Nya rykten om Intel Sandy Bridge

Permalänk

Vad moget att plocka bort 1pin. Undrar hur många som kommer råka beställa fel moderkort som inte läst på ordentligt?

Ser den nya sockeln annorlunda ut?

Permalänk
Medlem

Snart släpper AMD sin nya socket också, men jag är ändå inte dugg ledsen för att Bulldozer aka Zambezi kommer väl ändå passa med AM3

Permalänk
Medlem

Hm... ser fram emot detta.
Rätt nöjd att ja spara mig och inte köpte nått nytt utan lät min q6600 tuffa på.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Avstängd

Kul för dom som nyss köpt en dator och kanske vill uppgradera enbart processorn. AMD ska ju också byta snart (som redan nämnts) men det händer ju i alla fall inte i det tempot som Intel gör :D. Tur att man valde AMD

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Spännande blir det nästa år tycker jag...Sandy bridge från Intel och Bulldozer från AMD...kan bli svårt val. Core i7 2600 ser helt klart intressant ut.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

pa1983: Nu pratade du nog bort dig själv, lite svårt att hänga med i vad du vill få fram.
1156 moderkort har också PCIe 2.0.
H55 nämns inte ens i artiklen, med reservation för att jag kanske läste artiklen lite väl snabbt första gången och att den nu är ändrad.

Nu tror jag inte du vet ett piss om 1156 plattformen med tanke på dit utalande. Processorn har 20 lains. 16st avseda för grafik och dom är 5GT/soch version 2.0
Sedan 4st version 1.1 2.5GT/s mer känd som DMI bussen.
DMi bussen (4x PCI-E 1.1) används för att tala med P55/H55 etc.

Sedan har P55 chipset 8st 1.1 PCi-E lains på 2.5GT/s för addons.

Så jag VET att du inte vet vad du snackar om. Bara det att du säger att jag har fel med komentaren att 1156 processorer har 2.0 lains är ju bara underhållande. Du hade uppenbarligen igen koll på vad jag pratade om från början.

Gjrode denna för många månadersedan då folk verkar ha allmänt svårt att förstå vad som skiljer 1155 och 1156 när det gäller P55 och P67. Specefikationerna är baserade på vad så dom gällde enligt existerande uppgifter.
DMI bussen är bara 4st PCI-E lains inget annat. Som sagt DMI bussen på 1156 var omodern redan när den var ny. Vart med i alla all sedan P35 chipet på 775 mellan syd och nordbryggan.
Bara skamligt att intel är så snåla.

Sweclockers nämner att 1155 går i hop med H55 bland annat men nu har dom redigerat sin artikel och lagt till lite nya chipset. Så som sagt vet att jag har rätt för dom skrev fel.
Nästa gång du säger att nån har fel så se till att dom har fel med tack så mycket.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det låter på er som att det är världens undergång att man måste byta socket..
Jag bryr mig inte att de byter socket, för medans man uppdaterar processorn så kan man passa på att uppdatera moderkortet också, ett fin fint system att hålla sin dator up to date.

Kanske inte alla som har lust/råd att byta prolle och moderkort vartannat år? Tacka gud för AMD.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pa1983:

Huh? Lugna ner dig, finns ingen anledning att lägga till med sån attityd.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Kan någon informera en som ej är påläst om varför man ska vänta på Sandy Bridge om man inte har något behov av att alltid ha det senaste? Vad är den stora skillnaden från det som finns idag? Har skjutit upp ett darorköp väldigt länge nu och hade bestämt mig för att köpa nu till hösten.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D - ROG Strix B650E-F - 32GB RAM - 2TB WD Black SN850X

Permalänk
Medlem

Inte klaga på min stavning i dag med?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av dabo86:

Kan någon informera en som ej är påläst om varför man ska vänta på Sandy Bridge om man inte har något behov av att alltid ha det senaste? Vad är den stora skillnaden från det som finns idag? Har skjutit upp ett darorköp väldigt länge nu och hade bestämt mig för att köpa nu till hösten.

Det kommer alltid något nytt runt hörnet. Ska man tänka så kan man aldrig köpa ny dator.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ordklyveri, men såvitt jag läst så är PCI-E lane:sen på P55 express chipsetet faktiskt 2.0, men de är begränsade i throughput till 2.5GT/s precis som på 1.0. Så visst: prestandamässigt lär de prestera som gamla 1.0.

Se här tex: (sjunde stycket)
Intel's P55 Express chipset - The Tech Report - Page 1

...

Hur är det förresten, kommer verkligen P67 integrera in Sata6? Det var länge sen jag läste, men då fick jag intrycket av att det inte skulle ingå någon integrerad Sata6 i chipsetet? Vore himla trevligt ifall det har ändrats (eller ifall jag misstolkat nånstans)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nu tror jag inte du vet ett piss om 1156 plattformen med tanke på dit utalande. Processorn har 20 lains. 16st avseda för grafik och dom är 5GT/soch version 2.0
Sedan 4st version 1.1 2.5GT/s mer känd som DMI bussen.
DMi bussen (4x PCI-E 1.1) används för att tala med P55/H55 etc.

Så jag VET att du inte vet vad du snackar om. Bara det att du säger att jag har fel med komentaren att 1156 processorer har 2.0 lains är ju bara underhållande. Du hade uppenbarligen igen koll på vad jag pratade om från början.

http://img19.imageshack.us/img19/2626/p55lg.jpg

Gjrode denna för många månadersedan då folk verkar ha allmänt svårt att förstå vad som skiljer 1155 och 1156 när det gäller P55 och P67. Specefikationerna är baserade på vad så dom gällde enligt existerande uppgifter.
DMI bussen är bara 4st PCI-E lains inget annat. Som sagt DMI bussen på 1156 var omodern redan när den var ny. Vart med i alla all sedan P35 chipet på 775 mellan syd och nordbryggan.
Bara skamligt att intel är så snåla.

Sweclockers nämner att 1155 går i hop med H55 bland annat men nu har dom redigerat sin artikel och lagt till lite nya chipset. Så som sagt vet att jag har rätt för dom skrev fel.
Nästa gång du säger att nån har fel så se till att dom har fel med tack så mycket.

ojojoj. Förlåt om du tog illa vid dig av mina frågor, det var inte alls min mening.
Jag erkänner villigt att jag inte har full koll på vad du snackar om, därav mina frågor till dig.
Kul också att du postar en bild som visar att P55 visst har PCI-E 2.0?
Även i din text skriver du detta.

Angående min andra fråga så skrev jag också att de kunde ha ändrat i artiklen så det vet jag inte varför du gormar om.
Om du vill förklara det lugnt och sansat så gör gärna det, onödiga påhopp kan du skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det kommer alltid något nytt runt hörnet. Ska man tänka så kan man aldrig köpa ny dator.

Blir ju billigast så.

Skämt åsido, är fullt medveten om att det hela tiden kommer nya grejor men som jag skrev så har jag inget behov av att alltid ha de senaste prylarna. Eftersom jag har tänkt att nästa dator ska duga i många år tänkte jag att om Sandy bridge är enormt mycket bättre så kan jag lika gärna vänta ett par månader till. Men eftersom jag inte håller på med något väldigt krävande (spel etc.) så kanske det inte finns någon anledning att vänta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men, blir detta i så fall x16/16 i CF/SLI? Eller är det fortfarande 16 lanes fast "snabbare"? Är också ganska okunnig när det gäller detta.

Jag tolkar bilden som att det blir integrerad Sata6.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av dabo86:

Blir ju billigast så.

Skämt åsido, är fullt medveten om att det hela tiden kommer nya grejor men som jag skrev så har jag inget behov av att alltid ha de senaste prylarna. Eftersom jag har tänkt att nästa dator ska duga i många år tänkte jag att om Sandy bridge är enormt mycket bättre så kan jag lika gärna vänta ett par månader till. Men eftersom jag inte håller på med något väldigt krävande (spel etc.) så kanske det inte finns någon anledning att vänta.

Steget från Core 2 (Penryn) till Core i7 (Nehalem) gav i runda slängar 20 procent bättre prestanda per klock. Kan säkert förvänta oss något liknande med Sandy Bridge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Steget från Core 2 till Core i7 (Nehalem/Bloomfield) gav i runda slängar 20 procent bättre prestanda per klock. Kan säkert förvänta oss något liknande med Sandy Bridge.

Ok tack för svaret. Kan man göra samma antagande mellan nuvarande i5 och Sandy bridge i5? i5 är nämligen vad min plånbok tillåter. Ska inte göra några inköp förens om 1 - 1 1/2 månad så förhoppningsvis finns det mer information då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

visst byter intel sockel ofta, men grejen är ju att det inte gör särskilt mycket, du blir inte tvingad att byta sockel varje gång det kommer en ny. min 775 håller skitbra i spel fortfarande och kommer göra så när nästa sockel kommer, vill ja upgradera min processor så kan jag köpa en billig 775 quad och få bättre prestanda i de spel som körs bättre på quad.

skönt att AMD inte byter sockel hela tiden, men 1156/1366 kommer ju hålla grymt länge ändå, ni behöver inte upgradera er om ni nu inte har för mycket pengar och har ett rabiesliknande krävande för det allra bästa.

Håller med, enda gången jag köpt ny CPU till mitt nuvarande mobo är sist, när jag tryckte in en quad istället för en dual på min 775.
Köper man ny CPU så brukar man ju vilja ha nytt mobo också, då det gamla inte stödjer tillräckligt snabba minnen eller inte har usb3 eller vad det nu kan vara.

Enda nackdelen egentligen med att alltid byta sockel är att man inte kan spara gamla CPU'n som backup.

Permalänk
Medlem

Socketbyten vart 3 år stör inte mycket, egentligen är byten av minnesstandard mer svårhanterligt då 6-8Gb minne ofta är dyrare än moderkortsbyten

Amd byter också socket men inte lika ofta så det blir okompatibelt, när bulldozzer kommer så går ju AM2+ bort då dessa nya CPU inte fungerar i den äldre socket/moderkorten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som många säger ser Core i7 2600 lovande ut, om nu ryktet stämmer att den har 8 MB L3 istället för tidigare sagt endast 6 MB L3 cache.
LGA 2011/Socket R och PCI-E 3.0 för all del men tycker ändå inte intel blir jätteintressant förrän Haswell!

Skrivet av tjabo:

jag vet inte, bara antog att det behövdes några extra pins för att typ "plocka ut" grafiken genom.

Det är ju en pin mindre i Socket 1155!

Skrivet av Roger W:

Hur är det förresten, kommer verkligen P67 integrera in Sata6? Det var länge sen jag läste, men då fick jag intrycket av att det inte skulle ingå någon integrerad Sata6 i chipsetet? Vore himla trevligt ifall det har ändrats (eller ifall jag misstolkat nånstans)

Vad jag läst så SATA6 ja men USB 3.0 nej.

Skrivet av iNfragiq:

Kan de i alla fall ha vett till att använda samma monteringshål som 1366 eller 1156? Snälla Intel...?

Ha förtröstan, Asrock eller EVGA fixar det nog med något specialmoderkort om inte intel gör det.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Som många säger ser Core i7 2600 lovande ut, om nu ryktet stämmer att den har 8 MB L3 istället för tidigare sagt endast 6 MB L3 cache.
LGA 2011/Socket R och PCI-E 3.0 för all del men tycker ändå inte intel blir jätteintressant förrän Haswell!

Det är ju en pin mindre i Socket 1155!

Vad jag läst så SATA6 ja men USB 3.0 nej.

Ha förtröstan, Asrock eller EVGA fixar det nog med något specialmoderkort om inte intel gör det.

Yes...älskar Asrock uppfinningsrikedom!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det låter på er som att det är världens undergång att man måste byta socket..
Jag bryr mig inte att de byter socket, för medans man uppdaterar processorn så kan man passa på att uppdatera moderkortet också, ett fin fint system att hålla sin dator up to date.

Alltid bra att ha alternativ. Intel tvingar dig att uppgradera både moderkort och processor medans AMD låter dig välja själv. Jag gillar inte att bli tvingad till saker, jag kan hålla min dator "up-to-date" utan Intels hjälp.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sinnessjukt att Intel ändrar sockel än en gång.

Det verkar vara komplicerat att planera mer än tre år in i framtiden, givetvis händer det mycket på marknaden men det är ju inte direkt så att man hinner uppnå rymdåldern inom tre år.

Om jag lägger fram det såhär, det är inte konstigt att Intel gör rekordvinst efter rekordvinst. Genom att ha en monopolliknande status på marknaden och att vid varje evolution av sina processorer byta sockel så tvingar man även alla användare att köpa nya moderkort, på så sätt kan Intel även ta ut pengar för licenser och försäljning av sina nya chipset, vilka alltid innehåller minimalt med uppgraderingar, eller innehåller så minimalt intressanta uppgraderingar att man får ta fram förstoringsglaset för att hitta skillnaderna.

Dessutom har de även lyckats hypa behovet av moderna processorer. Core 2 Duo/Quad-processorerna klarar fortfarande av 99% av vad en dator används till dagligen med bravur. Jag satt igår och surfade, packade upp en stor fil, installerade Dragon Age Origins och hade Mass Effect 2 på i bakgrunden, allt detta flöt på helt utan några som helst störningar, det på en Core 2 Quad i 3,2Ghz.

Om AMD klarar av att minimera sockel-uppgraderingarna så klarar nog fan Intel av det, problemet för AMD är att moderkortstillverkarna vill att man skall köpa deras "nya" moderkort (där 95% av komponenterna är samma som föregående modell) istället för att användas i en gammal AM2-bräda, så då skiter man i att uppdatera BIOS så att man får fler konsumenter.

Frågan jag ställer mig är när även denna branschen skall träffas av miljölobbyn, så som datorer konsumeras idag och med tanke på hur mycket miljöfarliga ämnen de innehåller så är det bara en tidsfråga innan det sätts press på halvledarjättarna. Det är helt enkelt inte en hållbar utvecklingen.

Sen kan samma gamla vanliga personer komma in och dilla om att "jag skiter väl i både det ena och det andra" men om man är någorlunda insatt så inser man snart att nästa stora marknad är miljörätter etc. Titta bara på handeln med utsläppsrätterna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Undra när PCI-E 3.0 kommer till moderkort/grafikkort. Då börjar jag tänka på att uppgradera ifrån X58.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Vad menar du med det?

Visserligen ligger Intel's toppresterande före, men amd's 6kärniga för 2000 spänn är en jävligt het kandiat!
Så som jag har ser det har intel fortfarande inte lyckats få ut en 6kärning processor för konsumentmarknaden. 10000 vilket skämt, dubbelt så mycket som hela min nuvarande bärbara dator kostar.

Lyckats få ut och lyckats få ut. De behöver ju inte ta fram någon billigare sexkärnig egentligen (även om en är på gång), deras fyrkärniga i7-processorer presterar ju tillräckligt bra för att konkurrera med AMD's sexkärniga:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
(En i7 930 borde prestera väldigt likt en Phenom II 1090T, men den fanns inte att välja så det fick bli en i7 940, som presterar lite bättre)
De har ju med i7 920 och 1090T presterar lite bättre än den: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Så en i7 930, som presterar mellan i7 920 och i7 940 bör prestera väldigt likt 1090T. Prismässigt ligger i7 930 och 1090T väldigt lika också.

Så jag är benägen att hålla med om att AMD ligger lite efter i dagsläget. Prismässigt ligger de dock väldigt bra till, då även moderkorten brukar vara lite billigare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Men, blir detta i så fall x16/16 i CF/SLI? Eller är det fortfarande 16 lanes fast "snabbare"? Är också ganska okunnig när det gäller detta.

PCI-lanesen på själva processorn som är till för grafiken verkar ju bli oförändrade... Dvs x16, eller x8/x8. (med PCI-E v2)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Alltid bra att ha alternativ. Intel tvingar dig att uppgradera både moderkort och processor medans AMD låter dig välja själv. Jag gillar inte att bli tvingad till saker, jag kan hålla min dator "up-to-date" utan Intels hjälp.

++1! oavsett om vissa tycker att det inte gör något att man behöver byta mobo också så är det aldrig försvarbart för även om man inte måste så är man alltid fri att göra det ändå!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Kan det inte hänga ihop då, att intel har bättre prestanda pga att de byter socklar så ofta? dvs amds ingenjörer måste anpassa sina cpuer efter en befintlig sockel, medans intels har friheten att ändra för att slippa kompromissa?

Permalänk
Skrivet av gothxx:

Kan det inte hänga ihop då, att intel har bättre prestanda pga att de byter socklar så ofta? dvs amds ingenjörer måste anpassa sina cpuer efter en befintlig sockel, medans intels har friheten att ändra för att slippa kompromissa?

Har du ens läst tråden? Det verkar inte som det. Haha.

Permalänk
Casemod-mästare