Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för drivrutin på grafikkortet? Två spel jag testat flimmrar, Borderlands och NFS Shift. Har det med drivrutinen att göra? Var inne på ATIs hemsida men det verkar som om den drivrutinen inte är till för "switchable graphics" från intel. Och när jag kikar på Acers hemsida verkar jag ha den senaste drivrutinen, nämligen 8.692.1.0.

Vad tror ni? Fifa10 fungerar dock bra.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Skrivet av Zrix:

Nu finns 3820:orna med i5 450 på lager hos komplett.

Finns med 640GB(eller 500, står olika) HDD och 9cell, respektive 320GB och 6cell.

Komplett.se

Jag tycker att 9-cellsvarianten är intressant, men nu går uppgifterna isär något fruktansvärt. Någon som kan reda ut vad som faktiskt stämmer? Som jag förstår det heter modellen Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004). De specifikationer jag jämfört är:

Prisjakt: Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004)
Komplett: Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Prisjakt säger att hårddisken är 640 GB - Komplett säger 500 GB. Prisjakt säger att Bluetooth-versionen är 2.1+EDR - Komplett säger 3.0. Prisjakt säger att batteriet ä 6-cells - Komplett säger 9-cells.

Nu observerade jag efter att jag börjat skriva detta inlägg att samtliga dessa poster är "felrapporterade" på Prisjakt. Betyder det att jag ska anta att Kompletts uppgifter är riktiga och att Prisjakts således är felaktiga?

Antaget att Kompletts uppgifter är de som stämmer så undrar jag om ni tycker att denna modell motiverar en tusenlapp extra jämfört med den som NetOnNet säljer, dvs. 3820TG-434G64n (LX.PV102.015)?

Som jag förstått det är skillnaden med denna modell jämfört med NetOnNet:s följande:

+ Fördelar:
Intel Core i5 450M / 2.4 GHz (jmf. Intel Core i5 430M / 2.26 Ghz)
Bluetooth 3.0 (jmf. Bluetooth 2.1+EDR)

- Nackdelar:
500 GB HDD (jmf. 640 GB HDD)
och så priset förstås 9 995 kr (jmf. 8 990 kr)

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Jag tycker att 9-cellsvarianten är intressant, men nu går uppgifterna isär något fruktansvärt. Någon som kan reda ut vad som faktiskt stämmer? Som jag förstår det heter modellen Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004). De specifikationer jag jämfört är:

Prisjakt: Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 3820TG-454G64n (LX.PXZ02.004)
Komplett: Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED

Prisjakt säger att hårddisken är 640 GB - Komplett säger 500 GB. Prisjakt säger att Bluetooth-versionen är 2.1+EDR - Komplett säger 3.0. Prisjakt säger att batteriet ä 6-cells - Komplett säger 9-cells.

Nu observerade jag efter att jag börjat skriva detta inlägg att samtliga dessa poster är "felrapporterade" på Prisjakt. Betyder det att jag ska anta att Kompletts uppgifter är riktiga och att Prisjakts således är felaktiga?

Antaget att Kompletts uppgifter är de som stämmer så undrar jag om ni tycker att denna modell motiverar en tusenlapp extra jämfört med den som NetOnNet säljer, dvs. 3820TG-434G64n (LX.PV102.015)?

Som jag förstått det är skillnaden med denna modell jämfört med NetOnNet:s följande:

+ Fördelar:
Intel Core i5 450M / 2.4 GHz (jmf. Intel Core i5 430M / 2.26 Ghz)
Bluetooth 3.0 (jmf. Bluetooth 2.1+EDR)

- Nackdelar:
500 GB HDD (jmf. 640 GB HDD)
och så priset förstås 9 995 kr (jmf. 8 990 kr)

Vad tycker ni?

Helt ärligt så är jag tveksam. Jag är dock inte kunnig vad gäller Bluetooth och hur viktigt det är med 3.0. Hur mycket skiljer det i mhz när båda är i Turbo läge?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Chucknorris: Köp den billigare och stoppa in en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Nu observerade jag efter att jag börjat skriva detta inlägg att samtliga dessa poster är "felrapporterade" på Prisjakt. Betyder det att jag ska anta att Kompletts uppgifter är riktiga och att Prisjakts således är felaktiga?

Jag felanmälde detta på prisjakt för ett tag sedan, inget hänt :/

PS . Jag har skapat "Officiell tråd, Acer TimelineX 3820TG"
Hoppas ni nu börjar skriva i den nya tråden ist! Tråden vi är i just nu är väldigt missvisande Topic, "poll" och just nu enbart 3820tg snack!

