Nvidia tillåter PhysX med Radeon

Permalänk
Skrivet av fesen:

Spelar det någon roll vad för kort man har? Tex att ett GTX 260 gör att man får fler fps mot ett GT 220 om dom är physXkort?
Om det spelar mindre roll så är ju 8600GT, 9500GT och GT 220 självklara val då dom är väldigt billiga och drar minimalt med ström.

Som sagt finns väldigt få spel (13st närmare bestämt) men spelar man dessa spel så kan det vara värt.

Tror inte du behöver ett speciellt kraftigt Grafikkort för PhysX,
kanske har hänt nåt de senaste året eller så men har för mig att jag läste för nåt år sen i nån review att allting över 9600GT var overkill,
under det graffet, lite för klent...

Även 9500GT är betydligt snabbare på att kalkylera PhysX än en Core i7 980.....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Hilfe bitte! :(

Det här har jag längtat efter länge! Dock så har jag nu efter otaliga försök inte lyckats få fram "Sli & PhysX configuration" (eller vad den heter, vet bara att den heter ungefär så) i Nvidia Control Panel.

Som det syns på bilden så saknas alternativet för PhysX / SLI i menyn till vänster.

Har startat om och installerat om och testat allt jag kommit på.
Jag är väldigt van vid att leka med drivrutiner och allmänt med datorer, men det måste vara något jag missar nu. Har någon nån idé på hur jag kan lösa problemet och magiskt få fram det? ;D

Hjälp vore EXTREMT uppskattat! ;D

Mvh
Henke

edit: Kortet jag använder är ett GF9600GT

Visa signatur

Hemmafixar-DJ/musikproducent, gillar du Electro-trance/House eller liknande så ta en titt på min YouTube-kanal: http://www.youtube.com/user/McBengt?feature=mhw5

//aerix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ooookej... Och du har så lång erfarenhet från att snickra ihop drivrutiner... -.-'

Ingen. Men effekten som ges av såna här "misstag" är för hög för att jag ska sätta möjligheten att det vore ett misstag som troligare än att det är ett PRtrick.

Fråga ist dom som gör drivrutinerna om dom gjort drivrutiner tidigare.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Ingen. Men effekten som ges av såna här "misstag" är för hög för att jag ska sätta möjligheten att det vore ett misstag som troligare än att det är ett PRtrick.

Fråga ist dom som gör drivrutinerna om dom gjort drivrutiner tidigare.

PR-trick eller inte. Hart du aldrig glömt att släcka en lampa innan du går ut?

Så länge de jobbar på gammal drivrutin finns spärren redan där. Låst för länge sedan, men nu är det ny drivrutin från grunden (i alla fall av hoppet i versionsnummer att döma), och då måste låset på igen. Lätt att missa.
Edit: Dessutom är det en beta. Alla funktioner är ännu inte inlagda, och laget som jobbar med drivrutinen är stort. Lägga in lås är knappast den största utmaningen. Större utmaning att optimera en funktion som ger bättre prestanda. De som skapar installationspaketet kanske helt enkelt inte kontrollerat om låset hade hunnit komma med. Det har dom inte behövt kontrollera tidigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om det är på riktigt ska jag nog köpa något klent(billigt) kort och köra PhysX med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Du kan inte köra PhysX på CPU'n, det är alldeles för krävande. Testa Mirrors Edge med PhysX på, ställ dig vid ett fönster och bli beskjuten så får du se vad som händer.

Sätt på PhysX i Metro 2033, kasta en granat mot ett par stolar så får du se vad som händer.

