Permalänk

Datorn har ballar ur, DYKTIGT!

Hej i sommarvärmen!
Min fd dator har fått spelet lite. Började med att den stått oanvänd en längre tid men så skulle jag ta tag i den och installera om win å kasta in en dvd-brännare, vips så börja den krångla och de som händer är att den postar inte, bootar inte utan strömmen slås på å ja ser fläktarna gå igång å så vips en sekund senare bryts strömmen.

har testat med ett kraftfullare nätagg, utan diskar med bara ett ramminne, inget ramminne sov.
Tänkte jaha då är de moderkortet så beställde ett gigabyte GA-EG41MF-US2H med inbyggt graffe.

Samma fel lustigt så beställde en core 2 duo e5300 och fortfarande samma fel!? startar jag utan ramminne så får jag ett pip som man ska få men sen bara stänger den av sig.
Vad kan felet vara? nu är de ju nytt mobo å cpu, nätagget har jag ju testat ett annat, andra ddr minnen har ja inte haft tillgång till men de låter ju inte så troligt att de skulle vara fel på minnena, ska ju kunna komma åt bios eller nått utan minnen i?? har resettat cmos med. har testat mobot utanför chassi för att utesluta att ngn distans skulle ligga emot.

hoppas ja posta rätt för de känns som de är ngn av komponenterna inom denna kategori de är fel på.

Enormt tacksam för svar

\\kimpi

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kan inte köra burken utan ett ramminne! Det du behöver är "bara" moderkort, prolle/kylare, minne och nätagg + grafik och skärm om du vill se vad som händer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack för ditt svar!
Då fick jag iallafall svar på en fråga, men även utan minnen så borde man ju få fel pip och bild där de står nått error? min ström bara dör så fort ja sätte rpå datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat utanför lådan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

japp med samma resultat

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att dina bägge nätagg funkar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

japp jag sitter på min primära dator som e tipptopp nu, ska ta ut agget imorgon igen å testa dock

Permalänk

De enormt stora problemet är löst! nytt mobo å prolle var onödigt då de var powerknappen på chassit som var kajko tgar man lös sladden å fipplar på lillpinnen så funkar allt som de ska, haha på den säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackCola:

De enormt stora problemet är löst! nytt mobo å prolle var onödigt då de var powerknappen på chassit som var kajko tgar man lös sladden å fipplar på lillpinnen så funkar allt som de ska, haha på den säger jag

Haha Episkt fel

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att du hittade "felet"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ibland är de pinsamt enkelt alltså

Permalänk

Du får bygga en HTPC med de nya komponenterna eller nått sånt Skönt att du hittade felet iallafall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I