Permalänk
Medlem

Nybyggd Dator stängs av efter 1 min.

Hallå alla sweclockers !

Idag när jag försökte installera windows 7 på datorn så la den bara av när den hade kommit till den svart/vita
bilden (kommer upp en vit balk som laddar). efter den har halvt laddats så lägger min dator av.

Första gången jag försökte mig på datorn (Bygge) så glömde jag distanstskruvarna (nybörjarmisstag :/)
och satte på datorn med allt ikopplat men så klart så starta den icke. dock när jag satte i distansskruvarna och satte på moderkortet o allt . så starta den , och det blev som jag skrev överst.

Kan någon berätta vad detta kan bero på ? Kortslutning? eller mm.

Specs:

Moderkort:MSI Trienergy p55
Chassi:Fractal Design Define R2
Nätaggregat:Fractal Design Tesla 650 W 80+
Grafikkort:Gigabyte 460 GTX 1GB OC
HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 7200 RPM 32 MB
DVD:Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S
Processor:Intel Core i5 760, 2.8GHz

EDIT: Datorn funkar fint nu

Visa signatur

Blop

Permalänk

Har du fått på processorkylaren ordentligt med ett jämnt & tunt lager kylpasta emellan ?
...annars kan detta vara ett värmeproblem som får processorn att stänga av sig.

I vilket fall så bör du gå direkt in i BIOS och stanna där en stund.
Titta runt en stund och kontrollera temperaturerna inne i BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag använder originalkylaren till CPU:n och jag antar ett det är ett bra lager

men jag ska försöka och se om jag kan komma in i BIOS , tack så mycket för svaret .

Visa signatur

Blop

Permalänk
Medlem

hade det problemet för längesedan, hade råkat kopplat cpu fläkten åt fel håll så den blåste utåt ist för innåt, kolla även det;D

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har stängt din andra tråd då det bryter mot reglerna att skapa två trådar om samma ämne. Den här gången låter jag den här tråden vara öppen för dig, men tänk på det i framtiden. Läs även igenom reglerna en extra gång så att något liknande slipper hända igen.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Är det exakt en minut eller är det olika tider?

kan vara dåligt monterad cpu kylare och datorn stängs av för dina temps är för höga.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilton:

Jag har stängt din andra tråd då det bryter mot reglerna att skapa två trådar om samma ämne. Den här gången låter jag den här tråden vara öppen för dig, men tänk på det i framtiden. Läs även igenom reglerna en extra gång så att något liknande slipper hända igen.

Ok , förlåt kommer aldrig att hända igen

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är det exakt en minut eller är det olika tider?

kan vara dåligt monterad cpu kylare och datorn stängs av för dina temps är för höga.

Jag kolla cpu fläkten och den var felmonterad , har fått igång datorn nu och den funkar perfekt

Visa signatur

Blop

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag brukar skriva till andra: Montera alltid CPU+kylare och minnen utanför lådan, allra först, så ser du mycket lättare att allt ser riktigt ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro