Nvidia tillåter PhysX med Radeon

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tillåter PhysX med Radeon

I de senaste drivrutinerna till grafikkort i Geforce-serien är blockeringen av hårdvaruaccelererad PhysX i datorsystem med AMD Radeon försvunnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

yes! Tack Nvidia!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Får hoppas att detta inte är ett misstag utan ett första steg från nvidia att gräva ner yxan.. sträcka ut handen gest typ. Men jag drömmer nog bara

Permalänk
Medlem

Gött. Då har jag användning för mitt 8800GT igen.
Ska bara skaffa ett "något" starkare nätagg...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Jag köper f*ane mig inte ett till grafikkort för "PhysX" Mycket fanboys på denna sida -.-

Permalänk
Skrivet av anon142576:

Jag köper f*ane mig inte ett till grafikkort för "PhysX" Mycket fanboys på denna sida -.-

haha vad? det kan ju vara så att man har ett gammalt kort liggandes,;)

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Alltid nice om PhysX blir något som alla spel har :3 Me like Och nej, jag har inget Nvidia kort

Permalänk
Medlem

Råkar detta vara ett riktigt beslut dom gjort i det tysta så kan jag tänka mig att ge tekniken en chans.

Skrivet av anon142576:

...?

Permalänk
Medlem

Perfekt att använda mitt gamla 8800GTS till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteljungh:

Får hoppas att detta inte är ett misstag utan ett första steg från nvidia att gräva ner yxan.. sträcka ut handen gest typ. Men jag drömmer nog bara

Tyvärr tror jag också att du drömmer, men vi drömmer åtminstonde tillsammans..
Håller tummarna stenhårt för att det faktiskt är på riktigt, vore sjukt nice att verkligen kunna köra ett separat kort för PhysX..

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt att jag behöver ett grafikkort för nvidia physx, kanske för att min cpu är kraftfull nog ändå. Hur som helst så är physx inget man vill ha i ett spel eftersom du hellre vill se att befintliga standarder används för detta. Sen är det ändå inte så många spel där physx har någon betydelse ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

kanske blir att dra hem något gammalt kort på blocket då

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag har aldrig märkt att jag behöver ett grafikkort för nvidia physx, kanske för att min cpu är kraftfull nog ändå. Hur som helst så är physx inget man vill ha i ett spel eftersom du hellre vill se att befintliga standarder används för detta. Sen är det ändå inte så många spel där physx har någon betydelse ändå.

Du kan inte köra PhysX på CPU'n, det är alldeles för krävande. Testa Mirrors Edge med PhysX på, ställ dig vid ett fönster och bli beskjuten så får du se vad som händer.

Sätt på PhysX i Metro 2033, kasta en granat mot ett par stolar så får du se vad som händer.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Inte många spel man spelar som stödjer PhysX. Jag sitter med ett 8800gts 512mb, och tror inga av spelen jag spelat, har PhysX. GTA 4 är väl det mest avancerade, och tror inte det stödjer PhysX.

Känns rätt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Grundaren av phyxs har ju gått över till amd/ati fusion

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Shit, satt igår och funderade om jag kunde ha användning av mitt Geforce 210 kort som jag tidigare hade i en HTPC maskin. Idag läser man det här och får upp förhoppningen bara för att få den grusad för att Geforce 210 inte har stöd för physx... Ja där får man för att man snålade en hundring

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

funkar alla nivida kort. tex gamla kort på 200 mb eller liknande.
tänker då inte köpa ett graifkort bara för Px

8XXX-serien och nyare.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

mitt gamla 6600gt kan äntligen göra nytta , *Ironi* (oj vad längesen jag använde det kortet!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vad menar du med "befintliga standarder"? PhysX är det mest populära fysik-API:et idag, före Havok och sen Bullet Physics. Med andra ord så är det närmast att vara någon form av standard.

Pratar du om PhysX-GPU, där vissa spel har tunga effekter som kräver en Nvidia GPU för att hantera, så är det en annan sak, men man behöver inte använda dessa extra effekter för att kunna njuta av de spelen ändå. Dessutom får jag ställa en fråga, vilket annat spel har något alternativ till fysikeffekter på GPU? Det finns inga idag, och ser inte ut att dyka upp några i nära framtid heller. Ingen konkurrens, och AMD verkar inte speciellt intresserat även om de ibland ger några pressmeddelanden som t.ex. när 5000-serien lanserades, för snart ett år sedan. Sen dess har inget hänt.

I övrigt tycker jag det är på tiden att Nvidia tog bort spärren, så att man nu kan använda ett separat Nvidia kort för PhysX-GPU om man har ett ATI-kort för grafiken.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara hoppas att det inte är ett misstag. Är det kanske så att det är väldigt många som uppgraderat från ett gamalt Nvidia till ett AMD på sista tiden men fortfarande har det gamla Nvida kortet kvar i garderoben... Börjar kundunderlaget för PhysX minska måntro. Det borde ju vara enklare att få utvecklare att använda PhysX om många kan använda det.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Skrivet av anteljungh:

Nvidia har väl märkt att det inte hjälper att motarbeta ATI. ATI vinner ändå

Permalänk

Jaha, trodde det skulle bli standard att alla ATI kom med physx från fabrik, tycker dock att det vore galet av nVidia att göra detta till standard då ATI korten säljs billigt men erbjuder ändå stöd för en teknik nVidia har lagt ner tid och pengar på.

Permalänk
Avstängd

PhysX samt CUDA-grundare går över till AMD

Detta kan ha något att göra med att PhysX och CUDA-grundaren går över till AMD; PhysX-grundare går till AMD - MikroDatorn

För övrigt; hoppas att AMDs fysikmotor kommer igång på riktigt tack vare denna grundaren och att AMD får något likvärdigt med PhysX samt CUDA eller rent av bättre nu när grundaren fått testat samt utvecklat sina tankar och idéer hos Nvidia redan, så jag avvaktar gärna ett år till för att se hur det går för AMD på den fronten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hjälpsam

Bra! nu väntar jag på att dom tar bort spärren mot crossfire på sina chipset också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Synd man sitter på s1156 och 5970 så det är inget alternativ att köra ett till kort? Då det kommer tvinga ner mitt 5970 från x16 (x8/x8 per gpu) till dela med physx kortet dvs x8/x8 (dvs x4/x4 på gpuerna i 5970 bandbredds mässigt)?

Om någon kan har säker info om detta så kommenterar gärna då jag bevakar denna tråden lite

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

kul att höra att Nvidia har tagit till sig kritiken.
Kan någon säga om detta kort fungerar väl som ett physX kort?
Gigabyte GeForce 9800GT Silent Cell HDMI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

kul att höra att Nvidia har tagit till sig kritiken.
Kan någon säga om detta kort fungerar väl som ett physX kort?
Gigabyte GeForce 9800GT Silent Cell HDMI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Absolut!

Fast du kan lika gärna köpa ett 9500GT med 512MB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns ju knappt någon spel som använder PhysX så jag tror knappast jag kommer att använda ett till grafikkort _enbart_ för det.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Om nu detta stämmer så är det ju verkligen en trevlig nyhet för en gångs skull. Personligen hade jag hellre sett att saker som exempelvis AA i Batman hade börjat fungera på icke-Nvidia kort men vem vet, kanske kommer även det?

Jag har ett 8800GTS 512MB liggandes, får se om det blir ett test i helgen.