Vad gjorde ni för projektarbete i gymnasiet?

Permalänk
Medlem

Praktiserade 3 veckor som engelskalärare i Rosengård och skrev därefter en kort rapport om hur integrationen av invandrare (inte) fungerar i Malmö.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Gjorde en WDS konfiguration åt ett företag, fick VG men skulle fått MVG om rapporten hade varit bättre

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Jag renoverade en bakelitratt till en Scania L56 från 1964, fick MVG för arbetet.

Du kan läsa lite om det här.

Permalänk
Medlem

Byggde en coilgun. Nu i efterhand vet jag mycket som jag kunde ha gjort bättre. Börja bli sugen på att ta upp projektet igen...
Fick VG.

Tips: Se till så att din handledare inte hinner säga upp sig innan du är klar, hände både på gymnasiet och på högskolan för mig.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis skapade ett spel, tänk zelda (a link to the past) fast det fanns inga fiender och man kunde inte attackera. Fanns inte nog med tid. Vi fick båda MVG. Det skrevs i c++ btw

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Konstig som man är gjorde jag ett arbete i Matte.
Talet Pi, dess uppkomst osv..

Kunde fått MVG, men VG pga loggbok. Orka skriva loggbok, "idag räknade jag ut X-antal decimaler med denna formeln".
Skrev ett program i C++ som kunde räkna X-antal decimaler, även ett program i BASIC till min kära TI-83:a.

Nu på högskolan anser vi att Pi kan approximeras till godtyckligt heltal mellan 2 och 4.

Pi - F-Sektionen

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av M0orbid:

Byggde en Zelda klon i C++

Zelda har sett ut på väldigt många olika sëtt. SNES Zelda?

Många säger att bokföringen är viktigare än produkten. Vad gör en bokföring bra eller dålig? Ska man argumentera om de olika materialen ur individ- och samhällsperspektiv eller handlar det om att lösa problem på generella vägar?

Permalänk
Medlem

Som flera andra anordnade jag och 3 vänner ett LAN över en helg. Det som tog längst tid var att hitta en lokal. Själva LANet var över en helg, vi hade runt 20 besökare. Hade lite tävlingar med priser. Fick MVG för vi hade fullständig rapport på allt från början till slut, loggbok, ekonomi osv. Till redovisningen hade vi både film från LANet och muntlig redovisning med powerpoint.

Permalänk
Medlem

Skrev om språkets ursprung hos människan. Fick G.
(med all rätt, merparten av arbetet var ihopskrivet under de två dagarna innan betyget skulle vara lämnat, och jag är urusel på att ljuga)

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Zelda har sett ut på väldigt många olika sëtt. SNES Zelda?

hehe. Ja, som a link to the past : )

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag och en klasskompis byggde ett chassi i trä som går att skåda här:
http://www.sweclockers.com/galleri/2592-hemmaserver-byggnatio...

Tillsammans med bygget så köpte vi komponenter(finansierade allt själva) och konfigurerade servern som om man skulle använda den som hemmaservern. Då fick vi med att vi jobbade med Windows Server 2003 och det var ett krav från lärarna att vi skulle göra det.
Vi gjorde en skiss i Google Sketchup och gjorde ritningar i full skala på A3 papper som vi sedan lämnade in med en 15 sidors rapport. Under hela arbetet så skrev vi loggbok och hade möte med vår handledare.
Till slut så fick vi MVG

Permalänk

Skrev en applikation i PHP för skolan att hålla koll på var eleverna gjorde sin praktik, samt till nästa år var tidigare elever varit så praktiksamordnaren kunde ringa runt och ragga platser.

http://praktik-itg.se/

Fick mvg pga bra dokumentation och att läraren var praktiksamordnare/beställare och väldigt nöjd med programmet. Vann också IT-Gymnasiets tävling för bästa projekt bland alla IT-Gymnasier och 2 000 spänn

Så här i efterhand kanske koden inte är något jag är stolt över, men kan slänga upp den i en RAR när jag hittat den...

Permalänk
Medlem

En bok om webbutveckling som vi kallade för "Vad en bok om webbdesign bör innehålla", gjorde en tråd om den 2007. Håller på att revidera den nu, fast går lite segt just nu med det.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gick sam-ekonomi ville vi (jag och tre kompisar) starta ett UF-företag där vi skulle sälja vattenpipor. Det fick vi inte av UF-ledningen så vi startade projektarbete istället och drev vår affärsidé i projektform istället.

MVG till mig och G till resten som bara gled medan jag gjorde det som skulle göras.

Permalänk
Medlem

Byråkratin bakom projektarbetet är mycket viktigare än vad man faktiskt gör (vilket så klart är poängen med hela kursen, men många lärare tolkar kursbeskrivningen bokstavligt). Jag och en klasskamrat skrev ett forum m.h.a. PHP och MySQL med halvtaskig loggbok och projektrapport, jag fick VG p.g.a. bokföringen. En polare skrev ett 112-sidigt projekt om miljö, han fick VG. Läraren sa att det var det mest imponerande arbetet hon någonsin läst, men hon kunde inte ge MVG för att han inte frågade om hjälp tillräckligt ofta, hjälp de faktiskt inte behövde.

