Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor ang mjukvara på server

Permalänk
Medlem

Frågor ang mjukvara på server

Tjena, har tänkt göra en liten lagringserver eller hur man ska förklara. Min ide är att via andra datorer i huset gå via hemgrupp, gå in på en delad mapp som den datorn delar ut där det finns bilder och filmer osv. Datorn har jag redan klar och det kommer vara en athlon64 x2 4800+ 2,5ghz, 1gb ram, 8600gt 256mb, 240gb hdd.

Dock undrar jag vilket OS jag ska köra på den? Det ska vara windows iaf, orkar inte med linux. Har funderat på XP/Server 2008, vad tycker ni?

Sen måste jag även ha ett bra fjärrstyrnings program som jag kan styra från min egna dator och ändra inställningar/flytta filer osv med den...

MVH

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Windows Home Server. Men är det nödvändigt med ett grafikkort?

Permalänk

Windows Home Server så klart. Vänta dock på v2 som kommer senare i år. Kan vara värdt att installera betaversionen fram tills dess.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Kör på Windows Home Server Code Name Vail

Hej!

Själv kör jag på Windows Home Server v2 Beta.

Funkar utmärkt för de krav jag har. Och jag kan fjärrstyra den antingen när jag är hemma i mitt LAN, eller vart som helst utifrån på internet.

Helt underbart att komma åt filer när man är hemma hos kompisar, föräldrarna eller vart man nu är.

Det är som sagt Beta, men det är gratis just nu så varför inte testa.

Finns även en "add ins" som gör att du kan köra program direkt från servern, oavsett vart du är. Jag tex har installerat Outlook på min server, och kan komma åt den vart jag vill. Inte världens smidigaste men det fungerar. Min plan är att jag ska skaffa ett TV-kort och köra det via servern. Detta för att jag har kabeltv här, men i föräldrarnas sommarstuga har dom bara 1,2,4 och sexan. Skönt med lite mer TV-kanaler. (Dom har en 32" LCD där med en dator kopplade till den TV:n). Ska bli intressant och se om jag kan få det funka.

Angående det du söker så tycker jag återigen du ska prova Vail.

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag:

En tweakad version av Windows XP
och UltraVNC för att styra

Vad jag vill göra är ju att jag ska t.ex från en dator gå in på en mapp som servern delar ut där filmer t.ex. finns och kolla dem direkt den vägen! Kom även på att jag vill i bland kunna koppla loss den och ta den till en vanlig skärm osv så man kan spela på den om ni fattar.
Ska kolla upp Windows homeserver!

EDIT:

Windows hoem server verkar jäkligt intressant! Tror nog spelen jag spelar på den (GTA 3, Vicecity, san Andreas, modern warfare 2 lär funka då det är bygt på windows 7 om jag förstår rätt).

Försöker hitta vars jag får tag på "vail"

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Hej igen!

För att vara helt korrekt så är Windows Home server 2 byggt på Windows Server 2008 R2 om jag fattat det hela rätt. Och det är ett 64-bitars OS så den kan utnyttja en satans massa RAM om man nu vill ha det i. WHS v1 var bara ett 32-bitars system med den kända 3GB gränsen.

Om du har ett hotmailkonto kan du ladda ner det från: WINDOWS HOME SERVER | Microsoft Connect
Annars får du nog registera dig där och sen bara att ladda ner. Det fina med om man har ett Hotmailkonto, elelr windows live som det heter också är att man gratis kan få en domän till sen Vailserver. Nåt i stil med Https://valfrittnamn.homeserver.com och på så sätt komma åt din server på internet via ett rätt användarvänligt gränssnitt.

Lycka till

/Danne

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste typ registrera mig för nån Connect grej

Iaf Windows XP performance edition + UltraVNC funkar bra tycker jag så kör nog på det!

Btw är dem här tempsen acceptabla eller bör jag göra nåt åt det?
Det är ett gammalt chassi som jag har sattit en 120mm inblås på sidan och 1 80mm utblås bak på...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ser inte direkt ut som korrekta temperaturer, testa med CoreTemp/Bios istället för att se om det är samma.
Är väl HD0 som inte ser så bra ut men som sagt så tror jag inte den stämmer när man ser att den andra hårddisken är 12 grader kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Ser inte direkt ut som korrekta temperaturer, testa med CoreTemp/Bios istället för att se om det är samma.
Är väl HD0 som inte ser så bra ut men som sagt så tror jag inte den stämmer när man ser att den andra hårddisken är 12 grader kallare.

I BIOS är det lite svårt att kolla när dem hinner coola ner sig.
Ska kolla coretemp!

Tog o kollade i coretemp, processorn låg 48-51c på båda corsen.

Kollade sen i HWINfo om hårddiskarna och den ena ligger på 33c och den andra på 44.
Vad bör max tempen vara på en hdd? asså när bör jag modda in fläkt bland hårddiskarna?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

I BIOS är det lite svårt att kolla när dem hinner coola ner sig.
Ska kolla coretemp!

Tog o kollade i coretemp, processorn låg 48-51c på båda corsen.

Kollade sen i HWINfo om hårddiskarna och den ena ligger på 33c och den andra på 44.
Vad bör max tempen vara på en hdd? asså när bör jag modda in fläkt bland hårddiskarna?

Temperaturen på processorn är inte direkt farligt, verkar inte som du använder den så mycket ändå och tror inte den går över 70*C under load i vilket fall som helst.

Max temperaturen på hårddiskar brukar väl vara runt 60*C beroende på modell/tillverkare, optimala temperaturen enligt dom som har lite mer kunskap i området sägs väl vara 35-40*C alltså är din på 44*C absolut ingenting du behöver vara speciellt orolig över, äldre hårddiskar har en tendens att vara lite varmare. Hade en Maxtor-disk som har legat runt 10*C över min andra sen den dagen jag fick den och den lever än efter många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Temperaturen på processorn är inte direkt farligt, verkar inte som du använder den så mycket ändå och tror inte den går över 70*C under load i vilket fall som helst.

Max temperaturen på hårddiskar brukar väl vara runt 60*C beroende på modell/tillverkare, optimala temperaturen enligt dom som har lite mer kunskap i området sägs väl vara 35-40*C alltså är din på 44*C absolut ingenting du behöver vara speciellt orolig över, äldre hårddiskar har en tendens att vara lite varmare. Hade en Maxtor-disk som har legat runt 10*C över min andra sen den dagen jag fick den och den lever än efter många år.

Uhm det är en Western Digital 160GB SATA disk. Mer vet jag inte

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Detta med Windows server ska nog testas, då jag har en laptop hemma som jag vill ha som hella server. även koppla min 1TB USBdisk till och ha som Lagringsdisk för nätverket!

MVH