Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargen1973:

Jag önskar alla SOM ÄR empatilösa och röstar på dom blåa blir sjuka och får känna själva på deras egen gjorda politik som ni fört fram.
Att ni blir utförsäkrade och kanske gör självmord som vissa sett som enda utvägen.

Låter detta hårt?.
Tänk på vad ni utsätter alla sjuka för som redan är utsatta och mår dåligt.
Sparkar på dom som ligger ner redan i sin sjukdoms smärta.

Skäms på er kapitalist egoister ,ALLTSÅ ni som inte bryr er ett skit om vården och dom sjuka.
Tänk om ni hamnar där själv ,det kan vara så lätt.
Tex en dag du går över ett övergångställe och blir överkörd.

Ni andra som känner EMPATI kan bortse från denna post, för ni känner för dom svenskar som har det svårt.
Så jag drar inte alla över en kant.

Som vanligt så kommer jag inte kasta paj i denna tråd utan bara skriver vad jag känner.
Ni kan diskutera detta ,jag gör inte det för jag kan inte diskutera med en blå isbit!.

/Jimmy

Har du några konkreta exempel på människor som är svårt sjuka och tvingas arbeta?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vargen1973:

Jag önskar alla SOM ÄR empatilösa och röstar på dom blåa blir sjuka och får känna själva på deras egen gjorda politik som ni fört fram.
Att ni blir utförsäkrade och kanske gör självmord som vissa sett som enda utvägen.

Låter detta hårt?.
Tänk på vad ni utsätter alla sjuka för som redan är utsatta och mår dåligt.
Sparkar på dom som ligger ner redan i sin sjukdoms smärta.

Skäms på er kapitalist egoister ,ALLTSÅ ni som inte bryr er ett skit om vården och dom sjuka.
Tänk om ni hamnar där själv ,det kan vara så lätt.
Tex en dag du går över ett övergångställe och blir överkörd.

Ni andra som känner EMPATI kan bortse från denna post, för ni känner för dom svenskar som har det svårt.
Så jag drar inte alla över en kant.

Som vanligt så kommer jag inte kasta paj i denna tråd utan bara skriver vad jag känner.
Ni kan diskutera detta ,jag gör inte det för jag kan inte diskutera med en blå isbit!.

/Jimmy

Idiotisk demonisering. Ad hominem och halmgubbar. Inte ens om det hypotetiska "nattväktarpartiet" hade fått 60% av rösterna hade dina "invändningar" haft någon relevans.

I riksdagen finns bara sossar och inget annat än sossar. Det låter på dig som du inte har en susning om politik, om sjukvård eller om något annat av relevans. Edit: Att du tror dig ha monopol på empati (vet du vad ordet ens betyder?) är så osmakligt att man vill kräkas. De flesta människor röstar efter egen vinning eller avundsjuka, att rösta för andras vinning kräver eftertanke.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Vargen1973:

Jag önskar alla SOM ÄR empatilösa och röstar på dom blåa blir sjuka och får känna själva på deras egen gjorda politik som ni fört fram.
Att ni blir utförsäkrade och kanske gör självmord som vissa sett som enda utvägen.

Låter detta hårt?.
Tänk på vad ni utsätter alla sjuka för som redan är utsatta och mår dåligt.
Sparkar på dom som ligger ner redan i sin sjukdoms smärta.

Skäms på er kapitalist egoister ,ALLTSÅ ni som inte bryr er ett skit om vården och dom sjuka.
Tänk om ni hamnar där själv ,det kan vara så lätt.
Tex en dag du går över ett övergångställe och blir överkörd.

Ni andra som känner EMPATI kan bortse från denna post, för ni känner för dom svenskar som har det svårt.
Så jag drar inte alla över en kant.

Som vanligt så kommer jag inte kasta paj i denna tråd utan bara skriver vad jag känner.
Ni kan diskutera detta ,jag gör inte det för jag kan inte diskutera med en blå isbit!.

/Jimmy

Jag förstår precis hur du menar Det var ungefär som när Göran Persson (s) inte ville stå i sin egen kö till operation han skapat med egna händer, du kommer väll ihåg detta?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Det skulle supas mer, ja. Frågan är om det är något som politikerna har med att göra?

Ja det är väl egentligen det som är den stora frågan. Men samtidigt så ger ökad alkoholkonsumtion tråkiga konsekvenser och ökade kostnader. Hur ska det betalas? Genom vanlig skatt, eller möjligtvis en alkoholskatt som går till att betala dessa kostnader? Det senaste alternativet tycker jag låter mycket vettigare då man får betala för vad det ställer till med.

Jag tror även att avskaffandet av monopolet kan hjälpa små butiker ute på landsbygden. Att istället för att åka x antal mil till närmaste storhandel och köpa sprit så finns det i byns närlivs. Miljödelen i argumentet bjuder jag på.

Skrivet av Cloudstone:

1. Domstol (för att bygga upp ett lagsystem som skyddar individens frihet och egendom)
2. Polis
3. Militär
4. Infrastruktur (Privata företag välkomna)
5. Vård (Även här)
6. Skola (Och här)

Plussetta på dessa åsikterna, jag håller med. Men vill inte Liberala partiet gå ett steg längre? Att skolan och vården inte ska betalas av staten?

Skrivet av Vargen1973:

Jag önskar alla SOM ÄR empatilösa och röstar på dom blåa blir sjuka och får känna själva på deras egen gjorda politik som ni fört fram.
Att ni blir utförsäkrade och kanske gör självmord som vissa sett som enda utvägen.

Låter detta hårt?.
Tänk på vad ni utsätter alla sjuka för som redan är utsatta och mår dåligt.
Sparkar på dom som ligger ner redan i sin sjukdoms smärta.

Skäms på er kapitalist egoister ,ALLTSÅ ni som inte bryr er ett skit om vården och dom sjuka.
Tänk om ni hamnar där själv ,det kan vara så lätt.
Tex en dag du går över ett övergångställe och blir överkörd.

Ni andra som känner EMPATI kan bortse från denna post, för ni känner för dom svenskar som har det svårt.
Så jag drar inte alla över en kant.

Som vanligt så kommer jag inte kasta paj i denna tråd utan bara skriver vad jag känner.
Ni kan diskutera detta ,jag gör inte det för jag kan inte diskutera med en blå isbit!.

/Jimmy

Det kanske är svårt att tro, men en sänkning av skatten ger fler jobb och mer skattepengar till staten. T.o.m sossarna har börjat förstå det lite, men bara lite. Derox kan nog förklara det lite bättre om du ber snällt.

Skrivet av Derox:

I den intervjun insåg jag hur olämplig hon skulle vara som ledare av landet.

Har du inte förstått det fören nu? Skäms på dig!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Ja visst! Anledningen jag röstar på Liberala Partiet är för att jag tycker det har blivit för mycket politik inom frågor som kunnat skötas på andra sätt istället. Jag menar, alla har ett eget synsätt på vad dom tycker staten borde göra och samhället borde se ut. Jag tycker mer att ett samhälle är dynamiskt och förändring är bra, därför är en fri marknad en god idé, utan statlig inblandning. Idén att man är själv ansvarig för sig själv och att maximera frihet för alla utan att konflikter bildas är en logisk och god idé. I Australien tex., har det gått så långt att det visas reklamfilmer för att påminna medborgarna att inte glömma äta sina grönsaker. Jag känner att Sverige är påväg åt det hållet och det gillar inte jag därför känner jag en röst på LP kanske kan hjälpa.

En alldeles för stor stat gör att invånarna lätt skyller ifrån sig på saker som egentligen är deras eget fel. Jag måste bara skriva att jag är kass på att förmedla mina åsikter men jag försöker så gott jag kan, dessutom har jag knappt nån utbildning i sånt här förutom lite hobbyläsande på nätet.

Finns många ekonomiska argument som är för en fri marknad utan statlig inblandning men eftersom jag bara läst lite nationalekonomi i gymnasiet är jag kanske inte den bästa att lista för och nackdelar, det lär Derox kunna göra bättre än mig. Men även där tycker jag att ren kapitalism är något som är väldigt bra för ett samhälle. Med ren menar jag utan stimulus paket, bailouts osv. Att dåliga företag dör och nya byggs upp är bra för ekonomin och mänskligheten.

Ett argument jag hört emot liberala partiets åsikter är att det inte skulle finnas driv att utveckla nya teknologier och leda ny forskning. Det stämmer bara inte eftersom en mycket stor del av dagens teknologier är tack vare stora företag som IBM, Sony osv. En annan stor del av nya teknologier är från militären och till skillnad från andra partier tror Liberala Partiet på ett starkt nationellt försvar, och det inkluderar forskning inom militären. Internet, ABS-bromsar och HUD på bilar tex är ursprungligen från militär forskning.

Jag är inte emot skatt för att det är en smart lösning på många problem, däremot ska skattepengarna spenderas mera effektivt tycker jag. Om staten vore mindre hade det varit ett mera effektivt system också. Jag tycker statens sysslor borde inkludera;

1. Domstol (för att bygga upp ett lagsystem som skyddar individens frihet och egendom)
2. Polis
3. Militär
4. Infrastruktur (Privata företag välkomna)
5. Vård (Även här)
6. Skola (Och här)

Sen kan man gå lite mer abstrakt om man vill. Om en människa ska känna glädje behövs det två saker; kärlek och frihet. Staten har inget med människors kärlek att göra, då återstår frihet. Då bör staten maximera frihet så alla kan gå vilken väg till glädje dom vill, bara det inte hamnar i konflikt med någon annans frihet eller egendom.

Låter som en sann Thatcherist?

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Idiotisk demonisering. Ad hominem och halmgubbar. Inte ens om det hypotetiska "nattväktarpartiet" hade fått 60% av rösterna hade dina "invändningar" haft någon relevans.

I riksdagen finns bara sossar och inget annat än sossar. Det låter på dig som du inte har en susning om politik, om sjukvård eller om något annat av relevans. Edit: Att du tror dig ha monopol på empati (vet du vad ordet ens betyder?) är så osmakligt att man vill kräkas. De flesta människor röstar efter egen vinning eller avundsjuka, att rösta för andras vinning kräver eftertanke.

Helt säker på att det bara finns sossar?
Tror nog att det finns en och annan kommunist också.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det kanske är svårt att tro, men en sänkning av skatten ger fler jobb och mer skattepengar till staten. T.o.m sossarna har börjat förstå det lite, men bara lite. Derox kan nog förklara det lite bättre om du ber snällt.

Helt korrekt, finns en balans där, de flesta länder i världen måste ta till högre skatter för att öka "output" (om vi endast räknar skatteeffekter på output), medan många experter hävdar att Sverige kan öka sin output genom att sänka skatterna en hel del, detta var då innan Alliansen genomförde sina skattesänkningar, vet inte exakt var vi ligger idag och hur mycket vi har kvar att sänka.

Skrivet av Crippa90:

Har du inte förstått det fören nu? Skäms på dig!

Kanske borde skriva lite tydligare, jag insåg ännu en gång :p. Okej att hon menade något annat, men en politiker som inte ens kan dra sina egna floskler korrekt är ju galet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parkerman:

Låter som en sann Thatcherist?

Skillnaden torde vara att "thacherismen" lutar mer åt paleokonservatism än liberalism. Det brittiska konservativa har ju slitningar inom partiet mellan thacherister och liberala. Jag gissar att Cloudstone lutar mer åt det andra hållet...

Men visst finns det likheter, absolut! (båda är ju ideologier som kitt snarare än som kompletta modeller alá kommunism.)

Skrivet av Parkerman:

Helt säker på att det bara finns sossar?
Tror nog att det finns en och annan kommunist också.

Ja, det har du säkert rätt i. Fast kommunister är väldigt hala i att tala om var de egentligen står och talar gärna om "riktig kommunism" eller "inte sån kommunism som du tänker på".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Skillnaden torde vara att "thacherismen" lutar mer åt paleokonservatism än liberalism. Det brittiska konservativa har ju slitningar inom partiet mellan thacherister och liberala. Jag gissar att Cloudstone lutar mer åt det andra hållet...

Men visst finns det likheter, absolut! (båda är ju ideologier som kitt snarare än som kompletta modeller alá kommunism.)

Men är inte paleokonservatism lite mer amerikanskt? tänker på ekonomisk protektionism, Thatcher var väl en förespråkare av frihandel?
Sedan liberlismen har ju lite alla möjliga inriktingar, social, marknads i sin yttersta form så borde den väl vara anarkistisk?
Tyvärr har jag inte riktigt koll på slitningar inom Tory partiet, men ska man göra som t.ex. Moderaterna i Sverige och sälja in Tory som "det nya arbetarpariet" och ha en lite mjukare stil, då funkar inte Thatcherism.

Sen kan vi ju inte gärna diskutera vad Cloudstone tror, det måste han ju själv svara på.

Skrivet av MBY:

Ja, det har du säkert rätt i. Fast kommunister är väldigt hala i att tala om var de egentligen står och talar gärna om "riktig kommunism" eller "inte sån kommunism som du tänker på".

De flesta politiker som sitter i riksdagen kan nog vara lite hala när det kommer till sanningen gäller inte bara smygkommunister.
Sen stämmer det som du säger att dom blivit lite svävande om vad kommunism är i och med att det inte funkade särskilt bra, milt sakt, i Östeuropa. Så vilken sorts kommunism dom tror på nu?
Svårt att veta men man får väl bara hoppas på att den inte innebär att dom måsta ta kol på alla som tycker annorlunda när som ska skapa sitt "paradis" som de gjort tidigare.

Det jag vände mig emot vara att du drog alla över en kam som satt i riksdagen, det är ju trots allt väldigt få förutom personen själv som vet exakt var dom står.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Skrivet av belga:

Inte heller sade jag att SD tillför någonting. Det jag sade var att de lever på att andra partiers passivitet. SD får gratispoäng genom bristen på alternativ. Det är inte att fiska även om de gör det också gällande mycket. Men just gällande alla som inte är främlingsfientliga men har åsikter om att någonting behöver göras så har de en massa gratisröster eftersom ingen annan vågar säga någonting alls.

Ja sade dessutom ingenting om att det sker någon islamisering av Sverige, jag sade att problematiken som medföljer invandring det kallades för det. För invandring är inte problemfritt och att påstå det är bara att vara naiv och verklighetsfrånvarande. Att det sen är en högst felaktig benämning är en annan sak. Hanteringen (eller bristen på hanting) av dessa problem däremot är någonting som jag tror skapar mycket missnöje idag, eftersom det inte hanteras alls utan promt ignoreras eller skjuts undan som just "främlingsfientligt". Detta är självklart också någonting som SD åker snålskjuss på.

Men vänta nu. Antingen finns det ett problem eller inte. Den eventuella passivitet du talar om är ju skapad utifrån att SD:s problemformulering är valid, eller i vilket fall, att andra partier bedömer den som valid. Om de inte gör det, hur ska de då "bemöta" det om de inte samtidigt vill ge problemformuleringen validitet? Säger de att det inte är problematiskt med invandring är de "passiva", säger de att det finns problem så ger de Sverigedemokraterna rätt i sin valpropaganda. Finns det verkligen inte en verklighet bortom denna väldigt enkla konstruktion? En verklighet som har att göra med allt från fattigdom, social utslagning, utbildning, diskriminering, klassklyftor och kanske framförallt en väldigt hög arbetslöshet som (alla) har funnits i sverige i varierande grad men utan förekomsten av rasistiska partier efter 2:a världskriget? Och finns det inte en poäng med att fundera över hur alla dessa påverkar varandra? Finns det inte bättre teoretiska modeller än att bara säga att invandringen är huvudproblemet och att allt löser sig bara vi kastar blattarna över bord, och hur lanserar man då dessa utan att framstå som "passiv" enligt dig? För mig luktar det gammal klassisk högerpopulism i bästa "bss"-stil.

Skrivet av belga:

Jag personligen tror inte att detta land har något problem med invandring, men däremot har vi ett stort problem med hanteringen av invandring. Frågar man mig så daltas det alldeles för mycket med det. Jag menar när folk kan leva har i decennier utan att ens behöva lära sig ett enda ord svenska och inte en kotte ifrågasätter det så är det ju dags att inse att det brister någonstans. Men istället så ska man vara rädd för att det kan vara "kränkande" eller "främlingsfientligt" att begära eller till och med kräva saker av människor som är en del av vårt samhälle bara för att de inte har vart det från födseln. Fjantigt rent ut sagt.
Jag gillar inte SD, men jag har förståelse för varför de vinner röster. Och det är inte för att Sverige förvandlas till någon ondskefull light-variant av nazi-tyskland utan för att ingen gör någonting alls.
Situationen får bara fortsätta jäsa och bli mer infekterad år efter år och ingen vågar bry sig. Och nu när folk fått upp ögonen för att det faktiskt finns ett gäng som gör det så vinner givetvis de på det.

Från toppen och ner här då. Dina första två meningar här är intressanta. Rent sakligt talar du om två olika saker, men de blandas liksom ihop på ett skönt sätt. 1. Svenska folket är troligtvis inte rasister (och) 2. Men vi har problem med hanteringen av invandring. Detta skall gärna kompletteras med efterföljande drapa, om att det daltas om "det", oklart exakt vad. Men jag gissar på att det antingen är hanteringen av invandrare eller invandrarna i sig. Syftar du på hanteringen av invandring, vilket jag isf tolkar som någon allmän omskrivning för allt från asylpolitik till bostadspolitik så blir jag dock förvirrad. Menar du då att det är den svenska staten som daltar med sig självt?
Menar du däremot att det daltas med invandrare så står jag ännu mer undrande. Min bild är ju att utomnordiska invandrare är de som har det svårare som minoritet än andra grupper i samhället (minus möjligtvis heroinister, men nu försöker jag hålla det någorlunda etniskt här). Jag menar, det är ju inte den gruppen som stormar in i danderyd as we speak liksom. Snarare tenderar denna grupp att hamna i städernas förorter där hyrorna är sådana att man har råd med dessa. Men är detta verkligen att "dalta"? Ska de förpassas ännu längre bort från... Ja vadå?

Stycket om "jäsning" ser jag som besvarad i mitt första stycke. Om det ensidigt är SD som står för denna "jäsning", och som provocerar fram denna med en mycket förenklad dikotomi i form av "problem-passivitet", hur fördelas då skuldbördan om man så vill? Vem var det som, med lågstadie-terminologi, började?
Belga, för helvete, inget av det där håller ju.

/K

Permalänk
Skrivet av MBY:

Va? Vem? Vad? Du har helt rätt, men det är helt utanför poängen. Har SD fått någon speciellt intelligent kritik från vänster i denna tråd? SD är ett vänsterparti, men de förstår de inte alltid själva.

Varför SD bör ses som ett högerparti. Politiken.se

"Sverigedemokraterna profilerar sig med invandringsfientlig och nationalistisk politik, spetsad med folkhemsretorik. I sitt valmanifest vurmar partiet för ”svenska” pensionärer och skolbarn. Partiet placerar sig klart till höger i alla viktiga sakfrågor och skulle därför inte få någon vågmästarroll om det kommer in i riksdagen."

För den som inte orkar läsa vidare är analysen klar, SD kommer i händelse av att man kommer in i riksdagen att vara "passivt stödparti" till alliansen. Detta kan nog glädja många som både skriver och läser här. Själv blir jag dock fullständigt mörkrädd av möjligheten allena. När fan hamnade vi här? Med patetiska rasse-partier som knackar på dörren till riksdagen?

Ang huruvida SD blir intelligent bemött från vänster vet jag inte om jag någonsin kommer att kunna övertyga dig om. Men du kan vara tryggt förvissad om att vänstern alltid kommer att bråka med högern, vare sig det rör sig om teknokrater på sweclockers eller SD i allmänhet.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad säger ni om alkoholmonopolet? Visst skulle det vara schysst att kunna köpa en bira eller två på lelles livs när man är lite törstig, men kommer det fungera bra? Svenskarna super mer och kostnaderna för alkoholproblemen ökar. Kommer Sverige supa ihjäl sig som förr om vi släpper monopolet?

Hm, det kanske skulle resultera i mindre utsläpp av bilavgaser. Dock mer transporter, med fler mindre alkoholställen, får antas. Så positiv utveckling för avgaser antas var 0.

Jag tycker Systemet fungerar ganska bra. (Inte för att de någonsin kommer ta in Iki ens till sitt beställningssortiment, nej Asahi är jättegott i jämförelse ja helt överlägset -men man kan ju importera).

Dessutom är det ganska unikt, vilket i mina ögon gör en bra företeelse ännu lite bättre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkerman:

Sen kan vi ju inte gärna diskutera vad Cloudstone tror, det måste han ju själv svara på.

Helt ärligt så tror jag inte riktigt jag kan svara på om jag är en "thatcherist" eller inte, för jag är inte så haj på hennes politik då under 80-talet. Lite snabbt på wiki så står det att hon förespråkar en fri marknad och en mindre stat så där håller jag med. Men att hon startade Falklandskriget är ju något av det hemskaste och det mest idiotiska som en regering kan göra imo, eftersom England var ju inte ens under hot. Bara massa liv som tog slut för ingen anledning, och en massa pengar bortkastade på ingenting. Det borde ha sköts diplomatiskt istället.

Jag tycker att man har rätt till sin egen kropp och sitt eget liv. Sexköpslagen, FRA, IPRED bör rivas upp. Alla droger borde dekriminaliseras som det är i Portugal och Tjeckien. Så mina åsikter är rätt radikala jämfört med medelsvensson... Jag kallar mig själv liberal iaf.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

Varför SD bör ses som ett högerparti. Politiken.se

"Sverigedemokraterna profilerar sig med invandringsfientlig och nationalistisk politik, spetsad med folkhemsretorik. I sitt valmanifest vurmar partiet för ”svenska” pensionärer och skolbarn. Partiet placerar sig klart till höger i alla viktiga sakfrågor och skulle därför inte få någon vågmästarroll om det kommer in i riksdagen."

För den som inte orkar läsa vidare är analysen klar, SD kommer i händelse av att man kommer in i riksdagen att vara "passivt stödparti" till alliansen. Detta kan nog glädja många som både skriver och läser här. Själv blir jag dock fullständigt mörkrädd av möjligheten allena. När fan hamnade vi här? Med patetiska rasse-partier som knackar på dörren till riksdagen?

Ang huruvida SD blir intelligent bemött från vänster vet jag inte om jag någonsin kommer att kunna övertyga dig om. Men du kan vara tryggt förvissad om att vänstern alltid kommer att bråka med högern, vare sig det rör sig om teknokrater på sweclockers eller SD i allmänhet.

/K

Vad menar man med höger respektive vänsterparti, alltså definitionen? Sedan om ett parti har liknande åsikter om t.ex. satsa mer på pensionärer och skolbarn, så vilka slutsatser kan man dra av detta? Är det bra att använda ett guilty by association antydande om detta?

Jag själv ser främst till arbetspolitiken när jag pratar om vänster respektive höger, där jag ser högern mer värnar om företagarens frihet, medan vänstern mer tänker på arbetaren och mer än gärna använder protektionism för att bl.a. motverka folk ifrån andra länder kommer hit och arbetar.

Angående liberalism som det diskuteras om, så tycker jag de flesta liberaler är "låtsats liberaler". Problemet är att för att vi ska kunna ha en "praktisk fungerande civilisation", så krävs det extremt mycket fascism för att ens kunna upprätthålla infrastrukturen. Sedan alla servitut-problem som diken, vattenlagen m.m.
Förutom detta så finns det en massa andra problem med att folk/staten lägger sig i vad andra gör, som byggen som stoppas/kraftigt försenas för diverse forntidsutgrävningar m.m. Nu kan i.o.f.s en "liberal" ha åsikten att markägaren får göra vad den vill med sin mark. Iaf så tycker jag att staten idag klart och tydligt markerar vem det är som egentligen äger markerna, men ändå så tror jag inte på alternativet.
Och jag upplever de flesta liberaler som ej stora markägare som dagligen blir "våldtagna" av staten/samhället, utan personer som bor i en lägenhet och vill ha mer frihet. Men frågar man dem var de får deras dricksvatten ifrån, så är det inte säkert att de vet detta och hur mycket fascism som det kan ligga bakom denna resurs.

Så jag själv är inte liberal p.g.a. att jag känner mig så extremt kränkt av staten och samhället, men ändå ser lite av detta som en nödvändighet. Och då inser att lite mer kränkning inte nödvändigtvis är så dåligt om det leder emot en utopi som jag gillar.

Angående SD så röstar en stor del av väljarna på dessa inte för att de tror att de har den bästa arbetspolitiken utan att de vill ha ett parti som kraftigt ifrågasätter våran invandringspolitik och då samtidigt är för minska invandringen. Visst är det skitlätt att trolla bort argument för att rösta på SD, precis som det är att trolla bort andra åsikter. Nu har i.o.f.s. SD ovanligt många dumma idéer.

*edit*
Man kan i.o.f.s diskutera hur "liberalt" det är om staten upprätthåller äganderätter för marker, där staten hindrar folk att nyttja andras med motiveringen att det är "deras", samtidigt som vissa inskränkningar görs som minerallag och allemansrätten. Likaså vad humanistiska värderingar har i ett fritt samhälle att göra.
Alltså jag tycker att staten har en extremt massa inskränkningar i vad man får göra, men ändå mycket av dessa är en nödvändighet. Att då prata om smådetaljer och sedan kalla sig liberal om man är för dessa, tycker jag är lite fel. Likaså tycker jag att man bör i helheten av det hela, där man ser att staten för att upprätthålla en civilsation måste "inskränka" på den personliga friheten.
Så vi har redan rejäla inskränkningar och ser man då något som är skadligt emot samhället, så kan man låta staten förbjuda detta. -Argumentet att var och en ska få göra vad den vill, ja det får vi inte på långa vägar göra och det är knappast heller vad de flesta som använder detta argument heller vill att vi ska få göra..

Exempel på saker som jag ej är liberal, är t.ex. drogpolitiken. Visst folk ska få ta vad de vill, men kom inte sedan och säg att staten ska hjälpa dig med sjukvård om du nu tog något riktigt idiotisk. Likaså om du tar en drog som påverkar ditt temperament, så bör folk i ett tidigare skede få använda våld för att avvärja hotet. (ja alkohol medräknat) Likaså är jag för skolplikt, tvinga barn till sjukvård o.s.v, o.s.v.

Så det blir nog som sagt moderaterna för min del, inte för att jag tror på dessa precis som de flesta SD väljare inte tror på deras politiker, men jag tror att en röst på Moderaterna för min del bäst leder emot det samhälle som jag eftersträvar. -Då syftar jag inte ideologisk samhälle, (jag är nihilist och egentligen skiter i hur samhället är bara jag själv(rationell egoist) har roligt.)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Men vänta nu. Antingen finns det ett problem eller inte. Den eventuella passivitet du talar om är ju skapad utifrån att SD:s problemformulering är valid, eller i vilket fall, att andra partier bedömer den som valid. Om de inte gör det, hur ska de då "bemöta" det om de inte samtidigt vill ge problemformuleringen validitet? Säger de att det inte är problematiskt med invandring är de "passiva", säger de att det finns problem så ger de Sverigedemokraterna rätt i sin valpropaganda. Finns det verkligen inte en verklighet bortom denna väldigt enkla konstruktion? En verklighet som har att göra med allt från fattigdom, social utslagning, utbildning, diskriminering, klassklyftor och kanske framförallt en väldigt hög arbetslöshet som (alla) har funnits i sverige i varierande grad men utan förekomsten av rasistiska partier efter 2:a världskriget? Och finns det inte en poäng med att fundera över hur alla dessa påverkar varandra? Finns det inte bättre teoretiska modeller än att bara säga att invandringen är huvudproblemet och att allt löser sig bara vi kastar blattarna över bord, och hur lanserar man då dessa utan att framstå som "passiv" enligt dig? För mig luktar det gammal klassisk högerpopulism i bästa "bss"-stil.

Att andra partier skulle vara någonting annat än passiva validerar inte SD. Det beror ju helt på hur de väljer att göra. Att bara erkänna att invandring inte är problemfritt betyder inte att man håller med eller validerar SD. Att validera SD gör man ju inte fören man lägger fram liknande eller samma åtgärder, hantering och annat gällande problemen som SD gör.

Det är ju samma sak gällande arbetslösheten. Men där vågar alla erkänna att det finns ett problem, vad man ska göra åt det är istället vad som skiljer grupperingarna åt. Problemet med hanteringen av invandringen är ju att SD är de enda som vågar erkänna att allt inte är solksken och gröna skogar, vilket gör att alla som anser att det finns ett problem är hänvisade dit, oavsett vad de tycker hanteringen bör vara. Och det blir att åka snålskjuss på andra passivitet. Kärnan i problemet är alltså att SD är den ENDA alternativet. Skulle de andra våga sig in med något eget så skulle ju fler av de som röstar på SD troligen känna sig nöjda med att rösta på annat än SD.

Och självklart är det en komplex fråga. På intet sätt har jag någonsin menat att det är en svartvit fråga. Det finns tvärtom precis som jag sagt många fassetter av denna fråga vilket jag mer än gärna ser andra partier ta upp som kontrast till SD's sätt att bara skylla på invandrarna. Det är ju faktiskt precis sånt som jag tycker saknas.

Skrivet av laurinkalle:

Från toppen och ner här då. Dina första två meningar här är intressanta. Rent sakligt talar du om två olika saker, men de blandas liksom ihop på ett skönt sätt. 1. Svenska folket är troligtvis inte rasister (och) 2. Men vi har problem med hanteringen av invandring. Detta skall gärna kompletteras med efterföljande drapa, om att det daltas om "det", oklart exakt vad. Men jag gissar på att det antingen är hanteringen av invandrare eller invandrarna i sig. Syftar du på hanteringen av invandring, vilket jag isf tolkar som någon allmän omskrivning för allt från asylpolitik till bostadspolitik så blir jag dock förvirrad. Menar du då att det är den svenska staten som daltar med sig självt?
Menar du däremot att det daltas med invandrare så står jag ännu mer undrande. Min bild är ju att utomnordiska invandrare är de som har det svårare som minoritet än andra grupper i samhället (minus möjligtvis heroinister, men nu försöker jag hålla det någorlunda etniskt här). Jag menar, det är ju inte den gruppen som stormar in i danderyd as we speak liksom. Snarare tenderar denna grupp att hamna i städernas förorter där hyrorna är sådana att man har råd med dessa. Men är detta verkligen att "dalta"? Ska de förpassas ännu längre bort från... Ja vadå?

Stycket om "jäsning" ser jag som besvarad i mitt första stycke. Om det ensidigt är SD som står för denna "jäsning", och som provocerar fram denna med en mycket förenklad dikotomi i form av "problem-passivitet", hur fördelas då skuldbördan om man så vill? Vem var det som, med lågstadie-terminologi, började?
Belga, för helvete, inget av det där håller ju.

/K

Ja "det" är menat till hanteringen av invadring och inte invandrarna i sig. Jag tror inte en sekund på att vi kan skylla några problem på folket som kommer hit. Att det blir problem är oundvikligt när kulturer och traditioner ska samexistera eller blandas, den stora frågan är ju just hur dessa problem hanteras. Att ignorera det är ingen lösning och att skylla på de som kommer är ingen lösning. Men det vi har är ett gäng partier som gör det första och ett som gör det senare. Daltandet består i att vi har en situation där alla med ordentligt inflytande inte vill ta i det hela med tång och de enda som vill göra det vill använda tången som vapen. De andra partierna borde inte stå vid sidlinjerna och låta SD köra sitt race.

Jag menade aldrig att det daltas med människorna som kommer hit. De har det säkert svårt som det är utan att de ska få det ännu jobbigare. Men vi låter ju det hela fortsätta. Det är inte invandrarnas fel, det är vårat banne mig och det är på tiden att vi gör någonting för att bättra på det hela. Men för att det ska ske så måste fler än SD ge sig in i fighten och våga sig på att göra mer än att bara låta det "jäsa".

Edit**
Jag menar kliver det in någon som bott här i 10 år på arbetsförmedlingen och inte kan svenska, varför reagerar ingen? Varför är inte första åtgärden en ordentlig kurs? Och inte X veckor glosor och sen klart, även kallat SFI, utan en ordentlig språkkurs. Samma sak vi har för våra skolbarn i andra språk fast riktat mot svenska. Ja visst det kostar pengar, men tror någon att det kostat mindre med bidrag under alla år? Och tror någon på allvar att denne person kommer få ett ordentligt jobb på samma vilkor som oss andra? Jag gör det då inte (säkert inte omöjligt, men knappast troligt).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att SD kommer debatera mot Liberala partiet på måndag i Uppsala(om det blir av)!

Edit: hade skrivit helt fel dag...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Vad menar man med höger respektive vänsterparti, alltså definitionen? Sedan om ett parti har liknande åsikter om t.ex. satsa mer på pensionärer och skolbarn, så vilka slutsatser kan man dra av detta? Är det bra att använda ett guilty by association antydande om detta?

Ja man kan hårklyva hur mycket man vill och tala om olika definitioner på vad höger kan vara. Genghis Khan var just lite mer höger än vad Thatcher var, osv. Men poängen här är att SD kommer driva sakpolitik som ligger ljusår närmare alliansen. Nyckeltermer är "svenska barn" och "svenska pensionärer". Hur får du in guilt by association här?

Skrivet av bud_bundy:

Jag själv ser främst till arbetspolitiken när jag pratar om vänster respektive höger, där jag ser högern mer värnar om företagarens frihet, medan vänstern mer tänker på arbetaren och mer än gärna använder protektionism för att bl.a. motverka folk ifrån andra länder kommer hit och arbetar.

Öh? Folk får gärna komma och arbeta här. Problemet är ju bara att det ska betalas ut samma löner till dem som till alla andra som arbetar här. Annars får vi en situation där alla (nåja, jag skulle vilja se den dagen DN eller andra statusarbetsgivare börjar anställa från utlandet) löner sakta men säkert börjar pressas ner, vilket leder till sämre "köpkraft". Om det är protektionistiskt att kräva lika lön för lika arbete, so be it.

Skrivet av bud_bundy:

Så det blir nog som sagt moderaterna för min del, inte för att jag tror på dessa precis som de flesta SD väljare inte tror på deras politiker, men jag tror att en röst på Moderaterna för min del bäst leder emot det samhälle som jag eftersträvar. -Då syftar jag inte ideologisk samhälle, (jag är nihilist och egentligen skiter i hur samhället är bara jag själv(rationell egoist) har roligt.)

Du inser väl att solidarisk är man alltid i första hand för sin egen skull? Om jag hjälper dig, är chansen stor att du kommer hjälpa mig. Och tillsammans är vi helt enkelt starkare. Så en rationell egoist är givetvis också solidarisk, av rent rationellt egoistiska skäl.

Skrivet av belga:

Att andra partier skulle vara någonting annat än passiva validerar inte SD. Det beror ju helt på hur de väljer att göra. Att bara erkänna att invandring inte är problemfritt betyder inte att man håller med eller validerar SD. Att validera SD gör man ju inte fören man lägger fram liknande eller samma åtgärder, hantering och annat gällande problemen som SD gör.

Men så länge ingen delar deras problemformulering kommer de ju bara fortsätta med sitt högst allmänna dravlande om att det inte tas i med "hårdhandskarna", eller "görs" tillräckligt, eller för den delen ens talas om "problemet". Och det är ju det som jag menar är det stora problemet. Om någon på allvar tror att SD överhuvudtaget har någon seriös lösning på det påstådda problem som de för fram så är det ju bara att se ut i europa där SD:s systerpartier haft inflytande under en längre tid, och absolut inget har förändrats till det bättre. Snarare har det stigmatiserats ytterligare i både Frankrike och Danmark. Främlingsfientligheten ökar ju i länder med främlingsfientliga partier vid makten, vilket det inte borde krävas någon kärnfysiker för o klura ut.

Lösningen på de sociala problem som finns ute i förorterna stavas arbete, arbete, arbete. Och det är alla riksdagspartier överens om. Men eftersom alliansen gjort allt för att förhindra investeringar i exempelvis offentlig sektor, dvs den del av arbetsmarknaden som riksdagen har en direkt kontroll över via budgeten, under lågkonjunkturen så har det tappats en hel jävla massa jobb. Och det från en nivå som då (2006) ansågs rekordhög! Entre SD och vips har vi ett "problem", som det måste "talas klarspråk" kring. Men det enda budskapet jag ser från SD rör ingenting utav detta. Och givetvis inte. De kan ju inte säga att vi måste skapa fler arbetstillfällen för då skulle det ju inte vara muslimernas fel att det finns problem i Sverige, och därmed tappa sitt enda egentliga budskap; Att Sverige ska bevaras "Svenskt"!

Näe, nu sova.

/K

Permalänk
Skrivet av laurinkalle:

Ja man kan hårklyva hur mycket man vill och tala om olika definitioner på vad höger kan vara. Genghis Khan var just lite mer höger än vad Thatcher var, osv. Men poängen här är att SD kommer driva sakpolitik som ligger ljusår närmare alliansen. Nyckeltermer är "svenska barn" och "svenska pensionärer". Hur får du in guilt by association här?

Låt oss anta påståendet att SD kommer i de flesta frågor skulle rösta åt samma håll som högerpartierna. Vilka slutsatser går att dra ur detta? Kan man använda detta för att svarta ner högerpartierna med att de påminner om SD, bara för att de som SD t.ex. tycker samma om att satsa pengar på skola och omsorg?

Du skrev nyckeltermer "svenska barn" och "svenska pensionärer", där man kan fråga sig vad man menar med "svenska". Syftar man på svenska medborgare, ja självklart ska staten satsa mer på dessa än utländska medborgare, då utländska medborgare oftast inte betalar skatt i sverige.
Pratar man däremot om etnisk svenska, så vet jag inte vad det har med högerpartierna att göra.

Skrivet av laurinkalle:

Öh? Folk får gärna komma och arbeta här. Problemet är ju bara att det ska betalas ut samma löner till dem som till alla andra som arbetar här. Annars får vi en situation där alla (nåja, jag skulle vilja se den dagen DN eller andra statusarbetsgivare börjar anställa från utlandet) löner sakta men säkert börjar pressas ner, vilket leder till sämre "köpkraft". Om det är protektionistiskt att kräva lika lön för lika arbete, so be it.

Eftersom varorna kostar mindre att producera så leder det till att man med mindre pengar kan köpa mer.
Sambandet med SD och vänsterpartierna är att de båda ser arbetare utifrån som ett hot, vänsterpartierna vill att de ska ha samma arbetsvillkor som resten av de svenska arbetarna vilket sd också vill, och även ta steget längre att de ska integreras mer.
Att kräva lika lön för lika arbete ser jag som att kräva lika betalt för samma vara, problemet är att detta knappast leder till en positiv utveckling.

Skrivet av laurinkalle:

Du inser väl att solidarisk är man alltid i första hand för sin egen skull? Om jag hjälper dig, är chansen stor att du kommer hjälpa mig. Och tillsammans är vi helt enkelt starkare. Så en rationell egoist är givetvis också solidarisk, av rent rationellt egoistiska skäl.

Självklart och jag skulle inte ha emot att leva i ett fungerande kommunistisk samhälle, jag skulle tro att det vore ett paradis bortsett från två saker. Jag tror inte att det skulle fungera p.g.a. girighet, plus att ett samhälle där var och en förmåga att göra "något" minskar är negativt för individen.
Jag tycker dock att vi blir mer socialistiska för varje år och ser inget fel med det, förutom främst att staten satsar en massa pengar på dumheter. (tänker på idiotiska projekt m.m) Likaså att dagens arbetspolitik är härmande, dessutom leder den till ett elitsamhälle där folk stängs utanför.
Ju mer man belastar en arbetsgivare för att ansvara för en arbetare, ju mindre kommer en arbetsgivare våga anställa en som av någon anledning är lite sämre. (kan vara en sjukdom) Detta leder till att personen lätt blir långtidsarbetslös och hamnar utanför.
Så varför jag inte röstar på vänsterpartierna är att jag tycker de är fel vänster, inte att jag är emot vänsterpolitik. Och jag ser det som nödvändigt att staten har stor makt för att få ett praktisk fungerande samhälle. -Ni anar inte vilka gräl/mordhot det kan vara på landsbygden om saker som ett helt vanligt dike, skulle inte staten få köra över äganderätten(servitut), så skulle detta leda till kaos.

Problemet är som sagt att sossarna som jag tolkar det och nämnde är för att lägga mer ansvar på arbetsgivare etc, vilket såklart inte gynnar sjuka. Sedan så konkurrerar vi med resten av världen och måste låta våra företag få existera i en konkurrenskraftig miljö, där såklart bara löner är en sak, bättre vård, dagis etc är också positivt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Kan Upplysa om att SD kommer debatera mot Liberala partiet imorgon i Uppsala(om det blir av)!

Ah coolt! Vart kan man se det?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ah coolt! Vart kan man se det?

På måndag ska det vara*

Vet inte än, men kommer nog spelas in och läggas upp på nätet någonstans.
Lägger upp en länk om det görs.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Låt oss anta påståendet att SD kommer i de flesta frågor skulle rösta åt samma håll som högerpartierna. Vilka slutsatser går att dra ur detta? Kan man använda detta för att svarta ner högerpartierna med att de påminner om SD, bara för att de som SD t.ex. tycker samma om att satsa pengar på skola och omsorg?

Du skrev nyckeltermer "svenska barn" och "svenska pensionärer", där man kan fråga sig vad man menar med "svenska". Syftar man på svenska medborgare, ja självklart ska staten satsa mer på dessa än utländska medborgare, då utländska medborgare oftast inte betalar skatt i sverige.
Pratar man däremot om etnisk svenska, så vet jag inte vad det har med högerpartierna att göra.

Alltså... Huruvida guilt by association är tillämpligt här eller inte är ju en helt annan diskussion. Mitt syfte har aldrig varit att svärta ner allianspartierna eller ens nämna dessa i samma veva som SD (dock gör ju FP allt dom kan för att kvala in på detta område). SD är ett populistiskt extremhögerparti av nyare snitt som vi ser förekomsten av i större delen av Europa. Dock har en organiserad arbetarklass tillsammans med en i invandringsfrågor någorlunda human höger (soc.lib) tidigare lyckats hålla dessa partier kring 0.1% av rösterna (ny demokrati var det exempel som skulle ha fungerat som varnande, och jag antar att speciellt sossarna och vänstern trodde att den typen av partier var förpassade till skroten iom deras uttåg). Vad som förändrats i Sverige har jag mina idéer om, men det är inget jag kommer ta upp i denna diskussion. Den är helt enkelt för off-topic.

Det citat som jag presenterar är artikelns ingress. Läs bara artikeln. Det klarnar.

Skrivet av bud_bundy:

Eftersom varorna kostar mindre att producera så leder det till att man med mindre pengar kan köpa mer. Sambandet med SD och vänsterpartierna är att de båda ser arbetare utifrån som ett hot, vänsterpartierna vill att de ska ha samma arbetsvillkor som resten av de svenska arbetarna vilket sd också vill, och även ta steget längre att de ska integreras mer.
Att kräva lika lön för lika arbete ser jag som att kräva lika betalt för samma vara, problemet är att detta knappast leder till en positiv utveckling.

Vilket företag är det som sänker priserna på sina produkter bara för att produktionskostnaderna sjunker? Det vore ju att kasta bort vinst. Detta måste givetvis ske under någon form av konkurrens. Tar du till exempel byggnadsarbetare så kommer dessa aldrig att få lägre hyror bara för att de jobbat för lägre lön. Dessutom gäller detta "race mot botten" bara vissa lönegrupper och jobbkategorier. Som jag antydde tidigare skulle det aldrig någonsin falla ett medieföretag (i egenskap av högstatusyrke) att hyra in polacker till någon annan post än städning, eller renovering av lokalerna. Näe. Lika lön för lika arbete är inte att kräva lika betalt för samma vara, det är att ge alla företag i branschen schyssta villkor. På så sätt kan man inte utnyttja arbetskraft i egna ekonomiska syften.

