Monitor Audio BR6, något att ha?

Permalänk
Medlem

Monitor Audio BR6, något att ha?

Som det är just nu så sitter jag på en Cambridge 550A och jag gillar den skarpt, tyvärr dock så är den bara kopplad till ett par Klipsch RB-61 så ljudet är ju lite på den klena sidan.

Har varit och lyssnat på ett par MA BR6 och diggar ljudet i dem skarpt men förstärkaren då var en Marantz för herrejävlar-priser och nu undrar jag mest om någon har lite erfarenheter av BR6 ihop med enklare förstärkare. Lyssnade också på ett par B&W DM684, Dali Lektor 6 och Dali Concept 8 men ingen av dem passade mig lika bra som BR6. Finns det några andra vettiga alternativ där ute?

Är de lättdrivna nog för att passa ihop med min 550? Från vad rena fakta visar så borde de vara en trevlig matchning men personliga åsikter väger alltid tyngre.

Vad finns i ungefär samma prisklass (7500-9000kr) som BR6 och med ungefär samma ljudbild? Lyssnar i princip på allt möjligt så jag vill gärna ha en rätt bred och skarp ljudbild men som kunna köra lite party utan att behöva använda en subba.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

MA RX6 för 9990:-

Du kommer inte bli besviken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart:

MA RX6 för 9990:-

Du kommer inte bli besviken.

Det vet vi ju inte, eftersom alla har olika ljudideal

Men jag skulle satsa på att ta med dig din förstärkare till butiken och koppla in den. Det verkar som du varit på hifi-klubben av vilka märken du nämner och de brukar vara bra att ha och göra med.

De är vana vid att folk tar med sig stärkare, man vill ju såklart höra med sina egna tänkta prylar. Annars ger ju inte provlyssningen något..

Bäst av allt är ju såklart att låna hem högtalarna, men jag tror inte de gör sådant längre? Du kan ju alltid fråga i alla fall.

Visa signatur

jaa soet litten jente dean daer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PungRaeV:

Det vet vi ju inte, eftersom alla har olika ljudideal

Gillar han BR6 är chansen rätt stor att han även gillar RX6!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart:

Gillar han BR6 är chansen rätt stor att han även gillar RX6!

Ja, förmodligen Jag har inte hört någon av dom så kan inte säga något om det. Men troligast låter de väl rätt lika. Även om det inte betyder att de gör det för de är samma serie/tillverkare.

Visa signatur

jaa soet litten jente dean daer!

Permalänk
Medlem

Finns ju rätt mycket intressant strax under 10k-strecket. Focal, Elac och XTZ skulle jag tittat på också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart:

MA RX6 för 9990:-

Du kommer inte bli besviken.

Hade faktiskt missat storebrorsorna. Blir helt klart till att lyssna på de där.

Skrivet av Halogen:

Finns ju rätt mycket intressant strax under 10k-strecket. Focal, Elac och XTZ skulle jag tittat på också.

Har inte kunnat hitta någon butik runtomkring Örebro där jag kan lyssna på Focal och XTZ, däremot lyssnat lite som snabbast på Elac och nog för att de var välljudande så passade de inte mig.

Tack för tipsen.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Skillnaden mellan olika förstärkare är minimal. Så länge ditt rum är någorlunda jämförbart med det där du hörde dem, så kommer det att låta bra även hos dig.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart:

Gillar han BR6 är chansen rätt stor att han även gillar RX6!

Åkte ner till Lefflers i Linköping för att lyssna på dem, blev inte besviken!
Står nu ett par fina ekfärgade RX6or i mitt vardagsrum och de funkar perfekt ihop med min 550.

Tack som fan för tipset!

Visa signatur

Captain Awesome