Permalänk
Medlem

Gbit-LAN ger 100Mbit-hastigheter

Bytte mina uråldriga switchar idag för att höja hastigheten i hemnätet. Linkat med Cat5e-kablar och alla datorerna har Gigabit-portar. De nya switcharna är också, självfallet, speccade för Gigabit. Men någon Gigabit ser jag inte röken av. Skrivhastigheten mellan min dator och servern är 76,5Mbps och läshastigheten ligger på 88Mbps. En knapp tiondel alltså.

Enligt anslutningen så är det en Gigabit-länk på båda datorerna, men jag kommer inte ens i närheten av de överföringshastigheterna. Förslag på vad som kan vara fel?

För de som undrar ser det ut såhär:

Router
|
v

Switch 1
|
v

Dator
Dator
Dator
Skrivare

Switch 2 (kopplad till Switch 1, denna står i källaren)
|
v

HTPC
Server

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

var det exakt samma med den gammla 100Mbit/s Switchen eller!? för när man tankar vi nätverk 100Mbit/s så kommer man ju bara upp i ca 10-11MB/s det kan inte vara så att du får ca 100MB/s isf så stämmer det!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

var det exakt samma med den gammla 100Mbit/s Switchen eller!? för när man tankar vi nätverk 100Mbit/s så kommer man ju bara upp i ca 10-11MB/s det kan inte vara så att du får ca 100MB/s isf så stämmer det!

MVH

Så som jag uppfattar det så ska han kunna få 1 Gbit, vilket är samma sak som 125 Mb/s (tror jag)

Permalänk
Medlem

Testat att bara mäta på en switch - samma resultat. Från min dator (ligger på switch1) till en annan som enbart är kopplad till switch1 ger samma hastigheter: 70-90Mbit/s

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur mäter du hastigheten då? Du kan ju inte skicka information snabbare än diskarna kan läsa/skriva.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tofupunk:

Hur mäter du hastigheten då? Du kan ju inte skicka information snabbare än diskarna kan läsa/skriva.

Tänkte precis ta upp det, har han T.ex wanliga Western digitaldiskar så är det nog MAX som han krämar ur dom nu!?

Permalänk
Medlem

Ladda hem iperf och testa vad du får för hastighet mellan olika noder. Om det fortfarande är 100mbit så börja med att förenkla nätverket.

Download Iperf from SourceForge.net

Jag gissar på att din hårdvara inte räcker till.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Hur mäter du hastigheten då? Du kan ju inte skicka information snabbare än diskarna kan läsa/skriva.

Kört LAN Speedtest. Ska köra HD-bench och se vad disken klarar av.

EDIT: HD Tune ger average 89.1MB/s average (43.3 min - 112.4 max) på transfer , så jag tvivlar på att det är där felet ligger.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1k:

Ladda hem iperf och testa vad du får för hastighet mellan olika noder. Om det fortfarande är 100mbit så börja med att förenkla nätverket.

Download Iperf from SourceForge.net

Jag gissar på att din hårdvara inte räcker till.

Jperf ville inte köra igång. Att det är hårdvara som är felet är jag rätt säker på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jperf ville inte köra igång. Att det är hårdvara som är felet är jag rätt säker på.

Jperf kräver Java. Iperf är kommandobaserat och borde defintivt funka.

Jag skrev inte att det var fel på din hårdvara, jag skrev att den förmodligen inte räcker till. Jag syftar då inte på nätverkshårdvaran utan det runt omkring. OBS detta är givetvis gissningar då jag inte vet exakt vad du har.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk

Prova cat6 kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1k:

Jperf kräver Java. Iperf är kommandobaserat och borde defintivt funka.

Java är installerat, ändå får jag "Windows cannot find 'javaw'. Jag kan själv hitta javaw.exe i C:\Program Files\Java\Bin, men jperf vill det inte.

Gällande hårdvaran så är inte alla datorer i nätverket Gigabit-glada. 2 datorer har nätverkskort som klarar 100Mbit, men resten ska kunna köra Gigabit och det är samma typ av hårddiskar i dessa datorer (WD6400AAKS) utom i Servern, som har Samsung F3-diskar, men HDTune ger även där resultat som är en bra bit över 100Mbit.

