Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Minne till Asus AT5IONT-I

Hej

Jag har beställt ett Asus AT5IONT-I. Tyvärr har Asus ingen information om kortet på deras sida. Jag behöver veta vilka minnen som passar. Med hjälp av Google har jag fått fram att det är SODIMM DDR3 800MHz som gäller.

Kan man få några tips? Jag har tänkt mig 2x 2GB.

På något ställe läste jag att kortet även klarar av DDR2 och några såna tror jag att jag har... men när kortet kommer vill jag vara 100% säker på att allt fungerar direkt

Permalänk

Undrar jag också, hittar inga PC3-6400 SO-DIMM minnen. Kan man köra med PC3-8500 (1066Mhz)?

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte hittat någon info, men då det lägsta som går att få tag i på SO-DIMM DDR3-sidan verkar vara 1066 (i sverige iaf) så hoppas jag det. Har dock även läst att det ska vara kompatibelt med DDR2-minnen så det kanske är med DDR2 som det är 800Mhz-krav på.

Permalänk
Medlem

Står ju att AT3IONT-I bara klarar 800/1033 men om man sedan kollar på QVL för moderkortet så är det i princip bara 1333 MHz-minnen.

Permalänk
Medlem

Det verkar lurigt det här med minnen. SODIMM DDR3 verkar ha 204 pinnar och DDR2 200 pinnar. DDR2 verkar maxa 800 MHz medan DDR3 som minst klarar 1066. AT5IonT-I vill ha DDR3 med 200 pinnar och 800 MHz. Jag blir förvirrad. Det står samma specar på alla ställen, vilket skulle kunna innebära att informationen kommer från en och samma källa, och om den källan råkar ha skrivit fel kan det innebära att det är DDR2 som gäller.

Förövrigt undrar jag om kompatibilitet mellan de olika varianterna av minne. Om det är olika antal pinnar kan det ju vara svårt med kompatibilitet, men det är klart att de kan ha löst det.

Huff. Det är allt jag måste säga.

Permalänk
Inaktiv

Nu har de uppdaterat QVL för AT5IONT-I på ASUSTeK Computer Inc.-Support-

Vendor SS/DS Part No. Type Chip No. Memtest 3Dmark
APACER DS AS01GFA06C7NBGC DDR3 1067 1GB AM5D5808DEHSBG Pass Pass
HYNIX DS HMT112S6BFR6C-G7 DDR3 1067 1GB H5TQ1G63BFR Pass Pass
KINGSTON DS KVR1066D3S7/1G DDR3 1067 1GB D1288JPPDPGD9U Pass Pass
KINGSTON DS KVR1066D3S7/1G DDR3 1067 1GB J1108BDBG-DJ-F Pass Pass
SAMSUNG DS M471B2873EH1-CF8 DDR3 1067 1GB K4B1G0846E Pass Pass
Transcend DS JM1066KSU-1G DDR3 1067 1GB TK243PDF3 Pass Pass
ADATA DS DDR3 1066(7) SO-DIMM DDR3 1067 1GB H5TQ1G83AFP H9C Pass Pass
Elixir DS M2S1G64CBH8A4P-BE DDR3 1067 1GB N2CB1616AP-BE Pass Pass
KINGTIGER DS 1GB DIMM PC3-8500 DDR3 1067 1GB IDSH1G-04A1F1C-10F Pass Pass
KINGTIGER DS 1GB DIMM PC3-8500 DDR3 1067 1GB K4B1G16460-HCF8 Pass Pass

Vendor SS/DS Part No. Type Chip No. Memtest 3Dmark
APACER DS AS01GFA33C9NBGC DDR3 1333 1GB AM5D5808AEWSBG Pass Pass
HYNIX DS HMT112S6TFR8C-H9 DDR3 1333 1GB H5TQ1G83TFR Pass Pass
HYNIX DS HMT325S6BFR8C-H9 DDR3 1333 2GB H5TQ2G83BFR Pass Pass
KINGSTON DS ASU 1333D3S9SR8/1G DDR3 1333 1GB D1288JELDPGD9U Pass Pass
KINGSTON DS KVR1333D3S9/1G DDR3 1333 1GB J1108BDBG-DJ-F Pass Pass
ASINT DS SSY3128MB-EDJED DDR3 1333 1GB J1108BDBG-DJ-F Pass Pass

Permalänk
Inaktiv

Kan för de som undrar berätta att OCZ 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (SODIMM) (2x2048MB) (OCZ3M13334GK) inte fungerar till moderkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedis:

Kan för de som undrar berätta att OCZ 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz (SODIMM) (2x2048MB) (OCZ3M13334GK) inte fungerar till moderkortet...

Vad tråkigt! Det passar rent fysiskt, men datorn vill inte veta av dem, eller?

Permalänk
Inaktiv

Minnet passar, men den bootar inte. Kan iofs vara moderkortet som är trasigt, men känns mer sannolikt att det är minnet som strular... Ska testa idag med ett Kingston tänkte jag

Permalänk
Medlem

På väg hem nu med en godispåse från webhallen. Får se om Kingstonminne är skiten. Chippet finns med på Asus vendorlista i 1GB-variant och jag har köpt dubbla storleken. Återkommer ikväll med resultat.

Permalänk
Inaktiv

Jag testade med ett Kingston-minne (2GB KTA-MB1066K2/4G 1.5V) idag vid lunch, men det blev samma sak med det... Börjar nästan misstänka att det är moderkortet det är fel på, vilket vore katastrof med tanke på hur lång tid jag redan väntat på detta moderkort. Men säg gärna vilket minne osv det är du har sen och om det fungerar för dig så att jag har någon sorts referenspunkt för att utesluta vart problemet ligger

Permalänk
Medlem

Inte heller jag får igång mitt kort. Minnet är Kingston KVR1066D3S7/2G. Exakt detta är supportat enligt QVR-listan, sånär som på att det som listas heter /1G på slutet. Trodde det stod för 1 GB respektive 2 GB, men om ditt heter /4G och är 2 GB stämmer ju inte det.

I manualen står det:

Citat:

You may install 512MB, 1GB, and 2GB unbuffered non-ECC DDR3 SO-DIMMs into the DIMM sockets.

[...]

DDR3 1333MHz and DDR3 1067MHz memory modules run at 800MHz on AT5IONT-I Series motherboards.

Permalänk
Inaktiv

Men diskarna går igång och den blå dioden lyser på moderkortet?

Köpte du ett pack med 2st 1GB-stickor eller var det endast en 2GB? Jag tog kingstonminnet från min macbook, och i den sitter den nämligen 2 stycken 2GB-stickor och jag trodde att det stod /4G för att dessa 2GBare kom i samma paket och tillsammans blev 4GB, men det kanske inte är så heller.

Permalänk
Medlem

Om hårddisken spinner vet jag inte, för jag köpte mig en SSD, men den blå leden lyser och kopplar jag in en fläkt på moderkortet snurrar den.

Jag köpte ett stycke 2GB. Jag tror inte det är fel på minnet.

Jag tog för säkerhets skull och beställde ett till moderkort från webhallen i Sundbyberg. Visste ju inte hur många som skulle komma till varje butik. Har fått mail om att det ligger ett och väntar på mig även där, så jag funderar på att hämta ut det... Beror lite på vad webhallen säger när jag pratar med dem.

Permalänk
Inaktiv

Okej, jag mailade dem idag och frågade hur vi skulle göra, jag får nog ett svar imorgon gissar/hoppas jag...

Permalänk
Medlem

Bra bra. Låter som att du köpte din på webhallen också? Jag ska ringa dem och se om jag får tala med någon smidig.

Permalänk
Medlem

Jag köpte detta kort igår på webhallen, fick inte igång det, var inne idag och bytte, samma problem.
Är det någon som fått igång detta kort? Är det möjligen så att det är minnena som är problemet? Kör själv med Kingston KVR1066D3S7/2G och han på webhallen som testade gjorde det med Corsair CM3X2GSD1066 2Gb med samma resultat, ingen uppstart.

Permalänk
Inaktiv

Ja mitt är också köpt på webhallen.

Skulle vara intressant om någon har möjlighet att testa med ett 1gb eller 512mb minne i den och se hur kortet beter sig då. Att det varit fel på fyra moderkort känns rätt konstigt.

Permalänk
Medlem

Nu vaknade mitt kort, hittade av en slump billiga 1Gb minnen på Kjell & Company, 100 spänn styck.
Jag har inget behov av mer än 2 Gb minne så det får räck för min del.
Det verkar som om kortet har svårt med 2Gb kort, de jag köpte på Kjell & är samma hastighet som mina 2Gb minnen jag köpte på wehallen, 1066Mhz

Permalänk
Medlem

Det var som fan!

Jag var på webhallen idag och de provade mitt kort och det nya som jag ännu inte hämtat ut, och båda vägrade. Men det var ju då med mitt 2GB-chip. Fanns inga andra i butiken. Jag hävde mitt köp.

Så det är 1 GB som gäller alltså? Undrar om det avhjälps med en BIOS-uppdatering.

@edtcami: Äter grafikkortet upp 512 MB av detta RAM, eller har burken det på moderkortet? Har du provat med 2x1 GB från Kjell? Om inte, har du möjlighet att göra det typ imorgon?

Återbeställde just det kort jag återlämnat. Lol vilket härj.

Permalänk
Medlem

Jag håller på för fullt med att installera Win 7 ent 32 bit på den just nu, ser än så länge ut som om det fungerar med minnena.
Lite lost här, kan bero på turbulensen med allt detta, hur kolllar jag bäst om grafiken snor minne?

Permalänk
Medlem

När du har ett os installerat kollar du helt enkelt hur mycket minne som är installerat. Hur du gör det i Windows vet jag inte säkert, men det bör väl finnas någon information om systemet någonstans.

Har du två stycken minnen i det nu och det bootar? Mycket bra i så fall. Då hoppas jag på att kunna köpa tillbaka det jag lämnade in.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om den tar 512 Mb till grafiken, 1.5 Gb kvar av 2.
Helt klart så måste Asus lösa detta problem så kortet klarar 2 Gb kort.
Jag har nu två st 1 Gb kort från Kjell & C och det verkar fungera utmärkt, skall ev installera om till 64 bit istället så man är förbredd om det skulle bli aktuellt med 2 Gb kort.

Permalänk
Medlem

Det måste vara ett BIOS-relaterat problem. Kan inte tänka mig att det är hårdvarurelaterat på något sätt. Nåja, det får räcka med 1,5 GB tillsvidare. Ska ju inte köra annat än XBMC och mest streama film i DVD eller 720p i Ubuntu utan Gnome. Borde räcka tycker jag.

Permalänk
Medlem

Någon som hört om när deluxe-varianten av kortet (med bla inbyggd strömförsörjning) kan tänkas dyka upp i sverige ?

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett stycke minne på Kjell. Verkar vara åtgång på dem. Tog med mig detta till Webhallen där samma kille som igår hjälpte mig att testa kortet igen, denna gång med 1 GB-chippet.

Och...

Voila!

Köpte tillbaka kortet igen, och ska nu jaga ännu ett chip, i väntan på BIOS-uppdatering. Bra att ha något att göra i helgen.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte två stycken 1GB under dagen hos kjell vid kungsgatan, och det fungerade direkt. Synd man inte kan PXE-boota moderkortet bara. Får hoppas att en bios-update kommer snarast som ger lite mer stöd för 2GB-stickor.

Permalänk
Inaktiv

För övrigt finns det en BIOS att ladda ner från ausus hemsida; ASUSTeK Computer Inc.-Support-

"AT5IONT-I 0312 BIOS
First release Bios"

Jag är dock borta över helgen så jag kommer inte ha möjlighet att testa att läsa in denna BIOS, eller så är det eventuellt denna som redan sitter inlagd på kortet redan?

Permalänk

knappt lönt o ha mer än 2 gb minne på en htpc ändå...
men jag förstår ju att ni vill att era burkar ska fungera.

Permalänk
Medlem

Varför tycker du att det inte är lönt med mer minne än 2 GB till en htpc?
Om det är så att grafiken tar 512 MB kvarstår bara 1,5 GB till operativsystem och program och det anser jag inte vara mycket.

Enligt ASUS.com har AT5IONT-I stöd för 4 GB RAM vilket Intel® Atom™ processor D525
(1M Cache, 1.80 GHz) också officiellt har.

AT5IONT-I har stöd för SO-DIMM DDR2-800/667 (2xx pin?) och SO-DIMM DDR3-800 (204 pin).
SO-DIMM DDR3 1066/1333 kan också fungerar eftersom att de kan gå ner i hastighet till 800.

Eftersom att moderkortet är Single Channel memory architecture borde det inte spela någon roll hur man blandar minne nr.1 och minne nr. 2 i det två minnesplatserna. (Vid t.ex. 2x1GB och 2x2GB)