Permalänk

Reparera hårddisk

Tjenare!

Har en gammal trotjänare till hårddisk (IDE) som har slutat fungera. Har en extern USB-adapter som jag kopplar in hårddisken i, och när jag sätter i strömsladden så hörs inte det vanliga "tickandet"/uppstartsljudet som det ska göra - dock blir hårddisken varm undertill efter ett tag, så den är ju inte helt död! Är detta något man kan ordna? Alla tips är välkomna! Jag har inget jätteviktigt på disken, men det hade underlättat om jag hade fått tag på infon där. Jag kan experimentera lite - går det åt pipsvängen är det inte hela världen!

Några bra tips på vad man kan göra eller är det dömt att misslyckas redan från början?

Ha det gött!

/Christian

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Det kan ev vara fel på strömadaptern, montera disken internt och felsök därifrån

Den är urplockad från datorn, där den inte heller ville fungera! Hittas inte i BIOS och när den är inkopplad tar det längre tid för datorn att starta upp!

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr kört för den disken. Det man skulle kunna gör är att få tag på en exakt likadan disk och byta ut skivan till den fungerande disken. Detta fungerar dock ytterst sällan då information om skivan ligger sparat i andra komponenter.

Det som kommer fungera är att du får upp disken i BIOS men disken kommer nog aldrig att fungera som lagringsenhet.

I vissa (om man har extrem tur) fall kan man använda olika recovery program för att läsa ur datan från disken...

Finns ett företag i Norge som är experter på detta, dock kostar det extrema summor pengar att få ut data.

/ Fredrik

Visa signatur

ASUS P9X79 PRO - Intel i7 3930K - 24GB HyperX - NUFFSAID.

Permalänk
Medlem

Stoppa in den i frysen nån timme , testa sedan igen , antistatpåse är en bra ide att ha den i , i frysen alltså.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j