Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

2x3 VS 1x6 osv (Cykelväxlar)

Köpte precis cykel då jag hade tänkt cykla mellan min nuvarande bostad och högskolan.
Har dock inte cyklat sen innan man var moppepojke för 7 år sedan och allting känns så nytt ;). Nyfiken som jag är kom jag att tänka på en grej. Cykeln i fråga har 21 (tror jag) växlar. Och som ni vet växlas detta med 1-3 multiplicerat med 1-7. Men vad betyder egentligen det i praktiken?
Och vad är skillnaden mellan t.ex. 2x3 (6) och 1x6 (6)?

Kanske löjlig fråga, men kom plötsligt att tänka på det ^^

Permalänk
Testpilot

2 fram och 3 bak är trögare och snabbare än 1 fram och 6 bak som är väldigt lätt men långsam. Jag skulle säga att det är felaktigt att multiplicera fram- och bakväxlarna för att få fram en enkel siffra för växel, man får istället säga båda siffrorna för att vara korrekt, Jag brukar säga att man har "tvåfyran" i om man har 2 fram och 4 bak.

Då det ju finns 21 kombinationer man man alternativt gruppera växlarna när man pratar om dem så man har 1-7 med 1 där fram och sen fortsätter på 2-14 när man bytt till 2 fram och kör igenom alla bakväxlar på nytt.

Har också en 21-växlad cykel och använder själv nästan bara 2:an fram och justerar utväxling med baxväxeln, är det extrema backar går jag ner till 1 där fram och vill jag köra riktigt fort blir det kanske även 3 fram men det är sällan. Antar att det skiljer sig mellan cyklar med olika stora hjul med vilken växel som passar i olika situationer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

2 fram och 3 bak är trögare och snabbare än 1 fram och 6 bak som är väldigt lätt men långsam. Jag skulle säga att det är felaktigt att multiplicera fram- och bakväxlarna för att få fram en enkel siffra för växel, man får istället säga båda siffrorna för att vara korrekt, Jag brukar säga att man har "tvåfyran" i om man har 2 fram och 4 bak.

Då det ju finns 21 kombinationer man man alternativt gruppera växlarna när man pratar om dem så man har 1-7 med 1 där fram och sen fortsätter på 2-14 när man bytt till 2 fram och kör igenom alla bakväxlar på nytt.

Har också en 21-växlad cykel och använder själv nästan bara 2:an fram och justerar utväxling med baxväxeln, är det extrema backar går jag ner till 1 där fram och vill jag köra riktigt fort blir det kanske även 3 fram men det är sällan. Antar att det skiljer sig mellan cyklar med olika stora hjul med vilken växel som passar i olika situationer.

Aha!
Snyggt förklarat.
Det tackar jag för!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur dina ben ser ut men jag betraktar de 2 minsta klingorna fram som ganska bortkastade, jag cyklar till 90% på största fram och de 3-4 minsta bak vilket blir växel 18-21 om man ska räkna på det viset. Cyklar mest grusväg. 21-växlade cyklar är lite som om du skulle kunna köpa en 12-växlad bil, coolt men ganska onödigt ;). Betala inget extra för fler växlar.

Fast det jag tänkte få sagt var att tänk på vilka växlar du har i, kedjan och klingorna mår inte alltid så bra av extrema kombinationer, t.ex är 2-3 mycket nyttigare än 1-6 eftersom 1-6 böjer kedjan på ett ganska skumt sätt, lägg i den växeln en gång och titta ner så ser du vad jag menar.

Happy biking :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har också en 21-växlad cykel och använder själv nästan bara 2:an fram och justerar utväxling med baxväxeln, är det extrema backar går jag ner till 1 där fram och vill jag köra riktigt fort blir det kanske även 3 fram men det är sällan. Antar att det skiljer sig mellan cyklar med olika stora hjul med vilken växel som passar i olika situationer.

Ett tips: för att minska förslitningar så borde du använda alla växlar, kedjan ska vara så rak som möjligt om man säger så:P

Permalänk

Räkna kuggarna på kugghjulen istället så ser du skillnaden. Mata in i värdena i den här kalkylatorn så kan du se hur långt du kommer per tramptag för olika kombinationer av växlar.
Hostel Shoppe - Bicycle Gear Calculator

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nmc:

Ett tips: för att minska förslitningar så borde du använda alla växlar, kedjan ska vara så rak som möjligt om man säger så:P

Men jag kan ju inte använda växlar som gör att jag får trampa som en idiot för att komma två meter

21-växlade cyklar är även lite dumma då den främre kedjeputtaren (ingen aning om vad den heter) egentligen kräver olika position beroende på vilken bakväxel man har i, det är exempelvis svårare att få i 3:an fram om man har 1:an bak än om man skulle ha 7:an bak. Ett bättre system vore att justera den främre växeln så att den ligger i linje med kedjans vinkel men det skulle ju kräva någon sorts återkoppling från bak- till framväxeln.

En idé jag haft länge är att bygga ett pneumatiskt växelsystem som då styrs med hjälp av elektroniska knappar istället för spakar där pneumatiken sköter det "tunga" växlandet medan föraren bara har enkla knappar, precis som elektroniska växlingssystem inom bilsporten

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men jag kan ju inte använda växlar som gör att jag får trampa som en idiot för att komma två meter

21-växlade cyklar är även lite dumma då den främre kedjeputtaren (ingen aning om vad den heter) egentligen kräver olika position beroende på vilken bakväxel man har i, det är exempelvis svårare att få i 3:an fram om man har 1:an bak än om man skulle ha 7:an bak. Ett bättre system vore att justera den främre växeln så att den ligger i linje med kedjans vinkel men det skulle ju kräva någon sorts återkoppling från bak- till framväxeln.

En idé jag haft länge är att bygga ett pneumatiskt växelsystem som då styrs med hjälp av elektroniska knappar istället för spakar där pneumatiken sköter det "tunga" växlandet medan föraren bara har enkla knappar, precis som elektroniska växlingssystem inom bilsporten

Försök bara att ha kedjan så rak som möjligt