Permalänk
Proffsmoddare

Inför "Projekt Echo" - av Hannes

Välkomna!

Det är alltså dags för mig att introducera er i mitt andra Projekt, ECHO. som också var mitt kanske svåraste bygge hittills. Tanken med den var att den ska vara liten, kraftfull, tyst och kall. Några aspekter som enligt erfarenhet är svåra att kombinera. Mina förhoppningar och krav var att bygget ska bli jävligt genomarbetat, innovativt och om inte annat ett konstverk. Min uppgift till er är att påpeka varenda liten detalj ni inte är nöjda med. Oavsett om jag håller med eller inte så är det intressant att veta, och jag kommer att respektera din åsikt, om du respekterar min.

Bygget utgår iallafall ifrån ett Fractal-Design Array NAS chassi och sedan är tanken att i den husera ett system baserat på skt 1156 med DX11 grafik. Ni som också följt mitt CL[M]EAN-MACHINE projekt vet att jag är ganska noga med att hårdvaran ska matcha, det är någonting som jag i det bygget la ner både enormt mycket pengar och tid på att förverkliga och resultatet är jag absolut nöjd med. Den här gången tog jag all min erfarenhet ifrån det bygget och bestämde mig redan innan att det här bygget skulle bli mer planerat, mer genomarbetat och att absolut inga kompromisser får komma imellan mig och mitt mål.

För projekt ECHO. är färgschemat Svart, Orange och med några toucher av vit, vilket är en färgmatching jag inte sett speciellt mycket av i datorsammanhang. Tanken är också att utan några större modifikationer av chassit husera ett fullt vattenkylningsystem från EK. Ett HD5870 och gärna en HDD för lagring och SSD för spel och OS. Allt detta har varit fullt möjligt, men tro inte att det har varit ett plug'n play bygge det här. Mycket noga planering och modifikationer har varit nykeln till framgång.

Projektet tog fart i början av sommarlovet, och tog som ni märker ungefär till slutet av det också. Jag har inte arbetat non-stop, men bygget har alltid varit i bakhuvudet och lurkat. Jag har fått mycket god respons från er Forumiter i modifikationsforumet och det tackar jag för!

Helt ensam har jag inte varit i det här bygget heller, några företag värnar om entusiasterna, och här är dem listade, mina sponsorer

# Fractal-Design, speciellt tack till Jenny.
# EkWaterblocks, speciellt tack till Eddy.
# Enermax, speciellt tack till Benjamin.
# Misco.se, speciellt tack till Erik
# Coolingstuff.se, speciellt tack till Artur

Lite specs är väl aldrig fel heller.

Case : Fractal-Design Array Rev2
CPU : i5 750
MB : DFI LANPARTY MI P55-T36
RAM : 2x2GB A-Data 1600MHz
PSU : Be-Quiet SFF 350w MDPC-X sleev'd orange, svart och vit
GPU : HD5870
SSD : Kingston V-Series 64GB SSD (Julklapp ifrån flickvännen <3).
HDD : Det beror på om jag kan få tag på fler, större SSD's, annars blir det nog en Samsung 1TB 2.5"

LC
CPU : EK Supreme HF
Pump : EK-DCP 4.0
RES : EK Multioption 250 RES
RAD : EK-CoolStream-RAD XT 240 | EK-CoolStream-RAD XT 120
Fittings : EK-PSC Fitting 12mm - G1/4 Black
GPU : 5870 fullcover block

Inför "Projekt Echo" - av Hannes

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Blev bättre en jag trodde 5p utan tvekan

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HoBb3:

Ser riktigt bra ut! Blev bättre en jag trodde 5p utan tvekan

Tackar, men är som sagt inte klart alls. Har knappt börjat. Visar egentligen bara upp komponenterna nu och förhoppningsvis retar er till att vilja se mer.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmobbare

Klockrent 5p bro, du vet vad du gör, och du gör det bra!

Väntar förväntansfullt på mer, you're the man!

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket att säga, klockrent! 5p

Permalänk

Jag är öppen för det mesta men det där med sleeven såg snyggt ut innan montage tyvärr så der det bara förvirrande ut och förstör ganska mycket dvs enligt mig, men så länge du är nöjd så är jag det med snygga bilder också.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Jag är öppen för det mesta men det där med sleeven såg snyggt ut innan montage tyvärr så der det bara förvirrande ut och förstör ganska mycket dvs enligt mig, men så länge du är nöjd så är jag det med snygga bilder också.

Håller med dig.
Annars tycker jag dina byggen är helt awesome! Nu är även jag nere i sleeving-träsket, för övrigt sleeva jag färdigt min nätdel igår
När blir det update? Och hur har du tänkt att sleeva SATA power kontakterna?`

Permalänk
Permalänk
Medlem

Naa jag är också inne på det här med att sleevingen förstör lite. Färgvalet är det inget fel på, men att du har flätat kablarna och dragit dem så de "blommar ut ifrån mitten av chassit" får det mest att se himlans rörigt ut.

Det är fantasifullt och innovativt - men inte så "cleant" och det var det som du strävade efter.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Proffsmoddare

Börjar med att tacka alla för responsen, kritiken och era kommentarer. Verkligen kul att alla inte håller med mig. Blir verkligen intressant vilket utbyte som kan ske mellan oss och hur det påverkar projektets framtid.

Skrivet av Laine:

Klockrent 5p bro, du vet vad du gör, och du gör det bra!

Väntar förväntansfullt på mer, you're the man!

Thanks bro! Mer kommer! Har varit och hämtat datorn så sitter och pillar lite nu, fick också de sista grejerna ifrån Artur nu, samt en jävla massa pennor (Någon som är intresserad?) så nu blir det bygga av. Sett att du kollat vattnet nu, ska bli kul att se hur mitt oranga blir.

Skrivet av Elyand:

Finns inte mycket att säga, klockrent! 5p

Tack mannen.

Skrivet av Asheileon:

Jag är öppen för det mesta men det där med sleeven såg snyggt ut innan montage tyvärr så der det bara förvirrande ut och förstör ganska mycket dvs enligt mig, men så länge du är nöjd så är jag det med snygga bilder också.

Den är inte monterad, det är det som är grejen. Sleevingen är awesome!

Skrivet av LightBlizz:

Håller med dig.
Annars tycker jag dina byggen är helt awesome! Nu är även jag nere i sleeving-träsket, för övrigt sleeva jag färdigt min nätdel igår
När blir det update? Och hur har du tänkt att sleeva SATA power kontakterna?`

Sataströmmen är sleevade redan. Fyra svarta och en femte orange. De är heller inte flätade för att underlätta lite mer ordnad kabeldragning. Sleevingen ska synas, men den ska vara en del av en helhet. Just nu är nätagget inte ens placerat någonstans, och kabeldragningen är inte gjord i huvudtaget.

Sleevingträsket är svårt att komma ur. Speciellt för en annan som precis som JaZid (Laine) har varit i det ett tag.

Skrivet av tcntad:

Sjukt snyggt.

Sjukt tacksam att du tycker det!

Skrivet av Skumtomten:

Naa jag är också inne på det här med att sleevingen förstör lite. Färgvalet är det inget fel på, men att du har flätat kablarna och dragit dem så de "blommar ut ifrån mitten av chassit" får det mest att se himlans rörigt ut.

Det är fantasifullt och innovativt - men inte så "cleant" och det var det som du strävade efter.

Vad som är cleant är oerhört subjektivt. Jag tycker att när man medvetet har gjort någonting på ett speciellt sätt och under ordnade former så är det cleant. Nu håller jag med dig om att det inte är en clean kabeldragning, men nätagget är inte ens placerat, och därmed är heller inte kabeldragningen gjord.

Just nu är det svårt att se helheten, men i kommande uppdateringar så kommer ni att förstå vad jag försöker åstakomma.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Så NICE Hannes! Sleeven är ju grym! Jag gillar dina innovativa idéer. EK prylar + MDPC-X Sleeve går så bra ihop. Kvalité rakt igenom.

Ditt CL[M]EAN-MACHINE bygge inspirera mig till att modda min burk och nu kan jag inte sluta. Och nu ha du givit mig en fräsch injektion av inspiration.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Watte^:

Så NICE Hannes! Sleeven är ju grym! Jag gillar dina innovativa idéer. EK prylar + MDPC-X Sleeve går så bra ihop. Kvalité rakt igenom.

Ditt CL[M]EAN-MACHINE bygge inspirera mig till att modda min burk och nu kan jag inte sluta. Och nu ha du givit mig en fräsch injektion av inspiration.

Vad kul att höra! Har kollat på ditt ATCS840 bygge och jag gillar det verkligen. Kunglig slangdragning! Har haft ett ATCS840 i några dagar, vann ett på Birdie. Var tvungen att sälja den för att ha råd med det här bygget. Saknar den varje gång jag kollar in ditt bygge! Finns så mycket kul man kan göra i det. Du har gjort, vad jag tänkt göra i lite mindre skala, där med kabeldragningsgömman. Jag hade tänkt böja till ett stort aluminiumstycke som täcker hela 5.25" platsen samt 3.5". Sen en till som täcker PSU området.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

jag tycker de är snyggare me rak sleeve än virad som du har IMO, men ser bra ut i allafall

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Arne-Mohammed:

jag tycker de är snyggare me rak sleeve än virad som du har IMO, men ser bra ut i allafall

Rakt är snyggt när man har möjlighet att dölja det så att det endast visar just det som är snyggt. Mitt CL[M]EAN-MACHINE bygge är ju ett praktexempel på ordnad kabeldragning. Den är såpass ordnad att man inte tänker på den.

I Echo så ska man tänka på sleevingen, den ska vara en nyckelkomponent i någonting som inte bara ska vara en dator, utan ett konstverk. Vilken anledning finns det att göra en dator i ett extremt litet chassi, vattenkyla det och sedan sleeva allt om man inte vill att allt ska synas.

När kabeldragningen är gjord så kommer ni att förstå hur jag tänkt. Om ni sedan inte gillar det så är det just för att vi alla tänker och tycker olika. Med den bild jag har av mitt bygge så fungerar helt enkelt det inte med rakt. Det blir för tråkigt.

Vänder jag på nätagget så att sleevingen går in under moderkortet, ja då hade det fungerat med rakt. Men då hade jag också fått tänka om när det gäller färgbalanseringen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Vad som är cleant är oerhört subjektivt. Jag tycker att när man medvetet har gjort någonting på ett speciellt sätt och under ordnade former så är det cleant. Nu håller jag med dig om att det inte är en clean kabeldragning, men nätagget är inte ens placerat, och därmed är heller inte kabeldragningen gjord.

Just nu är det svårt att se helheten, men i kommande uppdateringar så kommer ni att förstå vad jag försöker åstakomma.

I min värld så är "cleant" ekvivalent med stilrent. Att Lian Li-chassin är mer stilrena än chassin från Apevia skulle jag vilja påstå är en allmän uppfattning - då är det plötsligt inte så oerhört subjektivt längre.

Men jag förstår din poäng och jag inväntar snällt fler uppdateringar.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skumtomten:

I min värld så är "cleant" ekvivalent med stilrent. Att Lian Li-chassin är mer stilrena än chassin från Apevia skulle jag vilja påstå är en allmän uppfattning - då är det plötsligt inte så oerhört subjektivt längre.

Men jag förstår din poäng och jag inväntar snällt fler uppdateringar.

Cleant, rent. ..Stilrent. Ja, du har absolut en poäng i att Lian Li's chassin är stilrena mot Apevia. Stilrent som i rena linjer, genomgående grym design och finish.

Stilrent är ju då inte samma sak som städat, utan när man skapar någonting som är stilenligt. Någonting som håller samma röda tråd rakt igenom. Visst är det på så sätt städat också, men stilrent behöver kanske inte vara minimalistiskt heller.

Nu har jag svårt att beskriva vad jag menar. Men jag tycker absolut inte att du ska sitta snällt och invänta uppdateringar. Jag vill ha den här kritiken innan jag sätter igång med bygget. Det är väldigt konstruktivt och det tvingar mig till att tänka efter varför jag gör som jag gör. Om jag sedan lyckas förmedla det vidare till er vore ju underbart. Men tycker man olika så gör man. Det är ett vågat att göra någonting nytt. Speciellt i landet lagom.

Såg att någon kommenterat Laines sleeve i hans tråd, där det blåa vore förmycket. Just att han har de många färginslagen gör ju hans bygge så mycket mer originellt och nyskapande. Lagom är kompromisser.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Väldigt snygg och bra färgval!
Det ända som jag inte gillar är att du har flätat PCI-E sladdarna.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

flätningen var en snygg touch =]

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av cyberkyckling:

Väldigt snygg och bra färgval!
Det ända som jag inte gillar är att du har flätat PCI-E sladdarna.

Skrivet av cosmos92:

flätningen var en snygg touch =]

Som vi ser här så är det ett hate/love läge dem är i. Jag gillar dem enormt mycket och det ger både originalitet och kabeldragning på samma gång.

Ni får gärna kolla i den här tråden för framtida uppdateringar, ett galleri på dessa kommer också upp, men det är där som rullande uppdateringar sker och det är där som nu projektet har börjat. Det här galleriet var endast slutet på "inför" tiden då samlande av material, komponenter och sponsorer skedde.

Nu är det Rock'n roll i den tråden:

#10262890

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att du flätat kablarna. Snyggt och unikt. Kan inte ge annat än en 5a!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av macher:

Gillar verkligen att du flätat kablarna. Snyggt och unikt. Kan inte ge annat än en 5a!

Tack så mycket, kolla gärna in tråden som jag nämnde i inlägget över. Där finner du fler, bättre tagna bilder.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

fläta inte :C

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av KKay:

fläta inte :C

Jo, redan haft rakt i mina gamla byggen. Boooooring!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Är inte 350w lite klent?

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

När lägger du upp bilderna du har i den här tråden? De senaste menar jag då http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NoobZone:

Är inte 350w lite klent?

Jag trodde det jag också, men det fungerar fint. Kör processorn i 3.6GHz och grafikkortet lite klockat det med. 22k i 3dmark 06 och temperaturerna är fantastiska.

Skrivet av Heedman:

När lägger du upp bilderna du har i den här tråden? De senaste menar jag då http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Lägger upp ett nytt galleri med de bilderna, några utvalda härifrån och den färdiga produkten senare. Du är välkommen in i byggbloggtråden du länkar till sålänge.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Det ser väldigt bra ut !! och älska kameran vad är det för någon ? , och btw vet inte om detta är ett problem med så här lite ström men tänk på hur du knyter (virkar) kablarna om det är 6-pin 8-pin så dom inte agerar Trafo xD

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fergerclock:

Det ser väldigt bra ut !! och älska kameran vad är det för någon ? , och btw vet inte om detta är ett problem med så här lite ström men tänk på hur du knyter (virkar) kablarna om det är 6-pin 8-pin så dom inte agerar Trafo xD

Det är en D40 med 18-55 objektiv. Den duger rätt bra när man kan hantera den. Lärde mig det mot de sista bilderna. Eller ja, du lär ju se var jag lärde mig det. Mycket är ur fokus innan.

Hur menar du med Trafo? Aldrig hört det tidigare och förstår inte riktigt vilken problematik det skulle ge med flätade kablar mot att inte ha det när det gäller ström. Berätta gärna.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Ashe på det här, dvs att flätan ser lite förvirrande ut och tyvärr försämrar helheten något imo. Men som sagt, du har ju inte placerat nätagget eller gjort kabeldragningen.
Gjorde ingen större skillnad dock - 5p som vanligt på dina byggen

Btw, har du någon strömmätare att sätta vid vägguttaget (multimeter?) för att se hur mycket burken förbrukar? Roligt att folk kommer och bygger och klockar på 350w medan atx användare köper samma komponeneter utan vattenkylning, men då med 650/750w. Jag är en av dem :facepalm: men då mest för att kunna uppgradera och köra 2st 5870 E6E, klocka och kanske köra vattenkylning.

Bra jobbat!

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av smacked:

Måste hålla med Ashe på det här, dvs att flätan ser lite förvirrande ut och tyvärr försämrar helheten något imo. Men som sagt, du har ju inte placerat nätagget eller gjort kabeldragningen.
Gjorde ingen större skillnad dock - 5p som vanligt på dina byggen

Btw, har du någon strömmätare att sätta vid vägguttaget (multimeter?) för att se hur mycket burken förbrukar? Roligt att folk kommer och bygger och klockar på 350w medan atx användare köper samma komponeneter utan vattenkylning, men då med 650/750w. Jag är en av dem :facepalm: men då mest för att kunna uppgradera och köra 2st 5870 E6E, klocka och kanske köra vattenkylning.

Bra jobbat!

Jag får se om jag lyckas lösa förvirringen när nätagget är placerad och kabeldragningen är gjort. Jag funderar faktiskt på att inte ha 24pin kontakten flätad. Tycker inte att jag fick den precis som jag ville. Uppskattar poängen mannen! Du får mer än gärna kolla in i tråden där nyare uppdateringar sker, lite nyare bilder finns där också och fler kommer. Där står också några av de missöden jag nyligen varit med om i det här bygget.

Jag har ingen, men vet att en polare har. Vi får se om jag kan lyckas låna den ett tag. Det vore ju intressant som bara den att se.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS