Permalänk
Skrivet av SStar:

* Användningsområden = (Spel, surf, bildbehandling, film, TV etc)
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = 6000kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning =1920*1080 = bra för filmformat.

Jag söker efter en skärm som går att höja/sänka och har bra betraktningsvinkel i höjdled (finns inget värre när 1/3 av skärmen är mörk/normal/ljus).

Kortfattat, jag kan betala för en jävligt bra skärm för allround sysslor. Bör även fungera bra med spel.

Har försökt kolla runt men omdömena på prisjakt är värdelösa, många nybörjare med sin första plattskärm som är förbluffade så därav vänder jag mig till er med mer erfarenhet. Jag hade tidigare en HP skärm som gick sönder och nu har jag svårt att hitta en ersättare.

Omdömena är precis som du säger ofta mer eller mindre värdelösa, men de professionella recensionerna de länkar till har du väl inte missat?
Att du vill ha 1920*1080 istället för *1200 komplicerar ju saken en smula då de dyrare skärmarna normalt sett har den högre upplösningen.

Antingen uppar du budgeten något och köper en U2711 (2560*1440, alltså 16:9) eller så köper du en eller två billigare 23/24-tummare.
IPS-paneler har normalt sett lite bättre betraktningsvinklar än PVA, men jag skulle säga att skillnaden inte är så där jättestor längre. IPSerna har dessutom problem med whiteglow, så ser man mycket mörkt material och sitter "för nära" eller betraktar från lite vinkel blir det tok. :/

Här har du en lista på riktigt prisvärda skärmar med bra paneltyper.
#10072721

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Ja, egentligen tycker jag det känns bättre att köpa en 1920*1200-skärm och dras med lite större svarta kanter. Skulle börja spara pengar till en tv istället för att använda datorskärmen till allt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10238828']Ja, egentligen tycker jag det känns bättre att köpa en 1920*1200-skärm och dras med lite större svarta kanter. Skulle börja spara pengar till en tv istället för att använda datorskärmen till allt.

1920*1200 går så klart även det bra, dock så är 1080 just lite större när det kommer till filmer men detta är dock ingen stor grej.

50" TV hänger redan på väggen så det är inget jag måste spara till, älskar dock att göra i princip allt framför datan.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Medveten om att det är över budget, men kan inte låta bli:
Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar Har jag pengarna, så köpar jag denna!

Jo visst är det nice med en ännu större skärm med det finns en stor nackdel, spel! För att kunna köra spel i den upplösningen krävs det skitbra saker i övriga datorn och jag är inte den som älskar att ha det absolut dyraste och bästa. 24" är perfekt för mig

Dell U2410, kommer mest troligen bli en sån.

TACK! för tipsen, vill verkligen att ni ska veta att med eran hjälp blir mitt liv mycket bättre

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Jo visst är det nice med en ännu större skärm med det finns en stor nackdel, spel! För att kunna köra spel i den upplösningen krävs det skitbra saker i övriga datorn och jag är inte den som älskar att ha det absolut dyraste och bästa. 24" är perfekt för mig

Dell U2410, kommer mest troligen bli en sån.

TACK! för tipsen, vill verkligen att ni ska veta att med eran hjälp blir mitt liv mycket bättre

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Användningsområden: Spel, surf, musik, film, skolarbete
Storlek: runt 24 tum
Budget 2000-2500

Är i köpartaget och behöver en ny skärm till datorn, skulle vara ett plus med om den hade hmdi-port för xbox-spelande. Har tittat runt lite men är verkligen ingen expert på området, så lite råd skulle uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Oddsod:

Användningsområden: Spel, surf, musik, film, skolarbete
Storlek: runt 24 tum
Budget 2000-2500

Är i köpartaget och behöver en ny skärm till datorn, skulle vara ett plus med om den hade hmdi-port för xbox-spelande. Har tittat runt lite men är verkligen ingen expert på området, så lite råd skulle uppskattas.

Samsung F2380M har HDMI-ingång. Finns hos just Pixmania eftersom det är ett franskt företag, tror de svenska butikerna bara har den vanliga modellen.
Samsung SyncMaster F2380 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Om du går till förra sidan så länkas det också till en tråd om F2380.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = (Counter-Strike, surf,film)
* Önskad storlek = 22"
* Din budget = 2,5-3k

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Ska gå ha minst 100hz i upplösningen 640x480

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en 24" och har i dagsläget en Dell 2209WA men det verkar ju inte som att det finns några 24" som är lika bra om man inte går upp som fan i prisklass. Är inte så sugen på att lägga mer än 3000 hehe... Vet att jag inte följde mallen nu för vad jag letar efter men jag vill egentligen bara ha en 2209WA fast i 24"

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Söker skärm jag kommer att använda som dualscreen (köpa x 2) för ATI 5970

Hej

Har nu väldigt länge använt laptop (dell xps m1330) för dagligt datoranvändande och istället spelat på ps3/wii/xbox360 men hade nu tänkt gå tillbaka lite smått för spelande på en ny stationär PC. Framförallt hade jag tänkt strategispel men nog även FPS/simulatorer till och från. Tänkte även att foto/filmredigering skulle kunna användas på denna nya dator och hade tänkt bygga en med ATI 5970 2 GB.

Efter att ha satt mig in i nya djungeln vad gäller datorkomponenter tänkte jag att det skulle vara enklare med skärmar fast detta skulle visa sig vara minst lika klurigt då man gärna har en TN för spel och IPS för foto/bildredigering.

Hade däremot tänkt att Dell UltraSharp U2311H alt. Samsung XL2370 skulle kunna fungera väl som allroundskärmar och hade då tänkt införskaffa två av dessa.

Finns det bättre skärmar att tillgå för detta ändamål och nästan samma prisklass (under eller omkring 3500kr)? Kan man ha två olika skärmar och därmed använda det som de båda är optimerade för? Ska man invänta release av nya skärmar istället för de som finns på marknaden idag?

Tacksam för tips och råd

/ Eric

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem

skicka gärna mail på tips

Hej jag har vart intresserad på att inkassera en ny skärm jag spelar i princip bara Cs

min budget är väl runt 1500 2300kr

undrar om det finns nån skärm med runt 100 hz för runt 1500 1800kr?

kör just nu på en sket gammal TFT skärm som jag lånar av morsan då min skärm paja för ett tag sen!
har kollat på dom 120HZ skärmarna undrar bara kommer jag känna storskillnad från det jag har nu?

om man kör med 120HZ jämfört med det jag kör nu 75HZ vad är det som blir bättre kommer siktet sluta hoppa i taget när man duttar med colten/akn på cs? är helt random på frågor som dessa så all hjälp är trevligt

denna skärm kör jag nu med

Samtron 73V Produktdetaljer

Märke

Samsung (Se alla Samsung Bildskärmar)

Bildskärm (projektor)

Bildkontrastförhållande

500:1

Diagonal storlek

17tum

Diagonal storlek (metrisk)

43.2cm

Färgstöd

Up to 16.2 million colors

Formfaktor

Desktop

Gränssnitt

VGA (HD-15)

Ljusstyrka för bild

290cd/m2

Max upplösning

1280 x 1024

Max. horis. bildvinkel

150

Max. vert. bildvinkel

120

Punktmellanrum/pixelstorlek

0.264mm

Responstid

25ms

Teknik

TFT aktiv matris

Typ

LCD-display

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.

Permalänk
Medlem

NetOnNet, Casual, Snabbhet, Design.

Hej!

Äger idagsläget en 5år gamal skärm (Samsung SyncMaster 740BF) och har fungerat klanderfritt sedan jag köpt den och den har orkat med att bli transporterad och flyttad makabert bra!

Dock börjar jag tröttna på att inte ha en Widescreen-skärm vilket detta verkligen inte är, då det är en 17". Jag har bollat fram och tillbaka i forumet efter tycken hit och dit och tänkte utöka min sökning, då jag inte direkt bryr mig om om skärmen funkar för fotoredigering/film.

- Jag kommer använda den till att lira spel på(där av önskad snabbhet). Spelar alla typer av spel och har inte haft problem med min SyncMaster 740BF med några eftersläpningar och det är ända kravet att inte heller en ny skärm har.

- Jag kommer ha den ståendes på ett ställe där för mig det är viktigt att skärmen "ser" bra ut(där av önskad design). En skärm som ser stilren ut om jag får välja, dock är alla "design" skärmar av intresse också. (Tycker enbart Dell har någorlunda design jag önskar av det som finns i tråden.)

- Jag kommer inte använda skärmen till att se filmer på, för det får TV:n sköta och skulle jag behöva glo på något ifrån datorn så är det kopplat till TV:n.

- Jag ser gärna om en helt OK skärm för mig finns på NetOnNet pga. rabatter men bryr mig egentligen inte vart jag köper den. Budget på upp till 5000SEK, givetvis om det hamnar något över så funkar det.

Slutsats: En skärm jag inte stör mig på att sitta mycket vid med missljud/missbild men behöver inte vara extrem bild då jag faktiskt klarar mig bra med min SyncMaster 740BF.
Tack på förhand om någon har ett eller flera tips!

Permalänk
Skrivet av prefectoz:

Hej

Har nu väldigt länge använt laptop (dell xps m1330) för dagligt datoranvändande och istället spelat på ps3/wii/xbox360 men hade nu tänkt gå tillbaka lite smått för spelande på en ny stationär PC. Framförallt hade jag tänkt strategispel men nog även FPS/simulatorer till och från. Tänkte även att foto/filmredigering skulle kunna användas på denna nya dator och hade tänkt bygga en med ATI 5970 2 GB.

Efter att ha satt mig in i nya djungeln vad gäller datorkomponenter tänkte jag att det skulle vara enklare med skärmar fast detta skulle visa sig vara minst lika klurigt då man gärna har en TN för spel och IPS för foto/bildredigering.

Vänta nu, var har du fått för dig det?
Det är så snurrigt så jag vet inte vad. Jag svarade dessutom på ett liknande påstående så sent som på förra sidan.
De enda anledningarna att välja TN är priset och 120 Hertz. Det finns tre, kanske fyra 120-hertzskärmar på marknaden idag (alla TN). Om du kör mycket FPS och väldigt gärna vill ha mer flyt och "mjukhet" än vad 60 Hertz ger kan en sån vara intressant.
Är du beredd att lägga lite mer pengar finns det annars ingen anledning att välja TN.

Skrivet av prefectoz:

Hade däremot tänkt att Dell UltraSharp U2311H alt. Samsung XL2370 skulle kunna fungera väl som allroundskärmar och hade då tänkt införskaffa två av dessa.

Finns det bättre skärmar att tillgå för detta ändamål och nästan samma prisklass (under eller omkring 3500kr)? Kan man ha två olika skärmar och därmed använda det som de båda är optimerade för? Ska man invänta release av nya skärmar istället för de som finns på marknaden idag?

Tacksam för tips och råd

/ Eric

Skärmarna du nämner kostar ~2500 om jag inte har fel, är du beredd att lägga ~3500 per skärm så skulle jag satsa på en IPS och en PVA så kan du kombinera det bästa av två världar.
#10072721

Skrivet av lunkas:

* Användningsområden = (Counter-Strike, surf,film)
* Önskad storlek = 22"
* Din budget = 2,5-3k

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Ska gå ha minst 100hz i upplösningen 640x480

Det finns två 120-hertzskärmar sen förra sommaren på 22", Samsung 2233 och Viewsonic VX2268. Du hade enkelt hittat dem om du använt prisjakt och lagt in 120 hertz som ett krav.
ViewSonic VX2268WM - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar
Samsung SyncMaster 2233RZ - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Ska du köra CS i 640*480 eller 800*600 kanske det vore bättre att kombinera en gammal CRT med en TFT med bättre bildkvalité.
Titta i de diskussioner som länkas från prisjakt för att se ifall folk får igång 120hertz i lägre upplösningar, vet att vissa haft problem med det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av MarkusL:

Hej!

Äger idagsläget en 5år gamal skärm (Samsung SyncMaster 740BF) och har fungerat klanderfritt sedan jag köpt den och den har orkat med att bli transporterad och flyttad makabert bra!

Dock börjar jag tröttna på att inte ha en Widescreen-skärm vilket detta verkligen inte är, då det är en 17". Jag har bollat fram och tillbaka i forumet efter tycken hit och dit och tänkte utöka min sökning, då jag inte direkt bryr mig om om skärmen funkar för fotoredigering/film.

- Jag kommer använda den till att lira spel på(där av önskad snabbhet). Spelar alla typer av spel och har inte haft problem med min SyncMaster 740BF med några eftersläpningar och det är ända kravet att inte heller en ny skärm har.

Upplever du inga problem med din fem år gamla skärm kommer du inte göra det med nån av skärmarna som finns att köpa idag heller. Det har faktiskt skett en del förbättringar på fem år.

Skrivet av MarkusL:

- Jag kommer ha den ståendes på ett ställe där för mig det är viktigt att skärmen "ser" bra ut(där av önskad design). En skärm som ser stilren ut om jag får välja, dock är alla "design" skärmar av intresse också. (Tycker enbart Dell har någorlunda design jag önskar av det som finns i tråden.)

- Jag kommer inte använda skärmen till att se filmer på, för det får TV:n sköta och skulle jag behöva glo på något ifrån datorn så är det kopplat till TV:n.

- Jag ser gärna om en helt OK skärm för mig finns på NetOnNet pga. rabatter men bryr mig egentligen inte vart jag köper den. Budget på upp till 5000SEK, givetvis om det hamnar något över så funkar det.

Slutsats: En skärm jag inte stör mig på att sitta mycket vid med missljud/missbild men behöver inte vara extrem bild då jag faktiskt klarar mig bra med min SyncMaster 740BF.
Tack på förhand om någon har ett eller flera tips!

Missljud och bildfel kan man inte säga mycket om generellt sett, det varierar från exemplar till exemplar även om vissa modeller så klart kan vara drabbade i större utsträckning.

Föreslår att du tar en titt på det här inlägget
#10072721
Gillar du Dells design finns U2410 också.
Enda bra skärmen jag vet att NetonNet säljer är LGs W2220, finns en tråd om den här på sweclockers med några användarbilder.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Millisekunder, hur funkar det nu för tiden då? :S

Läser följande ifrån prisjakt för skärmen U2410:

Bildfördröjning Max 29 ms Medel: 14 ms (Gamemode) Källa:cnet
Bildfördröjning Min Nej sRGB mode: (max 34ms, med: 31ms, min 21 ms)
Responstid 6ms

Jag är verkligen sämst på hur skärmarna idagsläget fungerar, på den tiden (5år) bakåt så var det ju bra med mina 5ms för responstid på skärmen. Är detta något jag bör tänka efter när jag vill spela snabba spel nu för tiden, att tekniken i skärmarna styrs av "Input lag" istället för vanliga "responstiden"?

Permalänk
Skrivet av MarkusL:

Läser följande ifrån prisjakt för skärmen U2410:

Bildfördröjning Max 29 ms Medel: 14 ms (Gamemode) Källa:cnet
Bildfördröjning Min Nej sRGB mode: (max 34ms, med: 31ms, min 21 ms)

Jag är verkligen sämst på hur skärmarna idagsläget fungerar, på den tiden (5år) bakåt så var det ju bra med mina 5ms på skärmen. Är detta något jag bör tänka efter när jag vill spela snabba spel?

Siffran tillverkarna uppger är hur lång tid en viss förövergång tar (normalt sett grå till nån annan grå nyans eftersom det går fort och ger ett lågt, fint värde i specifikationen).
Det saknar egentligen relevans idag då i princip alla skärmar som säljs idag inte har några problem med ghosting (förutom om du är riktigt, riktigt känslig och kräsen då).

