Permalänk
Medlem

Köp av systemkamera 4-7k, tips?

Jag funderar på att köpa en systemkamera eftersom ett flitigt användande av photoshop har gjort mig ännu mer intresserad av foto och bild Dock är jag nybörjare på området och jag vill inte köpa en systemkamera för 7000kr som inte passar mig - så jag vänder mig till ni erfarna på Sweclockers.

Det kommer bli min första systemkamera och jag har endast testat att ta några bilder med vänners kameror. Jag kommer använda kameran till lite allt möjligt (utlandsresor, naturbilder, foton i staden..). Det vore perfekt om kameran har en riktigt bra skärpa! Jag har flera gånger varit med om att digitalkameran har svikit mig... det har blivit överbelyst, onaturliga färger etc. En systemkamera som jag efter ha sett en bild imponerade på mig är: Olympus E-30. Dock är den utanför min prisklass.

Om ni behöver veta något mer så är det bara att fråga. Annars tar jag tacksamt emot alla förslag, råd, tips..

Mvh
C

Permalänk
Medlem

Köp en canon eos 500d och ett bra objektiv kanske ett 70-300?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan50:

Köp en canon eos 500d och ett bra objektiv kanske ett 70-300?

Det blir lite väl dyrt för mig om jag också ska köpa objektivet för 5000kr.. då landar jag på 11000 totalt. Jag hade tänkt ha allt som allt kring 4000-7000kr. Finns det några bra alternativ eller kommer det bara vara dålig skärpa på bilderna?

Men hur viktigt är det att köpa till ett objektiv? Räcker det inte med att köpa enbart kameran? Har ingen aning om hur det fungerar, men som sagt så vill jag ligga på kring 4-7k

Fler förslag?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Pentax K-x är en lyckad kamera i den prisklassen. Jag har en själv och är helnöjd.

Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Detta är ett juste pris om man vill ha en väska och ett prisvärt tele-zom-objektiv:
WEBHALLEN.com - PENTAX K-x in black + DA 18-55 mm Lens + DA 55-300 mm Lens + 50250 Carry-all + 4 GB SDHC Card

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Det kommer bli min första systemkamera och jag har endast testat att ta några bilder med vänners kameror.

Vad har dina vänner för märken? Kan vara smart att köpa samma som dom så kan du få hjälp, tips och kanske låna objektiv.

MaLo har skrivit en bra sammanfattning på instegsmodellerna från olika tillverkare i den här tråden
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/937922-bra-billig-systemkamera/

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp ett beg nikon d 50 d 70 hus och någon skarp optik typ 50/1.4 eller 85/1.8 ,då får du ett vettigt paket med bra optik, det är optiken som bestämmer kvaliten, kamerahuset, betyder inte så mycket i den här prisklassen, de flesta är "ok" , och för att få ett riktigt bra hus så spräcker du budgeten rejält,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om den budget du angivit ska täcka bara kamera och något objektiv eller om det ska vara med väska och andra tillbehör åxå...

Jag skulle föreslå denna:
Nikon D3000 + 18-105/3,5-5,6 VR - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

eller denna
Canon EOS 1000D - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
i kombination med detta:
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Objektiv

Båda två är bra startkit och objektiven räcker bra "allmänfoto". Efter ett tag är det möjligt att du vill komplettera med andra objektiv som telezoom eller vidvinkel, eller om 18-55:an generellt funkar bra, kanske uppgradera till en mer påkostad normalzoom.
Personligen tycker jag att D3000 är mer prisvärd, med bland annat bättre sökare och mer avancerad AF samt ett bättre objektiv med större omfång.
Eventuellt kan du även komplettera med en telezoom, tex Nikon 55-200VR eller Canon 55-250.

Ska Du bara täcka in kamera med objektiv i budgeten du angivit kan du även kolla på denna:
Canon EOS 500D + 18-55/3,5-5,6 IS - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror
Eller denna:
Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 VR - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala systemkameror

Kan du tänka dig att köpa begagnat skulle du kunna kolla på Canon 20D eller Nikon D80 vad gäller kamerahus och därtill får man ju ha en vettig normalzoom. Man kan nog klämma in ett begagnat Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 inom budgeten. Då får du en betydligt mer avancerad kamera med ett bättre och ljusstarkare objektiv.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips

Jag har kollat runt lite och fastnade för:

- Nikon D3000 med objektiv
- Canon EOS 500D med objektiv

Vet inte riktigt vilken jag ska välja. Egentligen behöver jag inte en videoinspelningsfunktion och därför kanske det känns lite som pengarna i sjön med 500D's HD inspelning. När jag läste om D3000 på www.cyberphoto.se/ så kändes som att deras slutsats/beskrivning träffade mina behov mitt i prick:

Citat:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid3000185555200

Nikon D3000 utmärker sig som en perfekta kamera för nybörjaren. Mer avancerade fotografer kan dock sakna funktioner som spegeluppfällning, ett rejälare grepp samt avsaknaden av AF-motor, om man vill använda äldre objektiv. Men för nybörjare och "glada amatörer", som D3000 är ämnad för, så passar den som handen i handsken. Jag märkte själv att jag blev kvar i menyerna i GUIDE-läget, för det är givande och så snyggt gjort, både grafiskt och pedagogiskt sett. Vill du köpa din första systemkamera? Vill du lära dig hur man gör manuella inställningar och får bilderna så där som du själv vill? Då är svaret D3000. D3000 får betyget "Toppklass", inte för sina tekniska specifikationer, utan för sina bildresultat och för sitt innovativa sätt att förenkla fotograferingen.

Och D3000 är också lite billigare än 500D - vilket ger lite mer utrymme för tillbehör såsom minneskort och väska.

Så efter att ha skrivit det här så lutar det åt D3000. Vad tycker ni andra? Och om jag skulle köpa Nikon D3000.. vilket objektiv ska jag köpa till? Det fanns en mängd olika på denna sida:

Kit 1
Kit 2
Kit 3
Kit 4

Permalänk
Skrivet av cir0w:

vilket objektiv ska jag köpa till? Det fanns en mängd olika på denna sida:

Kit 1
Kit 2
Kit 3
Kit 4

Beror ju helt på vad du känner att du vill ha.
18-55 är ju standard kit-objektiv. 55-200 är hyffsad tele. Ska vara riktigt prisvärt, men kanske ingen fantastisk kvalité. 18-105 är ju nåt mellanting som också fått fin kritik. Ju högre brännvidd (mm) ju "närmre" kommer du ditt motiv. Så beror på vad du ska ha det till. Inget av objektiven är särskilt ljusstarka, men det kan man senare komplettera med ett fast 50/35mm.

Jag hade personligen satsat på en d5000.
Nikon D5000 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G digital systemkamera
Trodde jag linkade till den tidigare i tråden, men råkade bli fel där.

Den har samma sensor som den mycket dyrare kameran d300, och ger grym bildkvalité för pengarna. Vridbar display har den också vilket kan vara användbart vid t.ex. macro eller om du vill fota/filma över folkmassor. (Den kan f.ö. filma).
Objektivet som följer med är ett 18-55 VR (Vibrationsreducering), och är lite bättre än 18-55an som följer med d3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Tack för alla tips

Jag har kollat runt lite och fastnade för:

- Nikon D3000 med objektiv
- Canon EOS 500D med objektiv

Vet inte riktigt vilken jag ska välja. Egentligen behöver jag inte en videoinspelningsfunktion och därför kanske det känns lite som pengarna i sjön med 500D's HD inspelning. När jag läste om D3000 på www.cyberphoto.se/ så kändes som att deras slutsats/beskrivning träffade mina behov mitt i prick:

Och D3000 är också lite billigare än 500D - vilket ger lite mer utrymme för tillbehör såsom minneskort och väska.

Så efter att ha skrivit det här så lutar det åt D3000. Vad tycker ni andra? Och om jag skulle köpa Nikon D3000.. vilket objektiv ska jag köpa till? Det fanns en mängd olika på denna sida:

Kit 1
Kit 2
Kit 3
Kit 4

Ang. D3000 vs 500D så kan du välja den som "känns bäst". Om du har möjlighet så ta dig gärna till en butik om kläm på dem. Den ena kanske ligger bättre i handen eller känns enklare att använda än den andra...