Testa att metro 2033 med physx på cpun. Flyter galant.. Physx är numera flertrådat, vilket gör att det flyter galant på cpun nu

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sgart:

Mänskliga faktorn är högst oförutsägbar, så att de skulle kunnat glömma det har jag inte alls svårt att tro på.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewt:

Nu blandar du nog ihop saker. OpenCL har i sig inget med fysikaccelleration att göra utan är snarare en api liknande CUDA eller DirectCompute. En rimligare jämförelse vore PhysX mot tex. Havok, Bullet eller ODE.

ja det vet jag, men både havok och physx skulle kunna köra på opencl, då kan alla grafikkort köra alla. ATi lär inte begränsa havok till endast ATi gpuer, eller motverka om man har annat i burken osv. OpenCL kan man implementera och använda till fysikberäkningar ändå om man så vill... man ska ju inte välja tex physx så bara 50% av användarna kan använda effekterna. Havok, ett nytt fysiklib eller egen implementation genom opencl vill vi väll ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Är det ingen som har fattat att Nvidia tillåter detta enbart för att folk ska köpa mid-range GPU'er från dom, så Nvidia får lite cash?!

=D

Tror inte de tjänar så mycket om några datorentusiaster köper ett budgetkort från dem för physx. Jag menar vi är väl typ 0.1% av deras totala marknad ändå:P

Tror detta är en bugg bara. Dock är det ju inte direkt svårt att komma undan deras physx"lås". Kör själv ett hd5770 med ett 9800gt som physx, detta på gamla nvidia-drivrutiner. Fungerar galant

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Mänskliga faktorn är högst oförutsägbar, så att de skulle kunnat glömma det har jag inte alls svårt att tro på.

Det här är ett tydligt exempel på ett PR-trick eller en så kallad test-ballong. Den uppmärksamhet som Nvidia får här är värd enormt mycket pengar (och de får den gratis). Samtidigt kan det också vara ett sätt att sondera terrängen - ett sätt att studera om det är mer lönsamt att ha låsta eller öppna drivrutiner. Öppna drivrutiner kan i värsta fall leda till att folk bara har Nvidia-kort för fysikberäkningar och de dyrare ATI-korten för grafiken. Detta är vad Nvidia fruktar.

Permalänk
Medlem

Kan detta vara orsaken till den plötsliga borttagningen av blockeringen?

PhysX-grundare går till AMD - MikroDatorn

Permalänk
Inaktiv

Läs tråden, Nvidia har redan påstått att det är en bugg och att spärren kommer återställas.

Permalänk
Medlem

Jag är knappast speciellt insatt i ämnet, men får någon slags déjà vu när jag läser detta.

Har inte detta eller något liknande varit på tapeten förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

ja det vet jag, men både havok och physx skulle kunna köra på opencl, då kan alla grafikkort köra alla. ATi lär inte begränsa havok till endast ATi gpuer, eller motverka om man har annat i burken osv. OpenCL kan man implementera och använda till fysikberäkningar ändå om man så vill... man ska ju inte välja tex physx så bara 50% av användarna kan använda effekterna. Havok, ett nytt fysiklib eller egen implementation genom opencl vill vi väll ha?

Problemet är att det inte händer mycket på denna front som behöver öppnas. Det är helt klart att får vi kompetent fysik på GPU via ett öppet API, blir det konkurrens och möjligheten att Nvidia i längden måste öppna upp PhysX mer. Problemet är bara att Nvidia ligger så långt före och om t.ex. ett spel med BulletPhysics via OpenCL eller DirectCompute blir kasst på ATI så kommer inget att förändra situationen och Nvidia fortsätter med sitt race. Kanske därför det tar så lång tid, de får inte fram den prestanda som behövs för att göra ett show-off spel som kan skapa den så väl behövda konkurrensen. Vet faktiskt inte varför det dröjer. Eller så är AMD inte så värst intresserade av att lägga pengar på det, 5000-serien säljer bra ändå.

Här är en slide från 5870-lanseringen, från september 2009;
AMD supports OpenCL Bullet; Are Havok and PhysX in trouble? - Bright Side Of News*
Men vad har hänt sen dess? Inte mycket alls. Var en notis på Bullet sidan om att ATI gav iväg GPU-fysik verktyg med DMM2/Bullet.
Game Physics Simulation AMD is giving away GPU physics tools with DMM2 and Bullet

Fotnot: Bullet verkar vara ett trevligt API generellt, hoppas att få se mer av det i framtiden (jag vet dock inget om programmering och det bakom, men det de visar ser intressant ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Det här är ett tydligt exempel på ett PR-trick eller en så kallad test-ballong. Den uppmärksamhet som Nvidia får här är värd enormt mycket pengar (och de får den gratis). Samtidigt kan det också vara ett sätt att sondera terrängen - ett sätt att studera om det är mer lönsamt att ha låsta eller öppna drivrutiner. Öppna drivrutiner kan i värsta fall leda till att folk bara har Nvidia-kort för fysikberäkningar och de dyrare ATI-korten för grafiken. Detta är vad Nvidia fruktar.

