SSD Corsair 128 GB eller 2 st WD 500 GB i raid 0 ?

Permalänk
Medlem

SSD Corsair 128 GB eller 2 st WD 500 GB i raid 0 ?

Funderar på att skaffa lite bättre minne i datorn.
men kan inget om sånt.

Men funderar på att skaffa 1 Corsair SSD Performance P128 2,5" 128GB.

Komplett.se - Corsair SSD Performance P128 2,5" 128GB

Eller

2 st Western Digital Caviar® Black™ 500GB
, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache, 7200RPM
och köra dom i raid 0?
Komplett.se - Western Digital Caviar® Black? 500GB

Vad funkar bäst?
Eller kan ni tipsa om något som e snabbare och bättre runt samma pris?

Visa signatur

i5 3570K Asus 680 DC2 8GB DDR3 Asus Sabertooth P67 EVGA 850 GOLD

Permalänk

Köp intels ssd.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Köp intels ssd.

vilken?

Visa signatur

i5 3570K Asus 680 DC2 8GB DDR3 Asus Sabertooth P67 EVGA 850 GOLD

Permalänk

SSDn fungerar bäst om du vill ha ett snabbt system, HDDarna fungerar bäst om du behöver mkt utrymme. När det gäller systemprestanda går det inte att jmfra SSD och mekaniska diskar ("HDD") oavsett hur många HDDar du slänger ihop i RAID, SSDn vinner alltid. När det gäller lagringsprestanda är även HDD tillräckligt bra för att du inte ska märka ngn större skillnad. Med andra ord om det är en systemdisk skulle jag föreslå antingen X25-V (40 GB) eller X25-M (80 GB) beroende på hur mycket systemutrymme du behöver, annars en eller ett par HDD.

Jag skulle dock föreslå Samsung F3 före WD Black, Samsung F3 kostar bra mkt mindre och har högre överföringshastighet än den gamla Black-disken (accesstiden är visserligen lite sämre men alla mekaniska diskar är tragiska/likvärdiga när det kommer till accesstiden) - 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se .

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

SSDn fungerar bäst om du vill ha ett snabbt system, HDDarna fungerar bäst om du behöver mkt utrymme. När det gäller systemprestanda går det inte att jmfra SSD och mekaniska diskar ("HDD") oavsett hur många HDDar du slänger ihop i RAID, SSDn vinner alltid. När det gäller lagringsprestanda är även HDD tillräckligt bra för att du inte ska märka ngn större skillnad. Med andra ord om det är en systemdisk skulle jag föreslå antingen X25-V (40 GB) eller X25-M (80 GB) beroende på hur mycket systemutrymme du behöver, annars en eller ett par HDD.

Jag skulle dock föreslå Samsung F3 före WD Black, Samsung F3 kostar bra mkt mindre och har högre överföringshastighet än den gamla Black-disken (accesstiden är visserligen lite sämre men alla mekaniska diskar är tragiska/likvärdiga när det kommer till accesstiden) - 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ - Inet.se .

Tack för Infon
Blev sugen att köra 2 st 80GB 2.5" SSD Intel X25-M i raid 0 ?
Tror du att det skulle bli bra?

Visa signatur

i5 3570K Asus 680 DC2 8GB DDR3 Asus Sabertooth P67 EVGA 850 GOLD

Permalänk
Skrivet av felon91:

Tack för Infon
Blev sugen att köra 2 st 80GB 2.5" SSD Intel X25-M i raid 0 ?
Tror du att det skulle bli bra?

Njae, jag är av den uppfattningen att 1xSSD alltid är en bra och prisvärd uppgradering så länge man köper en bra SSD och begränsar sig till systemutrymme, men att RAID0 är overkill och att man i praktiken väldigt sällan märker ngn som helst skillnad mellan 1xSSD och 2xSSDxRAID0.

Behöver du mer än 80 GB systemutrymme? Har du ngra speciella arbetsuppgifter som kräver hög sekventiell skrivhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Njae, jag är av den uppfattningen att 1xSSD alltid är en bra och prisvärd uppgradering så länge man köper en bra SSD och begränsar sig till systemutrymme, men att RAID0 är overkill och att man i praktiken väldigt sällan märker ngn som helst skillnad mellan 1xSSD och 2xSSDxRAID0.

Behöver du mer än 80 GB systemutrymme? Har du ngra speciella arbetsuppgifter som kräver hög sekventiell skrivhastighet?

Det är det jag inte vet
Vad exakt har man Skrivhastiget till och läshastighet?
Tänkte ha en 80 GB elr 128 GB SSD och lägga OS och spel på

Visa signatur

i5 3570K Asus 680 DC2 8GB DDR3 Asus Sabertooth P67 EVGA 850 GOLD

Permalänk

En SSD ökar laddningstiden i spel, program och OS. Räkna på ungefär hur mycket dina spel/program + OS tar i utrymme och köp en disk därefter.

Läshastigheten och skrivhastigheter säger väl sig själv vad det är tycker jag? Vad exakt är det du inte förstår?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Skrivet av Jonas-2400:

En SSD ökar laddningstiden i spel, program och OS. Räkna på ungefär hur mycket dina spel/program + OS tar i utrymme och köp en disk därefter.

Läshastigheten och skrivhastigheter säger väl sig själv vad det är tycker jag? Vad exakt är det du inte förstår?

Nu är man kanske lite petig men en SSD ökar inte laddningstiden, den kortar ned den. I OS och program är skillnaden enorm (som "dag och natt"), i spel är inte alltid skillnaden lika enorm eller ens noterbar.

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

Nu är man kanske lite petig men en SSD ökar inte laddningstiden, den kortar ned den. I OS och program är skillnaden enorm (som "dag och natt"), i spel är inte alltid skillnaden lika enorm eller ens noterbar.

Du har helt rätt, jag skulle skriva minskar *trött*

Och jo skillnaden i spel är väldigt stor också.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Du har helt rätt, jag skulle skriva minskar *trött*

Och jo skillnaden i spel är väldigt stor också.

Nja, ett par sekunder kortare laddningstider är det enda jag märker av.
Men hela OSet känns rappare med en SSD.

Permalänk
Medlem

Köper nog denna Komplett.se - Kingston SSDNow V Series V GEN 2 128GB

Kingston SSDNow V-Series - halvledarenhet - 128 GB - SATA-300

Bra val eller ?

Visa signatur

i5 3570K Asus 680 DC2 8GB DDR3 Asus Sabertooth P67 EVGA 850 GOLD

Permalänk
Skrivet av felon91:

Köper nog denna Komplett.se - Kingston SSDNow V Series V GEN 2 128GB

Kingston SSDNow V-Series - halvledarenhet - 128 GB - SATA-300

Bra val eller ?

Skulle inte valt den själv eftersom X25-M är så pass mkt bättre och stabilare.

Kingston 128GB SSDNow V Series SNV425-S2 Gen 2 SSD Review - HD Tach v3.0.4.0 & CrystalDiskMark v3.0 - Legit Reviews
(tittar du på prestanda för 4k read/write ser du varför Intels diskar är populära)