HTPC med Terratec Cinergy C PCI HD med CA-modul

Permalänk
Medlem

HTPC med Terratec Cinergy C PCI HD med CA-modul

Hej!

Jag har köpt ett Terratec Cinergy C PCI HD till min HTPC för jag ville börja se på digital-TV med comhem. Jag har även en comhem-programkort och en Conax CA-modul.

Men jag hittar inga kanaler! Eller, när jag söker efter kanaler med det medföljdande programmet (Terratec Home Cinema) så tar det huuuur lång tid som helst! Har avbrutit efter någon timma hittills då den ännu inte hittat något, men skulle jag söka alla frekvenser så skulle det förmodligen ta ett dygn, minst.

Jag kör Windows 7 på en AMD Athlon X2 BE-2400, 6 GB ram.

Jag använder en vanlig antennkabel (samma som för analog TV).

Så mina frågor är:
- Ska det ta så lång tid att söka efter kanaler?
- Om inte, vad är felet?

Någon som har någon idé?

Edit: Om jag skriver in frekvens, symbolrate och modulation från denna lista: http://www.comhit.net/showthread.php?t=18963 så hittar den inget heller.

Permalänk
Avstängd

Börja med att kolla så du har senaste drivers för Win 7:

http://www.terratec.net/en/driver-and-support/driver_21292.ht...

Samt senaste versionen av Terratec Home Cinema.

Jag kör kortet utan CI modul och med annat tv-program, DVB-viewer i Win 7 och det fungerar bra.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ja, jag uppdaterade drivrutinerna, och nu hittar den kanaler! Fantastiskt!

Däremot kan jag fortfarande inte se dem... det står "Scrambled! No CI present!" även fast jag har CI-modul inkopplad.

Nån mer idé?

Permalänk
Avstängd

Jag använder som sagt inte Terratecs egna mjukvara eller CI-modul men börja kolla så att ci-modulen är installerad korrekt och synlig under enhetshanteraren / i mjukvaran. Sen måste du ställa in att den ska hämta nycklar från ci-modulen eller något..

Gör som jag och kör softcam istället, mycket smidigare!

Dvb-viewer + acamd är riktigt fint.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

meddela gärna hur det går för dig raynak, är i svängarna att köpa htpc + ci-modul och behöver lite information om de där ci-modulerna funkar bra

Permalänk
Medlem

Tyvärr går det inte så bra. Nu har jag varit borta i veckan så har inte kunnat leka så mkt sen sist, men jag har inte fått igång det alls.

I loggen till Terratec Home Cinema säger den att den inte hittar min CI-modul. Jag har provat i stort sett allt jag kan komma på... har ingen aning om vad som kan vara fel.

Man får ju ingen indikation heller på att man anslutit en CI-modul. Ska den verkligen synas i enhetshanteraren? För det gör den inte. Men CI-modulen har ju i stort sett ingen logik, något pyttelitet kontrollerchip bara. Sen ansluter man den ju internt via flatkabel till TV-kortet, så jag är inte säker på att den SKA dyka upp i enhetshanteraren.

Någon som har ett likadant kort och kan verifiera?

Permalänk
Medlem

fan, verkar som om det mest är problem med de CI-modulerna som finns på marknaden. förstör ju halva grejen med htpc för min del.

Permalänk
Medlem

Jo jag funderar på att köpa en extern CI-modul (USB). Kanske funkar bättre. :/

Permalänk
Medlem

det är i dom banorna jag har tänkt. men även dom verkar funka lite sisådär om man läser kommentare på prisjakt eller butiken. dom hittar inte kanaler, man måste söka om varje gång man ska använda datorn, byter kanal långsamt, funkar inte så bra med w7/vista etc :/

Permalänk

Hur har det gått för dig?
Är också intresserad av att köpa detta kort och köra med comhem-kortet.

Verkar ju inte finnas några andra alternativ i princip?

Visa signatur

Erik

Permalänk
Medlem

Det har inte gått framåt. Jag misstänker faktiskt att någon del av hårdvaran jag köpt är trasig, men eftersom det inte finns något sätt att diagnostisera den på så vet jag inte hur jag ska lösa det.

Funderar på att köpa en extern CI-modul (USB) och testa med det... även om det inte är lika cleant. Känns dock dumt att slänga massa pengar på grejer som man inte ens garanterat vet kommer funka.

Jag är rätt irriterad på att det är ett så omoget område.

Permalänk
Medlem

Och nu verkar dessutom ComHit-forumet ha dött. Bah!

Permalänk
Inaktiv

köp en usb phoenix kortläsare. Använd sedan dvblink v2 och Acamd mot en newcs kortserver. du kan få hjälp av mig att konfigurera den när det är dags.
hur smidig lösniing som helst.

Permalänk
Medlem

Ni som har detta kort, får ni PIP att funka inom samma transponder?

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

Tjena, sitter på samma kort fast kör tele2 men de e ju samma modul som du ska ha med, vad ja förstått så är de lite petigt med märke på ca-moduler, ja kör med denna och de funkar finfint

DILOG CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COM HEM)

De som var problemet för mig var att med medföljande terratecprogramvara elelr drivisar så funka de inte, deras ftp låg nere en vecka när ja köpte mitt så ja kunde inte tanka hem nyare så ja svor en vecka å satt å sökte å sökte, men med senaste så funka de bra, nu vet inte jag om de e samma frekvenser du ska söka på som för tele 2, men ja googla fram exakta frekvenser istället å söker

tex
frekvens från 306000 till 530000 stegstorlek 8000
symbol rate 6875
modulationstyp qam64

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med det här kortet. Min setup:

Terratec Cinergy C PCI HD
CA-Modul från SMIT/STRONG som Canal Digital "stödjer" (Elgiganten - Canal Digital HD Ca-modul)

Jag har registrerat modulen hos Canal digital (dubbel kollat också) och har väntat på att parningen ska gå igenom. Tyvärr så verkar det inte bita och kanalerna är krypterade fortfarande. Det går utmärkt att hitta kanaler och se på text-tv men det blir man ju inte mkt gladare av.

Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Vad ska man söka på egentligen? Det finns ju en hel del alternativ. Söker nu på alla regioner. Btw, när jag sökte på en grej stod det nåt och så stod det att jag hade vista 64bit, det har jag ju inte :S? Hmm skumt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Terratec för Comhem

Hej

Snabbaste sättet är att söka på frekvens

Comhem använder följande

Freq:362000 KHz
Symbolhast:6875 KS/s
Modulation:Automatic