Vad gäller D3000-kiten så beror det, som sagt, lite på. Jag hade personligen hållt mig till kiter med VR-objektiv. VR är inte svaret på värdlsfred och hungersnöd, men i vissa fall kan det vara till hjälp, särskilt med en lite ljussvagare telezoom som 55-200:n är.
Om man sedan ska välja 18-55VR, 18-55VR+55-200VR eller 18-105VR... JAG hade, för mitt personliga fotograferande köpt med 18-105:an. Den är lite bättre och har lite större brännviddsomfång än 18-55:an och är på det sättet ett bättre "allround"-objektiv. Jag skulle klara merparten av min fotografering med endast ett sådant objektiv. Sen ska jag väl inte sticka under stolen med att jag ibland monterar på min telezoom (70-210), men det är inte så ofta.
18-55VR+55-200VR ger ju lite bättre möjligheter vad gäller att fotografera motiv på "lite avstånd", men kommer att rendera lite objektivbyten. Det är fortfarande inte tillräckligt för att fotografera djur i det vilda (annat än om man har tur(?) att springa ihop med djuren). Däremot ger det ju bra möjligheter till lite "närmare" bilder på djuren i djurkparken på semestern, tex (http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/outings/vaccation_in_...).

Vad gäller bilkvalitet som generalkyckling är inne på så är alla dessa objektiv bra, även om det såklart finns bättre om man vill lägga mycket mer pengar. Vad gäller just 55-200:an så är den bara marginellt sämre än tex 70-300VR och den är otroligt prisvärd. Det är snudd på fantastiskt att en så billig telezoom faktiskt är skarp redan på största bländare.

Permalänk
Medlem

Okey, nu står det alltså mellan: Nikon D3000, Nikon D5000 och Canon 500D.

När det kommer till att välja objektiv så nöjer jag mig med ett 18-55 eller 18-105 med VR. Jag ska kolla runt om det finns någon butik där man kan känna lite på kamerorna. Finns det någon affär i stockholm som är att rekommendera?

Angående Nikons D3000 så fastna jag för att den hade en "guide-funktion" som fick beskrivningen; "Vill du lära dig hur man gör manuella inställningar och får bilderna så där som du själv vill?" Det är något som jag skulle tycka var roligt att lära sig, att inte enbart använda sig av förinställda inställningar utan att man själv kan trixa med dem och uppnå egna och kanske bättre resultat Är detta något jag borde fundera på om jag vill ha eller är det något jag lätt kan finna på annat håll och som inte behövs inbyggt i kameran?

Sen undrar jag bara vad "EF-S 18-55/3,5-5,6 IS" står för i Canons objektiv... i Nikons objektiv med förkortningen "AF-S" så står det för en autofokus-motor.

Edit: Vad skulle va bäst? En Nikon D3000 med ett AF-S 18-105 VR eller en Nikon D5000 med ett AF-S 18-55 VR?

Permalänk
Medlem

Ingen personlig erfarenhet av varken Nikon eller Canon. Har likt nilsrock en Pentax K-x som jag är mycket nöjd med.
Har fått intrycket att D3000 inte är någon vidare kamera när jag läst runt på nätet. D5000 verkar däremot mycket bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Sen undrar jag bara vad "EF-S 18-55/3,5-5,6 IS" står för i Canons objektiv... i Nikons objektiv med förkortningen "AF-S" så står det för en autofokus-motor.

Edit: Vad skulle va bäst? En Nikon D3000 med ett AF-S 18-105 VR eller en Nikon D5000 med ett AF-S 18-55 VR?

EF-S på Canon betyder att objektivet är avsett för kameror med sensorer av den mindre storleken APS-C Dessa objektiv går inte att montera på en kameran med fullstor sensor och skulle man ändå lyckas är det troligt att spegeln slår i objektivet när den fälls upp. Det är motsvarigheten till Nikons "DX", med den skillnaden att DX-objektiv går att montera och andvända på FX-kameror i ett speciellt "crop-läge".

Vad gäller D5000 med 18-55 eller D3000 med 18-105 så beror det väl lite på. D5000 har en nyare bättre sensor. Det innebär att den ger lite lägre brus på höga ISO-tal. Man har alltså lite bättre möjlighet att ta bilder i dåligt ljus utan att använda blixt. D5000 har vinklingsbar, men sämre skärm, den har åxå sämre sökare. Med D3000-paketet får du ett bättre och mer flexibelt objektiv.

Just detdär med guide-lägena kan kanske vara bra till en början, men jag tycker personligen inte att just DET är något du ska lägga allt för stor vikt vid. Man lär sig ändå och det finns mycket på nätet att läsa för att lära sig, men visst kan kanske guide-lägena underlätta inlärningsprocessen något...

Skrivet av glemmy:

Har fått intrycket att D3000 inte är någon vidare kamera när jag läst runt på nätet. D5000 verkar däremot mycket bra.

Som med allt annat på nätet så är det väldigt svart eller vitt. Är något inte "state of the art" så är det skit och sanningen brukar normalt ligga nånstans där emellan. D3000 är en bra kamera, som är riktigt prisvärd, däremot finns det bättre kameror, men de kostar åxå mer. D5000 har en modernare sensor, men är sämre på en del andra saker där D3000 är bättre. Canons 1000D är inte heller så himla "kul" om man jämför med 500D eller 550D, tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad gäller D5000 med 18-55 eller D3000 med 18-105 så beror det väl lite på. D5000 har en nyare bättre sensor. Det innebär att den ger lite lägre brus på höga ISO-tal. Man har alltså lite bättre möjlighet att ta bilder i dåligt ljus utan att använda blixt. D5000 har vinklingsbar, men sämre skärm, den har åxå sämre sökare. Med D3000-paketet får du ett bättre och mer flexibelt objektiv.

Just detdär med guide-lägena kan kanske vara bra till en början, men jag tycker personligen inte att just DET är något du ska lägga allt för stor vikt vid. Man lär sig ändå och det finns mycket på nätet att läsa för att lära sig, men visst kan kanske guide-lägena underlätta inlärningsprocessen något...

Ok, vilken av de tre kamerorna skulle du köpt? Jag tror jag behöver gå till en affär och hålla på dom, sen tror jag inte det varierar såå mycket i bildkvalité eftersom alla tre verkar vara bra kameror. Som jag har uppfattat det så är objektivet lite viktigare än kamerahuset och därför kanske det är bättre med den billigare D3000 och det bättre och dyrare objektivet 18-105 VR..

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på vad man tänkt fotografera större delen av tiden. Kommer man att fotografera mycket i "dåligt" ljus, utan stativ och allt sånt så kanske det är vettigare att satsa på D5000 med 18-55. För vanligt "allmänfoto" skulle jag nog hellre valt att få det större zoomomfånget och den aningen bättre bildkvaliteten hos 18-105:an. Men det är JAG utifrån MINA förutsättningar. Det är ju inte säkert att det passar DIG bäst. Fast det vet du ju eg först när du provat...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är själv ganska nöjd med standard zoom då det passar mig bäst så jag hade tagit en Pentax K-x standard kit men i ditt fall så är Canon 500D snäppet bättre när det gäller upplösning så gillar man att leka i Photoshop finns lite mer att hämta. Den har även en klart trevligare skärm om man tycker sådant är viktigt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Väntar på att jag får tid till att åka till en butik och känna på dom. Undertiden kom jag på en fråga:

Vad är "bäst"?

1. Köpa ett lite billigare kamerahus och två objektiv (ett standard objektiv samt ett objektiv med mer zoom)

2. Köpa ett lite dyrare kamerahus och endast ett standardobjektiv?

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att testat en hel del kameror så måste jag säga att ett bättre hus gör en hel del och man kommer ha kvar den längre då ett bra hus gör fotograferandet till ett rent nöje så jag tycker att man skall köpa ett bra hus och sedan köpa till bättre objektiv efterhand för bra bilder får man även från kitobjektiven.

Min senaste kamera är en Samsung NX10 som visat sig vara en riktig liten pärla och för att vara en EVIL kamera är autofokus riktigt snabb men objektivet känns plastigt så jag hoppas att man kommer släppa objektiv med högre byggkvalité i framtiden men bildkvalitén är det inget fel på.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av cir0w:

Väntar på att jag får tid till att åka till en butik och känna på dom. Undertiden kom jag på en fråga:

Vad är "bäst"?

1. Köpa ett lite billigare kamerahus och två objektiv (ett standard objektiv samt ett objektiv med mer zoom)

2. Köpa ett lite dyrare kamerahus och endast ett standardobjektiv?

Jag skulle säga att det beror på vad du tänkt fotografera. Ska du fotografera saker på "lite avstånd" så ät ju en telezoom väldigt bra att ha. För vanligt allmänfotografering så räcker det oftast med en normalzoom och då kan man ju välja att bränna lite mer pengar på antingen kamerahuset eller på normalzoomen istället...
Rent generellt kan man säga att det mestadels är finesser/funktioner man får om man köper en dyrare kamera, medan bildkvaliteten är relativt lika. Vill man åt bättre bildkvalitet är det bättre att lägga mer pengar på objektivet istället för på kamerahuset.