras egna. Detta har man hört av flera företag sedan dackefejden och det stämmer inte alltid. Finns det någon av er som kör med ett eget inhandlat modem? Jag menar, stabiliteten är a och o för min del iaf.

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

Jag har EXAKT samma problem som Taskman. Dött 2-3 gånger per kväll senaste kvällarna. Inga synliga "fel" såtillvida att gränssnittet inte visar på någon förlorad anslutning, inget syns i loggarna och modemet enligt indikatorer på detta inte tappar synken - men ingen kontakt med Internet.

Har inte ringt Comhems kundtjänst ännu men överväger göra det imorgon. Som Gusen skrev, stabilitet ÄR a och o. I övrigt nöjd med tjänsten hastighetsmässigt och så.

Permalänk
Tele2

Hur går det med ny mjukvara till EPC2425?

Hej,

Vi vet att det är många som funderar över när ny mjukvara kan tänkas komma till EPC2425, därför vill vi uppdatera er med lite information kring detta.

Tisdagen den 18/5 fick Com Hem en ny mjukvara till EPC2425 modemet från Cisco. När vi starta upp ett modem med denna mjukvara insåg vi snabbt att den inte stämde med den kravspec som vi lämnat in. Inställningar i modemet som inte skulle vara aktiva var det. Därför utfördes inga tester på denna mjukvara.

Torsdagen den 20/5 kom så den korrekta mjukvaran. När vi började testa mjukvaran, upptäcktes dessvärre ett större fel. De testmodem som vi uppgraderade hamnade i en omstartsloop (Modemet botade om sig själv hela tiden). Com Hem har påtalat detta för Cisco och inväntar nu svar samt åtgärd.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Fredrik Söderlund

Permalänk
Medlem

Har nu hoppat på Comhem-tåget, fast man blir förstås lite orolig när det är tre olika som skriver att de har problem med slumpartade nerkopplingar på sista sidan. Jag kommer köra stenhårt under två veckor och får jag några som helst problem med ostabil uppkoppling så blir det att utnyttja ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Din ångerrätt slutar gälla så fort du kopplat in dig på nätet.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Din ångerrätt slutar gälla så fort du kopplat in dig på nätet.

Ah, ser att Comhem har skrivit det i avtalet och att det verkar vara gällande enligt lag. Kan bli intressant att se hur det fungerar, för jag tänker inte betala ett öre för en tjänst som kopplar ner sig lite då och då.

Citat:

Information innan ett avtal ingås
6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om
..
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
..
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,

* Tjänstens egenskaper beskrevs i samtalet som att nerkopplingar inte var något problem, t.ex. diskuterades onlinespel och det angavs att tjänsten skulle vara stabil.

* Att ångerrätten skulle upphöra vid uppkoppling informerades inte vid samtalet, trots att det var klart att jag var intressera av att testa tjänsten innan jag bestämde mig för att behålla abbonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ah, ser att Comhem har skrivit det i avtalet och att det verkar vara gällande enligt lag. Kan bli intressant att se hur det fungerar, för jag tänker inte betala ett öre för en tjänst som kopplar ner sig lite då och då.

* Tjänstens egenskaper beskrevs i samtalet som att nerkopplingar inte var något problem, t.ex. diskuterades onlinespel och det angavs att tjänsten skulle vara stabil.

* Att ångerrätten skulle upphöra vid uppkoppling informerades inte vid samtalet, trots att det var klart att jag var intressera av att testa tjänsten innan jag bestämde mig för att behålla abbonemanget.

Men det är ju klart fungerar inte tjänsten som den skall, kan man ju häva avtalet misstänker jag. Under förutsättning att felet inte beror på dig eller dina dator prylar.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusen:

Enligt comhem själva så funkar ju inget annat modem än deras egna. Detta har man hört av flera företag sedan dackefejden och det stämmer inte alltid. Finns det någon av er som kör med ett eget inhandlat modem? Jag menar, stabiliteten är a och o för min del iaf.

Vet inte vart du ska få tag på eurodicsismodem som stödjer 3.0 och sedan utan uppdateringar är stabilare än comhems egna som kontinuerligt uppdateras. Vad jag vet kan man inte själv uppgradera de flesta modemen heller så lätt. Tror förövrigt comhem tidigt 2000 slutade ha konfigfiler till "okända" modem och utan dessa bootar inte modemen upp. Tror jag stötte på några Modem som tidigare använts i Danmark som då slutade fungera. De var dock enligt kunderna inte allt för stabila även innan. Därtill väldigt tveksam att kundtjänsten ens kan logga in andra modem.

Ni som säger att modemet "låser sig", är era modem stekheta? Kan ni tvinga fram problemet och i så fall hur? Access denied låter inte bra men utan mer logginfo vet man inte om det är nätet eller modemet som strular...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi vet att det är många som funderar över när ny mjukvara kan tänkas komma till EPC2425, därför vill vi uppdatera er med lite information kring detta.

Tisdagen den 18/5 fick Com Hem en ny mjukvara till EPC2425 modemet från Cisco. När vi starta upp ett modem med denna mjukvara insåg vi snabbt att den inte stämde med den kravspec som vi lämnat in. Inställningar i modemet som inte skulle vara aktiva var det. Därför utfördes inga tester på denna mjukvara.

Torsdagen den 20/5 kom så den korrekta mjukvaran. När vi började testa mjukvaran, upptäcktes dessvärre ett större fel. De testmodem som vi uppgraderade hamnade i en omstartsloop (Modemet botade om sig själv hela tiden). Com Hem har påtalat detta för Cisco och inväntar nu svar samt åtgärd.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Fredrik Söderlund

Jag är ju då en av dom som väntar på denna uppdatering. Kan ni uttala er något om huruvida möjligheterna är till att koppla in en egen router bakom modemet efter uppdateringen?

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Men det är ju klart fungerar inte tjänsten som den skall, kan man ju häva avtalet misstänker jag. Under förutsättning att felet inte beror på dig eller dina dator prylar.

Mjo, jag hoppas förstås på det bästa. Det är billigare än nuvarande och jag är mer intresserad av stabilitet än hastighet (online spel etc) och behöver inte 100Mbit nerladdning. Om det skulle strula får jag förstås jobba med att försöka lösa det tillsammans med Comhem under en tid, men skulle inte det gå att lösa får jag väl diskutera med dem hur man skulle gå vidare. Allting är förstås hypotetiskt, det kanske fungerar hur bra som helst. Bara lite orolig, med tanke på att en del andra har just problem med stabiliteten. Får förstås tänka på att forum kan ge en skev bild då de som har felfri funktionalitet ofta inte skriver om det.

Permalänk
Medlem

Stäng av NAt

Skrivet av ogaren:

Fick min bredbands tjänst (XXL) från comhem i förrgår, först funkade den inte alls eftersom något annat hus hade fått våran tjänst. Men efter kontakt med comhem så fixade dom det och vi fick våran tjänst. Till en början funkade allt perfekt och jag fick ut ~93/11 mbt.

Problemet är att vi tappar kontakten periodvis, Internet stängs av och sätts på lite hur som helst. Ibland funkar det i en halvtimme och sedan tappar det kontakten i kanske 10 min, ibland stängs det bara av och på hela tiden. Det brukar helt enkelt variera.

Vad kan det här felet bero på? Har snackat med comhem och de lyckades inte fixa det under den timme vi talades vid i telefon. Finns det något jag kan testa innan jag hör något från dom igen? Då tänker jag på inställningar i modemet osv, har f.ö Netgear CG 3100 modemet. Har ännu inte riktigt förstått hur man fixar inställningarna i modemet.

När Internet inte funkar och jag ska reparera Internet står det att det inte går att kommunicera med primär DNS-server.

Är väldigt tacksam för hjälp

Jag hade exakt samma problem. Fick XXL i slutet av förra veckan. Vid mätning så hade jag 112 ned och 12 upp. Men webbsidor laddades väldigt långsamt om ens överhuvudtaget och till och från hade jag ingen kontakt alls med nätet.
Ingen skillnad om jag körde med kabel eller WiFi.

Följde tipset i den här tråden att stänga av NAT att bara köra Netgear routern/modemet som modem och ha en egen router inkopplad efter.

Nu fungerar det mycket bättre.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Gusen:

Jag är ju då en av dom som väntar på denna uppdatering. Kan ni uttala er något om huruvida möjligheterna är till att koppla in en egen router bakom modemet efter uppdateringen?

Ja, enligt den spec vi är lovade av Cisco så ska den funktionen finnas med i den nya mjukvaran. Den har funnits med i den mjukvara vi kasserade så mest troligt är den funktionen lanserad med nästa mjukvara. Dvs om inget väldigt märkligt händer i utvecklingen.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Permalänk
Medlem

Jag har ett cg3100 och har fått v20-mjukvaran. Återger här mina erfarenheter.

Innan hade jag inga problem alls och hastigheter runt 111/11. Efter droppade det till 96/9. Konstigt nog så kändes surfupplevelsen trögare med långsammare generering av tunga websidor (fast anslutning).
MEN, i dag har jag nyss fått en mätning till 114/11 så något har nyligen förbättrats.

Min iPod Touch har fått längre anslutningstider (som var blixtsnabba före v20) till det trådlösa vilken är synd då cg3100 först löste alla problem jag hade med min gamla NetGear-router och iPod'en. Dock kan ju något ändrats i iPod'ens mjukvara som jag givetvis uppdaterat under samma tid. Jag kan iofs leva med detta även om det spär på techno-stressen.

Problem med att cg3100 hänger sig/droppar internet hade jag ett antal gånger under första veckan med v20 men jag tror det problemet upphört nu. Kanske för att jag märkte att routern nu med v20 inte gillade att jag körde med 192.168.1.xxx. Jag blev tvungen att byta till 192.168.0.xxx för att kunna spara inställningarna i routern. Kanske har denna ändring löst några andra problem.

Permalänk
Medlem

Nu känner jag att jag måste skriva något med. För jag har haft mycket problem den senaste veckan med att internet dör både korta och långa stunder då och då.. (1-5 gånger per gång). Detta händer när som helst och är totalt okontrollerbart. Kännetecknen för detta är att alla spel börjar lagga och jag inte kan göra ett skit under ~5 minuter, det hjälper att manuellt kapa strömmen och sätta på den igen. Men då är det redan försent att gå tillbaka in i spelet (reconnecta), vilket gör en riktigt irriterad.

Mitt modem är inte varmt någonstans, så det har inget med värme att göra.
Hardware Version 1.04
Software Version 3.9.21.8.V0020

Kunde inte min Brf. införskaffat stadsnät istället Hade aldrig problem med tele2 förut.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra modemet utan NAT som nämnts flera gånger i denna tråd?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är så sjukt nöjd med ComHem XXL skaffade det i mars har funkat felfritt sedan dess, stänger sällan av modemet och har aldrig tappat uppkoppling.
Jag jobbar för en annan operatör och det är skrattretande hur dåliga våra modem är jämfört med ComHems.
Innan jag skaffade XXL hade jag Tele2 som op och då satt jag på "blygsamma" 35 ms nu har jag 5 ms konstant.

Visa signatur

B450-I
Ryzen 3600
1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Har du provat att köra modemet utan NAT som nämnts flera gånger i denna tråd?

Jag kör utan NAT. Detta har hänt max 1 gång i veckan innan uppgraderingen till v20.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grrind:

Måste säga att jag är så sjukt nöjd med ComHem XXL skaffade det i mars har funkat felfritt sedan dess, stänger sällan av modemet och har aldrig tappat uppkoppling.
Jag jobbar för en annan operatör och det är skrattretande hur dåliga våra modem är jämfört med ComHems.
Innan jag skaffade XXL hade jag Tele2 som op och då satt jag på "blygsamma" 35 ms nu har jag 5 ms konstant.

5 ms var då? Jämför du med tele2 adsl?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grrind:

Måste säga att jag är så sjukt nöjd med ComHem XXL skaffade det i mars har funkat felfritt sedan dess, stänger sällan av modemet och har aldrig tappat uppkoppling.
Jag jobbar för en annan operatör och det är skrattretande hur dåliga våra modem är jämfört med ComHems.
Innan jag skaffade XXL hade jag Tele2 som op och då satt jag på "blygsamma" 35 ms nu har jag 5 ms konstant.

Skulle nog säga att de flesta har precis motsatta erfarenheter av det fullständigt värdelösa Comhem. Jag hade skit-ping, packet-loss och tappade uppkopplingen flera gånger om dagen med Comhems värdelösa kabelmodem (mitt gamla Telia ADSL fungerade felfritt). Sedan jag fick Tele2-lan så har jag en ping på 5ms mot t.ex. Battlefield Gotlands BF2 servrar och tappad uppkoppling har jag nog inte ens haft sen bytet.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag märkte precis att http://ipv6only.bredbandskollen.se/ inte funkar för mig längre. Inte vart inne där på ett tag nu men kom att fundera på om de har med v20 på netgearmodemet att göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grrind:

Måste säga att jag är så sjukt nöjd med ComHem XXL skaffade det i mars har funkat felfritt sedan dess, stänger sällan av modemet och har aldrig tappat uppkoppling.
Jag jobbar för en annan operatör och det är skrattretande hur dåliga våra modem är jämfört med ComHems.
Innan jag skaffade XXL hade jag Tele2 som op och då satt jag på "blygsamma" 35 ms nu har jag 5 ms konstant.