Jag håller verkligen med. Jag började exempelvis ta reda på om det fanns ett passivt physx kort. Detta verkar ske alltför frekvent i olika dagsblaskor och andra medier.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morganrone93:

Blir ju att behålla denna drivern ett tag till isåfall, bara att ladda hem på tex 3dguru

Iofs så har jag inte ett nvidia kort

Så länge ett spel inte kräver en nyare version av PhysX så kommer de ju funka tillsvidare, men ja tror att nyare spel som Mafia 2 kommer kräva att du uppdaterar PhysX och därmed förlorar buggen.

Det luktar ju lite som att den där PhysX snubben som gick över till AMD har ett finger med i de här. Han lämnar Nvidia för AMD dagarna efter att drivrutinen släpps, en drivrutin som innehåller en bugg som gynnar AMD, tolka de som ni vill

Finner Nvidia bevis emot honom om så är fallet så kan han ju riskera saftiga böter och kanske tom fängelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

AMD supports OpenCL Bullet; Are Havok and PhysX in trouble? - Bright Side Of News*
Men vad har hänt sen dess? Inte mycket alls. Var en notis på Bullet sidan om att ATI gav iväg GPU-fysik verktyg med DMM2/Bullet.
Game Physics Simulation AMD is giving away GPU physics tools with DMM2 and Bullet

Fotnot: Bullet verkar vara ett trevligt API generellt, hoppas att få se mer av det i framtiden (jag vet dock inget om programmering och det bakom, men det de visar ser intressant ut).

Bullet har ja inga höga förväntningar på, inge märkvärdigt med de alls. DMM är däremot väldigt intressant och de ska bli kul att se vad detta kan leda till i framtiden. Dock så erbjuder dessa två tillsammans inte i närheten av vad PhysX erbjuder i dagsläge, men lite utveckling på detta så blir de nice

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Har inte läst igenom tråden så det här eventuellt en upprepning:

"Update (28/05): A fresh report by Anandtech says that the ability to use GeForce for PhysX in systems with graphics led by Radeon GPUs with the 257.15 beta driver is just a bug and not a feature. It means that this ability is one-off for this particular version of the driver, and future drivers may not feature it."

techPowerUp! News :: NVIDIA Removes Restriction on ATI GPUs with NVIDIA GPUs Processing PhysX

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Cynikern i mig säger att när Nvidia väl kommer ikapp AMD igen så kommer låset tillbaka.

Tror nog att du har så rätt så.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Coolt. Har ett 8800 Ultra som bara ligger å ser fint ut, men nu ere dax!

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Men Havoc är ju inte mer öppet än PhysX utan det tillhör Intel.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Problemet är att det inte händer mycket på denna front som behöver öppnas. Det är helt klart att får vi kompetent fysik på GPU via ett öppet API, blir det konkurrens och möjligheten att Nvidia i längden måste öppna upp PhysX mer. Problemet är bara att Nvidia ligger så långt före och om t.ex. ett spel med BulletPhysics via OpenCL eller DirectCompute blir kasst på ATI så kommer inget att förändra situationen och Nvidia fortsätter med sitt race. Kanske därför det tar så lång tid, de får inte fram den prestanda som behövs för att göra ett show-off spel som kan skapa den så väl behövda konkurrensen. Vet faktiskt inte varför det dröjer. Eller så är AMD inte så värst intresserade av att lägga pengar på det, 5000-serien säljer bra ändå.