Skrivet av Lullebulle:

Prova cat6 kablar

Cat5e ska klara Gigabit.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Men kanske det som är problemet. Vissa switchar gillar inte att man blandar olika standarder och använder lägsta hastigheten i detta fall 100Mbit.
Så jag skulle testa dra ut allt annat och bara testa dom berörda datorerna.

Permalänk
Medlem

Se nu till att testa med iperf innan du börjar fundera på varför filöverföringar går långsamt, och tro inte att benchmark-program ger någon form av real-world resultat. Det beror väldigt mycket på last och typ av last, det är i princip omöjligt att skriva ett benchmarkprogram som visar hur just DIN hårdvara kommer prestera med just DIN last....

Visa signatur
Permalänk

Har en tid letat efter något lämpligt program att testa hastigheten med. Iperf är ju helt enkelt lysande. "iperf -s" på servern, och "iperf -c x.x.x.x" på klienten.
Bakom min WS, som har några år på nacken, har jag monterat ett hemgjort RJ45-uttag ( 1, 2 ) utan någon slags impedansanpassning för många år sen, och därifrån går en FTP CAT5-kabel spikad längs golvlisterna, med ibland olämpliga vinklar, in i en skrubb där ett 19"-rack sitter. Från panelen en kort kabel upp till Gbit-switchen. och sen tillbaks till panelen, och vidare via UTP CAT6 ner i källaren till servern.
CAT5-kabeln är ca 12 meter, CAT6-kabeln är ca 40 meter.
Jag får en hastighet av lite drygt 250Mbit. Filöverföringar går i runt 22MB/s.
Ska se senare någon gång när jag bytt till CAT6 hela vägen, inkl. CAT6-klassat uttag, hur stor skillnaden blir.
Innan jag hade servern i källaren stod den i köket, och det var mina hembyggda uttag överallt, och endast CAT5. Då fick jag knappt 100Mbit.

Men jag har också hört det där att vissa switchar drar ner alla portar till den hastighet som den långsammaste anslutningen har, dvs 100Mbit i detta fall.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag e ju ingen världsmästare men jag är rätt säker på att du aldrig kommer komm anär den teoretiska maxgränsen med gigabitkort.

Permalänk
Medlem

Från klient till hemservern får jag runt 75Mbps med jperf. Ska testa att börja förenkla nätverket.

EDIT: med enbart 1 klient och servern inkopplat så blir det ingen skillnad. Fortfarande runt 75Mbps.

Skrivet av Ice Frontier:

Jag e ju ingen världsmästare men jag är rätt säker på att du aldrig kommer komm anär den teoretiska maxgränsen med gigabitkort.

Det tror jag inte heller, men jag tror att det borde finnas en skillnad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Ja, det var väl dit jag ville komma. Det borde bli mer, eftersom jag får mellan 250 och 300Mbit med en sunkig CAT5-kabel i vägen.
Vad är det för switch och router, och kopplade du bort routern när du testade sist?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Från klient till hemservern får jag runt 75Mbps med jperf. Ska testa att börja förenkla nätverket.

EDIT: med enbart 1 klient och servern inkopplat så blir det ingen skillnad. Fortfarande runt 75Mbps.

Dra en kabel direkt mellan servern och klienten då?

Jag har svårt att förstå hur folk kan tro att det är irrelevant att nämna vad för märke och modell det är på deras nätverksprylar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadModder:

Vad är det för switch och router, och kopplade du bort routern när du testade sist?

Routern var bortplockad, ja.

Switcharna: Komplett.se - CNet Switch 8P gigabit (fläktlös)
Routern är en DLink DiR-655
Kablarna är Deltaco på rulle. Cat5e.
Alla datorer kör på den integrerade kretsen på moderkortet. ett Gigabyte 790GX och ett MSI 790FX

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Blanda inte ihop Mbps med MB/s..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte att jag har gjort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Testa att slå av auto negotiation på nätverkskorten, sätt istället hastigheten manuellt till 1Gb/s full duplex.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det tror jag inte att jag har gjort.

I så fall är ju något rejält knas om du får 75Mbps istället för teoretisk max på 1000Mbps. 75Mpbs motsvarar ungefär 9.4MB/s.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Hedersmedlem

Det måste ju finnas stöd för jumbo-frames på både nätverkskort och switch annars når du aldrig höga hastigheter med gigabit. Det måste finnas stöd i alla led annars tappar du fart.

Har du detta stöd och ställt in lämplig storlek?

Edit: Vem har kontakterat uttagen? Är det rätt kabel, dvs entrådig installationskabel till uttag och flertrådig om lösa kontakter används? Är paren upptvinnade max 10mm? Det finns många saker som kan gå snett när man sysslar med gigabit om man vill ha full hastighet. Alla 4 par är anslutna på rätt sätt förutsätter jag.

Är kabeln dragen i jämna böjar och inte knäckt/vikt någonstans? Ligger den nära starkströmskabel som kan störa?

XP och W7 skiljer också en hel del i hastighet eftersom nätverket är helt omgjort i nyare windows.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Med en sånhär switch: D-LINK DGS-1224T 24-P 10/100/1000 GIGABIT SWITCH - 24-portars 10/100/1000Mbps Gigabit Ethernet Switch - Produktinformation
får jag ut såhär mkt enligt iperf mellan 2 hyffsat nya datorer ( 1 st quad , 4 gb ram o en 2ghz server med 2 gb ram).
[ 3] 0.0-10.0 sec 530 MBytes 445 Mbits/sec

som sagt tidigare.. se till att switch o alla nätverkskort stödjer JUMBO frames annars har du ingen som helst möjlighet att nå gigabit hastigheter.

Permalänk
Medlem

Jumbo frames är inte ett krav för att få gigabithastigheter idag, var det förr då datorer inte var lika snabba då (är prylen i fråga inte snabb idag kan såklart jumbo frames ge en boost). Overheaden blir dock lägre vilket ger en marginell hastighetsboost.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jumbo-frames används mest för att sänka processorlasten. Jag får ut 950MBit med standard framestorlek över cat5e.

1) Ställ alla noder till 1000/full
2) Använd iperf för att testa prestandan
3) Uppdatera nic-drivarna

Du borde komma över 500 MBit utan problem, även med de mest sunkiga nicarna.

Permalänk
Medlem

Slagit på Jumbo Frames 9KB
Satt Speed & Duplex på 1Gbps Full Duplex
Gjort på både server och klient - ingen skillnad.

Switcharna ska enligt tillverkarens hemsida ha stöd för Jumbo Frames upp till 9600. Båda nätverkskorten har det också.

Skrivet av MultiMan:

Edit: Vem har kontakterat uttagen? Är det rätt kabel, dvs entrådig installationskabel till uttag och flertrådig om lösa kontakter används? Är paren upptvinnade max 10mm? Det finns många saker som kan gå snett när man sysslar med gigabit om man vill ha full hastighet. Alla 4 par är anslutna på rätt sätt förutsätter jag.

Är kabeln dragen i jämna böjar och inte knäckt/vikt någonstans? Ligger den nära starkströmskabel som kan störa?

Jag har kontakterat kablarna och så vitt jag vet är det korrekt gjort. Upptvinnade så lite som möjligt, ej misshandlade, ordentlig kontakt mot stiften.

Testade med en annan kabel som jag inte kontakterat själv och som enligt markeringen på kabeln ska klara Gigabit - ingen skillnad.

Switchens LED lyser orange, vilket indikerar 100/10. Varför det blir så vet jag inte. Datorn märker anslutningen som Gigabit, men switchen gör det inte.

EDIT: Switchen till servern gör detsamma, men länken mellan switcharna uppges vara Gigabit.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Kollade genom mina datorer ang. jumbo frames, och det var avslaget / default på 1500. Min WS kan inte ställas in på mer än 7k, men det blev ingen skillnad. På 4k får jag dock 50Mbit mer.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros