Obsidian 800d på komplett för 1400:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Undrar detsamma, men är dock inne på R3 eller XL

XL:
- Liknande pris.
- 2 insug, men ett till varje kammaren. Borde vara liknande prestanda som ett insug och en till HDD buren på 800D. Mindre nackdel för XL om du har många varma hårddiskar, då du blåser in varmluft i alla delar av chassit, men jag tror inte det påverkar så mycket.
- En 180mm fläkt riktad uppåt-bakåt istället för 3st 120mm riktade uppåt. Fördel 800D plus lättare att montera en stor vattenkylare, på bekostnad av ljudnivå.
- Sidofläkt. Den enda stora fördel jag ser.
- Ljuddämpning, men i min erfarenhet är det lite meh. Brukar inte hjälpa så mycket. Dock så är det ju en direkt fördel oavsett hur man ser på det.

I övrigt så har ju båda samma stöd för ATX/E-ATX vad vitt jag vet, ingendera har USB3.0. Hade jag båda framför mig till samma pris så skulle jag haft svårt att välja... Men Corsair finns ju här nu. Och rea är det svårt att säga nej till

R3an är ju i en helt annan klass, både storleksmässigt och prismässigt.

Permalänk
Medlem

Beställt

Beställde även en Corsair Force på 60GB från inet. ska bli kul

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd

Köpte ett igår kväll för det priset.Som på beställning eftersom jag va villig att lägga ut normal priset.Snacka om chock jag fick när jag såg priset hehehe 48% nersatt pris inte illa

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Oj nära ett impulsköp där, "tur" att frakten var så pass hög, kändes det inte som lika bra pris.

Permalänk

Nu det märks att man faktiskt tycker 700'an är stilrenare...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av murklor:

XL:
- Liknande pris.
- 2 insug, men ett till varje kammaren. Borde vara liknande prestanda som ett insug och en till HDD buren på 800D. Mindre nackdel för XL om du har många varma hårddiskar, då du blåser in varmluft i alla delar av chassit, men jag tror inte det påverkar så mycket.
- En 180mm fläkt riktad uppåt-bakåt istället för 3st 120mm riktade uppåt. Fördel 800D plus lättare att montera en stor vattenkylare, på bekostnad av ljudnivå.
- Sidofläkt. Den enda stora fördel jag ser.
- Ljuddämpning, men i min erfarenhet är det lite meh. Brukar inte hjälpa så mycket. Dock så är det ju en direkt fördel oavsett hur man ser på det.

I övrigt så har ju båda samma stöd för ATX/E-ATX vad vitt jag vet, ingendera har USB3.0. Hade jag båda framför mig till samma pris så skulle jag haft svårt att välja... Men Corsair finns ju här nu. Och rea är det svårt att säga nej till

R3an är ju i en helt annan klass, både storleksmässigt och prismässigt.

Väntar nog på XL ändå och ser hur det ser ut irl. Jag ska köra luftkylt system med inriktning på ljudnivå så de tre platserna för 120mm i toppen är nog bara negativt då.

Däremot så har sidan ej plexi (har dock delade meningar om det) men det är ju inte direkt svårt att sätta dit om man vill. Sticksåg ftw!

En fläktstyring vore ju inte heller fel till chassit, men det blir väl att montera inuti :/ Följer det föresten inte med någon till XL och hur tusan ser den ut?

Borde inte både R3 och XL komma upp på Fractal Designs hemsida snart?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

En fläktstyring vore ju inte heller fel till chassit, men det blir väl att montera inuti :/ Följer det föresten inte med någon till XL och hur tusan ser den ut?

Annars är det ju bara att sätta en fläktkontroller i en av 5 tummarna...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av murklor:

Annars är det ju bara att sätta en fläktkontroller i en av 5 tummarna...

Går väl inte i XL?
Dörren skulle väl inte gå att stänga då?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Använd en platt? Tex:
Lian Li LCD-panel TR-5B Svart - Inet.se
Dålig bild men den ser rätt platt ut. Kollade inte så noga.

Permalänk
Medlem

Köpte igår, hämtbutik stockholm, blir att ta hem det via kommunaltrafik. Jobbigt, men värt det.

Permalänk

Köptes igår kommer imorrn

Visa signatur

🎮 → Ryzen 9 5950X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har lekt en del med detta chassi och det rekommenderas verkligen, otroligt lättjobbat. Det enda som jag stör mig på är att vaggorna inte riktigt är gjorda för SSD, svåra att få in med 2,5"-enhet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Har lekt en del med detta chassi och det rekommenderas verkligen, otroligt lättjobbat. Det enda som jag stör mig på är att vaggorna inte riktigt är gjorda för SSD, svåra att få in med 2,5"-enhet.