Som vanligt mycket snack men liten verkstad...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

mitt gamla 6600gt kan äntligen göra nytta , *Ironi* (oj vad längesen jag använde det kortet!)

haha med 6600gt laggar det i cs 1.6 för mig, med en P4 3.2ghz

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så länge ett spel inte kräver en nyare version av PhysX så kommer de ju funka tillsvidare, men ja tror att nyare spel som Mafia 2 kommer kräva att du uppdaterar PhysX och därmed förlorar buggen.

Det luktar ju lite som att den där PhysX snubben som gick över till AMD har ett finger med i de här. Han lämnar Nvidia för AMD dagarna efter att drivrutinen släpps, en drivrutin som innehåller en bugg som gynnar AMD, tolka de som ni vill

Finner Nvidia bevis emot honom om så är fallet så kan han ju riskera saftiga böter och kanske tom fängelse.

Det där var nog den konstigaste konspirationsteorin jag hört på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Är medveten att ett nytt moderkort skulle krävas.

Vadå, stöder inte UD5P Nvidia kort? FX ska ju annars stödja 4 gpuer...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Testa att metro 2033 med physx på cpun. Flyter galant.. Physx är numera flertrådat, vilket gör att det flyter galant på cpun nu

Ganska skumt ? för när jag startar metro och sätter på physx så stänger det av sig. (funktionen physx på spelet ställer om sig till off menar jag.)
Och det vore ganska konstigt om det funkar med cpun, då nvidia hade lätt programerat det till att inte funka med cpun annars gör inte deras PHYSX kort nån nytta, dem vill ju ha physx som en stämpel en anledning till att köpa nvidia kort lixom säger sig självt...

Permalänk
Medlem

Han har nog inte så bra koll. Det har gått eller går fortfarande att köra t.ex. Batman med lätta PhysX-GPU effekter på CPU, men bara efter att ha gjort en inställning som tvingar ner antalet fysikberäkningar per sekund till lägsta möjliga värde (cirka 5 gånger färre beräkningar än standard). Det gör att man får effekterna, men de blir då benägna till massa tekniska fel.

Dessutom har PhysX alltid varit flertrådat, det är av naturen gjort för att vara flertrådat (därav hög prestanda på GPU med massor av cores). När det kom rykten om att Nvidia skulle begränsat detta på CPU för att göra GPU-versionen mer attraktiv så kom det en dementi, och förklaringen för de fallen ligger antagligen hos spelutvecklarens någonstans.

Permalänk
Medlem

Jag har inte plats till ett till kort i form av nVidia! Kör 2 asfeta HD4890 som tutar på som aldrig förr och ljudkort i nått PCI fack. Det e fan fullt som det redan är.

Permalänk

Det värkar ju nice men det är formodligen en bug.
Jag laddar iaf ner drivrutinen, slänger i mitt 8600GTS och ser vad som händer!

EDIT: Det får blir nån annan dag för det krävs en DVI-kabel och något starkare än ett 500W nätagg

Visa signatur

"BudgetGamer"
| In-Win Fanqua BS652 | Benq FP222W | Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Ganska skumt ? för när jag startar metro och sätter på physx så stänger det av sig. (funktionen physx på spelet ställer om sig till off menar jag.)
Och det vore ganska konstigt om det funkar med cpun, då nvidia hade lätt programerat det till att inte funka med cpun annars gör inte deras PHYSX kort nån nytta, dem vill ju ha physx som en stämpel en anledning till att köpa nvidia kort lixom säger sig självt...

Nae, mirrors edge fungerar ju med på cpun, och det finns en patch att ladda ned så att det körs flertrådat där med och då flyter det bra! För mig kan jag välja att köra physx på antingen mitt 9800gt eller på cpun (genom att stänga av gpu-physx i nvidias kontrollpanel). Märker egentligen ingen skillnad, förutom att det buggar lite på gpun.
Tror inte speltillverkarna vill att spelet endast ska se bra ut på nvidia kort, så nvidia kanske har kompromissat lite så att physx kan köras okej flertrådat på cpun. Du får fortfarande bättre prestanda med ett grafikkort som sköter physx så klart, men inget jag märkte av. Sen går min phenom II x4 i 3.6 ghz med, så den klarar väl physx ganska mycket bättre än en två-kärnig lägre klockad variant kan ju tänkas med

Visa signatur