Mitt fungerar numera klanderfitt också hade strul ett tag men det är löst nu. Så vi får hoppas att det förblir så framöver också.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Jag kör utan NAT. Detta har hänt max 1 gång i veckan innan uppgraderingen till v20.

Okej nja då vet jag inte vad det kan vara, hoppas "Phunky" eller "ComhemAB" här i tråden kan ge dig lite andra tips att prova.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Okej nja då vet jag inte vad det kan vara, hoppas "Phunky" eller "ComhemAB" här i tråden kan ge dig lite andra tips att prova.

Kan ju helt enkelt vara något fel i kabeltvnätet där han bor. Bara för att det började då modemet fick v20 säger inte att det beror på detta. Långt fler problem som beror på nätet än "buggar" på modemen. Det lär dock inte vara sista mjukvaran som kommer, säkert en till innan sommaren och sedan längre fram precis som till EPC2425. Vem vet vad dessa löser/ställer till med

Henkka: Nja beror ju på vart man kollar. Blir ju väldigt snedvriden info på nätet. Man skriver sällan om när det fungerar bra medans man spyr galla då det fungerar dåligt. Om inte comhem råkade göra lite större fadäser emellanåt som tex tappade hela landet under champions league och senast med utskickade lösenord så skulle jag säga att många är ganska så nöjd. Skulle lätt hellre ha comhem än adsl men inte hellre än LAN som jag har möjligheten till nu. Sedan beror det ju helt på vart man bor. Vet områden som nästan alltid har problem med instrålning/returstörning som är väldigt svårt att komma tillrätta med utan ombyggnation av i vissa fall hela fastighetsnät och det är något fastighetsägaren som äger den biten sällan är så sugen på.

JSP: Dendär länken (http://ipv6only.bredbandskollen.se/ ) fungerar inte för mig heller och jag kör inte comhem för tillfället...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Skulle nog säga att de flesta har precis motsatta erfarenheter av det fullständigt värdelösa Comhem. Jag hade skit-ping, packet-loss och tappade uppkopplingen flera gånger om dagen med Comhems värdelösa kabelmodem (mitt gamla Telia ADSL fungerade felfritt). Sedan jag fick Tele2-lan så har jag en ping på 5ms mot t.ex. Battlefield Gotlands BF2 servrar och tappad uppkoppling har jag nog inte ens haft sen bytet.

En nöjd kund berättar för 1 kompis, en missnöjd för 20.
Själv har jag haft Comhem i ca 3 år nu på 3 olika adresser och det har fungerat bra. Har själv jobbat med ADSL tidigare och är väldigt glad att jag slipper det. Comhem funkar klockrent. Hade 24/10 tidigare och nu 100/10, alltid visat bra på bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

System Up Time 39 days 14h:00m:37s
Inte ett enda avbrott och får ut ca 105/13

/H

Permalänk
Medlem

Senaste veckan har jag präglats av problem. Hela tiden lägger den av, nu senast för 20 minuter sedan, en reboot på modemet så är det löst.

Tror inte det har med kabeldragning i husen etc. att göra alls då det fungerat så bra så bra innan (är för övrigt helt nybyggt kabel-nätverk-vad-det-nu-heter), men nu efter update har det krånglat mer än någonsin.

Så nog beror det på något. Imorn ska jag testa med NAT på.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

har haft problem med att modemet "tappar sync" i över 1 månad. men nu verkar comhem ha fixat problemet sen några dagar tillbaka. det kändes inte som att comhem tog en på allvar när man felanmäler eller så vet inte supporten vad de snackar om. de försöker helatiden med "vi skickar en tekniker hem till dig och mäter i ditt uttag." trots att man säger till de att det e inget fel på mitt uttag. hade en tekniker här för 2 dagar sen. hade inget fel på mätningen. till slut fick jag säga nu jävlar skickar ni en tekniker till min central, jag betalar om inte felet ligger där. och ett par dagar senare fick jag sms om att problemet va löst. hade supporten lyssnat från början så hade jag förmodligen sluppit ha konstanta nedkopplingar i 1 månad.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört hårt en dag med Comhem XXL/Netgear utan NAT så verkar det vara stabilt för mig. Får 100/10 i bandbredd. Ska köra lite mmo senare, blir bra test för latens och stabilitet.