Permalänk
Medlem

Köpa Corsair H50?

Hej. Jag hade tänkt att köpa 2 eller 3 sådana här fläktar och ha två st i fronten och en på sidan av mitt R2 chassi.
Och sätta de två som följde med chassit i toppen.
Jag har också funderat på en cpu kylare, H50. Men den känns ändå lite overkill för mig kanske.
I nuläget kan jag i princip ingenting om överklockning, jag kommer dock försöka mig på det när jag väl har en bättre cpu kylare.

Vad kan jag annars kolla på om jag vill komma lite billigare undan? Kom gärna med förslag!
Tack.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara en klockare för att skaffa dig en h50 !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Jag har 3 st helt perfekt om man har en liten låda.
R2 & Nzxt Tempest Monterad Bak p/p Obsidian I tak p/p
Har 3 True också som kyler lika bra men tar mera plats.
Problemet för mig med True är att den bara blåser uppåt med AMD sockel.
Så den bör vara monterad i en låda med hål i taket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjära:

Du behöver inte vara en klockare för att skaffa dig en h50 !

Njae iförsig, men om jag nu inte skulle klocka alls så känns det som att det är bättre med en billigare variant.
Men om jag ska överklocka så kanske det är lika bra att betala lite mer för en H50..
Hehe, vilken beslutsångest jag har när jag ska köpa någonting...

Permalänk

om du ska skaffa H50 ska du ta GT fläktar 1850rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_swede:

om du ska skaffa H50 ska du ta GT fläktar 1850rpm

Hmm, vilka menar du då? Finns de på inet?

Edit: Denna menar du? Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm - Inet.se

Permalänk
Medlem

Det är absolut den han menar ;D

Jag skulle däremot satsa på en noctua nh-d14 och 2 gt 1850rpm och fläktstyrningen kaze master för 130:-. Det är faktiskt något jag tänkt att inhandla. Det du gör är att ta gt fläktarna och montera på kylaren. Sedan tar du 140mm fläkten från kylaren och monterar i botten som inblåst och 120mm noctuafläkten som inblås där fram.

Tycker att sidan är ett dåligt ställe för inblås. Med rekommendationen som jag gjorde finns ett par alternativ. Antingen placerar du 120mm noctuafläkt bak och 2 fraktal fram och 1 noctua 140mm i botten, eller så monterar du en fractal fram, 1 noctua 120mm fram, noctua 140mm nere och fractal bak. Sedan ifall du önskar så kan du inhandla ett eller 2 extra scythe gt som utblås i taket eller någon form av annan fläkt, men det ser jag som överflöd.

Fractal designs fläktar är enligt mig urusla. En undervoltad gt ska göra ifrån sig mindre ljud och flytta ganska mycket mer luft. Ta en titt på det här feta testet:
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs

1850 GT vinner med riktigt fina marginaler på prestanda/ljudnivå. Men glöm inte fläktstyrningen!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |