Permalänk
Medlem

Kan tillägga att drivarna är uppdaterade till senaste version.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Dra en kabel direkt mellan servern och klienten då?

Jag tycker du ska testa detta först, får du bättre fart så går du vidare och sätter dit en del i taget i ditt nätverk tills du hittar felkällan.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1k:

Jag tycker du ska testa detta först, får du bättre fart så går du vidare och sätter dit en del i taget i ditt nätverk tills du hittar felkällan.

Ska köpa mig en korsad kabel i morgon efter jobbet. Återkommer då.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ska köpa mig en korsad kabel i morgon efter jobbet. Återkommer då.

Går lika bra med en rak.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Om hans kort har auto MDI/X ja. Men det kanske de flesta nya har.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen samma typ av korskopplad kabel till gigabit? Inte för att det behövs korskopplad egentligen sedan bra länge, men jag vill minnas att det är annorlunda iom att alla 4 paren används med gigabit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det ska vara samma. Men se upp så det inte är en gammal CAT5 som troligtvis bara har två par korsade.
http://www.eurobattery.it/Prodotti/Tools/TYF-568/EthernetRJ45...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Hedersmedlem

Det har väl stor betydelse att man följt färgerna inom standarden också? Speciellt på längre kablar. Annars kanske inte signalen går i par som den ska utan delat över paren med mycket stora problem med överhörning och annat tråkigt. Jag har alltid kopplat rätt och klarat gigabit på 5e över långa sträckor, så aldrig testa att göra fel, så att säga.

Googlade och hittade lite inlägg på elektronikforum som bekräftade detta.

Som vanligt är det knapphändigt med information, så detta är bara gissningar om orsaker till problem. Jag har ingen aning om hur mycket "valiumballong" kan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som vanligt är det knapphändigt med information, så detta är bara gissningar om orsaker till problem. Jag har ingen aning om hur mycket "valiumballong" kan.

Hade ett par kurser i nätverk på gymnasiet, men det är ett tag sen nu. Mycket glömmer man bort om man inte gör något med kunskapen på ett tag. Jag tror mig ha mer än grundläggande kunskaper iaf, om än lite ringrostig. Om det är något mer du vill veta så är det bara att säga till så ska jag försöka fylla på efter bästa förmåga.

Det är raka kablar jag kör med.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Varför editerade du bort hela första delen av mitt inlägg? Inget viktigt, eller?

Exempel: En person använder ett fast vägguttag och kopplar där enligt standard B. I andra änden av kabeln till detta uttag använder han en lös kontakt och sätter en vanlig RJ45 på (händer alltför ofta, råkar även ut för det där företag installerat).

Här kan flera saker gå fel:
1. installationskabel används, vilket passar till vägguttaget, men helt olämpligt till den lösa kontakten, där behövs flertrådig för bästa kontakt.
2. Personen kopplar inte färgerna i RJ45-kontakten enligt vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun utan på något annat sätt och pga det går inte signalen som den ska (genom varje par) och därför kommer partvinningen inte att fungera som tänkt. Detta orsakar störningar och hastigheten blir kaputt.
3. Felkopplingen orsakar att nätverkskort och/eller switchar inte tror att det är gigabit med 4 par utan något annat.

Rättat och förtydligat
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför editerade du bort hela första delen av mitt inlägg? Inget viktigt, eller?

Exempel: En person använder ett fast vägguttag och kopplar där enligt standard B. I andra änden av kabeln till detta uttag använder han en lös kontakt och sätter en vanlig RJ45 på (händer alltför ofta, råkar även ut för det där företag installerat).

Här kan flera saker gå fel:
1. installationskabel används, vilket passar till vägguttaget, men helt olämpligt till den lösa kontakten, där behövs flertrådig för bästa kontakt.
2. Personen kopplar inte färgerna i RJ45-kontakten enligt vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun utan på något annat sätt och pga det går inte signalen som den ska (genom varje par) och därför kommer partvinningen inte att fungera som tänkt. Detta orsakar störningar och hastigheten blir kaputt.
3. Felkopplingen orsakar att nätverkskort och/eller switchar inte tror att det är gigabit med 4 par utan något annat.

Kablarna är rättkopplade, det har jag dubbelkollat. Även ner jag testade med 3 olika köpta Cat5e-kabel blev det ingen skillnad. Switchen uppfattar fortfarande anslutningen som 100/10.

Jag menade självklart inte att ignorera den första delen av ditt inlägg, men eftersom jag är säker på att felet inte ligger i en felkontakterad kabel så utelämnade jag det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, tack för att du förklarade.:)

Du har inga UPSer eller andra åskskydd inkopplade? Två av mina UPSers nätverksskydd klarar inte gigabit utan det blir 100mbit vad man än gör.

Indikerar switcharna endast 100mbit-länk känns det ju som felkoppling/kabel/kontaktfel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok, tack för att du förklarade.:)

Du har inga UPSer eller andra åskskydd inkopplade? Två av mina UPSers nätverksskydd klarar inte gigabit utan det blir 100mbit vad man än gör.

Inga UPS:er och inga åskskydd. Jordfelsbrytare på grenkontakten den ena switchen är kopplad till, men jag har svårt att tro att det skulle vara problemet.

Skrivet av MultiMan:

Indikerar switcharna endast 100mbit-länk känns det ju som felkoppling/kabel/kontaktfel.

Min tanke också, men efter att ha testat flera olika kablar så blir jag inte klok på det. Ska installera en Linux-dist på servern imorgon och se det gör någon skillnad. Jag ska även köpa en ny CAT6-kabel och testa om det gör någon skillnad. Nästa steg verkar bli att köpa ett dedikerat NIC och kolla om det händer något då.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Provat med en kabel mellan datorerna än?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag testat med en kabel mellan datorerna, och det gick bra. Jag fick visserligen inte jperf att fungera (ville inte ansluta till nätverket), men jag kunde flytta över en 4GB stor fil med överföringshastigheter om 80-100MB/s.

Hur går jag vidare nu? Uppenbarligen så fungerar ju nätverkskorten iaf.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Switcharna suger kanske? En switch är definitivt inte bara en switch. Min erfarenhet av verkstadsnätverk och märkespecifika servicesystem har visat att en del switchar helt enkelt inte fungerar som de ska, trots samma spec på papperet. Vägrar tex acceptera viss trafik, vilket gör de oanvändbara. De kan skilja mycket i hur känsliga de är för kablar osv. Man får ofta vad man betalar för.

Jag köper fn endast Procurve-switchar från HP (även hemma) eftersom de har gått att få tag på till någorlunda vettigt pris och fungerar alltid enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ska till en vän efter jobbet och plugga in en av switcharna i hans gbit-nät. Fungerar inte det så returnerar jag och köper dyrare grejer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ok, nu har jag testat med en kabel mellan datorerna, och det gick bra. Jag fick visserligen inte jperf att fungera (ville inte ansluta till nätverket), men jag kunde flytta över en 4GB stor fil med överföringshastigheter om 80-100MB/s.

Hur går jag vidare nu? Uppenbarligen så fungerar ju nätverkskorten iaf.

Du kan till exempel börja med att koppla in endast en switch mellan dina datorer. Om det inte fungerar i det läget så är switchen problemet.

Skrivet av MultiMan:

Switcharna suger kanske? En switch är definitivt inte bara en switch. Min erfarenhet av verkstadsnätverk och märkespecifika servicesystem har visat att en del switchar helt enkelt inte fungerar som de ska, trots samma spec på papperet. Vägrar tex acceptera viss trafik, vilket gör de oanvändbara. De kan skilja mycket i hur känsliga de är för kablar osv. Man får ofta vad man betalar för.

Jag köper fn endast Procurve-switchar från HP (även hemma) eftersom de har gått att få tag på till någorlunda vettigt pris och fungerar alltid enligt min erfarenhet.

Detta är något som stämmer mycket bra. Testa gärna att köra multicast på budgetswitchar

Skrivet av Valiumballong:

Jag ska till en vän efter jobbet och plugga in en av switcharna i hans gbit-nät. Fungerar inte det så returnerar jag och köper dyrare grejer.

Som MultiMan skriver så är ProCurve ett bra val.

Beroende på budget och krav så kanske någon av dessa kan vara bra hemmaval:

HP ProCurve 1410-8G - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Switchar
HP ProCurve 1810G-8 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Switchar

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

3Com Gigabit Switch 8 (3CGSU08) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Switchar

Kör jag med, funkar perfekt betalade dock mer än 200kr mindre än vad den kostar nu. kr^pacman på forumet har benchat den till 980Mbit med iperf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniak:

3Com Gigabit Switch 8 (3CGSU08) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Switchar

Kör jag med, funkar perfekt betalade dock mer än 200kr mindre än vad den kostar nu. kr^pacman på forumet har benchat den till 980Mbit med iperf.

Jag kan ju direkt skriva att ett företag fick för sig att spara pengar och köpte en sådan 3com mot min inrådan (även hänt med netgear). Vad hände? Jo, diagnoshuvudena till bilarna vägrade uppdatera firmwaren. Bytte till en 18**-procurve och allt fungerade direkt igen.

De mesta av den vanliga trafiken fungerade utmärkt på 3com, men alltså inte all. Helt värdelöst mao. Allt eller inget är mitt motto.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Prova att använda endast routern som switch en gång, och se hur den uppför sig. Jag har också en dir-655.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingenting. Kommer hem, pluggar in samma kablar i samma switch och vips kan jag flytta filer i 100MB/s mellan datorerna på övervåningen. Till servern går det fortfarande långsamt, ska testa med enbart den andra switchen också.

EDIT: Flyttade upp den andra switchen med samma goda resultat. Flyttade ner den igen, mätte mellan server och HTPC - ~50MB/s. Men mellan HTPC och klienterna på ovanvåningen eller mellan servern och klienterna är det fortfarande samma 10MB/s. Lutar åt att det är RJ-45-jacket som det är fel på. Ska kolla noggrannare senare ikväll.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

...Lutar åt att det är RJ-45-jacket som det är fel på. Ska kolla noggrannare senare ikväll.

Det var ju därför jag var lite påstridig gällande kontaktering mm, tidigare i tråden. Det brukar vara det vanligaste felet och där man bör titta först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det var ju därför jag var lite påstridig gällande kontaktering mm, tidigare i tråden. Det brukar vara det vanligaste felet och där man bör titta först.

Absolut, men jag fick det inte att fungera tidigare idag och igår även när switchen inte källaren inte var ansluten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Testa att slå av auto negotiation på nätverkskorten, sätt istället hastigheten manuellt till 1Gb/s full duplex.

Måste bara säga att dettta hjälpte mig nu när jag hade problem med min frat i nätverket innan har det hjälpt att starta om switchen men inte idag, å så såg jag detta å det räddade min kväll.

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Med en sånhär switch: D-LINK DGS-1224T 24-P 10/100/1000 GIGABIT SWITCH - 24-portars 10/100/1000Mbps Gigabit Ethernet Switch - Produktinformation
får jag ut såhär mkt enligt iperf mellan 2 hyffsat nya datorer ( 1 st quad , 4 gb ram o en 2ghz server med 2 gb ram).
[ 3] 0.0-10.0 sec 530 MBytes 445 Mbits/sec

som sagt tidigare.. se till att switch o alla nätverkskort stödjer JUMBO frames annars har du ingen som helst möjlighet att nå gigabit hastigheter.

Vet inte riktigt om jag håller med där. Lyckas kräma dryga 95mb/s mellan laptoppen och stationära (C2D stationär och SB laptop med SSD) utan nå jumbo frames eller någon som helst tweak överhuvudtaget. Detta över SMB2 protokollet (två Win7 klienter).

Det med tre switchhopp på vägen, och knappast highend prylar utan standard konsument prylar..

Körde en IPERF för skojjs skull och den gav bara 192Mbit/s. Så jag skulle inte stirra mig blind på vad iperf säger.

Visa signatur

Networking geek, #28735