Permalänk
Medlem

Powerbook G4 Titanium

Hejsan.
Vilka arbetsuppgifter kan man använda sig en PB G4 till? En kompis har en sådan och är ganska sugen på den, men jag vill natruligtvis veta vad jag kan använda den till innan jag köper den. Specsen är:
677Mhz
1Gb ram
100gb HDD.
ATI Mobility Radeon 9000

Markie

Permalänk
Medlem

Jag håller på att tappa nerverna när jag t.ex. ska surfa på farsans PB G4 1.4GHz med 1.25GB RAM så jag vågar inte ens tänka på hur slö en 500MHz måste vara. Den duger till att spela musik, men inte så mycket mer.

Dualcore är den garanterat inte, det var inte uppfunnet på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Dualcore är den garanterat inte, det var inte uppfunnet på den tiden.

Oj läste lite fel. Okej men inget annat?

Permalänk
Medlem

PowerBook G4 Titanium tillverkades mellan 2001 och hösten 2003, alltså är den minst 7 år gammal.

Användningsområdena är väl som för vilken 7 år gammal PC som helst;
ordbehandling, enklare surf (Youtube och andra flashintensiva webbplatser kan väl gå sådär), filmtittande (SD) och spelnostalgi (Diablo II, Starcraft, Quake 3, Fallout 2 etc.).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Det jag kommer använda den till(om det går) är att se xvid-kodad film, skolarbete och surf.

Permalänk
Medlem

OS X 10.4 är rekommenderat att köra på den, men ska man surfa så rekommenderar jag att slå av flash.
Men om du köper den, se till att inte betala så mycket, den är rätt gammal och framförallt så brukar Titaniummodellerna dras med endel konstruktionsproblem efter ett tag med skärmupphängningen osv.

Jag rekommenderar att kolla på Powerbook Alu-modellerna istället om du ska inhandla något för 1-3k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag rekommenderar att kolla på Powerbook Alu-modellerna istället om du ska inhandla något för 1-3k.

Det enda skälet jag skulle köpa den är om jag får ett bra pris eftersom jag vill inte betala över 1000kr för den, och om jag inte får den för det priset köper jag den inte.

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte göra surfa, skolarbete och se på xvid-film på din riktiga dator istället? En sån där lär knappast ha batteri kvar, och det lönar sig inte att köpa heller. Dessutom lär maskinen som sådan börja vara slut.

Jag skulle kunna ha en bara som samlarobjekt, men det är ingen dator som nån vanlig människa orkar använda till nåt längre. För gammal och slö.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på den?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför kan du inte göra surfa, skolarbete och se på xvid-film på din riktiga dator istället? En sån där lär knappast ha batteri kvar, och det lönar sig inte att köpa heller. Dessutom lär maskinen som sådan börja vara slut.

Jag skulle kunna ha en bara som samlarobjekt, men det är ingen dator som nån vanlig människa orkar använda till nåt längre. För gammal och slö.

Jag var och snackade med han idag och den var ganska rapp på OSX Tiger så är ganska taggad. Batteriet var ganska bra också ett par timmar.

Men hur mycket kan den vara värd? Lite sliten men ganska bra skick.