Siffran du har hittat är input-lag, fördröjningen från det att du utför en rörelse tills dess att skärmen svarar och börjar uppdatera. De flesta märker inte av det så länge det håller sig kring 30 millisekunder (tre hundradelar med andra ord). Men självfallet finns det de som är riktigt känsliga och/eller tar sitt spelande på så stort allvar att de blir jätteledsna ifall de får några färre frags under en timmas spelande pga skärmens extra fördröjning.
Finns inga tillverkare som uppger den siffran utan du hittar den istället i vissa recensioner. Förr var det i princip inga sidor som testade input-lag heller utan de som hade riktigt höga krav på snabbhet höll kvar vid sin CRT-skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, surf, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = Runt 200€, kan pushas lite

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceY!:

* Användningsområden = Spel, surf, film
* Önskad storlek = 24
* Din budget = Runt 200€, kan pushas lite

Ser ut att bli denna då för det priset:
Benq G2420HDBL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Populär TN skärm, som funkar till spel & film, den är ok.

Permalänk
Medlem

Okej, det blir den. Tack

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Mest spel
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = 2000+-400kr, Den skärm som är värd sitt pris, om de finns någon riktigt bra skärm kan jag sträcka budgeten lite.

* Önskad upplösning = Helst 1920*1080 men kan tänka mig 16:10 format om de är bättre
* Önskat format = 16:9 men kan tänka mig 16:10 om prestandan skiljer sig
* Önskad Panel = Finns väll ingen vettig ips panel för spelare i den här prisklassen? TN
* Önskad Hz = 60 hz men mer är alltid bättre?
* Butik = webhallen/inet, ska beställa dator från de här sidorna och skulle vilja undvika att beställa från så mycket hemsidor
* Märke = Det märket som inte lägger till 50% bara för att skärmen kommer från det här märket

Tackar I förhand

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

* Användningsområden = Mest spel
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = 2000+-400kr, Den skärm som är värd sitt pris, om de finns någon riktigt bra skärm kan jag sträcka budgeten lite.

* Önskad upplösning = Helst 1920*1080 men kan tänka mig 16:10 format om de är bättre
* Önskat format = 16:9 men kan tänka mig 16:10 om prestandan skiljer sig
* Önskad Panel = Finns väll ingen vettig ips panel för spelare i den här prisklassen? TN
* Önskad Hz = 60 hz men mer är alltid bättre?
* Butik = webhallen/inet, ska beställa dator från de här sidorna och skulle vilja undvika att beställa från så mycket hemsidor
* Märke = Det märket som inte lägger till 50% bara för att skärmen kommer från det här märket

Tackar I förhand

Bra IPS skärm för något lite över din budget.
Dell UltraSharp U2311H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Finns inte på Webhallen eller Inet, men IPS kanske kan locka ändå? Värt det om du frågar mig!

Permalänk
Medlem

Ang skärmval

Citat:

Skärmarna du nämner kostar ~2500 om jag inte har fel, är du beredd att lägga ~3500 per skärm så skulle jag satsa på en IPS och en PVA så kan du kombinera det bästa av två världar.
http://www.sweclockers.com/forum/101.../#post10072721

Tack för tipset Jonte..

Kan tillägga att nästan alla radiologer på sjukhus använder Eizo skärmar, de enda som håller måttet för klinisk diagnostik enligt ett av de senare testen. Visste inte att de hade blivit så pass prissänkta.

/ E

Visa signatur

PC CPU: Intel i7 4770K GPU: GTX 690 RAM: 16GB 1600Mhz Chassi: Obsidian 800D Moderkort: Asus Z87-Pro PSU: Corsair 1000W Kylning: H80i Monitor: 2x Dell U2711
HTPC CPU: Intel i5 4570S GPU: Radeon R7 250 Passive RAM: Low-Profile 8GB 1600Mhz Chassi: Fractal Design Node 605 Moderkort: Asus Z87i-Pro PSU: Nightjar Passive Cooling 400W Kylning: Noctua LH-9i, 2xSP120 i Chassi TV: Samsung UE55ES8005XXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Bra IPS skärm för något lite över din budget.
Dell UltraSharp U2311H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Finns inte på Webhallen eller Inet, men IPS kanske kan locka ändå? Värt det om du frågar mig!

Låter extreamt intressant, dssväre var det en kampanj och vet inte om man kan få tag på en, ska maila supporten

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Bildbehandling, film..
* Önskad storlek = 24-27"
* Din budget = runt 5000kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)

* Önskad Panel = EJ TN
* Butik = Butiker belägna i Stockholm City + erkända webbbutiker.

Permalänk
Medlem

*Användningsområden = Spel, surf, film
* Önskad storlek = 22
* Din budget = Under 200€ men jag tar vill ha så billigt som möjligt men ändå kvalitet.

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk

Jag kan fan inte bestämma mig.
Ska jag slå till på en Benq G2420HDBL?
Eller köra på en DELL U2311H?

*Användningsområde: bildbehandling och webbdesign.

Jag vet att en ips är att föredra men är det verkligen så stor skillnad mellan dessa två skärmar, jag menar dell'en är ju budget ips. Plus att jag får gå ner i både upplösning och skärmstorlek.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne_nr1:

Jag kan fan inte bestämma mig.
Ska jag slå till på en Benq G2420HDBL?
Eller köra på en DELL U2311H?

*Användningsområde: bildbehandling och webbdesign.

Jag vet att en ips är att föredra men är det verkligen så stor skillnad mellan dessa två skärmar, jag menar dell'en är ju budget ips. Plus att jag får gå ner i både upplösning och skärmstorlek.

Snälla hjälp!

För ditt användningsområde är det ingen tvekan, Dellen !

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

För ditt användningsområde är det ingen tvekan, Dellen !

Den är slut hos dustin, det är beräknat att de får in den igen den 20 aug. Bah värt att vänta 3 veckor?

Min nuvarande samsung 226bw dör vilken dag som helst, den flimrar i 20min nu efter att man satt på den. Ungefär som att den måste värmas upp för att fungera. Det började dock med att det flimrade i några sekunder sen har det ökat med tiden och nu tar det ungefär 20min innan den är igång som vanligt.

Permalänk
Medlem

Min skärm har antagligen pajat och jag sitter med väldigt lite pengar på fickan just nu.
2000kr budget!

Vad tycker sweclockers om denna? BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se
Det måste inte vara 24", så hittar ni någon 22a i samma prisklass som är bättre så tipsa!

EDIT: Skärmen kommer normalanvändas, dvs. lite av allt möjligt. Inte jättemycket spelande, men det händer. Film kör jag dock på tvn!

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Här är min tråd om min trasiga skärm fall någon känner för att klura lite!

La till lite info
Permalänk
Medlem

LED behöver inte alltid vara jättebra, t ex blir bilden lite kallare. Allt beror på vad det är sorts led system i skärmen. Om den kan justera ljuset på lokala områden så kan de ge bättre kontrast. Om det är RBG-LED så får du bättre "Gamut". Tror inte att dessa billiga skärmar har det dock.

Visserligen är detta en bärbar datorn med en grym skärm och kan utklassa de flesta billiga LED skärmar, men den använder sig av CCFL, är riktigt bra för bildbehandling då den har 100% Gamut. Kan fömföras med ips.

Skärmtypen heter du Vaio Premium screen.

LED är marginellt bättre, RGB-led är utklassar det mesta men kan ge bilden en röd/grön ton.

EDIT: Missade en massa sidor, men står för det jag skriver

Skulle ta en IPS då de är billiga idag.

kostar 2007 kr (ord 3,7k), lite mindre skärm men man kan ta två ;P
DELL U2211H ULTRASHARP 21,5" WIDE TFT BLACK - IPS-skärm med Full-HD! - Specifikationer

större skärm, lite dyrare
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Introduktionskampanj - endast begränsat antal! - Specifikationer