Vad gjorde ni för projektarbete i gymnasiet?

Permalänk

Vad gjorde ni för projektarbete i gymnasiet?

Börjar 3:an om 2 terminer och kollar lite på vad andra gjort för projektarbeten. Googlade upp lite trådar där jag hittade stört imponerande projekt
[QUOTE="bigsize"@kolozzeum.com/forum"]jag och en polare byggde ett kluster på två datorer i linuxmiljö.
Fick G
[/QUOTE]Wicked sick

Skrivet av frantic@kolozzeum.com/forum:

2005-08-18, 16:36
Jag och några polare körde Go-cart, spelade bowling och biljard samt drog och badade i badhuset. Vi spelade in det hela på film och lät skolan betala för det. Projekt "Vad man kan göra som ungdom i Karlstad" gav förstås mvg

Andra var helt enkelt väldigt underhållande att läsa om.

Så jag bestämde mig att starta en tråd här på sweclockers för att framför allt få höra om fler häftiga programmering/teknik projekt eller bara allmän inspiration. Som rubriken lyder vad gjorde du för projektarbete i gymnasiet?

Ta gärna med:

• betyg och om ni förtjänade det

• Bilder, kod eller videor på projektet

• Egna tips om hur man lyckas med ett projektarbete

Fler highlights från kolozzeum.com/forum:

Skrivet av christian:

Byggde ett virtuellt ankarspel till en båt komplett med reklam och alla hållfasthetsberäkningar. Givetvis MVG

Skrivet av miblom:

Mitt projekt handlade om sömnbrist och hur det påverkar kroppens prestationsförmåga (reaktions-, koncentrationsförmåga och minne etc). Självklart utförde vi detta praktiskt och hade som mål att vara vakna i 72 timmar och göra regelbundna tester var tredje timme ca. Inget uppiggande tilläts, så det blev lite jobbigt efter ett tag. Men kul hade vi (satt mest och LAN:ande under tiden mellan tester).

EDIT: Just det, betyg MVG.

Skrivet av Toel:

Kodade ett forum i PHP. Fick MVG.

Skrivet av Ante:

2005-08-19, 09:15
Jag och 2 till byggde en suwboofer, dokumenterade allt med digitalkamera och skrev en redovisning på 30 sidor maskinskrivet.

Ritningen på subwoofern "lånade" vi, men det skrev vi också. Vi fick MVG.

Minns att den vägde runt 60kg när den var klar, ska se om jag hittar någon bild, riktigt cool var den.

Skrivet av Maglor:

Anordnade ett LAN-party med 5 andra.
Fick MVG för lite warcraft3 lir och rapportskrivande

En annan intressant tråd

Permalänk
Medlem

Jag arrangerade LAN/Spelhelg tillsammans med en kamrat. Något jag hade gjort ändå, men det var skönt att kunna arbeta med det på skoltid.

Belönades naturligtvis med MVG för projektet.

Permalänk
Medlem

Startade ett företag och gjorde ingenting, skrev "loggboken" ett arbete/utvärdering kvällen innan inlämning och meckade ihop en produkt att kunna visa upp, fick MVG.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag och en kompis slängde ihop ett WoW-Addon. Vi presenterade sedan addonet med hjälp av Powerpoint.
Jag fick VG, polaren MVG. Min loggbok var tydligen dåligt skriven.. (Satkärringen kunde inte klämt ut sig det någon av alla andra gånger hon läste i den. Hon fick btw kicken samma år).

Permalänk
Medlem

Det kommer jag inte ihåg... var ju över 7 år sedan..

Permalänk

Byggde ihop ett par datorlådor.. väldigt mycket text med fram och motgångar och det färdiga resultatet.. fick Mvg på det.

lägg mycket tid på att uttrycka dig korrekt.. ett bra utfört arbete som fallerar på texten kan ge IG.
Sen att projekt arbeten oftast gallrar bort vilka som är tekniskt lagda och praktiska är ju bara en fördel så ser man ju jävla fel lärare favoriserar elever.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Skrev en IRC Client i C++. Fick VG eftersom jag skrev ihop en dokumentation på cirka en timme för hela projektet.

http://upload.landslide.nu/upl/Admin/nonameIRC_sauce.rar
http://upload.landslide.nu/upl/Admin/noname_IRC.exe

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Caddade upp en större fabriksbyggnad med rördragning (läs enorm fabriksbyggnad med otroliga mängder rör/utrustning), trappor och liknande i 3D från vanliga ritningar, inte någon jättehöjdare med AutoCAD 3D där 04/05, hade säkert fått betydligt bättre resultat om man gjort det idag.

En rätt välfylld rapport och loggbok + presentation => MVG

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Vi byggde en soptunna/kärl som mätte med hjälp av Ultraljud när den var full och sen skickade den signalen vidare så att de på "centralen" visste att den var full. var tänkt att kunna användas i containrar senare:), fick VG.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mitt projekt gick ut på att fixa vattenkylning till min server. Den tuffa biten var att jag skulle göra cpu-kylaren från scratch, dvs köpte ett block av koppar och sedan fortsatte därifrån =). Att fräsa ur ett stort kopparblock var rätt fränt, och det blev asbra!

Min handledare visste i princip att dator var ett nytt fenomen som många ungdomar använde. Hon fattade ingenting av projektet eller vad mitt syfte var, och mitt betyg (skickades ut via mail) lät bokstavligt såhär:

"Hej xxxx, du får väl ett MVG." >_>

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Entusiast

Jag läste natur med musikinriktning och slog ihop projektarbetet med en kurs som heter sceniskt musikprojekt eller nåt i den stilen. Resultatet blev en musikal. Flummigt men fruktansvärt roligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Xeon404:

Jag arrangerade LAN/Spelhelg tillsammans med en kamrat. Något jag hade gjort ändå, men det var skönt att kunna arbeta med det på skoltid.

Belönades naturligtvis med MVG för projektet.

Vad skrev du i rapporten? "Ringde Filla, koppla in Cat6 kontakten och börja lira. 4-3 i games"?

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Byggde ihop ett par datorlådor.. väldigt mycket text med fram och motgångar och det färdiga resultatet.. fick Mvg på det.

Datorlådor = chassin?

Skrivet av Herik21:

Cad-projekt

Bild?

Permalänk
Medlem

Byggde en Tesla Coil, fick MVG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Är minst sagt tveksam till att jag har kvar något på datorn (var på förra burken) samt att det enda material jag har plottat är i formatet A0

Men kan kort sagt säga att det blev något åt det här hållet.

Allt skapat för hand i 3D Autocad mha revolve osv. Kan väl avslöja så mycket som att det handlar om en av de större anläggningarna i europa av det här slaget.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Datorlådor = chassin?

Från detta x2 (gjorde 2 st 19" chassin)
http://pici.se/pictures/ZvdZvA.jpg

till
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2009/01/08/23347.jpg...

Ska ha mer bilder på det färdiga resultatet någonstans..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har för mig jag gjorde en datorbyggarskola men fick inte mer än G då min logg inte var bättre än så.

Permalänk

Jag och en polare gjorde en guide till 3Dstudio max, eller om det var Maja, kommer inte ihåg. Vi typ slöade oss så att när det var några få dagar kvar innan inlämningen så hade vi gjort typ en sida. Så vi satte oss dagen innan och skrev nästan allt, det var hur man gjorde en snögubbe (5 olika stora sfärer och en kon). Tror vi fick VG men kommer inte riktigt ihåg. Hela loggen skrev fejkade vi i efterhand.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis byggde 2 st WiFi-antenner. Double Quad tror jag att modellen kallas för, ungefär som denna: http://www.wlan.org.uk/g8ota%20double-quad.gif
Använde oss av 2 st cd-spindlar, 2 meter coaxkabel, 4 din-kontakter, lite koppartråd och lödtenn. Större delen av arbetet gick åt till att slösurfa och äta kakor. Hur vi skulle göra och hur allt funkade listade vi ut rätt tidigt så vi ville inte bli klara allt för fort När det var någon vecka kvar så dedikerade vi en helg till att bygga skiten, ljuga ihop loggar och skriva själva arbetet. Lärarna var riktigt impade och gav oss varsit MVG.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Byggde en dubbeldatorlåda, se länkar i sign. MVG.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Testade brunnsvatten från 15 hushåll som använder brunnar, kollade mängden/halten bakterier, metaller samt några andra parametrar. Gjorde det 3 gånger för att få vettiga värden. Tog fruktansvärt mycket tid och var bland de mest seriösa någon på den skolan gjort men gav ändå bara VG eftersom jag ogillar att skriva loggbok...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Gick el så jag drog ut stubintrådarna ur morsans hus, drog i nytt och monterade ny central. Kändes bra att det första sånt jobb man gör och jordfelsbrytaren inte löser direkt, elektrikern som slog igång allt var imponerad. Ruskigt väldokumenterat så det blev såklart ett MVG.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Byggde ett fullt fungerade webbhotell. Fick MVG. Det som var lite roligt var ju att skolans webbserver för webbutveckling till eleverna totalkraschade och det var lite problem att få ordning på det PGA enorm brist av pengar och massa annat IT tjaffs om att man skulle sätta upp en server tillsammans med andra skolor. så skolan använde mitt webbhotell i några veckor tills de fick ordning på en egen server. Detta blev ju naturligtvis min programmeringslärare väldigt glad av och det kanske påverka mitt betyg något

Det är inte projektet i sig som är viktigt. Ett projekt som innefattar en rymdfärd till mars kan ju ge betyget G, det är ju rapporten samt loggboken som är betygsbyggande.

Permalänk

Lite snabbt överslaget så betyder det då att swecare ligger på Vg+ Mvg- i snitt i deras projekt. Undrar om det är normalt eller att det helt enkelt är ambitiösa människor här på forumet.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Lite snabbt överslaget så betyder det då att swecare ligger på Vg+ Mvg- i snitt i deras projekt. Undrar om det är normalt eller att det helt enkelt är ambitiösa människor här på forumet.

Eller att det bara är de som fått bra betyg som skriver, på samma sätt som det bara är de som har högre löner som brukar posta "vad tjänar du"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag skrev nåt i php, typ en webbshop eller nåt. Fick MVG iaf, trots extremsen inlämning (typ en vecka eller två innan studenten, tror jag). Efter det har jag i princip inte rört PHP.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag och två klasskamrater gjorde en utvärdering av KTH:s miljöledningssystem...

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

Byggde en Tesla Coil, fick MVG.

Är det här du? Tesla Coild@www.flashback.org?

Verkar totalt värdelöst men oj så fint det blev, riktigt imponerande. Vägen till det färdig byggda chassiet var konst och även var det användbara. Väldigt fint dokumenterat. Tråden blir så mycket bättre när man ser projekten.

Tycker det flesta förtjänade MVG utom möjligt vis Derox och Xeon404. Mästerlig bokföring(båda) och bedrägeri(derox). True haXX0rz of the betygsystem.

Det ligger en hel del i det Henrik21 sa. Dessutom vet vi ju inte i vilken grad sanning som ligger dessa posts. Får nog räkna med lite glorifiering men grunden är nog sann. Blir vidrigt att tävla mot er till högskolan. Kanske lär man sig något i 2:an och 3:an för även här verkar vissa övermänskliga.

Permalänk
Medlem

Var väl inte helt nöjd med mitt projektarbete på gymnasiet, fanns massa punkter som kunde förbättrats, men men. Är mer nöjd över mitt examensarbete från universitetet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag och tre polare byggde en svävare. Tyvärr försvann filmen på den i datorkrasch. Ska leta om nån polare har den kvar men är väldigt osäker.

MVG såklart

Permalänk
Medlem

Egentligen kan man ju misslyckas katastrofalt med sitt projekt och få högt betyg bara man dokumenterar bra, och reflekterar över varför det blev som det blev.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.