Permalänk
Medlem

Vi hade lite prylar på skolan som hette Lonmarks Systems. Det var nästan ingen som hade rört det så jag och min polare tog tag i det som projektarbete. De hade en låda där lite saker var monterade. Kitet gick ut på att kunna tända lampan i lådan genom ett nätverk. Vi tog loss alla delar i lådan för att sätta upp det på en vägg. Vi hade noll kunskaper om detta innan, och hade ytterst liten dokumentation på hur det fungerade. Hur som helst så lyckades vi faktiskt, och det var riktigt kul att se att det funkade. Man styrde lampan via en liten webbserver som man fick med. Vi satte webbservern och klientdatorn på två olika nät. Jag lyckades faktiskt integrera denna webbsida (där man styr lampan) i en övervakningskamerasida. Så att man kunde se om lampan tändes/släktes i realtid. Riktigt ballt.

LonMark - About Us - What is LON Technology

Fick MVG för det hela.

Permalänk
Medlem

Humm, hade jag ett sånt? Var säkert nått med datorer att göra...

Permalänk
Medlem

Gjorde en manual hur man bygger en dator vilka komponenter man ska använda sig utav och vad de gör. Sen snygg design som en tidning sen bra bilder, MVG.

Permalänk
Medlem

Skrev en rapport om Vindkraft, globalt och i Sverige. 10 324 ord på 44 sidor blev den.

MVG spikat.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis gjorde en hemsida åt min kompis pappas företag. Vi började ungefär 1 månad innan inlämning. Hemsidan skulle från början ha en databas med inloggning och lite informationssidor. Det blev istället en hemsida med fyra olika sidor. Det mesta gjordes i CSS, HTML och PHP.

Fick MVG pga att vi lyckades övertyga läraren över hur viktigt det var att planera hur en hemsida skulle se ut och att den skulle vara användarvänlig. Flashiga funktioner och sådant spelade inte någon roll.

Loggboken skrevs i form av en blogg som uppdaterades 4 gånger innan jullovet(även fast vi inte gjorde något) och lite uppdaterades lite mer frekvent under månaden vi faktiskt jobbade.

Permalänk
Medlem

Byggde en AC till en BMW, självfallet fungerade den men fick IG då vi inte skrev någon rapport

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Drog lite el å satte upp en central i uthuset på gården...
Skrev alla loggböcker å slutrapporten 10 dagar innan studenten å fick VG.
Jävligt nöjd med tanke på att loggböckerna+slutrapportens sammanlagda textmängd var/är 3st A4 med text å lite bilder.
Men men jag kune tydligen skriva bra

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Byggde denna http://www.sweclockers.com/galleri/3936-den-lilla-servern fick mvg fast loggboken syntes aldrig till då jag förde lite på internet istället.

Permalänk
Medlem

Förstärkare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gjorde en utredning på en rökgasrening. Sedan kunna optimera hela reningen. Fick givetvis mvg.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en HTPC i Mini-ITX format. Tog en gammal digitalbox och tog bort allt onödigt och slängde i komponenterna, blev riktigt bra tycker jag
Fick VG.
Har tänkt att lägga upp ett album här på SweC, men inte orkat
Video: Mini-ITX Projekt: Luxor MediaStreamer - Video

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag och en polare gjorde en undersökning på ungdomars alkoholvanor med enkätundersökningar som underlag. Vi jämförde med högstadiet, och hur alkoholvanorna förändras i gymnasiet. Vi gjorde även lite roliga jämförelser mellan skolorna :). Vi kompletterade med en intervju och analys om alkoholens påverkan på ungdomar vid extremfall.

Vi fick MVG då det var väldigt bra statistiskt gjort. Tror även det berodde på en bra skriven rapport.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag skrev en datorbyggarguide for newbs, runt 70 sidor A4 och kanske 32 inlägg i loggbocken.

Fick ett MVG.

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem

Jag och 2 vänner gjorde ett projekt arbete om arkitektur, vi var såklart tvungna att resa till tjeckien / prag för att "kika på alla de fina byggnader de har där" (på skolans bekostnad) vi skrev en rapport där det ingick en hel del info letande om arkitektur och dess olika stilar. vi fick ett MVG för att festa i Prag i ca 7 dagar.

ett helt okej projekt, inte allt för krävande men inte alls oseriöst för den delen.

p.s. det var flera andra grupper som följde med till prag med sina egna arbeten, så vi var väl kanske 20 pers totalt.

Permalänk
Medlem

Följde en Sandviksatsning i Kina och skrev även ett kortare avsnitt om kinesisk affärskultur. Åkte dit, förde logg, söp och härjade samt intervjuade sandvikdirektörer på plats. Fick mitt MVG på något vänster. Ambitionsribban var satt högt, men resultatet vettefan...

Visa signatur

Dekadens