Permalänk

Artic MX-3

Tjena!

jag bytte ut original kylpastan på min H50 nu för ca 1 timma sedan till MX-3 och temperaturerna är inte ett dugg bättre, jag använde mig av tekniken "klicka i mitten" har ej skruvat upp kylaren för att kolla spreaden ännu, har för mig att jag har läst att kylpastan måste ha 24 timmar på sig innan den gör någon nytta vid nytt lager, om det inte blir bättre efter 24 timmar ska jag testa att ta ett kreditkort och köra ett tunt lager på processorn.

Har ni några mer tips så välkomnas det!

Permalänk
Medlem

Kypastan på H50 är rätt så bra har jag för mig. Tror inte det ska bli någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika kylpastor/appliceringsmetoder av pastan är i bästa/värsta fall några grader, oftast inom felmarginalen om man inte har stenkoll på omgivningstemperaturen. För det räcker ju att det blir någon grad varmare i rummet på eftermiddagen i solen för att CPU tempen ska stiga någon grad.

Och sen kan det faktiskt skilja någon grad upp eller ner lite beroende på hur jämt fastpressad kylaren blev, nu har jag för mig att kylaren på H50 är rätt "idiot säker" så skillnaden borde bli rätt liten där med.

De som får stora skillnader efter att bytt kylpasta har antingen gjort något allvarligt fel vid monteringen, typ haft luftbubblor mellan kylaren och CPU:n eller haft en taskig montering av kylaren så den inte satt ordentligt fast.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Håller med om att du inte bör förvänta dig för mycket. Men MX-3 är nog den bästa kylpastan på marknaden så någon skillnad borde det ju bli, men ta väl hänsyn till rumstemperatur osv.

Jag har själv använt MX-3 en del, och jag tycker att den sprider sig otroligt dåligt. Riktigt svårt att få det bra. Jag skulle nog inte rekommendera klickmetoden med just MX-3 för antagligen så har det inte spridit sig över hela IHSn.

När du lägger på kylpasta så vill du ju att det ska sprida sig över hela IHS (lättast genom att använda mycket kylpasta) samtidigt så vill du använda så lite som möjligt för att kylpasta har rätt dålig värmeöverföring om man jämför med metall mot metall, dock inf mycket bättre än luft.

Så det jag skulle rekommendera med just mx3 är att gnugga in lite kylpasta på kylaren och IHSn med en ren plastpåse över fingret och sedan köra klickmetoden. Kan låta dumt, men på det här sättet så får du garanterat lite kylpasta överallt och inga luftbubblor.

En möjlig idé kan vara att värma upp kylpastan innan så att den sprider sig snabbare, men då får man nog vara snabb

GL

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Orginalpastan på H50 är riktigt bra så det är ingen större överraskning att du inte får bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Som Kampfisk påpekar är MX-3 kass på att sprida sig, MX-2 är mycket lättare.
Arctic vet om det, för de kommer med en ny, MX-4 som "flyter" som MX-2, men kyler lika bra som MX-3.
Vet inte hur långt borta från butikshyllorna den är nu dock.

Permalänk
Medlem

det med MX-3 är känd att det är hård kylpasta så om MX-4 kommer sprida sig som MX-2 men med samma prestanda som MX-3 så det blir perfekt
men just nu skulle jag satsa på gelid xtreme Thermal Compound Roundup - 11 Pastes Compared... Twice (Air & Water Cooled) - Madshrimps Forum Madness
den presterar bättre än MX-3 och är lätt att applicera och jag tror där ligger en viktig moment till att den kylpasta presterar så bra

typ de kylpastor med flyttande metall teoretisk borde prestera bäst men det är mycket svårt att applicera de så de brukar gå sämre

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika pastamonteringar kan skilja så mycket som 4 grader. Flera testcenter tester ca 4ggr för att få medelvärde på kylpastan. Det kan vara så att du fått en dålig montering. Har du lite plexi hemma eller glasbit? Testa hur pastan sprider sig med den för att du ska veta med vilken kraft du ska ta i. Mx2 var en riktigt bra pasta, och mx3 ska ligga en eller max 2 grader under. Alltså bör du sänka dina grader radikalt. Förmonterad pasta är i regel mycket sämre än vanlig.

Hoppas det löser sig.

Tycker för övrigt att recensionen som las upp var av ytterst låg kvalitet. Ska kanske titta lite imorgon efter en recension där samma pasta minst testas 2 ggr.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Tack för alla svar, ska testa gnugga lite kylpasta som Kampfisk sa.

Här är en liten logg jag gjorde.

orginal kylpasta

idle fullboost fläktar: 36 34 36 34 C

load 6min: 72 72 71 72 c

MX-3 (klick i mitten)

Idle fullboost fläktar : 34 33 35 33

Load 5min: 73 73 72 72 c

MX-3 (spread över hela tunt lager)

Idle:

Load 5min:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_swede:

Tack för alla svar, ska testa gnugga lite kylpasta som Kampfisk sa.

Här är en liten logg jag gjorde.

orginal kylpasta

idle fullboost fläktar: 36 34 36 34 C

load 6min: 72 72 71 72 c

MX-3 (klick i mitten)

Idle fullboost fläktar : 34 33 35 33

Load 5min: 73 73 72 72 c

MX-3 (spread över hela tunt lager)

Idle:

Load 5min:

dom tempsen duger väl? har nästan samma fast en i5

Visa signatur

CITERA ANNARS HITTAR JAG EJ TILLBAKA

Cpu: i5 2500k @ 3.8Ghz | Mobo: ASrock Z68 extreme3 gen3 | Ram: Coresair8gb 1600mhz Vengeance | Graffe: Gainward GTX 570 Phantom | Nätdel: Corsair HX650W | Kylning: Noctua D14

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara så att du har lite högra innetemperatur nu än innan eller att du glömt rengöra fläktar m.m, Evil_swede ?

Permalänk
Skrivet av Gris:

Kan det inte bara vara så att du har lite högra innetemperatur nu än innan eller att du glömt rengöra fläktar m.m, Evil_swede ?

temperaturerna i huset ligger runt 21*C +/- 1, Radiatorn blåste jag rent innan jag gjorde mätningarna,
men som 3xTra sade, dom tempsen kanske duger för en I7 klockad till 3,8 men grejen är att jag bytte ju kylpasta och förväntade mig lite bättre temps åtminstone 2-3 grader bättre men det kanske är för mycket begärt...

Permalänk
Medlem

Som sagt. Orginalpastan är Shin-Etsu X23-7783D. Den är bättre än AS5, MX2 och MX3. Att du inte får bättre temperaturer är ingen större överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Som sagt. Orginalpastan är Shin-Etsu X23-7783D. Den är bättre än AS5, MX2 och MX3. Att du inte får bättre temperaturer är ingen större överraskning.

Länk please och helst en bra review där pastan fästs mer än 1 gång.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Länk please och helst en bra review där pastan fästs mer än 1 gång.

Skinnee Labs | Indigo Xtreme
Skinnee Labs | Indigo Xtreme Supplement

Permalänk
Medlem

O_o not bad. Not bad at all!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |