Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HDBaseT skickar högupplöst video via nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Då stannar jag heldre kvar med hdmi tills den skiten är inbyggd i allt som har med hemmabio att göra.
Hatar konvertrar oavsett hur smidigt eller framtid det är.
Kan ju lika gärna ha htpc eller bluray etc framme vid tvn.

Urk. Sånd får mig att må dålig.
Bra teknik men skippa detta stadiet snälla.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har funnits länge att skicka ljud och bild över nätverkskablar. Finns adapters att köpa. Antar att denna "nya" tekniken är något förfinad jämfört med nedanstående.

Här finns en t.ex Gefen Inc. - Extender for HDMI1.3 over one CAT6

Dock har jag sett billigare sådana extenderboxar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Då stannar jag heldre kvar med hdmi tills den skiten är inbyggd i allt som har med hemmabio att göra.
Hatar konvertrar oavsett hur smidigt eller framtid det är.
Kan ju lika gärna ha htpc eller bluray etc framme vid tvn.

Urk. Sånd får mig att må dålig.
Bra teknik men skippa detta stadiet snälla.

Jo, det nya är att dom har fixat standarden så det kommer byggas in i tv's osv.

Inte illa dock även med converter, du kan ha datorn 100m från tv'n och köra allt(ljud, bild, mus, tgb osv) till/från den på en tp kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har den tidigare standarden varit 30 watt eller är det vad som klaras av nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Har den tidigare standarden varit 30 watt eller är det vad som klaras av nu?

30w. Kommer med denna nya standarden i fråga åka upp till 100w, hur vet jag dock inte. Enligt artikeln ska man ju kunna driva skärmar med hjälp av det?

Permalänk

30W skrärm ? OLED kanske hurra priserna kommer ta död på oss alla

Permalänk
Medlem

Detta är väll ändå inte så speciellt? Vi har väll ändå kunnat streama film och så från varandras datorer länge?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

bout time! Äntligen kommer det en vettig lösning. Dagen POE klarar att driva min dator kommer jag att jubla ännu högre.

Skrivet av Piece of Cake:

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

Nej du låter inte det minsta bitter.

Skrivet av RainesX:

Man är inte bakotsträvare bara för att man inte vill vara först med allt nytt. Kallas att vara ekonomisk! kan ju även tillägga att alla inte har råd att byta utrustning för 45000kr bara för att slippa hdmi :\

Nej, att vara negativ mot något man vill ha men inte ha råd till skulle jag inte kalla bakåtsträvande utan snarare avundsjuka.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med min dator så mycket att jag inte har pallat gör nåt vettigt av mitt Tv-system. Jag använder i princip aldrig TV:n, (Jag kollar ibland direkt på SVT play på datorn om det är nåt). Men om den här tekniken blir vanlig, så kanske jag kryper upp i TV soffen brevid min fru lite oftare. Det känns som att TVn inte behöver vara en passiv dumburk längre när man får såna möjligheter. Dessutom är jag sugen på att skaffa en 3D-tv, än så länge är väl den tekniken lite omogen på TV-sidan. (När det gäller PC spel har det ju funnits lösningar med Active Shutter rätt länge nu..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Detta är väll ändå inte så speciellt? Vi har väll ändå kunnat streama film och så från varandras datorer länge?

Du bör nog läsa nyheten en gång till, för du har nog inte riktigt fått allting rätt
Det som är "nytt" är att du kan ersätta en DV-I/DP- (eller gud förbjude HDMI-) kabel mot en vanlig nätverskabel och få samma funktion. Dvs mindre och smidigare kabel, men med samma eller bättre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

En äkta bakåtsträvare! Bränn de på bål!
Som så många gånger tidigare så måste en standard presenteras och kunna konkurrera med andra standarder innan det blir monopol.

hahahah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag kommer då inte att byta min TV och hemmabioanläggning för att det kommer ut en ny standard...
Säkert bra för vissa, men jag stör mig bara på att det kommer nya "standarder" hela tiden, kan de inte bara bestämma sig och köra på en standard nån gång?

Ja, varför ska vi utveckla saker hela tiden till det bättre? Kan vi inte stanna på VHS och skippa DVD/BR eftersom det blir jobbigt med nya standarder? Och HD-tv, då måste man ha box och grejjer, riktigt jobbigt, kör vidare på analoga nätet!

Nej det fungerar inte så. Saker måste utvecklas. Det är ingen som tvingar dig att byta just nu, men säg om 15-20 år kanske du ska ha nya saker och då får du ta del av denna "nya" teknik.

Tycker det var på tiden, tänkte på detta länge faktiskt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

synd att den tekniken är inte bakåtkompatibel med dagens tv apparater, äntligen kan man bli av med den dyra hdmi kabel, det skiljer sig inte direkt lite på en 20 meter nätverkskabel och en 20 meter hdmi kabel

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, varför ska vi utveckla saker hela tiden till det bättre? Kan vi inte stanna på VHS och skippa DVD/BR eftersom det blir jobbigt med nya standarder? Och HD-tv, då måste man ha box och grejjer, riktigt jobbigt, kör vidare på analoga nätet!

Nej det fungerar inte så. Saker måste utvecklas. Det är ingen som tvingar dig att byta just nu, men säg om 15-20 år kanske du ska ha nya saker och då får du ta del av denna "nya" teknik.

Tycker det var på tiden, tänkte på detta länge faktiskt.

Om du inte har nåt vettigt att säga så kan du sluta kommentera, vissa högre upp i denna tråd fattade vad jag menade så jag behöver inte förklara mer.
Detta är som blu-ray och HD DVD.
Och jag tänker faktiskt inte byta, men jag vill inte heller ha det så att jag måste byta ut alla HDMI-anslutna apparater bara för att en av dem går sönder och det är någon ny standard som kommer något år efter att jag har köpt mitt och som då inte passar.

Du får tolka saker som du vill, men du kan hålla dem för dig själv i stället för att spela över med en gång.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Låter vettigt att använda vanlig tp imo .Men visst kan det vara störande när när de byter standard stup i kvarten, sladdar, socklar och fan o hans moster, allt ska va nytt, ska inte gå att byta en komponent, hela anläggningen skall bytas, köpa köpa köpa ^^.

Permalänk

30 watt, ja, men vilken spänning ?

5, 8, 9, 12, 15, 18, 24 Volt ?

Läste någonstans att en seriel kabel (RS232) kan skicka upp till +/-25 volt, men den är ju betydligt tjockare än en ethernet kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

synd att den tekniken är inte bakåtkompatibel med dagens tv apparater, äntligen kan man bli av med den dyra hdmi kabel, det skiljer sig inte direkt lite på en 20 meter nätverkskabel och en 20 meter hdmi kabel

Det är den, du kan skaffa en extender. Gefen Inc. - Extender for HDMI1.3 over one CAT6

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Den enda vettiga lösningen på sladdproblematiken sedan 10år tillbaka. Ethernet har alltid varit N1 men vilket företag ska gå in och fixa lösningen när alla kan köpa billga kablar utan licens?

Nä man tjänar ju bättre på att göra en ny standard med mycket PR. Sedan kräver vi ny kabel, med klumpiga kontakter med dålig kvalite. Resultat: Pengar.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Om du inte har nåt vettigt att säga så kan du sluta kommentera, vissa högre upp i denna tråd fattade vad jag menade så jag behöver inte förklara mer.
Detta är som blu-ray och HD DVD.
Och jag tänker faktiskt inte byta, men jag vill inte heller ha det så att jag måste byta ut alla HDMI-anslutna apparater bara för att en av dem går sönder och det är någon ny standard som kommer något år efter att jag har köpt mitt och som då inte passar.

Du får tolka saker som du vill, men du kan hålla dem för dig själv i stället för att spela över med en gång.

Jo, men å andra sidan tar det för det mesta rätt länge för en standard att bli accepterad fullt ut och under lång tid låter man TV-apparater m.m. ha kvar de äldre gränssnitten också. Min senaste TV som jag köpte i våras hade en hel hög gamla standarder kvar förutom den "nya" HDMI-standarden (bl. a. SCART som är allt annat än ny). Så jag tycker att du själv överreagerar rätt hårt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Min 50" plasma från i januari har HDMI, scart och RGB stift samt "gammal" antenn ingång det är det som menas med att "fasa ut" nåt, man skrotar ju inte allt på engång

Permalänk
Medlem

Kul!

Jag bor i ett rätt nybyggd lägenhet där jag har 2-6 tp uttag i varje rum vilka jag kopplar ihop med en switch i ett typ av elskåp i hallen. Detta hade ju varit smidigt som tusan! en kabel till tvn, en kabel till dator/server i garderob samt en kabel för datorskärm i valfritt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om du inte har nåt vettigt att säga så kan du sluta kommentera, vissa högre upp i denna tråd fattade vad jag menade så jag behöver inte förklara mer.
Detta är som blu-ray och HD DVD.
Och jag tänker faktiskt inte byta, men jag vill inte heller ha det så att jag måste byta ut alla HDMI-anslutna apparater bara för att en av dem går sönder och det är någon ny standard som kommer något år efter att jag har köpt mitt och som då inte passar.

Du får tolka saker som du vill, men du kan hålla dem för dig själv i stället för att spela över med en gång.

Men det är bara en alternativ standard för de som kräver längre kablar. Ingen som tvingar dig att byta.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om du inte har nåt vettigt att säga så kan du sluta kommentera, vissa högre upp i denna tråd fattade vad jag menade så jag behöver inte förklara mer.
Detta är som blu-ray och HD DVD.
Och jag tänker faktiskt inte byta, men jag vill inte heller ha det så att jag måste byta ut alla HDMI-anslutna apparater bara för att en av dem går sönder och det är någon ny standard som kommer något år efter att jag har köpt mitt och som då inte passar.

Du får tolka saker som du vill, men du kan hålla dem för dig själv i stället för att spela över med en gång.

Någon tog åt sig verkar det som. Det kommer nya tekniska lösningar och produkter hela tiden. Att klaga på det tycker jag är fel. Det som är "bäst" är ju det som i slutändan kommer att bli mest populärt och användas = gynnas oss konsumenter.

"Har du inget vettigt att säga så kan du hålla det för dig själv."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Någon tog åt sig verkar det som. Det kommer nya tekniska lösningar och produkter hela tiden. Att klaga på det tycker jag är fel. Det som är "bäst" är ju det som i slutändan kommer att bli mest populärt och användas = gynnas oss konsumenter.

"Har du inget vettigt att säga så kan du hålla det för dig själv."

Du tog åt dig också eftersom du svarar, det är lätt att använda någon annans argument mot denne någon.
Du förlöjligar bara dig själv genom att hålla på som du gör.
Och framför allt så gör du det som jag hatar mest av allt i hela världen - sätter ord i min mun.
Så var vänlig att sluta med det innan detta spårar ur mer än vad det redan har gjort, tack!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

så med andra ord så är allt man behöver är ett program på datorn som skickar video och ljud via Ethernet kabelen. För inte sjutton kan dom tvinga en att fixa ett speciellt chip som man måste ha i datorn när mjukvara kan sköta biffen? mycket billigare!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Du tog åt dig också eftersom du svarar, det är lätt att använda någon annans argument mot denne någon.
Du förlöjligar bara dig själv genom att hålla på som du gör.
Och framför allt så gör du det som jag hatar mest av allt i hela världen - sätter ord i min mun.
Så var vänlig att sluta med det innan detta spårar ur mer än vad det redan har gjort, tack!

Hur ska detta kunna spåra ur mer?
Hur som helst är jag ytterst tacksam för att utvecklingen går i rätt steg. Fy fan för dessa dyra HDMI kabla överallt. Det skall bli ett sant nöje att få njuta av teknikens utveckling utan att någon gnällpelle helt plötsligt hoppar på utvecklarna och kräver att en gammal standard skall hållas kvar. Så fort detta blir integrerat i tv m.m. hoppas jag du går tillbaks och läser din post här. Jag antar att så fort någon ens kom på namnet HDMI var alla andra uttag bortblåsta och det enda som fanns var HDMI?

Med Vänliga Hälsningar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Du bör nog läsa nyheten en gång till, för du har nog inte riktigt fått allting rätt
Det som är "nytt" är att du kan ersätta en DV-I/DP- (eller gud förbjude HDMI-) kabel mot en vanlig nätverskabel och få samma funktion. Dvs mindre och smidigare kabel, men med samma eller bättre bandbredd.

Inte bara hdmi, usb, lan osv. också. Du kan styra hela datorn precis som du satt brevid den fast 100m bort. Allt på en tp kabel upp till 100m lång, och med 100w så kan man driva tex en: (om effektförbrukningen på 85w stämmer)

Sharp Aquos LC-46LE820E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Hur ska detta kunna spåra ur mer?
Hur som helst är jag ytterst tacksam för att utvecklingen går i rätt steg. Fy fan för dessa dyra HDMI kabla överallt. Det skall bli ett sant nöje att få njuta av teknikens utveckling utan att någon gnällpelle helt plötsligt hoppar på utvecklarna och kräver att en gammal standard skall hållas kvar. Så fort detta blir integrerat i tv m.m. hoppas jag du går tillbaks och läser din post här. Jag antar att så fort någon ens kom på namnet HDMI var alla andra uttag bortblåsta och det enda som fanns var HDMI?

Med Vänliga Hälsningar

Nu är det du som sätter ord i munnen på mig!
Läs igenom alla mina inlägg och citera stället där jag skrev "jag vill att HDMI ska vara den enda standarden" om du orkar slösa bort din tid på att leta efter saker som inte finns.
Jag vill bara att det ska finnas en standard som kan finnas till allt så att man slipper slösa tid och pengar på att krångla med olika. Sedan får den standarden innehålla allt, t.ex. stöd för 10^10*10^10 upplösning, 100-kanalers ljud, ström likvärdig med hela Sveriges elförbrukning, ethernet och massa annat lull-lull, men att det är den och att man inte krånglar med annat hela tiden.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Nu är det du som sätter ord i munnen på mig!
Läs igenom alla mina inlägg och citera stället där jag skrev "jag vill att HDMI ska vara den enda standarden" om du orkar slösa bort din tid på att leta efter saker som inte finns.
Jag vill bara att det ska finnas en standard som kan finnas till allt så att man slipper slösa tid och pengar på att krångla med olika. Sedan får den standarden innehålla allt, t.ex. stöd för 10^10*10^10 upplösning, 100-kanalers ljud, ström likvärdig med hela Sveriges elförbrukning, ethernet och massa annat lull-lull, men att det är den och att man inte krånglar med annat hela tiden.

Så du har tänkt att vi ska hitta på en standard nu som kommer gälla i hundra år?
I så fall skulle vi inte behöva teknisk utveckling utan allt finns ju redan eller kommer vara så bra det kan bli. Amen va gött. Precis som om att man skulle bestämma att AVG skulle vara standarden för evigt. Då behövs ju inte PCIe heller. För att utvecklingen skall kunna gå framåt måste standarderna ändras.

Tillåt mig att redigera innlägget med det samma när jag hitta en ny sak du skrev.

Citat:

Sedan får den standarden innehålla allt, t.ex. stöd för 10^10*10^10 upplösning, 100-kanalers ljud, ström likvärdig med hela Sveriges elförbrukning, ethernet och massa annat lull-lull

Jag undrar bara hur den kabeln skulle se ut. Mycket intressant, det kanske är lika bra att vi går ut och river ner nätkabeln för ström och kör in rätt i tv'n, eller låter det lite för otympligt?

Det enda jag störde mig på är att du hoppar på att tekniken går framåt och för en ny underbar standard. Något som behövs.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Så du har tänkt att vi ska hitta på en standard nu som kommer gälla i hundra år?
I så fall skulle vi inte behöva teknisk utveckling utan allt finns ju redan eller kommer vara så bra det kan bli. Amen va gött. Precis som om att man skulle bestämma att AVG skulle vara standarden för evigt. Då behövs ju inte PCIe heller. För att utvecklingen skall kunna gå framåt måste standarderna ändras.

Tillåt mig att redigera innlägget med det samma när jag hitta en ny sak du skrev.

Jag undrar bara hur den kabeln skulle se ut. Mycket intressant, det kanske är lika bra att vi går ut och river ner nätkabeln för ström och kör in rätt i tv'n, eller låter det lite för otympligt?

Det enda jag störde mig på är att du hoppar på att tekniken går framåt och för en ny underbar standard. Något som behövs.

om man har en IQ över 3 så förstår man att han vill ha kvar HDMI tillsammans med den nya standarden.
Smidigast blir det ju eftersom annars får du köpa allt nytt om en komponent går åt pipan!