Permalänk
Medlem

Köra vattenkylning passivt möjligt?!

Hej

Planerar på att skaffa ett Thermal bigwater 745 vilket då är ett system med en enkel radiator och en dubbel. Tänkte köra det på mitt p4 system vilket nu ligger på 50c vanligt och 70 load. Det jag undrar nu om jag har möjligthet att köra helt passivt delvis utan några fläktar. Dela med dig din synpunkter och ideér och möjligheter

Permalänk
Medlem

den färdig paket är inte den bästa man kan ha så jag skulle inte våga köra helt utan fläktar

själv sitter jag med I5 750 @4GHz och 4870 i samma loop med thermochill PA 120.3 radiator (dvs mycket mer prestanda än dina två tillsammans) och en gång jag har visat till kompis skillnad på ljudet då jag fick köra alla fläktar i dator på max och på radiator har jag 3st Scythe gt 1850 som i vanliga fall har jag på nivå 4 i bios (1-9) som ger mig ~850rpm och då jag ville ändra det tillbaka valde jag helt enkel 1 och tänkte inte på detta, efter en tag då ajg lirade MW2 och avslutade spel (förbannad på wallhackers) märkte att gpu temp ligger på 58 och cpu på 62 (gadgets) och kollade snabb radiator och den var på 53 grader, var inte säkert vad hände då jag brukar ha temp på ca 38 grader på gpu och radiator på 33 typ men då jag sa att fläktar var på ~260rpm

så jag menar att allt var inte helt passiv och visst jag hade överklockad dator men jag skulle inte satsa på helt passiv kylning med bigwater, iaf du kan testa med fläktar då allt under 800rpm blir knäpptyst och ändå förbättrar luftflöde och jag tror att deras pump låter mer än så

Permalänk
Medlem

Men vad sägs om att koppla in en tank på 25 liter istället och skippa radiatorerna`?

Permalänk

Nu kan inte jag så mycket om vattenkylning men en 25L tank lät inte speciellt praktiskt.

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

praktisk? det är en sak, andra är att till slut temperaturen kommer upp på den vatten också, jag menar att det är bäst att köpa riktig stor vattenkylning och då det blir möjlig, speciellt om du ska inte överklocka, men sen vattenpump ska vara igång ändå så fläktar på 500-800rpm gör ingen skillnad

Permalänk
Inaktiv

Det är mycket möjligt att det går om du har en stor vattenvolym.
Jag kör med en Q6600@3564 MHz, 1.5 volt & ett Radeon 5870@960 MHz
med full load på alla kärnor och GPU ca. 16 timmar \ dygn och de komponenterna kyls via en Eheim 1048 pump som tar vatten från en 10 liters dunk och matar först CPU blocket och sedan GPU blocket, de ligger seriekopllade, vattnet går sedan genom en enkel 120mm radiator med en fläkt som körs på 5 volt och därför uppfattas ljudlös.

Under full load är tempen på CPU = 50 C, på GPU = 41 C och system tempen är 42 C

Dock har jag också 3 st. 120 mm fläktar i lådan som också körs på 5 volt för att kyla övriga komponenter men de fläktarna uppfattas också som ljudlösa.

Permalänk
Entusiast

Zalman har en passivt kylt vattensystem i ett paket som kallas "Reserator 1 V2"
::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::

Istället för en radiator, har man använt ett stort torn med kylflänsar som agerar vattenreservoar, radiator och pump i ett. Inga fläktar.
Det stora tornet tillåter passiv kylning tack vare sin storlek.

Andra tillverkare lär säkert ha liknande lösningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är viktigt är en tank med stor area mot luften

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är viktigt är en tank med stor area mot luften

det är en radiator iaf om man tycker att det behöva bara stor res så det är fel, då allt värme magasineras i vatten och sen vad?, temp ska öka ständig om den kommer inte kylas, bra ide är att koppla till element :D, mycket vatten och stor värmeväxlande yta

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på zalman reserator men räcker det? tänker på v1 ingen lust att betala så mycket för v2. inga planer som sagt på överklockning utan kör mest som surf/spel

Permalänk
Medlem

utan överklockning borde det gå riktig bra

Permalänk
Medlem

Kör en zalman reserator ist, är ju gjord för passiv kylning

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb