Permalänk
Medlem

Fractal Design Define XL

The arrival of the Define XL
As the name implies, Define XL is the larger sibling of the acclaimed and award winning Define R2/R3 case.
Similar to Define R2/R3, it offers a number of interesting functions with a very stylish appearance.
It’s a case focused on low noise level, without neglecting other important features such as cooling, expandability and ease of use.

Key features

■Stylish design
■Pre-fitted with noise absorbing material
■Configurable thermal chamber design
■Great cooling possibilities, 3x fans included (2x 140mm, 1x 180mm)
■10x HDD slots
■Unique ModuVent™ design in side panel

The XL is pre-fitted with dense noise absorbing bitumen material, covered with a soft foam texture. This material effectively absorbs noise generated by the components and fans inside. Paired with other noise preventing features such as a covered top panel with a 180mm fan mounted with an angle to blow out air in the rear and silicone grommets for hard drive mounting, the XL truly excels in delivering a low noise solution.
An important feature of the XL is the division into three thermal chamber designs. This enables the user to freely choose the best thermal configuration suited for their needs. First is the upper main chamber, containing most of the components, such as motherboard, ODD and one HDD cage. The main chamber is cooled by one 140mm fan in the front (included), one 120mm fan in the front (optional), one 140mm fan in the rear (included), one 120 or 140mm fan in the side panel (optional) and one 180mm fan in the top (included). The top 180mm fan is mounted with an angle, blowing out hot air through the rear side of the case. As mentioned earlier in the text, having the top covered has a clear acoustic advantage, in not letting noise emit from the top of the case. The main chamber is connected to the second thermal chamber, the PSU chamber, with a removable lid. The lid can be removed if the user wants to turn the PSU upside down, pulling out air from the main chamber. Standard, and recommended, configuration is though with the lid closed, letting the PSU taking in air from the bottom of the case, through the supplied filter.
The third chamber is the lower HDD chamber, consisting of room for six hard drives. This chamber is cooled by an optional 140mm fan in the front. The standard configuration is to let the air that has gone through the HDD’s and therefore is hot, go out behind the right side panel (seen from the front) and out in the rear of the case. However, the user can decide to remove the dividing metal panel between the lower HDD chamber and the PSU chamber, to let the air flow over the PSU and out in the rear ventilation holes.
Another unique feature with the XL is the ModuVent™ feature, inherited from the Define R2/R3 case. This is a cover fitted with noise absorbing material, mounted in the side panel fan hole, allowing the user to choose between an optimal low noise level, having the cover mounted or optimal airflow by removing the cover and mounting a fan for intake.
Apart from all these features, XL also offers excellent cable routing possibilities, with large holes and well enough space for cables behind the M/B plate. The cable routing holes are covered with silicone covers, effectively hiding the cable clutter.
A fan controller, which can be mounted in an expansion slot in the rear, is included. It can control up to three fans with one knob.

Cooling system

■2x 140mm fans (one 140mm included, one optional) with removable and washable filters, in the front. Recommended for intake of air.
■1x 120mm fan optional with removable and washable filter, in the front. Recommended for intake of air.
■1x 180mm fan included in the top of the case. Recommended for exhaust of air.
■1x 140mm fan included in the rear of the case. Recommended for exhaust of air.
■1x 120/140mm fan optional in the side of the case. Recommended for intake of air.
Specifications

■4x 5,25” bays, 1x 5,25” to 3,5” converter included
■mini-itx, micro ATX, ATX and E-ATX motherboards
■10x HDD trays. 4x HDD trays in the HDD cage in the main chamber. This HDD cage is removable and rotatable. 6x HDD trays in the lower HDD chamber. These HDD cages are fixed.
■A total of two 140mm fans and one 180mm fan included. Front 140mm fans are mounted with removable, washable filter. A fan controller is included, for mounting in one of the rear expansion slots.
■Pre-fitted with dense noise absorbing material in both side panels.
■ModuVent™ feature, allowing the user to choose between an optimal low noise level, having the cover mounted or optimal airflow by removing the cover and mounting a fan for intake.
■Case size (WxHxD): 232x560x561.3mm
■Net weight: 17.95kg

Finns i svart/titan, se här: News - Fractal Design

Permalänk

Ja tack!

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk
Medlem

17.95kg? Jösses... Och jag som tyckte Corsairs burkar var metalklossar.

Permalänk

Men bara 7st expansionsplatser...

Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk
Medlem

hadde det inte varit för tyngden hade jag köpt en direkt, men 18kg är fan BIFF alltså

Permalänk

Hej
När beräknas den komma i handeln?
beräknat pris?

Sven Åke

Permalänk
Medlem

"Fractal Designs senaste skapelse finns i färgerna svart och titan. Priset hamnar på 1 295 kronor inklusive moms och leveranserna påbörjas i mitten av oktober."

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkenss:

hadde det inte varit för tyngden hade jag köpt en direkt, men 18kg är fan BIFF alltså

Tyvärr hade nog ett XL i aluminium blivit snordyrt
Mitt 15.8kg Corsair (om jag minns rätt) är ruskigt tungt, nästan ohanterbart ärligt talat. Nästa burk får nog bli nåt HTPC hybrid minitorn

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det är ljudisoleringsmaterialet (bitumen som på R2?) som bidrar till den höga vikten.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Diggar bootsen han har på sig ! Hmm, intressant chassi dock! Väldig sugen på ett fulltower igen, mitt lilla Lian Li PCA05 är förjävlig och greja i.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

USB?

Men fortfarande bara USB 2.
Annars ser det mycket bra ut speciellt för en som mig som samlar på mig många hårddiskar. Det går att få in tolv stycken.

Permalänk
Medlem

Något värt att notera är att folk med SLI/CFX kan ta bort den övre hdd buren och få ett fint luftflöde till sina grafikkort. (något jag har saknat från p182)

Detta är första chassit jag ser fram emot att köpa!

Permalänk

Nu är det snart november. När kommer det egentligen?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi är medvetna om att många vill veta ett exakt datum när vi har XL i butik. PGA högsäsong i hamnarna så tar leveransen längre tid än vi planerade i tidig höst, och vi siktar nu på lagersaldon under november. Så fort vi har ett mer exakt datum än så kommer vi släppa den informationen även till återförsäljare så dem kan börja ta emot orders.

Mvh Fractal Design

...

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Vet någon vad det är för rpm på medföljande fläktar?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vet någon vad det är för rpm på medföljande fläktar?

600 rpm på 140mm.

Permalänk
Medlem

Fick mitt chassi idag, blev skit glad!
Men när man öppnar det och ser att alla piggar som håller ihop titaniumfronten med chassit har gått av så själva fronten bara hänger fast i kablarna så blir man ju ganska så less... Tråkigt

Hoppas Inet fixar detta snarast! Har ett projektarbete på skolan som ska vara klart till jul. Men nu vet jag inte riktigt hur det ska gå till

Permalänk
Skrivet av Lagom:

600 rpm på 140mm.

Låter väldigt lite, antar att det får bli nya fläktar och sätta in.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Låter väldigt lite, antar att det får bli nya fläktar och sätta in.

9db/38cfm om jag inte missminner mig

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga mer än att jag ÄLSKAR det. fick hem mitt idag och satan det är ju fan knäpptyst men svintungt ist, ska jag lana nu så är det truuck som gäller...

hoppas att ni beställer ni med

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Kan inte säga mer än att jag ÄLSKAR det. fick hem mitt idag och satan det är ju fan knäpptyst men svintungt ist, ska jag lana nu så är det truuck som gäller...

hoppas att ni beställer ni med

Grattis!!!!
Kul o höra att du är nöjd!

Jag väntar spänt på att mitt ska dyka upp..:D

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardstyler:

Grattis!!!!
Kul o höra att du är nöjd!

Jag väntar spänt på att mitt ska dyka upp..:D

Tackar.. kan inte säga mer än att du kommer att älska det. riktigt trevligt chassi att jobba med.

en riktigt positiv sak är att man slipper köpa gym kort nu, det är bara att lägga sig och köra bänkpress med datorn We are tha Geeeeee333333kkkkkZzZzZzzzZ <3

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Tackar.. kan inte säga mer än att du kommer att älska det. riktigt trevligt chassi att jobba med.

en riktigt positiv sak är att man slipper köpa gym kort nu, det är bara att lägga sig och köra bänkpress med datorn We are tha Geeeeee333333kkkkkZzZzZzzzZ <3

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kan inte säga mer än att jag ÄLSKAR det. fick hem mitt idag och satan det är ju fan knäpptyst men svintungt ist, ska jag lana nu så är det truuck som gäller...

hoppas att ni beställer ni med

Mitt var trasigt då jag fick hem det igår..

Permalänk
Skrivet av Santy_8:

Mitt var trasigt då jag fick hem det igår..

På vilket sätt?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

På vilket sätt?

Piggarna som sitter på titaniumfronten hade gått av, alltså dom som håller ihop fronten med chassit.
Kan lägga upp några bilder så ni får se. Har givetvis skadeanmält det till både posten och inet, hoppas att dom sköter det hela på ett snyggt sätt så man kan fortsätta handla hos sin favoritaffär (Inet ofc! )

Permalänk
Avstängd

WTF. vad fan har posten gjort med chassit!? det där är bara att dom ersätter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

WTF. vad fan har posten gjort med chassit!? det där är bara att dom ersätter!

Jag har anmält det, men dom sa att dom har en månad på sig att utreda det hela (!)
Skulle ha chassit i min bygglogg där jag bla har sleevat nätaggregatet, det är även mitt projektarbete på skolan, vilket skulle helst vara klart till jul.
Men får se hur det blir nu, dom ringde mig idag och snackade lite, skickade även en hel hög med bilder till dom. Så hoppas på det bästa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santy_8:

Jag har anmält det, men dom sa att dom har en månad på sig att utreda det hela (!)
Skulle ha chassit i min bygglogg där jag bla har sleevat nätaggregatet, det är även mitt projektarbete på skolan, vilket skulle helst vara klart till jul.
Men får se hur det blir nu, dom ringde mig idag och snackade lite, skickade även en hel hög med bilder till dom. Så hoppas på det bästa

Det borde ju lösa sig, men som sagt har man med posten att göra så får man räkna med sånt. jag fick mitt skickat direkt från Captech, men min kartong var inte så fin den heller men CHassit hade iaf klarat sig..

Hoppas verkligen att det lörser sig för dig!