Koppla Netgear-router/modem till Zyxel-modem

Permalänk

Koppla Netgear-router/modem till Zyxel-modem

Hej!

Jag har bredband från Telia, ADSL 24mbit, och har nu skaffat IPTV. För att få det att fungera måste ett Zyxel "triple-play"-modem användas. Tiidigare använde jag en trådlös Netgear-router med inbyggt ADSL-modem. Nu undrar jag hur jag ska koppla ihop dessa två enheter för att få Internet på mer än en dator (Zyxel-modemet har 4 portar, varav en till Internet, resten är till IPTV, IPTelefon)

Routern är en trådös Netgear-router med inbyggt ADSL-modem som jag nu vill koppla till ett Zyxel P-660H-D1-modem. Jag har provat följande koppling

telejack -> Zyxel-modem -> Zyxel-modem port 1 -> Netgear-router (port 1 via nätverkskabel) -> Netgear-router port (3,4,5) -> datorer.

Det här ger mig en internetanslutning till endast en av datorerna.

Vad göra? Tack för all hjälp!

Kennyberg.

Permalänk
Medlem

Anledning att du endast får internet på en dator är för att telia bara delar ut en ip adress har jag för mig. Skulle nog tro att det är så att när du kör med koppling du beskriver så beter sig ditt Netgear modem som en switch i stället för router. Inte helt 100 dock. Bara kolla vad du får för ip adress på den dator som internet fungerar på. Är det en lokal adress 192.168.X.X så har jag fel och är det en skarp adress typ 81.X.X.X eller liknande så är det som jag misstänker..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |