SSD jättedöd... hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cccm:

ett större antal SSD har nu mera inbygd kondensatorer så att även fall strömmen går hinner den att stänga ner sig "säkert"

Vilka har det? Något man kan kontrollera lätt innan man köper en ssd?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

Fan va det spårade ut här då. Utan någon specifik statistik vågar jag ändå påstå följande:

Alla lagringsmedium kan rasa utan förvarning, därför ska man alltid ha backup. Jag använder själv en raid5 för lagring och saker som inte får försvinna finns på en separat disk som inte är kopplad till något annat, den ligger inte ens i samma hus.

Mekaniska diskar är utmärkta för att lagra filer på då de är rymliga och håller bra (om de klarar sig förbi första månaden då defekter brukar visa sig).
SSD diskar är grymma för att köra OS och annat som snabbt måste ladda många filer, även dessa håller bra så länge vi inte snackar budget diskarna från första generationen.

Seriöst, hur fan kan folk dra slutsatsen att bara för att några SSD diskar dör så kan man inte använda dem?
Tänk på alla som hade deathstar diskar som slipade rent lagringsskivorna, inte fan gick de över till kassettlagring...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Fan va det spårade ut här då. Utan någon specifik statistik vågar jag ändå påstå följande:

Alla lagringsmedium kan rasa utan förvarning, därför ska man alltid ha backup. Jag använder själv en raid5 för lagring och saker som inte får försvinna finns på en separat disk som inte är kopplad till något annat, den ligger inte ens i samma hus.

Mekaniska diskar är utmärkta för att lagra filer på då de är rymliga och håller bra (om de klarar sig förbi första månaden då defekter brukar visa sig).
SSD diskar är grymma för att köra OS och annat som snabbt måste ladda många filer, även dessa håller bra så länge vi inte snackar budget diskarna från första generationen.

Seriöst, hur fan kan folk dra slutsatsen att bara för att några SSD diskar dör så kan man inte använda dem?
Tänk på alla som hade deathstar diskar som slipade rent lagringsskivorna, inte fan gick de över till kassettlagring...

Bra sammanfattat.

Sedan är det ju upp till användaren att göra ett bra val för den givna situationen och ha både kunskap och ork att konfigurera systemet, HDD eller SSD så optimalt som möjligt. Suttit och pillat med mina WD green power II i dag. Fick feta problem direkt med den nya. På 4 timmar så hade den 3 gånger högre raw värde än mina 2 andra som är 1 år ca på Load_Cycle_Count eftersom läshuvudena är confade default att parkera sig efter 8 sek och disken innehåller OS så parkerar den läshuvudena efter 8 sek och linux uppdaterar disk cachet var 20:e sek. Dom andra 2 har jag haft 1 år typ men enbart lagring så dom hade avsevärt lägre raw värde som sagt. Fick använda wdidle3.exe från en bootbar usb sticka och stängde helt enkelt av funktionen helt för 2Tb disken och för 1Tb så höjde jag från 8 sek till 300 sek innan huvudena parkerar sig. Fins en gräns på hur många parkeringar diske nska hålla för och med den takten som den nya höll på med så hade den enligt specefiaktionerna inte hållt många tusen timmar innan den gett upp. Men vem vet dock igen risk jag vill ta desutom verkar prestanda bli bättre på köpet. Inte för det var nåt problem innan på dom som är ren lagring men lite skit samma. Skulle man börja använda diskarna mer frenetiskt så kan det snabbt dra iväg på dom med så.

Gjorde mycket annat också för att få det som jag vill i dag efter senaste upgraden. Mina SSD flashade jag direkt med ny firmware närt dom var nya för att få dom maximalt pålitliga, konfade systemet hårt för att vara SSD vänligt.
Så det finns trots allt mycket man som användare kan göra för att få sina system så pålitliga som möjligt. Själv har jag EXTREMT få problem med lagrings media.

Lite lustigt hur vissa mänskor har extrema problem med disk haverier.

Permalänk

Alltså, hur faan visste ni att jag hade barnporr på disken?! Skämt åsido så fanns en hel del porr men knappast något med barnskådisar.

Och oj vilket liv det blev...

Man kan ju säga så här att när olyckan är framme spelar det ingen roll om disken är mekanisk eller SSD. Visst har man fler möjligheter med en mekanisk disk att rent fysiskt rädda data men det är knappast ett argument för att inte ha backup. Om inte annat skaffa ett konto hos Spideroak eller Sugarsync och lägg över kritisk information.

Är det någon som har tips på en raidad NAS? Min gamla trotjänare (Synology 106) bör pensioneras?

Jag har iaf ett ärende hos Intel och de försöker med alla möjliga och omöjliga varianter för att få igång disken. Men vilken jävla cirkus det var innan, Dustin hänvisade till Intel som i sin tur hänvisade tillbaka till Dustin när det gällde att ersätta disken.

Visa signatur

[size="1"]Chieftec Miditower Dragon | Epox 8K5A2+ | XP2100@(1900)
80 Gb WD | 256DDR | POV Ti4200XP 128MB[/size]

Permalänk

SSD kommer antagligen till slut helt att ersätta mekaniska HDD så jag antar att folk som ALDRIG SKALL HA SSD får börja köpa upp hårddiskar inför framtiden så ni har något att byta ut när de går sönder.

Önskar dig all lycka till med att få tillbaks datan på disken. Var det något superviktigt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

Uppdatering
Intel har fixat dhl-hämtning och kommer att ersätta disken med en ny (så fort jag hittar den...)

Karlsson89: Tack för det men jag har lyckats lämna det bakom mig och gått vidare Jag vågar inte tänka på grejerna som försvann...

pa1983: Det är mycket relevant att betala pengar för att återskapa data, speciellt om den var/är värdefull för användaren.

Strömavbrottet var knappast orsaken till failet utan det var säkerligen en mängd olika faktorer som gjorde susen. Självklart kommer jag fortsätta köra med SSD:en som jag får pga att den är snabb så in i helvete, tyst så in i helvete och drar nästan ingen ström. Och självklart så kommer jag att sätta upp en backup-lösning som heter duga!

Jag kan förstå att data kan bli korrupt och att allt annat satans fanskap kan hända men att disken dog har jag fortfarande svårt att smälta. Och som sagt, med en HDD har man betydligt fler möjligheter till att fysiskt rädda/återskapa data.

Tips på NAS, ingen?

/a

Visa signatur

[size="1"]Chieftec Miditower Dragon | Epox 8K5A2+ | XP2100@(1900)
80 Gb WD | 256DDR | POV Ti4200XP 128MB[/size]