Permalänk
Medlem

Help! Ny maskin 20 - 25k!

Kära forumvänner!

Äntligen har jag lyckats samla tillräckligt på kontot för inhandla MIN NYA DATOR! Det ska bli en fantastisk maskin om jag hoppas ska uppfylla alla mina önskemål under de kommande typ 5 åren.
Jag vill:

Spela, redigera film, köra musikprogram, surfa, bildbehandla och köra skrivmaskin. Måhända laddar jag också hem lite film jag gärna tittar på...

Låg ljudnivå har hög prioritet, i övrigt lämnar jag fältet fritt för förslag. Hjälp mig sätta samman min drömdator!

Hälsningar Tommy

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Medlem

Behöver du skärm, OS eller eller kanske tangentbord/mus till också?

Permalänk
Medlem

Dator 20-25k

Hej, har plockat upp en dator nu. Vet inte om du skall ha några tillbehör till datorn.
Har även tagit med ett nätverkskort till nedladdning av filmer, och av mindre latency i spel etc.
Plockade in en ssd för att ha operativsystemet på, samt några saker till ;).

Vet inte vad du vill ha för typ av chassi men detta tycker jag är stiligt..
Sen kan du gå in och ändra saker och ting som du inte gillar eller tycker är onödigt...

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredoo:

Hej, har plockat upp en dator nu. Vet inte om du skall ha några tillbehör till datorn.
Har även tagit med ett nätverkskort till nedladdning av filmer, och av mindre latency i spel etc.
Plockade in en ssd för att ha operativsystemet på, samt några saker till ;).

http://s4.postimage.org/KFn8A.jpg

Vet inte vad du vill ha för typ av chassi men detta tycker jag är stiligt..
Sen kan du gå in och ändra saker och ting som du inte gillar eller tycker är onödigt...

MVH Fredrik

bigfootkiller helt onördig ```bara kasta pengar i sjön om man inte är real gamer ``òch spelar 24/7...
samt att burken behöver ju ej va den = köp en burk för ca 1000 kr o hoppa över killer =sparat ca2300 till riktig godis

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredoo:

Hej, har plockat upp en dator nu. Vet inte om du skall ha några tillbehör till datorn.
Har även tagit med ett nätverkskort till nedladdning av filmer, och av mindre latency i spel etc.
Plockade in en ssd för att ha operativsystemet på, samt några saker till ;).

http://s4.postimage.org/KFn8A.jpg

Vet inte vad du vill ha för typ av chassi men detta tycker jag är stiligt..
Sen kan du gå in och ändra saker och ting som du inte gillar eller tycker är onödigt...

MVH Fredrik

Haha, jaaa. Du kan ju i vilket fall börja med att ta bort Bigfott Killer från kundvagnen. Oändligt slöseri med pengar, annars ser väl paketet rätt bra ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

800D har utgått om jag inte minns fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

800D har utgått om jag inte minns fel...

800d finns för 1400 på komplett

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

800D har utgått om jag inte minns fel...

Den är nog snarare på väg att utgå! Förmodligen för att ge plats åt nästa generation. Komplett rear ut dem för 1400kr, beställde ett idag själv som grunden till ett vattenkylningsprojekt=D

Permalänk
Medlem

Skulle jag kört på med en budget på runt 20-25k.
Tog powercolor 5870's eftersom deras kylning är både tystare och bättre.
Samt 2st SSD's då jag skar ner på chassit och tog bort nätverkskortet, då det inbyggda duger MER än väl för onlinespel.
Slängde även med en BD-läsare utifall du skulle vilja ansluta datorn till TV:n och vilja se på någon eventuellt köpt blu-ray film. Det går ju dock att byta till en vanlig DVD-brännare och spara ca 600kr som man kanske kan lägga på några mer chassifläktar eller eventuellt 6gb extra ram?
Fractal Design R2 istället för Obsidian 800D. Minst lika stilrent, inget töntigt fönster på sidan.. Samt att det är ljuddämpat vilket innebär att det är mycket tyst.
Jag har 2st själv som jag kör med ett Powercolor 5870 och 965BE @ 4GHZ H50 och i den andra en gammal e6600 med standard kylare och inbyggd grafik. Man hör knappt ett dugg! Måste köra upp örat mot chassit för att man ska höra något

*EDIT
Lägg till 2st extra 120mm fractal, och kör Push N Pull på H50'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zened:

http://s2.postimage.org/t1r4S.jpg

Skulle jag kört på med en budget på runt 20-25k.
Tog powercolor 5870's eftersom deras kylning är både tystare och bättre.
Samt 2st SSD's då jag skar ner på chassit och tog bort nätverkskortet, då det inbyggda duger MER än väl för onlinespel.
Slängde även med en BD-läsare utifall du skulle vilja ansluta datorn till TV:n och vilja se på någon eventuellt köpt blu-ray film. Det går ju dock att byta till en vanlig DVD-brännare och spara ca 600kr som man kanske kan lägga på några mer chassifläktar eller eventuellt 6gb extra ram?
Fractal Design R2 istället för Obsidian 800D. Minst lika stilrent, inget töntigt fönster på sidan.. Samt att det är ljuddämpat vilket innebär att det är mycket tyst.
Jag har 2st själv som jag kör med ett Powercolor 5870 och 965BE @ 4GHZ H50 och i den andra en gammal e6600 med standard kylare och inbyggd grafik. Man hör knappt ett dugg! Måste köra upp örat mot chassit för att man ska höra något

*EDIT
Lägg till 2st extra 120mm fractal, och kör Push N Pull på H50'n

nu snackar vi data super pack`` helt klart ..helt i min stil med ...äntligen någon som vet vad han gör..mvh itkoll

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av Zened:

http://s2.postimage.org/t1r4S.jpg

Skulle jag kört på med en budget på runt 20-25k.
Tog powercolor 5870's eftersom deras kylning är både tystare och bättre.
Samt 2st SSD's då jag skar ner på chassit och tog bort nätverkskortet, då det inbyggda duger MER än väl för onlinespel.
Slängde även med en BD-läsare utifall du skulle vilja ansluta datorn till TV:n och vilja se på någon eventuellt köpt blu-ray film. Det går ju dock att byta till en vanlig DVD-brännare och spara ca 600kr som man kanske kan lägga på några mer chassifläktar eller eventuellt 6gb extra ram?
Fractal Design R2 istället för Obsidian 800D. Minst lika stilrent, inget töntigt fönster på sidan.. Samt att det är ljuddämpat vilket innebär att det är mycket tyst.
Jag har 2st själv som jag kör med ett Powercolor 5870 och 965BE @ 4GHZ H50 och i den andra en gammal e6600 med standard kylare och inbyggd grafik. Man hör knappt ett dugg! Måste köra upp örat mot chassit för att man ska höra något

*EDIT
Lägg till 2st extra 120mm fractal, och kör Push N Pull på H50'n

Grafikkorten får inte plats i FD utan moddning.

Permalänk

Men snälla.. HD5870 crossfire i en så dyr dator?
GTX 480 SLI ska det vara.

http://img836.imageshack.us/img836/2158/sdgwhwerh.png

Alternativt så kan du betala en tusenlapp mer och byta moderkortet till: Asus RAMPAGE III EXTREME - Inet.se
Om du vill ha USB 3.0 och SATA III.

Permalänk
Medlem

Trodde fokus låg på en tyst dator, varken SLI eller Crossfire lär bli särskilt tyst?

Vore det inte smartare att plocka i ett 5970 med Arctic Cooling
Bra prestanda och tyst som bara den!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredoo:

Behöver du skärm, OS eller eller kanske tangentbord/mus till också?

Ett Windows ska med men för övrigt är det bara burken jag är intresserad av.

Skrivet av Screenwalk:

Grafikkorten får inte plats i FD utan moddning.

Stämmer detta?

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Men snälla.. HD5870 crossfire i en så dyr dator?
GTX 480 SLI ska det vara.

http://img836.imageshack.us/img836/2158/sdgwhwerh.png

Alternativt så kan du betala en tusenlapp mer och byta moderkortet till: Asus RAMPAGE III EXTREME - Inet.se
Om du vill ha USB 3.0 och SATA III.

Kanske USB 3.0 är bra för framtiden? Jag hoppas kunna leva med den här rätt många år.

AMD eller Nvidia är förstås en het potatis. Vad tror ni om två 460 SLi, blir det för klent?
Likaså noterar jag att alla hittills valt Intel. Vad tror ni om Phenom II X6?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Grafikkorten får inte plats i FD utan moddning.

Hmm, jag hade inga problem att få i mitt 5870 från powercolor.

*EDIT
Annars är det väll bara ta och slipa bort en HDD plats? Tar max 1min och vem som helst klarar det.

Permalänk
Medlem

Ok. Tycker ni jag ska slå till nu eller vänta några veckor tills R3 finns ute?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jerre123:

800d finns för 1400 på komplett

Nej inte längre!!.Nu kostar 800D 2700kr igen

Skulle satsa på 2 st GTX470 i SLi varför? jo det blir lite svalare än 2 st GTX480

Tips på Evga super overclocked GTX470

Komplett.se - EVGA GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfasud:

Det ska bli en fantastisk maskin om jag hoppas ska uppfylla alla mina önskemål under de kommande typ 5 åren.

Nu påstår jag inte på nått sätt att mina "teorier" är rätt, men jag brukar tänka såhär när jag köper hårdvara:

Jag köper hellre ett mid-range system nu, och använder pengarna jag sparar till att uppgradera burken kontinuerligt...
Det är bara idioti att köpa top-notch grejor som kostar extremt mycket mer pengar än "mid range"...

Framförallt när du snackar om 5 års livslängd.
Bara om 2-3 år så kommer mid-range produterna sparka dagens top-notch produkters rumpa med råge...

Permalänk

Bassebabas tips låter mycket vettigt, lyssna på det...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

i salute you bassebaba mid-range är valuta för pengarna

köp en burk för 15k spara 10k så du kan uppgradera den senare

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

+1 @ Midrange! Dom 10k du sparar på att "bara" lägga 15k på en dator idag gör väsentligt större skillnad när du upgraderar burken om 3år för dina insparade 10k med den generationens gfx, och processor (förutsatt att du nu har turen att välja en plattform som fortfarande stöds om 3 år) än om du köper 2 värstingkort idag. Ett av värstingkorten (5870, 5970, 470, 480 osv) klarar alla dagens och morgondagens spel galant. Spelar ingen större roll om man kan köra med 100 eller 200 fps, det flyter på bra ändå.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Suck. Det låter så klokt men känns ändå lite fattigt när man nu samlat så länge för att köpa drömburken... Men hur skulle då ett vettigt midrangesystem se ut för att väl uppfylla mina behov idag? D.v.s. tyst, snabbstartat, spela, videoredigera och göra musik. Förslag?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Medlem

Om 2-3 år kan du byta ut processorn och byta grafikkort! Observera att det är 2 st Nvidia 460 1gb i mitt paket. Upptäckte att jag glömde Win7 så lägg på 1000:- på priset.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Trodde fokus låg på en tyst dator, varken SLI eller Crossfire lär bli särskilt tyst?

Vore det inte smartare att plocka i ett 5970 med Arctic Cooling
Bra prestanda och tyst som bara den!

2 av mina polares 5970 gick sönder när dom monterade den kylaren. Kylaren gjorde så korten kortslöts på något sätt. Korten fungerar när man sätter på original kylaren men båda DVI portarna är döda. Jag skulle inte rekommendera den kylaren.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Grafikkorten får inte plats i FD utan moddning.

va snackar du om?? ja hade då plats i mitt FD R2:P

Visa signatur

Intel i7 930@4,2ghz med vatten*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz@1600Mhz 6GB*ASUS Radeon HD 5870 1GB + VTX Raddeon HD 5870 1GB @ 950/1250*Hitachi Deskstar 7K1000.C 1TB 7200RPM*Chieftec Super Series 1200W*

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vore inte en processkylare bra för ljudnivån? Får jag in en NH-D14 i ett R2? Sedan behöver jag kanske lite mer lagring för min videoredigering. Vad tror ni om att komplettera ssd:n med 3 Samsung F3 1 TB i raid 0?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ||Corsair AX 750||Intel I7 950||Cooler Master Hyper 212 Plus||Asus P6T Deluxe V2||6 GB Corsair 1600 XMS3 DHX+||2X Sparkle 460 OC||SSD Corsair Force 120 GB||2X Samsung Spinpoint F3 1TB i Raid0||Samsung Ecogreen F3 2TB||BenQ V2400 Eco + Phillips 200WP

Permalänk
Medlem

arowe17s paket ser fint ut, komplettera med det du har lust till (som de tre hårddiskar du nämner) och så har du en kalasdator i ett par år framöver. Känner du ändå att pengarna bränner i fickan så byt ut 460orna mot två 470or. En processorkylare är garanterat en bra ide för ljudnivån, finns många tysta och bra alternativ till orginalfläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Är det inte 11-serien Seagate haft problem med?

Eller var det 10-serien?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]