Skrivet av bud_bundy:

Självklart och jag skulle inte ha emot att leva i ett fungerande kommunistisk samhälle, jag skulle tro att det vore ett paradis bortsett från två saker. Jag tror inte att det skulle fungera p.g.a. girighet, plus att ett samhälle där var och en förmåga att göra "något" minskar är negativt för individen.
Jag tycker dock att vi blir mer socialistiska för varje år och ser inget fel med det, förutom främst att staten satsar en massa pengar på dumheter. (tänker på idiotiska projekt m.m) Likaså att dagens arbetspolitik är härmande, dessutom leder den till ett elitsamhälle där folk stängs utanför.
Ju mer man belastar en arbetsgivare för att ansvara för en arbetare, ju mindre kommer en arbetsgivare våga anställa en som av någon anledning är lite sämre. (kan vara en sjukdom) Detta leder till att personen lätt blir långtidsarbetslös och hamnar utanför.
Så varför jag inte röstar på vänsterpartierna är att jag tycker de är fel vänster, inte att jag är emot vänsterpolitik. Och jag ser det som nödvändigt att staten har stor makt för att få ett praktisk fungerande samhälle. -Ni anar inte vilka gräl/mordhot det kan vara på landsbygden om saker som ett helt vanligt dike, skulle inte staten få köra över äganderätten(servitut), så skulle detta leda till kaos.

Problemet är som sagt att sossarna som jag tolkar det och nämnde är för att lägga mer ansvar på arbetsgivare etc, vilket såklart inte gynnar sjuka. Sedan så konkurrerar vi med resten av världen och måste låta våra företag få existera i en konkurrenskraftig miljö, där såklart bara löner är en sak, bättre vård, dagis etc är också positivt.

Det var bara en liten knuff. Bara för att man är egoist behöver man inte vara korkad. Ungefär så.

/K

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Helt ärligt så tror jag inte riktigt jag kan svara på om jag är en "thatcherist" eller inte, för jag är inte så haj på hennes politik då under 80-talet. Lite snabbt på wiki så står det att hon förespråkar en fri marknad och en mindre stat så där håller jag med. Men att hon startade Falklandskriget är ju något av det hemskaste och det mest idiotiska som en regering kan göra imo, eftersom England var ju inte ens under hot. Bara massa liv som tog slut för ingen anledning, och en massa pengar bortkastade på ingenting. Det borde ha sköts diplomatiskt istället.

Jag tycker att man har rätt till sin egen kropp och sitt eget liv. Sexköpslagen, FRA, IPRED bör rivas upp. Alla droger borde dekriminaliseras som det är i Portugal och Tjeckien. Så mina åsikter är rätt radikala jämfört med medelsvensson... Jag kallar mig själv liberal iaf.

YouTube - Första maj Göteborg

Men det här känns lite som Falklandskriget.

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkerman:

YouTube - Första maj Göteborg

Men det här känns lite som Falklandskriget.

Det kan inte ha varit Liberala Partiet, sådant stort stöd har dom inte, dessutom är deras "färg" gult och inte rött.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det kan inte ha varit Liberala Partiet, sådant stort stöd har dom inte, dessutom är deras "färg" gult och inte rött.

Står i nån kommentar att det är syndikalister och att liberalerna står på balkongen.

Visa signatur

---

Permalänk

En röst på Liberala partiet är bortkastad i min mening. Det är bättre att rösta på Alliansen och säkra ett vettigt styre av Sverige istället för att låta RGR driva en politik som ligger avsevärt längre från liberala ideal än vad Alliansen gör.

Permalänk
Medlem

Liberala Partiet står på balkongen med en banderoll "Du skall icke stjäla, staten hatar konkurrens"

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kazen:

Liberala Partiet står på balkongen med en banderoll "Du skall icke stjäla, staten hatar konkurrens"

http://i53.tinypic.com/2zgg4zc.jpg

http://img6.footnote.com/img/thumbnail/52623006/400/400/0_0_3...

Sista bilden fick mig att må illa.
Varför la du upp den och i den sammanhaget?.

Dåligt skämt tycker jag om det var det ,eller ironi.

Mona ska bort innan jag röstar på dom.
Nytt blod och nån som kan stå upp mot dom blå.

Som ni vet så diskuterar jag inte utan vädrar mina åsikter.
För om jag skulle debattera med en blå isbit så blir det dumt.

Det vill inte jag och nog inte han heller.

/Jimmy ,en som bryr sig om välfärden och dom sjuka.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

En röst på Liberala partiet är bortkastad i min mening. Det är bättre att rösta på Alliansen och säkra ett vettigt styre av Sverige istället för att låta RGR driva en politik som ligger avsevärt längre från liberala ideal än vad Alliansen gör.

Liberati.se kommer snart upp med en lista på personer som man kan kryssa för som är starkt liberala.

Exempelvis - Hanna Wagenius - Riksdagskandidat 2010

Permalänk
Skrivet av Vargen1973:

/Jimmy ,en som bryr sig om välfärden och dom sjuka.

Bryr du dig om välfärden så är en röst på de rödgröna helt sinnessjuk.
Man bygger inte upp ett land med monopol och att skatta ihjäl folket.

För egen del så lutar det åt moderaterna, inte för att det är så jättemycket som jag håller med om i deras partiprogram men de har utan tvekan den mest nyktra och sunda synen på hur Sverige ska styras av de partierna som sitter i riksdagen.
Det enda jag har hört från samtliga andra partier kan enkelt klassas som valfläsk, moderaterna har till skillnad från de andra till synes tänkt igenom det de säger innan de faktiskt säger det.
Nästa val kanske det finns ett parti som jag faktiskt VILL rösta på och som jag håller med, men tills det händer så får moderaterna duga.

Edit:

Hon där Hanna Wagenius hade ju ett par sjyssta rattar i alla fall, henne skulle man kanske rösta på

Permalänk
Medlem
Skrivet av apspektakel:

Bryr du dig om välfärden så är en röst på de rödgröna helt sinnessjuk.
Man bygger inte upp ett land med monopol och att skatta ihjäl folket.

Fast moderaterna har ju i princip tagit över sossarnas politik. Värst av allt är att moderaterna stoppar från att göra arbetsmarknaden mer dynamisk, tycker LAS mm är bra

Sunda lösningar från exempelvis Centern kommer inte fram på grund av konservativa partier som moderater och KD