Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Jaha det var ju roligt så du får ut 48-51 Mbit/sek uppladdning på din GRPS uppkoppling? Jäkligt bra måste jag säga!
Lite mer information om vad du har för uppkoppling och så vidare så blir det lite lättare att kommentera

rastersize: Vad "GRPS" betyder vet jag inte men det kan du nog säkert upplysa mig om.
Tja, som majoriteten av de som skrivit här i tråden liksom även trådskaparen Endosavian så sitter även jag med Bredbandsbolaget 100 Mbit.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

rastersize: Vad "GRPS" betyder vet jag inte men det kan du nog säkert upplysa mig om.
Tja, som majoriteten av de som skrivit här i tråden liksom även trådskaparen Endosavian så sitter även jag med Bredbandsbolaget 100 Mbit.

GPRS är datatrafik över GSM-nätet, alltså verkligen långsamt.

Är du helt säker på att du bara har en IP-adress och inte har fått fem stycken? Det låter ju lite som att det skulle vara fem stycken. Trevligt som attan att det sker helt per automatik med OpenBSD i vart fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rastersize: Jag förstod vad du syftade på när du skrev GRPS, ville bara dryga mig lite.
Jag pratar precis i detta nu med en polare på mumble och han säger att han får 78.83 Mbit/sek utåt, även han har 100/10 Mbit/sek från Bredbandsbolaget. Han har även TP-kabeln kopplad direkt från uttaget till sin egen dator.

Edit: Han kör Windows XP Pro SP3 som operativsystem.

Edit: Pratat med en polare i Kumla, han har 15 Mbit/sek utåt.
Något skumt är det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

rastersize: Jag förstod vad du syftade på när du skrev GRPS, ville bara dryga mig lite.
Jag pratar precis i detta nu med en polare på mumble och han säger att han får 78.83 Mbit/sek utåt, även han har 100/10 Mbit/sek från Bredbandsbolaget. Han har även TP-kabeln kopplad direkt från uttaget till sin egen dator.

Edit: Han kör Windows XP Pro SP3 som operativsystem.

Edit: Pratat med en polare i Kumla, han har 15 Mbit/sek utåt.
Något skumt är det.

Har också bara ~15 mbit här i linköping per ip atm. Kan bro på att de testar något nytt i eran region eller bara felkonfigurerade switchar hos er kanske :)?

grattis i.af

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ville bara säga: Stort tack Endosavian för din guide!

Har precis satt ihop följande router för 24/7-bruk:

Moderkort: Gigabyte GA-6KIEH-RH
CPU: Intel Pentium Dual-Core T7250
Kylare CPU: Nexus PSM-5000
Minne: 2 x 1GB DDR2 RAM
Hårddisk: Hitachi 7.2k RPM, 100 GB (2.5 tum)
Chassi: Silverstone Sugo SG05
PSU: FSP 300W

Blev lite overkill, men hade några prylar liggandes från tidigare byggen/datorer. Roligt att de får nytt liv och att man slipper köpa nya saker.

Ska dock byta ut fläkten i chassit till en Scythe Gentle Typhoon 1850RPM för att få bättre kylning då jag kör passiv kylning för CPU:n.

BTW, har inte ännu fixat till röran, ska göra det när jag byggt färdigt den nya servern som ska stå bredvid routern.

// X

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som har lyckats göra detta på ett kostnadseffektivt sätt? Datordelar har man många av, kostnaden jag tänker på är elkostnaden. Antar att det inte går att få ner det till samma nivå som en vanlig router, t.ex. Dlink 655 använder?

Vad krävs det för dator för att routra 100/~100, och vad drar den i ström ungefär?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Tror det är svårt att få ner strömförbrukningen under en Dlink 655 (skulle vara intressant att veta vad den drar).
Eller finns ett sätt att komma under om man kör pfsense virtuellt tillsammans med andra servrar.

Permalänk

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp nu.

Har satt ihop en gammal dator som skall bli en router, har använt guiden men har nu kört fast.var när man kom förbi detta och kunde välj
Först var det problem med nätverkskorten, har ett realtek gigabitkort som skall gå ut i nätverket. När man skulle välja kort för LAN och WAN hittade man ibland inte kortet bland alternativen.

Men det stora problemet var när man kom förbi detta, valde rätt kort till LAN och WAN, tryckt nej till fler nätverkskort och skall gå vidare:

Citat:

pfSense ber dig bekräfta dina inställningar, ange ”y” och fortsätt.
pfSense skapar nu default configurationsfiler och sedan kommer du till ”pfSense console setup”.

När man valt ja här så jobbar den en stund för att sedan komma till ett läge där det står något i stil med att det inte gick att dumpa loggen...

Hoppas att ni kan hjälpa mig trotts denna luddiga felbeskrivning.

Mvh/Alfred

Permalänk
Skrivet av Hilton:

Är det någon som har lyckats göra detta på ett kostnadseffektivt sätt? Datordelar har man många av, kostnaden jag tänker på är elkostnaden. Antar att det inte går att få ner det till samma nivå som en vanlig router, t.ex. Dlink 655 använder?

Vad krävs det för dator för att routra 100/~100, och vad drar den i ström ungefär?

Jag kör allt virtuellt på en maskin för att få ner elkostnaderna så mycket som möjligt. Med en äldre dedikerad maskin är de svårt att matcha strömförbrukningen på en köpt router, alternativet vore en lite atom som i.af kan komma nära. Din andra fråga kan jag därav inte svara på i dagsläget

Skrivet av Gubbtjuven:

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp nu.

Har satt ihop en gammal dator som skall bli en router, har använt guiden men har nu kört fast.var när man kom förbi detta och kunde välj
Först var det problem med nätverkskorten, har ett realtek gigabitkort som skall gå ut i nätverket. När man skulle välja kort för LAN och WAN hittade man ibland inte kortet bland alternativen.

Men det stora problemet var när man kom förbi detta, valde rätt kort till LAN och WAN, tryckt nej till fler nätverkskort och skall gå vidare:

När man valt ja här så jobbar den en stund för att sedan komma till ett läge där det står något i stil med att det inte gick att dumpa loggen...

Hoppas att ni kan hjälpa mig trotts denna luddiga felbeskrivning.

Mvh/Alfred

Låter lite som hårdvaran spökar? Är maskinvaran i datorn schyst?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

Nja, de tär ju inge ny dator direkt. Men den verkade fungera skapligt innan vi installerade pfsense, var xp på den då och det fungerade fint att göra de mesta mindre krävande applikationer. Tror det var en AMD processor på 1.8 gHz, en gig ram m.m.

Men det kan alltså vara hårdvaran som orsakar ett sånt här fel? Eller det är kanske vad som helt som kan göra det

Permalänk
Medlem

Kan detta vara användbart för vissa ändamål? Misco.se - HP NC7170 - nätverkskort - 2 portar HP NC7170 2-port intel-nic.
Kanske bra om man vill köra pfsense virtuellt på ett itx-moderkort..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tack för en jätte bra guide Endosavian. Här är mitt resultat:

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kan detta vara användbart för vissa ändamål? Misco.se - HP NC7170 - nätverkskort - 2 portar HP NC7170 2-port intel-nic.
Kanske bra om man vill köra pfsense virtuellt på ett itx-moderkort..

Om du hittar något itx-moderkort med PCI-X så visst men jag har inte sett något.

Industrial Computer,Automation & Embedded Computers Solutions - Advantech eStore - buy.advantech.eu
Det här är jag själv sugen på. Skall bara ta reda på om de skickar till sverige.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

Om du hittar något itx-moderkort med PCI-X så visst men jag har inte sett något.

Industrial Computer,Automation & Embedded Computers Solutions - Advantech eStore - buy.advantech.eu
Det här är jag själv sugen på. Skall bara ta reda på om de skickar till sverige.

Nej men det funkar i vanlig pci. Man får väl viss begränsning på bandbredden men.. Visserligen måste moderkortet ha lite extra utrymme bakom porten. Men det har de flesta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej men det funkar i vanlig pci. Man får väl viss begränsning på bandbredden men.. Visserligen måste moderkortet ha lite extra utrymme bakom porten. Men det har de flesta.

Vad kan man räkna med för bortfall av bandbredden?

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av ditx:

Vad kan man räkna med för bortfall av bandbredden?

/d

Jadu PCI klarar väl 1 gigabit max i teorin. Och det sitter två gigabit-portar på kortet, vilket ju då inte kan utnyttjas fullt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flog:

Om du hittar något itx-moderkort med PCI-X så visst men jag har inte sett något.

Industrial Computer,Automation & Embedded Computers Solutions - Advantech eStore - buy.advantech.eu
Det här är jag själv sugen på. Skall bara ta reda på om de skickar till sverige.

Har du BBB? I så fall, hade du tänkt köra virtuellt för att få tillgång till högre upload?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Tja, håller på med just detta och har beställt följande

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Tror du det kommer att duga gott?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Tja, håller på med just detta och har beställt följande

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Tror du det kommer att duga gott?

rent spontant hade jag gjort annorlunda och byggt en esxi burk för att köra allt på, slipper du alla de där nätverkskorten och du kan köra fler os på maskinen.

Men ja det kommer galant klara uppgiften

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Bygg din egen router med pfSense.

Har du experimenterat något med multi-WAN på pfSense 2?
Jag har suttit en del själv med en pfSense 2 installation ovanpå ESXi och försökt få igång multi-WAN på en BBB uppkoppling men får det inte att fungera. Det verkar som att de har slopat stödet för multi-WAN som delar samma GW i den nya versionen.
Någon som har lite input eller tester?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Skrivet av twan:

Har du experimenterat något med multi-WAN på pfSense 2?
Jag har suttit en del själv med en pfSense 2 installation ovanpå ESXi och försökt få igång multi-WAN på en BBB uppkoppling men får det inte att fungera. Det verkar som att de har slopat stödet för multi-WAN som delar samma GW i den nya versionen.
Någon som har lite input eller tester?

Har tyvärr inte haft tillfälle att börja experimentera med pfsense 2 än. Kommer kunna börja titta på det först efter sommaren

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem med min pfsenseVM. Det är så att jag inte kan ansluta till Vsphere när jag är uppkopplad till min VPN (OpenVPN). Dock kan jag ansluta till alla andra datorer förutom ESXi Vpshere Client. Jag misstänker att det beror på att ESXI ligger före routern i "listan" eller vad man ska säga. Jag får ping signal från alla datorer förutom just ESXi. Vad är de som ställer till det? Har öppnat portarna 443 och 902 för ESXi utan framgång. Print på mina regler i brandväggen -> http://data.fuskbugg.se/skogsturken/regler_pfsense_openvpn.jp...

mvh Kajli

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Har tyvärr inte haft tillfälle att börja experimentera med pfsense 2 än. Kommer kunna börja titta på det först efter sommaren

Rättare sagt så verkar det som att de aldrig har supportat multi-WAN som kör på samma GW.
Dynamic DNS (ZoneEdit) and multi WAN

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Skrivet av twan:

Rättare sagt så verkar det som att de aldrig har supportat multi-WAN som kör på samma GW.
Dynamic DNS (ZoneEdit) and multi WAN

Har ingen bra lösning men har du provat köra 5st små linux os som bara agerar gateway framför pfsense?
Det är bra struligt men det borde funka. Ex någon av följande List of router or firewall distributions - Wikipedia, the free encyclopedia?

Ska testa det själv med 2.0 nästa vecka någon gång bara jag får tid till det :{

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för en jätte bra guide!
Men jag har fått lite problem.
Jag har installerat pfsense på hårddisken och assignat interfaces och satt LAN ip address.
Men sedan när jag skriver in 192.168.0.1 så står det bara "Webbsidan hittades" och sedan så kommer det upp webbsidan kunde inte visas. Samma när jag använder firefox så får jag
Anslutningen avbröts
Anslutningen till servern återställdes under hämtningen av sidan.

Alltså så har jag någon form av kontakt till servern men sidan visas inte.
Någon som vet problemet?

Permalänk
Vila i frid

[QUOTE="felix21;10322697"]Alltså så har jag någon form av kontakt till servern men sidan visas inte.
/QUOTE]

Vad säger pfSense-loggarna?

Hjälper detta?
[Other] Pfsense NAT problem - dslreports.com
pfSense: Ticket #535

Det finns fler andra buggar som och bara kan avhjälpas genom att starta om routern.

Permalänk
Medlem

Har startat om den flera gånger men hjälper inte och det andra du länkade är inte troligt då jag bara har en dator i nätverket när jag provade med pfsense.

I loggarna står det ungefär så här.
DEST
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix21:

Har startat om den flera gånger men hjälper inte och det andra du länkade är inte troligt då jag bara har en dator i nätverket när jag provade med pfsense.

I loggarna står det ungefär så här.
DEST
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
UDP 127.0.0.1:[random port] 127.0.0.1:53
osv.

Hej,

skulle du kunna ta och lägga upp en skärmdump utav pfSense precis efter att du har loggat in dig på den via SSH, dvs så vi ser dina nätverkskort tillsammans med deras adresstilldelning? Hur stor nätverksmask angav du för LAN kortet? Kan du surfa via pfSense installationen? Var kommer ovanstående loggar ifrån?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Provar att posta här istället för att sitta och skicka massa PM's till Endosavian..

Vill försöka kombinera min HTPC med pfSense för att få bort en burk i lägenheten.. dvs. virtuallisera. I och med att jag behöver få ut bild till TVn så måste jag (sant?) använda antingen VirtualBox eller vmware server installerat på mitt värdOS som kommer vara windows XP.

Jag har även bredbandsbolagets 100Mbit fiber vilket innebär 10Mbit upload per IP så kommer köra multiwan. har en fullt fungerande pfSense setup på en standaloneburk nu men vill försöka få detta att fungera nu

Är verkligen nybörjare inom virtuallisering så har ingen aning om hur jag ska lösa multiwandelen. Då jag inte kommer ha 7 nätverkskort i den nya burken, endast 3st som är tänkt 1 för värdinstallationen (windows xp/HTPC) och 2 för pfSense(WAN,LAN) hur skall jag konfigurera de virtuella nätverkskorten? Som jag förstår det kan man ta in alla de 5 dynamiska IP-adresserna genom 1 fysiskt nätverkskort genom att skapa ett gäng virtuella? Det är väl det som är problemet just nu, någon som kan förklara lite mer i detalj hur jag skall gå till väga?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Vila i frid

Du skapar bara fler nya Virtuella nätverkskort (i settings) i din virtuella maskin innan du drar igång den. Välj att låt alla vara bryggade mot WAN-kortet. Sen lägger du till de virtuella korten i pfsens webmin-interface. Jag har själv ingen sådan ISP så jag kan inte prova själv. Jag får bara 3 IP-adresser men fortfarande allt-som-allt cappat till mina köpta 30 Mbit.