Ska be admins föra över relaterade inlägg med.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa 3820TG med i5 450, 320gb, ati HD5650, 6cell

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Skrivet av Liath:

Hade Asus haft en liknande modell hade jag slagit till direkt. Jag vill väldigt gärna ha Asus med andra ord ;D. Acer är jag ytterst tveksam till. Just nu lutar det åt varken eller då Asus tyvärr misslyckats med att släppa en tilltalande modell.

Komplett.se - ASUS U35Jc 13,3" HD LED

Kommer in preliminärt på måndag.

Den här tråden borde egentligen heta "Asus U35JC vs Acer 3820" då U35JC är Asus modell med 35W M CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPjotr:

Komplett.se - ASUS U35Jc 13,3" HD LED

Kommer in preliminärt på måndag.

Den här tråden borde egentligen heta "Asus U35JC vs Acer 3820" då U35JC är Asus modell med 35W M CPU.

Hmm, ok men hur står sig den GPUn mot 5650. Det bör väl vara ganska stor skillnad om inte jag tar helt fel.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Verkar som jag får ångra bittert att jag köpte acer.

Datorn började frysa sig när jag skulle spela spel på den (1-2 sec långa freeze , sedan fungerar allt som normalt igen med hög FPS). Dessutom hör man då och då ett litet mekaniskt ljud som låter nästan som ett hårddiskljud. Det kommer från datorn uppe i högra hörnet av tangentbordet (vid DVD brännaren). Det "klickande" ljudet kommer var 10e sekund och ibland leder dessa "klick" då till att datorn fryser (ibland bara klickar det alltså)

Ringde Acer och fick några basic saker att göra (installera om drivrutiner osv.). Det fungerade inte och han rekommenderade att skicka ner datorn till tyskland.
Datorn kom tillbaka efter drygt en vecka och jag startar igång datorn med stora förhoppningar. Jag möts då av en lika söndrig dator som dessutom har ett operativsystem med fel språk på (danska....). Den fryser fortfarande när man spelar och oljudet är kvar!!!

Hur ska man gå vidare?

ps. Skulle vilja varna alla att tänka sig för innan de köper acer. Har snackat med flera andra i PM som har samma problem med denna datorn (frysningar)

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Verkar som jag får ångra bittert att jag köpte acer.

Datorn började frysa sig när jag skulle spela spel på den (1-2 sec långa freeze , sedan fungerar allt som normalt igen med hög FPS). Dessutom hör man då och då ett litet mekaniskt ljud som låter nästan som ett hårddiskljud. Det kommer från datorn uppe i högra hörnet av tangentbordet (vid DVD brännaren). Det "klickande" ljudet kommer var 10e sekund och ibland leder dessa "klick" då till att datorn fryser (ibland bara klickar det alltså)

Ringde Acer och fick några basic saker att göra (installera om drivrutiner osv.). Det fungerade inte och han rekommenderade att skicka ner datorn till tyskland.
Datorn kom tillbaka efter drygt en vecka och jag startar igång datorn med stora förhoppningar. Jag möts då av en lika söndrig dator som dessutom har ett operativsystem med fel språk på (danska....). Den fryser fortfarande när man spelar och oljudet är kvar!!!

Hur ska man gå vidare?

ps. Skulle vilja varna alla att tänka sig för innan de köper acer. Har snackat med flera andra i PM som har samma problem med denna datorn (frysningar)

Min har också frusit ett par gånger.. Men bara två gånger och inte mer. Klickande ljud har jag också hört precis som du beskriver det, men det var bara en gång, faktiskt första gången jag använde den.

Skicka tillbaka datorn igen, består felet så kan du häva köpet. Dvs konstateras felet en tredje gång så är det bara att häva.

Permalänk
Medlem

att systemet fryser sig vid belastning kan ha o göra med att vcore'n droppar vid load. Ta upp cpu-z och kolla om vcore droppar när du kör tex prime95

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

att systemet fryser sig vid belastning kan ha o göra med att vcore'n droppar vid load. Ta upp cpu-z och kolla om vcore droppar när du kör tex prime95

Kan inte kolla Core Voltage i CPU-Z på datorn. Låter rimligt men det verkar vara svårt att testa utan att kunna se Vcore.

