Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illya_:

Funderade också på ett modulärt, galet att det ska kosta så mycket att bara kunna ta lös lite sladdar :(.

Är fortfarande lite orolig att h50 inte får plats, men det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Kommer lägga upp intryck mm så fort jag får vantarna på chassit ^^

Jag har fyra kandidater nu, varav tre är modulära. Får se om de modulära är prisvärda, samtliga ligger under 900kr åtminstonde.

Såg ett inlägg på Hardforum nu gällande H50: [H]ard|Forum - View Single Post - Lian Li PC- Q08 itx case : Specification & Feature
Jag gör nog ett försök själv, har en H50 liggandes samt en slim 120mm Scythe-fläkt. Kommer troligen dröja tills jag får mitt chassi så du hinner nog före i vilket fall.

Skrivet av armind:

Jag kommer göra likadant! Väntar på det!

Synd bara att det inte finns större sortiment på moderkort. Ville helst ha ett P55 men får väl nöja mig med H55.

Seasonic X-650 blev mitt val av nätaggregat.

Har du valt H55-kort? Personligen är jag lite förvånad att Asus inte presenterat ett RoG-kort för P55 i m-ITX eller m-DTX format.

Rejält nätaggregat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag har fyra kandidater nu, varav tre är modulära. Får se om de modulära är prisvärda, samtliga ligger under 900kr åtminstonde.

Såg ett inlägg på Hardforum nu gällande H50: [H]ard|Forum - View Single Post - Lian Li PC- Q08 itx case : Specification & Feature

Tack för den bilden, blir att införskaffa en slim 120 från någon butik i stan (hoppas jag slipper beställa, känns så ovödigt när det bara rör sig om en fläkt).

Edit: hmm undra om skruvarna till h50 följer någon standard, så jag kan köpa nya annars blir det att såga av dem, vilket känns lite fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av illya_:

Tack för den bilden, blir att införskaffa en slim 120 från någon butik i stan (hoppas jag slipper beställa, känns så ovödigt när det bara rör sig om en fläkt).

Edit: hmm undra om skruvarna till h50 följer någon standard, så jag kan köpa nya annars blir det att såga av dem, vilket känns lite fel.

Tänk på att din nätdel kan blockera rätt mycket av fläkten. Huruvida det blir ett problem kan jag inte säga något om.
Vet inte om någon annan än Scythe har något sådant, deras är 12mm tjocka (istället för normala 25mm). Du kan ju kolla om du hittar någon lokal butik med "Butik nära <ort>" knappen: Scythe Slip Stream Slim 120mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar
Prisjakt verkar bara visa 2000RPM-modellen men finns ett par till: Scythe "SLIP STREAM SLIM" 120x12mm Case Fan

Vad det är för skruv nämns längst ner här: Corsair Hydro Series H50 FAQ - The Corsair Support Forums
Inte säker på om informationen stämmer men något att gå på iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Tänk på att din nätdel kan blockera rätt mycket av fläkten. Huruvida det blir ett problem kan jag inte säga något om.
Vet inte om någon annan än Scythe har något sådant, deras är 12mm tjocka (istället för normala 25mm). Du kan ju kolla om du hittar någon lokal butik med "Butik nära <ort>" knappen: Scythe Slip Stream Slim 120mm - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Datorfläktar
Prisjakt verkar bara visa 2000RPM-modellen men finns ett par till: Scythe "SLIP STREAM SLIM" 120x12mm Case Fan

Vad det är för skruv nämns längst ner här: Corsair Hydro Series H50 FAQ - The Corsair Support Forums
Inte säker på om informationen stämmer men något att gå på iallafall.

Ledsen att jag bara kläcker ur mig tankar utan att leta själv först. Har gjort lite researh nu, 6-32 skruvar och efter att ha mätt min h50skruv (som visade sig vara 31 mm långt), så borde jag försöka leta upp en 18 mm lång sådan.

Edit: med risk för att det blir ännu en fråga som jag borde kunna googla fram relativt enkelt: En sk fläktkontroller kan sänka hastigheten, är det bara att plugga in fläkten till en sådan (och sedan dess sladd till moderkortet) och sedan på något reglage eller så ändra hastigheten (genom att sänka strömmen eller något sådant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Såg ett inlägg på Hardforum nu gällande H50: [H]ard|Forum - View Single Post - Lian Li PC- Q08 itx case : Specification & Feature
Jag gör nog ett försök själv, har en H50 liggandes samt en slim 120mm Scythe-fläkt.

Damn
Känns som en liten miss av Lian-Li faktiskt... Misstänker att de tunnare slip stream inte är lika bra - speciellt när det är restriktivt...

Ett alternativ är väl annars att sätta H50:n i fronten? Jag är dock inte så lockad att blåsa in varmluften från H50:n in i lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ok, såg att xcore (som har sin enda butik i rätt stad ) hade 120cm slim med 800rpm, så blir ett besök där imorrn.

Sedan är det frågan om vilken butik som har de rätta skruvarna, blir att åka runt mellan datorbutiker / byggbutiker.

Edit: vid närmare eftertanke 1200rpm

Permalänk
Inaktiv

Sket sig med min beställning, chassina var slut. 29e juni för mig enligt Inet-snubben. Någon som hittat chassit någon annan? Indomo har iallafall men de får in sina vecka 26, är vecka 20 eller något nu..

Skrivet av illya_:

Ledsen att jag bara kläcker ur mig tankar utan att leta själv först. Har gjort lite researh nu, 6-32 skruvar och efter att ha mätt min h50skruv (som visade sig vara 31 mm långt), så borde jag försöka leta upp en 18 mm lång sådan.

Edit: med risk för att det blir ännu en fråga som jag borde kunna googla fram relativt enkelt: En sk fläktkontroller kan sänka hastigheten, är det bara att plugga in fläkten till en sådan (och sedan dess sladd till moderkortet) och sedan på något reglage eller så ändra hastigheten (genom att sänka strömmen eller något sådant).

Se till så att skruven inte är för lång också, så du inte skadar radiatorn. Vet inte hur ömtålig den är förvisso så det kanske är ett icke-problem.

Du borde kunna styra fläktarna med moderkortet, förutsatt att fläktkontrollen är tillräckligt avancerad. Mitt DFI klarar det både på CPU och case headers, men för CPU så krävs fyr-pins fläkt för att klara detta och på case 3-pins. Jag har själv inte pysslat med separata fläktkontrollers då alla mina senaste moderkort klarat detta själv. De som inte klarat har jag kört motstånd för att få ner främst ljudnivån på fläktarna.

Skrivet av Roger W:

Damn
Känns som en liten miss av Lian-Li faktiskt... Misstänker att de tunnare slip stream inte är lika bra - speciellt när det är restriktivt...

Ett alternativ är väl annars att sätta H50:n i fronten? Jag är dock inte så lockad att blåsa in varmluften från H50:n in i lådan.

Jo, fast frågan är om de ens bryr sig om att få H50 att passa. Allt hade varit enklare om nätdeleninte suttit ovanför(/bredvid) CPU som de gör på alltför många av Lian-Li's mindre chassin. Inte för att det finns så många andra ställen att placera den heller.

Det borde gå att montera den i fronten, men då måste samtliga HDD-fästen tas bort. Det går ju alltid att använda fronten som utblås med men nja. Jag tror inte så mycket på denna lösning heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Har du valt H55-kort? Personligen är jag lite förvånad att Asus inte presenterat ett RoG-kort för P55 i m-ITX eller m-DTX format.

Rejält nätaggregat!

Japp ett Zotac 1156-kort.

Nätagget ska driva 5 diskar varav en SSD och ett Ati 5870 kort. Konsumtionen av el kommer säkert ligga kring 300-400Watt men jag vill ha ett tyst nätagg som inte jobbar på sin topp där det låter en del.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Har fått och monterat chassit nu. Har inte så mycket tid men skriver lite kort:

Man får plats med h50-radiatorn och en vanliga 120cm-fläkt även om det blir lite tight. Har ett 450 FD men tror inte det är mindre än ett vanligt nätagg då det platsade perfekt på monteringsplåten.

USB3.0-kontakten på framsidan kopplas antingen till:
Baksidan av datorn genom 2st sladdar eller, med hjälp av en konverteringssladd till usb2.0-uttag på moderkortet(pinnar).
De skickar med en pci-lucka för att kunna leda ut USB3.0-sladdarna, men betvivlar att någon kommer använda denna då man inte får plats med ett tvåplatsgrafikkort samtidigt. Man kan antagligen utnyttja den "lucka" som finns ovanför pci-platserna för att få ut sladdarna iaf.

Känns som bra kvalite även om det inte är överdrivet stabilt (kändes iaf inte så när jag använde våld för att få fast den däringa plåten för in/out till moderkortet) men med tanke på vikten så är det väl förklarligt.

Kommer inte på någon med info som jag tror att någon bryr sig om, kommer ladda upp bilder imorrn förhoppningsvis, skriv i tråden om ni vill veta något mer.

Permalänk
Inaktiv

Jag drog iväg ett mail till Dustin vilket resulterade i detta: LIAN LI PC-Q08B BLACK ALU MINI-ITX NO PSU - Specifikationer
Får se om de får in chassina innan Inet.

Skrivet av armind:

Japp ett Zotac 1156-kort.

Nätagget ska driva 5 diskar varav en SSD och ett Ati 5870 kort. Konsumtionen av el kommer säkert ligga kring 300-400Watt men jag vill ha ett tyst nätagg som inte jobbar på sin topp där det låter en del.

Låter som att det blir ett mysigt system, speciellt då ihop med ett så pass rejält nätagg.

Skrivet av illya_:

Har fått och monterat chassit nu. Har inte så mycket tid men skriver lite kort:

Man får plats med h50-radiatorn och en vanliga 120cm-fläkt även om det blir lite tight. Har ett 450 FD men tror inte det är mindre än ett vanligt nätagg då det platsade perfekt på monteringsplåten.

USB3.0-kontakten på framsidan kopplas antingen till:
Baksidan av datorn genom 2st sladdar eller, med hjälp av en konverteringssladd till usb2.0-uttag på moderkortet(pinnar).
De skickar med en pci-lucka för att kunna leda ut USB3.0-sladdarna, men betvivlar att någon kommer använda denna då man inte får plats med ett tvåplatsgrafikkort samtidigt. Man kan antagligen utnyttja den "lucka" som finns ovanför pci-platserna för att få ut sladdarna iaf.

Känns som bra kvalite även om det inte är överdrivet stabilt (kändes iaf inte så när jag använde våld för att få fast den däringa plåten för in/out till moderkortet) men med tanke på vikten så är det väl förklarligt.

Kommer inte på någon med info som jag tror att någon bryr sig om, kommer ladda upp bilder imorrn förhoppningsvis, skriv i tråden om ni vill veta något mer.

Intressant att det gick ändå, vore intressant med temperaturavläsning i idle men speciellt last under LinX eller OCCT.

Hoppas chassit inte avger en massa oljud bara i drift bara.

Hur är det med utrymme invändigt när nätdelen är monterad och kablage och sådant draget? Ser fram emot bilder samt ditt galler?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att det blivit lite strul så får vänta ett tag med uppdateringen.

Edit: Bilderna kommer tids nog (kameran är utom min kontroll) men kan iaf uppdatera med lite temperaturer. Använde furmark och cinebench för att pressa komponenterna hamnade på 78c på grafikkortet och 71c på processorn, ett bra snäpp högre än de 71c och 63c jag fick i det tidigare chassit.

Bli inte helt förskräckta nu, tror det till stor del beror på hur jag placerat kablarna, vilka ligger i vägen för luftflödet, ska tejpa upp dem längs kanterna och se hur det påverkar.
Tror även att hårddiskburen kan bidra till resultatet samt att nätaggregatet ligger i vägen för luftflödet mot h50:s radiator. (skulle uppskatta att ca 1/4-2/3 blockeras)

Har tyvärr lite ont om tid och kommer inte testa att fixa sladdarna fören en vecka eller så.

Angående eventuella missljud så hör iaf jag inget sådant, är 24 så kanske missar några lägre frekvenser

Angående utrymme så tyckte jag det var rätt bökigt, men då du är van vid små chassin så tror jag inte att du kommer få några problem.

Tips till er som ska bygga i det, ta lös båda sidorna och montera cdläsaren först, själv plockade jag ihop allt utom cdläsaren... blev mindre glad när jag insåg hur den monterades. Fick göra om och göra rätt.

edit2: bilder:

Hårddiskburen på plats. Som ni kan se blir det inte så mycket plats när väl nätagget är på plats (håller på och skjuter in det)

(har inte lagt upp bilder på min dator tidigare så kom på saker nu i efterhand som jag borde tänkt på, så som fler bilder innan/under/efter byggandet. Ska se om jag kan få tag i kameran igen och iaf fixa lite efterbilder.)

Permalänk
Medlem

Jag tar den!

Ska bygga ihop ett sånt där system jag med. Vad blev det för slutgiltiga komponenter?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Jag tar den!

Ska bygga ihop ett sånt där system jag med. Vad blev det för slutgiltiga komponenter?

Har tyvärr inte kvar min prisjaktlista men borde inte vara allt för svårt att plocka ihop:

Processor: i5 750 - Så att den inte är en flaskhals i framtida spel. Kändes inte värt att köpa något dyrare då jag inte har superPi som hobby ;).

Moderkort: Zotac H55-ITX - hade dock köpt Gigabyte GA-H55N-USB3 idag pga den har usb 3.0. Funderade även på DFI LanParty LP MI P55-T36 pga placeringen av processorn skulle göra det möjligt att köra big shuriken som kylare.

Grafikkort: 5850 pcs+ - Funderade även på 5850 vapor-X som skulle vara något svalare men pcs+ verkade vara den tystare utav dem så det blev den. Den läcker dock lite värme ut i lådan, man jag tycker inte det är så farligt.

Nätagg: Fractal design (tesla?) 450w - billigt, tillräckligt kraftigt för att köras i ca 60% vid full load, upplever det även som tyst.

Chassit: q08 - snygtt, lätt, litet och standardkomponenter

Processorkylare: corsair h50 - Hade funderade först på big shuriken, men efter att ha testat att montera h50 i det lilla chassit så är jag glad att jag tog h50, kan bara tänka mig hur jobbigt det skulle vara att fixa sladdar med en big shuriken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Tänkte bara skriva att det blivit lite strul så får vänta ett tag med uppdateringen.

Edit: Bilderna kommer tids nog (kameran är utom min kontroll) men kan iaf uppdatera med lite temperaturer. Använde furmark och cinebench för att pressa komponenterna hamnade på 78c på grafikkortet och 71c på processorn, ett bra snäpp högre än de 71c och 63c jag fick i det tidigare chassit.

Bli inte helt förskräckta nu, tror det till stor del beror på hur jag placerat kablarna, vilka ligger i vägen för luftflödet, ska tejpa upp dem längs kanterna och se hur det påverkar.
Tror även att hårddiskburen kan bidra till resultatet samt att nätaggregatet ligger i vägen för luftflödet mot h50:s radiator. (skulle uppskatta att ca 1/4-2/3 blockeras)

Har tyvärr lite ont om tid och kommer inte testa att fixa sladdarna fören en vecka eller så.

Angående eventuella missljud så hör iaf jag inget sådant, är 24 så kanske missar några lägre frekvenser

Angående utrymme så tyckte jag det var rätt bökigt, men då du är van vid små chassin så tror jag inte att du kommer få några problem.

Tips till er som ska bygga i det, ta lös båda sidorna och montera cdläsaren först, själv plockade jag ihop allt utom cdläsaren... blev mindre glad när jag insåg hur den monterades. Fick göra om och göra rätt.

edit2: bilder:
http://pici.se/thumbs/t_aZTAElNWe.gif

http://pici.se/thumbs/t_BHQVdbdUf.gif

http://pici.se/thumbs/t_Ohwyeojzj.gif

http://pici.se/thumbs/t_PuNkrQooC.gif

Hårddiskburen på plats. Som ni kan se blir det inte så mycket plats när väl nätagget är på plats (håller på och skjuter in det)

(har inte lagt upp bilder på min dator tidigare så kom på saker nu i efterhand som jag borde tänkt på, så som fler bilder innan/under/efter byggandet. Ska se om jag kan få tag i kameran igen och iaf fixa lite efterbilder.)

Det ser ju riktigt nice ut! Jag ska dock korta ner alla kablar och sleeva om så att det inte blir för bökigt. Får se när jag har tid till det.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

illya, har du satt fläkten på H50:n på att blåsa in eller ut ur lådan?

Jag har en känsla av att om du har att den att blåsa ut, så blir den mer effektiv om du sätter H50:n mot ytterplåten, istället för att fläkten sitter där "ytterst". (plus att det borde bli marginellt tystare)

Har du den att blåsa inåt så känns det som du har ganska mycket övertryck i lådan... Fast det kanske inte är så dumt i och för sig... Dock viss risk att värmen inte "hittar ut", så det blir värmefickor på nåra ställen i burken.

Grymt intressant låda, och kul att få svart på vitt att H50:n går in! (även om det förstås är lite synd att den blir så blockad av agget) Tack för bilderna

Lådan ger dock på bilderna ett litet större intryck än jag trott hitills...
Jag har mest på skoj beställt en GMC Toast (vet inte ens vad jag ska bygga i den) och jag undrar om den faktiskt kanske ger ett ungefär lika stort intryck? Vi får se när/om den väl landar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

illya, har du satt fläkten på H50:n på att blåsa in eller ut ur lådan?

Jag har en känsla av att om du har att den att blåsa ut, så blir den mer effektiv om du sätter H50:n mot ytterplåten, istället för att fläkten sitter där "ytterst". (plus att det borde bli marginellt tystare)

Har du den att blåsa inåt så känns det som du har ganska mycket övertryck i lådan... Fast det kanske inte är så dumt i och för sig... Dock viss risk att värmen inte "hittar ut", så det blir värmefickor på nåra ställen i burken.

Grymt intressant låda, och kul att få svart på vitt att H50:n går in! (även om det förstås är lite synd att den blir så blockad av agget) Tack för bilderna

Lådan ger dock på bilderna ett litet större intryck än jag trott hitills...
Jag har mest på skoj beställt en GMC Toast (vet inte ens vad jag ska bygga i den) och jag undrar om den faktiskt kanske ger ett ungefär lika stort intryck? Vi får se när/om den väl landar

Väldigt svårt att tro att det skulle bli tryck om man väljer att blåsa inåt. Hela baksidan är ju utstansad med hål.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Väldigt svårt att tro att det skulle bli tryck om man väljer att blåsa inåt. Hela baksidan är ju utstansad med hål.

Liiite tryck blir det alltid med mer fläktar in än ut

Men jo, luften hittar säkert ut! ... och sen kan man ju förstås även ha agget att hjälpa till att blåsa ut luften (med nackdel att agget får ta värmen som alstrats via H50:n) vilket minskar övertrycket... Så jag tvivlar inte på att det funkar!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Förlåt om jag bumpar gammal tråd. Har du lust att posta en helhetsbild så man ser hur stor plats denna tar på skrivbordet?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Förlåt om jag bumpar gammal tråd. Har du lust att posta en helhetsbild så man ser hur stor plats denna tar på skrivbordet?

Anyone own a Lian Li PC-Q08B? - Overclock.net - Overclocking.net

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Detta är ju dock inte en överblicksbild mer än en ren chassi-bild. Efterfrågar en "Detta är min hörna"-bild om möjligt då man fatkiskt ser chassit i jämnförelse med allt annat.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Inaktiv

Det ser rätt läckert ut med H50 och slim-fläkt faktiskt.

Hur går det med ditt bygge? Väntar fortfarande på chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det ser rätt läckert ut med H50 och slim-fläkt faktiskt.

Hur går det med ditt bygge? Väntar fortfarande på chassi?

Japp väntar fortfarande på chassit...:/

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av armind:

Japp väntar fortfarande på chassit...:/

Trist. Den bör dock komma till veckan om den inte skjuts upp, eller har du fått någon ny information?
Synd du inte han få en av strösändningen Inet fick för 1,5 månad sedan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Detta är ju dock inte en överblicksbild mer än en ren chassi-bild. Efterfrågar en "Detta är min hörna"-bild om möjligt då man fatkiskt ser chassit i jämnförelse med allt annat.

Imageshack - p1020866z.jpg - Uploaded by mahimahimahi

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Bli inte helt förskräckta nu, tror det till stor del beror på hur jag placerat kablarna, vilka ligger i vägen för luftflödet, ska tejpa upp dem längs kanterna och se hur det påverkar.

illya, hur gick det? Jag sätter ihop en burk baserad på Lian-Li PC-Q08 och funderar på om det är värt att använda Corsair H50. Vad kör du med för fläkt på din radiator och hur många CFM är den? Hur är temperaturerna nu?

Permalänk
Medlem

Någon som hittat ett mini-dtx moderkort med 2 pci-e portar? s775 eller s1156.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa chassit, och ett Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX - Inet.se .
Funkar det bra med en h50 i den? hur blir värmen runt grafikkortet och de andra delarna?
Och skulle Scythe BIG Shuriken - Inet.se kunna funka eller kommer den slå i något på moderkortet?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |