Permalänk
Medlem

p2 x4 940BE ostabil i Prime95

Hej!

Det är så här att jag köpte i höstas en ny dator (paket rekommenderat av Zcenicx)
Bestående av:
Phenom 2 940BE
Asus M4N72-E
4GB Corsair XMS-2 PC-8500c5
Geforce GTX260 SLI
Samsung SpinPoint F1 320GB

Fick idag för mig att testa att köra Prime95 (av nån anledning)
Och efter 1.5 timme så får jag fel på ena kärnan.
Obs! Prollen har aldrig varit klockad eller omvoltad.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Felet beror troligtvis på undermålig kylning. Kolla upp dina temps.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Kollat värme? Tillräcklig spänning på prollen? Händer det bara i prime eller har du allmänt problem med burken? För märker du inte av detta normalt så låt det vara, tycker jag iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Felet beror troligtvis på undermålig kylning. Kolla upp dina temps.

ja de rusar i taket (orginal kylning i väntan på leverans av h50)

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollat värme? Tillräcklig spänning på prollen? Händer det bara i prime eller har du allmänt problem med burken? För märker du inte av detta normalt så låt det vara, tycker jag iaf.

Är antagligen värme som sätter käppar i hjulen för spänningen är rätt enligt tabeller.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Har du för låg spänning till prolle så kan den utföra felaktiga beräkningar eller lagga med jämna mellanrum om sådär 2-3 sek. Beroende på ens moderkort så kan det ge en lägre spänning än den man angiver i bios.

Du säger att tempen skjuter i taket, vilken är temperaturen? Så länge det är under 80-grader så tar prollen inge stryk, över det och det är skadligt på dess livslängd men om det gör att du får felberäkningar vet jag inte. Då kanske det kräver ännu högre temperaturer upp mot 100+?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har du för låg spänning till prolle så kan den utföra felaktiga beräkningar eller lagga med jämna mellanrum om sådär 2-3 sek. Beroende på ens moderkort så kan det ge en lägre spänning än den man angiver i bios.

Du säger att tempen skjuter i taket, vilken är temperaturen? Så länge det är under 80-grader så tar prollen inge stryk, över det och det är skadligt på dess livslängd men om det gör att du får felberäkningar vet jag inte. Då kanske det kräver ännu högre temperaturer upp mot 100+?

Enligt everest låg core på 79 grader när jag stoppade testet.

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Enligt everest låg core på 79 grader när jag stoppade testet.

AMD:s prollar har en gräns på 60 grader som man helst inte ska överstiga...
Kylningen som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

AMD:s prollar har en gräns på 60 grader som man helst inte ska överstiga...
Kylningen som är felet.

60c? mäkta förvånad om det stämmer, kanske förklarar varför AMD prollar generellt inte kan överklockas för mkt.

Körs AMD cpu'er på gränsen av deras förmåga? Jämför man med Intel processorer som ofta kan överklockas +50% utan problem så är det nog för att få mig bänkad vid Intel tills den skillnaden är utjämnad.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

60c? mäkta förvånad om det stämmer, kanske förklarar varför AMD prollar generellt inte kan överklockas för mkt.

Körs AMD cpu'er på gränsen av deras förmåga? Jämför man med Intel processorer som ofta kan överklockas +50% utan problem så är det nog för att få mig bänkad vid Intel tills den skillnaden är utjämnad.

Det är AMDs egna rekommendation, självklart går det att ha högre temps men då kan det bli instabilt.
Att Intel presterar bättre vid samma klockfrekvens som AMD är känt sedan länge och AMD kör då med ett lägre pris istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Det är AMDs egna rekommendation, självklart går det att ha högre temps men då kan det bli instabilt.
Att Intel presterar bättre vid samma klockfrekvens som AMD är känt sedan länge och AMD kör då med ett lägre pris istället.

Ok.

Jag menade inte att intel är snabbare vid samma frekvens. Det jag menade var att AMD's processorer generellt inte kan överklockas lika mkt och att de rekommenderar en låg maxtemp, detta kopplar jag till att AMD's processorer då kanske vid stock kör närmare produktens max-nivå. Om det är rätt vet jag inte men det låter troligt i mina öron

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem

Deras Phenom II X4: or har en högsta gräns på 62 grader Celsius, vilket man bör hålla sig under, men om man gör detta så kan dessa prollar ändå komma upp i 4GHz +.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)