Om ingen hittar en lösning får jag väll skicka in den till klåparna igen och vänta ytterligare drygt en vecka på att få tillbaka datorn. Inköpt den 26/4 och jag har inte kunnat använda den än! :S

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Kan inte kolla Core Voltage i CPU-Z på datorn. Låter rimligt men det verkar vara svårt att testa utan att kunna se Vcore.

Om ingen hittar en lösning får jag väll skicka in den till klåparna igen och vänta ytterligare drygt en vecka på att få tillbaka datorn. Inköpt den 26/4 och jag har inte kunnat använda den än! :S

kolla i hwmonitor. OCCT är oxå ett alternativ.

Menar du att det buggar sig eller att cpu-z inte stödjer din processor modell?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

kolla i hwmonitor. OCCT är oxå ett alternativ.

Menar du att det buggar sig eller att cpu-z inte stödjer din processor modell?

Vet inte men det verkar som processorn inte stödjer avläsning av vcore. Vcore är bara grått och inget värde står där. Samma med hwmonitor och OCCT.

En sak som tål att nämnas är att processorn blir VÄLDIGT varm under load. Vet inte hur mkt den mår bra av men den ligger alltså i 81-84 grader när jag kör OCCT i 5 minuter... Tror knappast att det är problemet när jag kör enklare spel såsom warcraft 3 och får frysningar men det kan ju vara bra för andra personer att veta.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Verkar som jag får ångra bittert att jag köpte acer.

Datorn började frysa sig när jag skulle spela spel på den (1-2 sec långa freeze , sedan fungerar allt som normalt igen med hög FPS)

Nu är vi väldigt OT när du nu pratar om en helt annan dator äv vad topic beskriver (gissar på 4820TG iom att du nämner dvd brännare.)

4820TG har värme problem (3820TG har TVÅ fläktar och bättre kylning med samma hårdvara i övrigt). Jag tycker det låter som just du har diskproblem. testat annan disk?

topic på tråden "Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

Nu är vi väldigt OT när du nu pratar om en helt annan dator äv vad topic beskriver (gissar på 4820TG iom att du nämner dvd brännare.)

4820TG har värme problem (3820TG har TVÅ fläktar och bättre kylning med samma hårdvara i övrigt). Jag tycker det låter som just du har diskproblem. testat annan disk?

topic på tråden "Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG"

Och som du sa tidigare är denna tråd missvissande. Denna tråd handlar uppenbarligen inte om Asus modellen utan endast som Acers och därför bör diskussionen flyttas till den officiella 3820tg tråden.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Fick hem min 3820TG föra några dagar sedan. Valde att ganska omgående installera om windows för att slippa all bloatware som följde med. Jag matade in produktnyckeln som står på undersidan av datorn och det var inga problem. Men nu när windows har försökt att aktivera (det gjordes inte direkt efter installation för jag hade ingen nätverksanslutning då) så står det att produktnyckeln är ogiltig för aktivering och att jag måste aktivera via telefon.

Någon som har nån aning på varför det kan va så?

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Troligen för att den redan är aktiverad. Ingen fara. Lyft luren och följ instruktionerna så ska det gå fint att aktivera igen. Förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Ok, tack det funkade utmärkt. Dock en lagom omständlig process. Har aldrig råkat ut för att någon av mina windows-installationer inte funkat att aktivera online förut.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Det händer om du har installerat Windows med en produktnyckel förut och du sedan ominstallerar Windows. Med samma nyckel förstås.

Permalänk
Medlem

Har Acer lika bra kylning som Asus?

/mike

Permalänk
Skrivet av Leahcim:

Har Acer lika bra kylning som Asus?

/mike

3820TG har bättre kylning än UL30JT. Den har två fläktsystem (en för gpu och en för cpu) medan UL30JT har ett som ska klara både gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

3820TG har bättre kylning än UL30JT. Den har två fläktsystem (en för gpu och en för cpu) medan UL30JT har ett som ska klara både gpu och cpu.

har hört från andra acer-ägare att 25% OC på gpu-core samt cpu funkar. blir en 95-98c då per enhet. Dock så skiljer det sig från enhet till enhet, min blir inte helt stabil i gpu core som vissa andra klarar.

Är en förjävla bra dator, enda nackdelen är skärmen. för mig så är det även några småsaker så som att mina genvägar på startmenyn är som två stycken olika uppsättningar beroende på vilket grafikkort jag har aktiverat. men det är antagligen en mjukvaru relaterad sak.

någon som kört någon av de senare drivrutinerna? hur funkar det?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb