ATI Radeon HD3870 upptäcks som Xpress 200 Series o.O

Permalänk
Medlem

ATI Radeon HD3870 upptäcks som Xpress 200 Series o.O

Någon som vet nåt? Jättetacksam för svar.

Permalänk
Medlem

inbygd grafik på moderkortet?

Permalänk
Avstängd

Ojdu det där var inte att leka med, bilden på GPU-z säger ju även att det är HP som har gjort koret..

En vild men "Jag tror jag har rätt" Gissning. Du sitter med en märkes dator av märket HP va!? isf verkar det som att den känner av det inbyggda grafikkortet (Om det finns något sådant på moderkortet!? Det ända som jag kan tänka mig!?

Sen en fråga som kan verka dum men det är inget illa mennat...
Har du verkligen kopplat in skärmen i ditt 3870 och inte i det inbyggda som verkar vara ett X200

MVH

Permalänk
Medlem

mm kolla vad som händer om du klickar här

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

mm kolla vad som händer om du klickar här

Såklart redan prövat - Inget händer.

Skrivet av InluZion:

En vild men "Jag tror jag har rätt" Gissning. Du sitter med en märkes dator av märket HP va!? isf verkar det som att den känner av det inbyggda grafikkortet (Om det finns något sådant på moderkortet!? Det ända som jag kan tänka mig!?
MVH

Japp, verkar mycket riktigt vara så o.O Att jag missa HP delen xD

Skrivet av InluZion:

Sen en fråga som kan verka dum men det är inget illa mennat...
Har du verkligen kopplat in skärmen i ditt 3870 och inte i det inbyggda som verkar vara ett X200

Ingen aning o.O "Ja fast ändå nä". Jag har en VGA kabel som går från inbyggda VGA porten till skärmen (voila X200), då detta verkar vara det enda som ger mig bild :/ Kopplar jag DVI kabeln mellan kortet och skärmen är allt jag får "Monitor going to sleep". Har provat allt jag kan komma på i stort sätt.
Clues?

Permalänk
Medlem

Du får nog gå in i BIOS och ställa in att datorn ska använda PCI-E grafik istället för det inbyggda grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tolin93:

Såklart redan prövat - Inget händer.

Japp, verkar mycket riktigt vara så o.O Att jag missa HP delen xD

Ingen aning o.O "Ja fast ändå nä". Jag har en VGA kabel som går från inbyggda VGA porten till skärmen (voila X200), då detta verkar vara det enda som ger mig bild :/ Kopplar jag DVI kabeln mellan kortet och skärmen är allt jag får "Monitor going to sleep". Har provat allt jag kan komma på i stort sätt.
Clues?

Då är nog ditt problem att du får ställa om i BIOS så att den ska köra från PCI-E ist för det inbyggda!

Du kan ju även prova att köra med VGA kabel i ditt 3870 och se om det funkar, då jag tolkar det som i din text att du bara har testat med DVI till det!

MVH

Permalänk
Avstängd

Avaktivera VGA graphic i bios. Eller hur det nu heter i din bios (kolla manualen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Då är nog ditt problem att du får ställa om i BIOS så att den ska köra från PCI-E ist för det inbyggda!

Du kan ju även prova att köra med VGA kabel i ditt 3870 och se om det funkar, då jag tolkar det som i din text att du bara har testat med DVI till det!

MVH

Jag har satt den på att köra PCI-E, men den vill sig inte. Och 3870x2 har ingen utgång för VGA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tolin93:

Jag har satt den på att köra PCI-E, men den vill sig inte. Och 3870x2 har ingen utgång för VGA.

Kör du med DVI till VGA adapter!? eller kör du med ren DVI Kabel!? Ibland kan det vara det som knasar!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kör du med DVI till VGA adapter!? eller kör du med ren DVI Kabel!? Ibland kan det vara det som knasar!

MVH

Kör med ren DVI kabel mellan kortet och skärmen.

Permalänk
Medlem

Såg nyss att PSU'n i datorn (strömförsörjaren) är en DPS-460DB A och kör på 460W, medans kortet uppges kräva 550W. Är detta orsaken? Kan för lite ström göra att det beter sig såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolin93:

Såg nyss att PSU'n i datorn (strömförsörjaren) är en DPS-460DB A och kör på 460W, medans kortet uppges kräva 550W. Är detta orsaken? Kan för lite ström göra att det beter sig såhär?

om du tar bild från 3870x2 så ska allt vara i sin ordning.

de brukar höfta till rätt rejält med psu rekommendationer , eftersom alla inte kör på kvalitets nätaggregat.
så det är mycket möjligt att din 460 wattare duger. upptill bevis när du startar ett krävande spel dock.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om du tar bild från 3870x2 så ska allt vara i sin ordning.

de brukar höfta till rätt rejält med psu rekommendationer , eftersom alla inte kör på kvalitets nätaggregat.
så det är mycket möjligt att din 460 wattare duger. upptill bevis när du startar ett krävande spel dock.

Men det är inte orsaken till att datorn inte upptäcker kortet alls? :/ Har ingen aning om vart problemet ligger - Grafikkortet, moderkortet eller drivrutin.

Permalänk
Medlem

det måste bero på nått i stil med att det integrerade graffet fortfarande är aktiverat.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolin93:

Såg nyss att PSU'n i datorn (strömförsörjaren) är en DPS-460DB A och kör på 460W, medans kortet uppges kräva 550W. Är detta orsaken? Kan för lite ström göra att det beter sig såhär?

Har du kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det måste bero på nått i stil med att det integrerade graffet fortfarande är aktiverat.

Det är aktiverat, men inte som default. Monitorn väljer själv utifrån det den upptäcker. Jag kan koppla i endast DVI kabeln från kortet och skärmen reagerar - Men med "Monitor going to sleep". Datorn däremot verkar inte upptäcka kortet. I Enhetshanteraren finns endast det inbyggda :/

Skrivet av JonteP0nte:

Har du kopplat in den extra strömförsörjningen till grafikkortet?

Japp, en 6-pins plug. Den har uttag för en 8-pinnare också men sånt har jag inte. Borde väl endast behövas en dock.

Permalänk
Medlem

Sitter också med ett 3870. Kan inte fatta att dom korten fortfarande duger kör moderwarfare på högsta upplösning samt detaljer helt laggfritt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tolin93:

Japp, en 6-pins plug. Den har uttag för en 8-pinnare också men sånt har jag inte. Borde väl endast behövas en dock.

Nej, du måste ha båda strömkontakterna istoppade i grafikkortet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tolin93:

Det är aktiverat, men inte som default. Monitorn väljer själv utifrån det den upptäcker. Jag kan koppla i endast DVI kabeln från kortet och skärmen reagerar - Men med "Monitor going to sleep". Datorn däremot verkar inte upptäcka kortet. I Enhetshanteraren finns endast det inbyggda :/

Japp, en 6-pins plug. Den har uttag för en 8-pinnare också men sånt har jag inte. Borde väl endast behövas en dock.

Du behöver ha båda i... Det finns ju 2 av en orsak

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tolin93:

Det är aktiverat, men inte som default. Monitorn väljer själv utifrån det den upptäcker. Jag kan koppla i endast DVI kabeln från kortet och skärmen reagerar - Men med "Monitor going to sleep". Datorn däremot verkar inte upptäcka kortet. I Enhetshanteraren finns endast det inbyggda :/

Japp, en 6-pins plug. Den har uttag för en 8-pinnare också men sånt har jag inte. Borde väl endast behövas en dock.

Nej det behövs bägge för att funka som det är tänkt, så bara en 6pinnars funkar inte

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej det behövs bägge för att funka som det är tänkt, så bara en 6pinnars funkar inte

Säkert? o.O Jag hade för mig att jag läste nån review som sa att 8-pinnaren endast behövdes om man överklockade.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många uttag har du och hur många har du satt i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur många uttag har du och hur många har du satt i?

På kortet finns två strömuttag, en 6-pin och en 8-pin. Själva kortet består av två DVI uttag och ett S-Video. Kopplar jag DVI mellan kortet o skärmen är allt jag får "Monitor going to sleep".

Permalänk
Medlem

det jag kan få fram är att om man har ett pci-e v2 moderkort så kan man möjligen klara sig med endast en strömkontakt ipluggad.

Citat:

The card occupies the PCI-E 2.0 slot, which implies that additional power connectors are required – one 6-pin and one 8-pin (note, however, that a motherboard supporting the PCI-E 2.0 standard natively can deliver up to 150 W straight through the graphics slot, so you could probably get by with just one of the power connectors attached if you have one of these mobos).

InsideHW - ATI Radeon HD 3870X2 1 GB

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag tror att man måste ha båda kontakterna inkopplade, men det behöver inte vara 6+8 utan kan vara 6+6. Om man kopplar in 6+8 så aktiveras överklocknings funktionen i ccc.

Visa signatur

i5 3590k@4,5Ghz, Asus Z77-A, 16GB ram, 2* sapphire tri-x hd290 Crossfire, WD Raptor 300GB, Silverstone Fortress FT02, sidewinder x4, logitech g9x, Sony MDR-XB910.

Permalänk
Medlem

Detta börjar mer och mer likna en trolltråd

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

koppla in båda stömkontakterna så har du löst problemet fick du det kortet med datorn eller har du köpt de efterhand? om de kom med datorn så bör de finnas kontakter så de räcker annars borde du fått med en adapter "molex till pci-e". men koppla in båda så ska du se att de funkar.

Permalänk
Medlem

Du behöver som sagt både 6 och 8 pins i.

Men med tanke på att du ska nyinstallera ett 3870x2 (vilket ej produceras längre) i en dator så drar jag slutsattsen att du köp det beg.
Om du har båda ström kablarna i (6+8) och datorn ej hittar grafikkortet som en enhet så är förmodligen kortet defekt, vilket inte är helt omöjligt om det är beg....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs