Permalänk

Snabblösning inför LAN!

Tänkte att jag behövde ha en provisorisk laptopkylare till lanet på fredag. Därför tog jag fram en vanlig papperspärm, drog ut alla papper och satte igång!

Först mätte jag hålen som skulle skäras till i pärmen vilket inte var jättelycket, sånt får man ta då detta bara är en provisorisk lösning.

Sen plockade jag fram några fläktar ur mina gamla dator och klippte till sladdarna till rätt längd och kopplade dom till en vanlig USB-sladd.

När detta var gjort kopplade jag USBn till datorn och körde, sänkte tempesen med hela 7 grader. Över förväntningarna!

Snabblösning inför LAN!

Permalänk
Inaktiv

Smart lösning
Skulle aldrig kommit på tanken själv men detta är nåt man måste prova

Permalänk

Hur blir temperaturerna om du vänder på fläktarna?

Permalänk

antar att det var för laptop xd
smart lösning

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Tänkte att jag behövde ha en provisorisk laptopkylare till lanet på fredag. Därför tog jag fram en vanlig papperspärm, drog ut alla papper och satte igång!

Skrivet av nollad:

antar att det var för laptop xd
smart lösning

står där

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Nice! Varför har man inte tänkt på de förut!?

Bra poäng för fyndighet!

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Testa att vända på fläktarna och se vad temperaturen blir!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Fel håll väl?
smart lösning dock : )

Permalänk
Hedersmedlem

Ghettolösning ftw Eller detta var snäppet bättre.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vänd på fläktarna så ska du få se på ännu bättre resultat!

Permalänk

Tack för all respons xD SKa testa att vända fläktarna imorgon och se vad tempsen blir då

Permalänk
Medlem

smart gjort men jag tycker du kan visa lite mer hur du gjorde med USB-->fläkt kopplingen? 5p iaf

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Skrivet av noRib:

smart gjort men jag tycker du kan visa lite mer hur du gjorde med USB-->fläkt kopplingen? 5p iaf

Var det något sådant du menade eller ville du ha när jag kopplade kontakterna också?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Var det något sådant du menade eller ville du ha när jag kopplade kontakterna också?:P [BILD]

Njaae xD men det är väll olika färger på kablar och liknande? xD och sen finns det väll mer än 2st på en USB kontakt?

EDIT: nvm *facepalm*

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Skrivet av noRib:

Njaae xD men det är väll olika färger på kablar och liknande? xD och sen finns det väll mer än 2st på en USB kontakt?

EDIT: nvm *facepalm*

På fläktarna satt det tre sladdar, en röd, svart och en blå. Dessa klippte jag bort eftersom det är bara till för att ställa in hastigheten. I USB-sladden fanns det fyra sladdar, tog bort de två som inte var röd och svarta. Det är bara den röda och den svarta som behövs;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vänd på fläktarna så ska du få se på ännu bättre resultat!

word! dom måste jobba rusktigt hårt fär att kunna pressa ut luft i det lilla utrymme som finns^^ ska inte klaga så länge det funkar(Y)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu fick jag fina idéer

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Mycket smart ide då min dell latitude blir väldigt lätt överhettad, har du bilder du kan ta ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Skrivet av Pjära:

Mycket smart ide då min dell latitude blir väldigt lätt överhettad, har du bilder du kan ta ?

´Javisst, vad vill du ha för bilder?;)

Permalänk

försökt detta själv, tagit den röda o svarte o tvinnat ihop med USBn röd o svart, men får inget resultat när jag sätter in USB'n i datorn. Hjälp någon?
Den verkar reager iaf då den rör sig någon milimeter med bladen.

EDIT: Jag kan typ snurra igång fläkten om jag ger den fart, så det verkar som om de är för lite ström helt enkelt, för klent. jag använde en USB -> USB-mini o klippte bort mini då såklart, någon som vet om detta gör skillnad, behöver jag USB -> USB?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

försökt detta själv, tagit den röda o svarte o tvinnat ihop med USBn röd o svart, men får inget resultat när jag sätter in USB'n i datorn. Hjälp någon?
Den verkar reager iaf då den rör sig någon milimeter med bladen.

EDIT: Jag kan typ snurra igång fläkten om jag ger den fart, så det verkar som om de är för lite ström helt enkelt, för klent. jag använde en USB -> USB-mini o klippte bort mini då såklart, någon som vet om detta gör skillnad, behöver jag USB -> USB?

jag tog inte en USB -> USB så tror inte att det har någon betydelse. Men borde det inte finnas något i bios så att man ställer in hur stor ström som kommer till ett visst USB-uttag? DÅ kan du ju testa att öka volten ?

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra gjort Hampus
Vår fina, dåliga skoldator

Permalänk
Skrivet av hbengtsson:

På fläktarna satt det tre sladdar, en röd, svart och en blå. Dessa klippte jag bort eftersom det är bara till för att ställa in hastigheten. I USB-sladden fanns det fyra sladdar, tog bort de två som inte var röd och svarta. Det är bara den röda och den svarta som behövs;)

i dom fästa usb kablarna är det den svarta och den vita som är ström.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

i dom fästa usb kablarna är det den svarta och den vita som är ström.

Må vara hänt, men i min USB-sladd var de svarta och röda