EXAKT hur går jag tillväga för att inte riskera ESD, jag har en katt också..

Permalänk
Medlem

EXAKT hur går jag tillväga för att inte riskera ESD, jag har en katt också..

Som topic lyder tack för svar!

Jag har läst om detta i ett antal trådar men jag upplever att folk säger emot varandra.

Vi förutsätter att ESD är totalt livsfarligt för datorn under uppbyggnaden, hur undviker jag det?

Tämligen säker på att man sätter ESD länken i chassit och sen på sig själv?

Visa signatur

Asus P6X58D PREMIUM | i7 930, 2.80GHz | Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB | Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare | 500GB WD Caviar Black SATA II | Corsair HX 750W 80+ |

Permalänk
Medlem

Datorn måste vara jordad, tror man måste sätta i nätagget samt koppla i det före.

Alternativt sätt klämman på typ diskmaskinen, spisen, annan vitvara

Permalänk

ESD armband samt att ta i chassit ofta. Så länge du och datorn har samma laddning ska det inte vara någon fara. IIRC så är det potentialen mellan chassit och dig du ska tänka på, inte vare sig det är jordat eller ej.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta hur många här på forumet som byggt datorer utan ESD-skydd och sedan upplevt problem som minnesfel, grafikfel mm, mörkertalet är antagligen ganska stort...

Finns en del matnyttigt om ESD på: Välkommen till Nordiska ESD-rådet

Edit: Lyckades pajja min gamla Logitech MX510 mus med statisk elektricitet, laddade ur mig ofrivilligt mot mushjulet ett par gånger vilket slutade med att musen blev varm och tillslut gav upp helt. Så statiska urladdningar är inte bra..

Mvh

Permalänk
Medlem

För att inte tala om de ESD-problem som man märker först efter en viss tids anvädning. Inte ovanligt att man ser uC som flera månader efter installation beter sig skumt och när man tittar noga kan konstatera trolig ESD-skada.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har man ESD armband behöver man inte ta i chassit då man redan har samma pot. som chassiet har..

En likadan tråd dök upp och låstes igår btw..Dags för er att börja använda ögonen lite mer istället för att slänga sig på "ny tråd" knappen direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående detta då jag tycker precis som TS att ämnet har varit väldigt spritt och folk har alla gett olika svar.

Som vad jag förstått det nu så ska nätagget inte inpluggat i väggen. Så chassit blir inte jordat.

Sedan sätter jag krokodilkrämman på mitt ESD-armband på valfri datordel som mest sannolikt leder ström.

Men låt oss säga att jag ska montera mitt grafikkort ifrån sin förpackningslåda. Har inte datorn och grafikkortet olika potential? Så att även om jag är inkopplad i datorn så är det skillnader mellan mig(datorn) och grafikkortet?

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Genom att sätta ESD-armbandet på chassit och din arm så när du tar grafikkortet ur dess låda så jämnas potentialen sakta men säkert till chassits "nivå". Både du, grafikkort och chassi får då samma potential. Det sitter ett högohmigt motstånd i ESD-armbandet som förhindrar snabba urladdningar vid berörning.

Nu är jag bakis och jävlig men jag tror formuleringen ovan är hyfsad och går att förstå.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Då många verkar osäkra kanske det bör komma upp en klistrad tråd, där någon erfaren som dagligen arbetar med dessa uppgifter kan skriva en kort guide om vad som gäller, vad men behöver, hur man går till väga osv. Tror många här inne skulle uppskatta det samt att ni slipper få låsa tråd efter tråd.

Har ni en klistrad kan alla gå in där direkt och problemet är löst!

Permalänk
Medlem

Ett tips, gosa inte med kissen innan bygge

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

igentligen ska man ha samma jord potetial som chassit okså, men det är bara overkill^^

Permalänk
Medlem

Har byggt ett antal datorer själv samt byggt åt kompisar och aldrig använt ESD-armband nån gång och har aldrig haft några problem alls!

Finns en sak man ska tänka på då och ha inte kläder som gärna gör en statisk och ta gärna i chassiet före du sätter igång eller typ ett vatten element eller någon vitvara innan du pillar med graffen ,mobo eller dylikt!

PS: Ge fasen i katten före med

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt eftersom att jag påstod fel saker! Ska gå och skälla ut far nu...:p

Permalänk
Medlem

Undvik mattor och va naken när du börjar montera:P

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag citerar min kollega som låste en likadan tråd igår (vilket borde ha gjort TS lite suspekt på att det kanske inte är ok att skapa en ny?).

Skrivet av videfix:

Det viktiga är att man själv och det man arbetar med har samma potential. Man ska alltså jorda sig själv mot chassit när man monterar grejer i datorn. Finns dessutom redan flera stooora trådar i detta ämne så...

* Tråd låst enl. §2 *

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.