Trevligt, Jag sitter på ett HAF 932 nu men det känns inte riktigt som min stil, ljudnivån är hög och det är lite för mycket bling för min del... så detta är onekligen intressant.
Dock tänker jag nog fundera på köpet i en eller två dagar så jag inte gör samma misstag igen och impulsköper ett chassi.
Hur många extrafläktar rekommenderar ni att man installerar i detta för att få det schysst som luftkylt? och i vad för storlekar

Permalänk
Medlem

Är då sjukt nöjd med mitt 700D. Ville inte ha hotswap å plexi så valet var enkelt för mig. Stort och gott om plats att montera i och lätt att dra kablarna så dom inte syns.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

jag ska beställa det imorgon troligtvis. fläskigt fint! 1434kr landa de för på mig:P

Permalänk
Medlem

Vilket pris! Skulle inte tvekat om jag inte hade något schyst chassi. Men nu har jag ett ATCs 840 och det funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Rodney sa att det vägde 20 kg utan något i det?
wow

Permalänk
Medlem

"visa" de ska visst va sant! de är riktigt tungt isåfall:D

Permalänk
Medlem

haha ja, läskigt

Funkar det att montera en H50 i taket föresten? skulle spara mig 100 kr så att jag inte behöver köpa en ny fläkt, eller är det en dum idé?

Permalänk
Medlem

jaha då var ett 800d på väg hem:P ASUS P6T Deluxe V2 blev de också dom hade sänkt de 10% också:P lite mer plats för min 5870:s:P pew pew i win:P men fraktten på 451kr sved lite må ja säga men va gör man inte för kärleken:P har hållt på att modda min r2:a sen ja köpte den och den suger för vatten tbh. så nu j*vlar blir det mer vatten:D

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem

Då har man sig ett nytt chassi då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watte^:

Vilket pris! Skulle inte tvekat om jag inte hade något schyst chassi. Men nu har jag ett ATCs 840 och det funkar bra för mig.

http://img839.imageshack.us/img839/251/dsc01527u.th.jpg

ATCS är bättre för luftkylning, och riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Den enkla frågan och svaret är väl varför det är en stor rabatt? Kan det vara för att varje vettig review över lådan säger: "Främst tänkt för vattenkylning". Och de tester som jag hittat visar att försök att köra luftkylning i standardutförande leder till löjligt höga temperaturer?

Corsair lådorna ser sexiga ut, och har ett par riktigt bra prylar inuti; men att köpa ett dyrt chassi, för att sen byta ut de fläktar som kommer mer, och installera full fläktuppsättning, och sen ha kylningen som motsvarar en 600 kronors låda? Hmm.. Binda sig vid en förhållandevis dyr processorkylare som blir slagen av de bättre luftkylarna?

Jag vill inte låta hatisk; men jag är lite... Förvirrad över anledningen till att folk skaffar en låda avsedd för vattenkylning för att luftkyla. Ja Corsair säger att den är till för båda; och de reviewers som copy-pastar press releases gör det samma.

Chassin som ligger under Corsair i prisklass, har fläktar som blåser rakt på grafikorten; färsk luft utifrån... Antingen med sidodörr, underifrån med inverterat moderkort, eller fläkt i fronten och sedan fläkt bakom hårdiskburen. Jag antar att det är utmaningen i det hela som lockar folk.

Permalänk
Medlem

Ser att jag inte var den ända som impuls handlade ett 800d

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Rodney sa att det vägde 20 kg utan något i det?
wow

Läste att det var 22lbs? ca 10kg?

Permalänk
Medlem

Vad är det som göra att Inet tex har frakt på 59kr men inte Komplett, de skall ju ha över 300spänn.
Löjligt dyrt, bojkottar chassin från Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

haha ja, läskigt

Funkar det att montera en H50 i taket föresten? skulle spara mig 100 kr så att jag inte behöver köpa en ny fläkt, eller är det en dum idé?

Ja det funkar jag har den i mitten platsen i mitt 800d ser snyggt ut och blir inte så skarp sväng på slangarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Vad är det som göra att Inet tex har frakt på 59kr men inte Komplett, de skall ju ha över 300spänn.
Löjligt dyrt, bojkottar chassin från Komplett

Inet är Bättre

+ Komplett har sitt lager i Norge.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inix:

Läste att det var 22lbs? ca 10kg?

då hörde jag kanske fel, around 20 kilograms lät det precis som han sa :

Permalänk

Beställde ett
Vad jag förstår så kommer det med 3 fläktar.
Hur långt klarar man sig med stock cooling?
Har ingen superdator, C2D, gammalt graffe.
Tänkte testa utan extra fläktar, ev ta från ett gammalt.
Någon som faktiskt kör med stock?